Pinsk-armatorzy,stocznie...
Ta ANNA
1906 ADMIRAL (1886) Union, Königsberg 50n/200iKM
Wedflug listy zbud ale tylko maszyna dla Santien & Becker, Schwarzort 150KM
Ten Danzig moze sie zgadzac.
HERKULES (1894) maszyna i kotly od F.Schichaua 80n/250iKM
w 1900 SIL'NYJ Obszestvo 2-oe Parohodnoe po Dnepru i ego pritokach, Kiev.
CHERNIGOV ex MAZUR jest w dopiero 1900
Obszestvo 2-oe Parohodnoe po Dnepru i ego pritokach, Kiev.
a nie 1897 por wyzej ani w 1892 jest na Wisle u S.Gornickiego
Uwaga na Dnieprze byly 2 towarzystwa
Obszestvo Parohodstwa po Dnepru i ego pritokam
Obszestvo 2-oe Parohodnoe po r. Dnepru i ego pritokam
Uprawialy straszna konkurencje przez wiele lat jadac na strartach.
1906 ADMIRAL (1886) Union, Königsberg 50n/200iKM
Wedflug listy zbud ale tylko maszyna dla Santien & Becker, Schwarzort 150KM
Ten Danzig moze sie zgadzac.
HERKULES (1894) maszyna i kotly od F.Schichaua 80n/250iKM
w 1900 SIL'NYJ Obszestvo 2-oe Parohodnoe po Dnepru i ego pritokach, Kiev.
CHERNIGOV ex MAZUR jest w dopiero 1900
Obszestvo 2-oe Parohodnoe po Dnepru i ego pritokach, Kiev.
a nie 1897 por wyzej ani w 1892 jest na Wisle u S.Gornickiego
Uwaga na Dnieprze byly 2 towarzystwa
Obszestvo Parohodstwa po Dnepru i ego pritokam
Obszestvo 2-oe Parohodnoe po r. Dnepru i ego pritokam
Uprawialy straszna konkurencje przez wiele lat jadac na strartach.
ПАРОХОДСТВО ПРОЗЯБАЕТ
Одной из важнейших отраслей промышленности нашего города следует считать пароходное дело. Пину и ее притоки обслуживает около 60 местных пароходов, на которые затрачено много сотен тысяч рублей. Было время — и оно недалеко, — когда пароходное дело у нас процветало, и еще больше надежд пароходовладельцы возлагали на будущее. Но вдруг произошел перелом, и вот уже несколько лет, как наше пароходство прозябает, прямо-таки влачит жалкое существование. Причины кризиса долго искать не приходится: корень зла в «маклерах» - посредниках между пароходовладельцами и лесопромышленниками, объединившихся, и действия которых всецело направлены во вред пароходному делу...
Пароходовладельцы плачут, жалуются. Но они забывают, что жалобами и причитаниями помочь делу нельзя... Следует что-нибудь предпринять, следует что-либо сделать: им следует объединиться!
«В единении сила»... Эту прописную старую, но вечно новую истину пусть вспомнят наши Пароходовладельцы и возьмут ее девизом для борьбы со злом, погубившим в конце, подорвавшим их общее дело.
Пинский голос. 1912. 22 июля
Одной из важнейших отраслей промышленности нашего города следует считать пароходное дело. Пину и ее притоки обслуживает около 60 местных пароходов, на которые затрачено много сотен тысяч рублей. Было время — и оно недалеко, — когда пароходное дело у нас процветало, и еще больше надежд пароходовладельцы возлагали на будущее. Но вдруг произошел перелом, и вот уже несколько лет, как наше пароходство прозябает, прямо-таки влачит жалкое существование. Причины кризиса долго искать не приходится: корень зла в «маклерах» - посредниках между пароходовладельцами и лесопромышленниками, объединившихся, и действия которых всецело направлены во вред пароходному делу...
Пароходовладельцы плачут, жалуются. Но они забывают, что жалобами и причитаниями помочь делу нельзя... Следует что-нибудь предпринять, следует что-либо сделать: им следует объединиться!
«В единении сила»... Эту прописную старую, но вечно новую истину пусть вспомнят наши Пароходовладельцы и возьмут ее девизом для борьбы со злом, погубившим в конце, подорвавшим их общее дело.
Пинский голос. 1912. 22 июля
-
- Posty: 806
- Rejestracja: 2004-05-28, 15:45
Wedrujac po ksiegarniach trafilem na przewodnik G. Rąkowskiego, Czar Polesia.. Przy opisie Pinska (s.208)wspomina o stoczni położonej na przedmieściach miasta w dzielnicy Leszcze, założonej w 1885 r., której produkcja "upadła"(cytat...)w 1906 r. Niestety książka jest przewodnikiem dla turystow wiec nie ma odpowiedniego przypisu skad sa zaczerpniete te informacje . Z podanych dat nie za bardzo pasuje do stoczni O'Brien de Lacy, czyzby to byla mowa o stoczni Skirmunta?
Co do samej Julii O'Brien de Lacy laczac to co mam wg Aftanazego plus tekst rosyjski, gdzie gdzie mowa o Julii Pietrownej O'Brien de Lassy, to byla ona corka Piotra O'Brien de Lacy i Ludwiki hr. Ronikier i wnuczka zalozyciela rodu O'Brien deLacy Patricka oraz przedstawicielki arystokracji pomorskiej Julii von Domme
Co do samej Julii O'Brien de Lacy laczac to co mam wg Aftanazego plus tekst rosyjski, gdzie gdzie mowa o Julii Pietrownej O'Brien de Lassy, to byla ona corka Piotra O'Brien de Lacy i Ludwiki hr. Ronikier i wnuczka zalozyciela rodu O'Brien deLacy Patricka oraz przedstawicielki arystokracji pomorskiej Julii von Domme
Uwazam , ze 1885 - 1906 pasuje dobrze do sytuacji ktora mamy:
1885 - В Пинске начал действовать судоремонтный и механический завод, владелицей которого была Юлия Петровна О'Бриен де Ласси
1906 - por wyzej. Bym raczej powiedzial 1907 , bo 1908-10 juz tylko jeden statek jest.
Nie wiem jakie Waldek ma informacje ze byl tam jeszcze w 1913 r zbudowany statek ?
Statki w1941, wg http://www.geocities.com/pinskflot/sostav.html
ГРУЗО-ПАССАЖИРСКИЕ ПАРОХОДЫ (военные транспорты)
«Академик СТУДИНСКИЙ»
«ЮНЫЙ ЛЕНИНЕЦ»
БУКСИРЫ
«ФЕДЕРАЦИЯ»[1,55]
17.08.1941г. во время Каневского прорыва, буксир шёл в голове 2-й колонны [19,25].
по другому источнику [27,474], буксир шёл в 3-й колонне.
«МОСКВА»[1,55]
В начале августа буксир был обстрелян с берега в районе с.Гребени [11,6]
17.08.1941г. во время Каневского прорыва, буксир шёл в голове 1-й колонны,
(по другому источнику [11,10] замыкающим).
В 23:45 1-я колонна прорвалась с боем через участок Канев-Ситники. Видимые
огневые точки обнаружившие себя стрельбой по буксиру «Москва» быстро подавлялись
огнём корабельной артиллерии.
19.08.1941г. южнее Киева попаданием снаряда разрушена надстройка буксира [20,734].
Потери на буксире составили: 1 убит, 3 человека ранено [19,25].
«Газоход №33»
«РОЗА ЛЮКСЕМБУРГ»
«КАРЛ ЛИБКНЕХТ»
«КРАСНОЕ ЗНАМЯ»
«СЛЕСАРЬ»
Примечания К.Б.Стрельбицкого:
1. Кроме того, Пинской военной флотилии временно придавался (без официального включения
в её состав) ряд гражданских судов Народного комиссариата водного транспорта, в том чис-
ле - грузо-пассажирский пароход «Власть Советов», пассажирские пароходы «Ильич», «Киров»,
«Крупская», буксиры «Гомель», «Десна», «Донбасс», «Менделеев», «Москва», «Тельман».
2. Из-за отсутствия полного комплекса оперативных документов Пинской военной флотилии
список её вспомогательных судов и плавучих средств, очевидно, не является исчерпывающим
и, возможно, что в состав флотилии входили так же плавучая база «Ясельда», грузо-пасса-
жирский пароход «Ульянов», водолазный бот ВТ-8, судоподъёмные базы С-1, С-2, плавучие
склады взрывчатых веществ (на несамоходных сухогрузных баржах) ВБ-51, ВБ-52.
1885 - В Пинске начал действовать судоремонтный и механический завод, владелицей которого была Юлия Петровна О'Бриен де Ласси
1906 - por wyzej. Bym raczej powiedzial 1907 , bo 1908-10 juz tylko jeden statek jest.
Nie wiem jakie Waldek ma informacje ze byl tam jeszcze w 1913 r zbudowany statek ?
Statki w1941, wg http://www.geocities.com/pinskflot/sostav.html
ГРУЗО-ПАССАЖИРСКИЕ ПАРОХОДЫ (военные транспорты)
«Академик СТУДИНСКИЙ»
«ЮНЫЙ ЛЕНИНЕЦ»
БУКСИРЫ
«ФЕДЕРАЦИЯ»[1,55]
17.08.1941г. во время Каневского прорыва, буксир шёл в голове 2-й колонны [19,25].
по другому источнику [27,474], буксир шёл в 3-й колонне.
«МОСКВА»[1,55]
В начале августа буксир был обстрелян с берега в районе с.Гребени [11,6]
17.08.1941г. во время Каневского прорыва, буксир шёл в голове 1-й колонны,
(по другому источнику [11,10] замыкающим).
В 23:45 1-я колонна прорвалась с боем через участок Канев-Ситники. Видимые
огневые точки обнаружившие себя стрельбой по буксиру «Москва» быстро подавлялись
огнём корабельной артиллерии.
19.08.1941г. южнее Киева попаданием снаряда разрушена надстройка буксира [20,734].
Потери на буксире составили: 1 убит, 3 человека ранено [19,25].
«Газоход №33»
«РОЗА ЛЮКСЕМБУРГ»
«КАРЛ ЛИБКНЕХТ»
«КРАСНОЕ ЗНАМЯ»
«СЛЕСАРЬ»
Примечания К.Б.Стрельбицкого:
1. Кроме того, Пинской военной флотилии временно придавался (без официального включения
в её состав) ряд гражданских судов Народного комиссариата водного транспорта, в том чис-
ле - грузо-пассажирский пароход «Власть Советов», пассажирские пароходы «Ильич», «Киров»,
«Крупская», буксиры «Гомель», «Десна», «Донбасс», «Менделеев», «Москва», «Тельман».
2. Из-за отсутствия полного комплекса оперативных документов Пинской военной флотилии
список её вспомогательных судов и плавучих средств, очевидно, не является исчерпывающим
и, возможно, что в состав флотилии входили так же плавучая база «Ясельда», грузо-пасса-
жирский пароход «Ульянов», водолазный бот ВТ-8, судоподъёмные базы С-1, С-2, плавучие
склады взрывчатых веществ (на несамоходных сухогрузных баржах) ВБ-51, ВБ-52.
We wspomnianym przezemnie informatorze:
http://pinskhistory.by.ru/fotogallery/I ... 1_jpg.html
Widac ze Zaklady MW byly najwiekszym i jedynym rzeczywiscie przemyslowym zakladem w Pinsku.
AvM
http://pinskhistory.by.ru/fotogallery/I ... 1_jpg.html
Widac ze Zaklady MW byly najwiekszym i jedynym rzeczywiscie przemyslowym zakladem w Pinsku.
AvM
-
- Posty: 806
- Rejestracja: 2004-05-28, 15:45
U Filipowicza jest takie oto zdjecie statku z Pinska.
Czy ma ktos lepsze kopie niz ta z ksiazki.
W Pinsku bylo wiele innych statkow. Sa ich fotografie ?

Streblicki podaje nastepujace straty Polakow w 1939 na Pinie:
- holownik Landau/Leonid - zatopiony 18.9.39 kolo Stachuwa
- statek HANKA 17/18.9.39 - zatopiony u ujscia rzeki Smerd
- statek KLARA - 18/19.9.39 w rejonie Nyrycz
- statek PELIKAN - 18/19.9.39 w rejonie Nyrycz
- statek SEKUNDA - 18/19.9.39 w rejonie Nyrycz
- statek BAJKA - 20.9.39 na rzece Strumien w rejonie Stetyczwa
- statek PAWEL - 20.9.39 na rzece Strumien w rejonie Stetyczwa
- statek PIAST - 20.9.39 na rzece Strumien w rejonie Stetyczwa
- statek NIESZAWA - 20.9.39 na rzece Strumien w rejonie Stetyczwa (ex Rosyjski ZEFIR z 1879r)
- statek JAGIELLO - 20.9.39 na rzece Strumien w rejonie Stetyczwa
Czy ma ktos lepsze kopie niz ta z ksiazki.
W Pinsku bylo wiele innych statkow. Sa ich fotografie ?
Streblicki podaje nastepujace straty Polakow w 1939 na Pinie:
- holownik Landau/Leonid - zatopiony 18.9.39 kolo Stachuwa
- statek HANKA 17/18.9.39 - zatopiony u ujscia rzeki Smerd
- statek KLARA - 18/19.9.39 w rejonie Nyrycz
- statek PELIKAN - 18/19.9.39 w rejonie Nyrycz
- statek SEKUNDA - 18/19.9.39 w rejonie Nyrycz
- statek BAJKA - 20.9.39 na rzece Strumien w rejonie Stetyczwa
- statek PAWEL - 20.9.39 na rzece Strumien w rejonie Stetyczwa
- statek PIAST - 20.9.39 na rzece Strumien w rejonie Stetyczwa
- statek NIESZAWA - 20.9.39 na rzece Strumien w rejonie Stetyczwa (ex Rosyjski ZEFIR z 1879r)
- statek JAGIELLO - 20.9.39 na rzece Strumien w rejonie Stetyczwa
W 1939 roku dla pińskiej Flotylli Rzecznej zarekwirowano 10 statków, znanych było dotychczas 7 nazw: KLARA, BAJKA, PIAST, NIESZAWA, JAGIEŁŁO (wymienione przez AvM) oraz PIŃSK i WILNO. Pozostałe trzy mogły mieć nastepujące nazwy: PELIKAN, SEKUNDA, "Norwid", Gdynia", "Sokół", "Ładny" (? może Landau). Pewnie tym 10. była HANKA.AvM pisze:Streblicki podaje nastepujace straty Polakow w 1939 na Pinie:
- holownik Landau/Leonid - zatopiony 18.9.39 kolo Stachuwa
- statek HANKA 17/18.9.39 - zatopiony u ujscia rzeki Smerd
- statek KLARA - 18/19.9.39 w rejonie Nyrycz
- statek PELIKAN - 18/19.9.39 w rejonie Nyrycz
- statek SEKUNDA - 18/19.9.39 w rejonie Nyrycz
- statek BAJKA - 20.9.39 na rzece Strumien w rejonie Stetyczwa
- statek PAWEL - 20.9.39 na rzece Strumien w rejonie Stetyczwa
- statek PIAST - 20.9.39 na rzece Strumien w rejonie Stetyczwa
- statek NIESZAWA - 20.9.39 na rzece Strumien w rejonie Stetyczwa (ex Rosyjski ZEFIR z 1879r)
- statek JAGIELLO - 20.9.39 na rzece Strumien w rejonie Stetyczwa
JB
Czy chodzi m.in. o wydaną w 1931 roku "Flotylle rzeczne" w ramach zarys historii wojennej formacyj polskich 1918-20 autorstwa Taube + Żukowski. Jesli tak to w latach 90. ukazał sie jakiś dziwny (?) reprint tej pozycji wygladający jak oprawione ksero oryginału. Nie wiem kto go zrobił (może MW ?).JB pisze:Można znaleźć opisy walk w książkach W.J.Dyskanta, J. Bartlewicza i K.Taubego. Te dwie ostatnie wydane zostały przed wojną i są trudno dostępne.
JB