Pinsk-armatorzy,stocznie...

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6841
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Dyskant podaje ze po wojnie sowieckiej zostaly wydobyte nastepujace statki, ktore nastepnie byly przekazane:
Ministerstwu Robot Publicznych:
- K5 ex T4 ex Czetwiortyj
- 5 poglebiarek
- 3 szalandy
- 1 krypa
Zwrocono wlascicielom:
- SOKOL
- RIEMIESLNNIK
- WJUN
- WIETKA
- GORUN
- OTWAZNYJ
- LEONIDA
- SEKUNDA
- BUG
- WARTA
- 2 barki
Przeznaczono do kasacji (zly stan):
- PANCERNY2 ex H2 ex USERDNYJ
- H1 ex CZEMPION
- H4 ex WOLGA
- H5 ex POKORNYJ
- T1 ex ATAMAN
- 3 barki
- 1 motorowka

Czy napewno byly te jednostki rozebrane, ja nie wiem :-(
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: W.Danielewicz »

Andrzej do kasacji owszem przeznaczono ale nie wszystkie rozebrano:
VOLGA - H4 - STANISŁAW KONARSKI - HERCULES - STANISŁAW KONARSKI - KUJAWY
ATAMAN - T1 - KANIOWCZYK - BELGIA - BELLA - GEN.SIKORSKI - PSTROWSKI
“PANCERNY-2”

TYP STATKU: holownik
ROK I MIEJSCE BUDOWY:
WYPORNOŚĆ:
WYMIARY: długość- 45,70 m , szerokość-?/9,70 m , zanurzenie-
SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa podwójnego rozprężania; dwu-cylindrowa; prod.?.; moc:120 KM
PĘDNIK:bocznokołowiec ; PRĘKOŚĆ: ; ZAŁOGA:

PRZEBIEG SŁUŻBY:

1 . . . : USIERDNYI - brak informacji o armatorze
1920: - zdobyty przez żołnierzy polskich w dniu 6 marca w Juriewiczach, przekazany Flotylli Pińskiej.
1920.IV.04: H-2 - Flotylla Pińska.[PL]
używany jako transportowiec holowniczy w reguralnej linii Mozyrz - Pińsk, w trakcie ofensywy wojsk bolszewickich w czerwcu użyty do ewakuacji taboru z Czarnobyla potem skierowany do Pińska i tam opancerzony i uzbrojony.
1920.VII.10: PANCERNY 2 - przeklasyfikowany na statek uzbrojony (2 działa 75 mm i 4 c.k.m) brał udział w osłonie wycofującej się flotylli holując barkę z drewnem opałowym. Dnia 18 lipca stoczył walkę z radzieckimi okrętami pod wsią Bereżce. Za Kaczanowicami na skutek niemożliwości przebycia rozległej mielizny mimo zdjęcia opancerzenia statek podpalono 21 lipca w godzinach wieczornych. Podniesiony przez sowietów i przeholowany do Mostów Wolańskich tam pozostawiony. Decyzją komisji przeznaczony do kasacji.

“H-5”

ex “Pokornyi”
TYP STATKU: holowniczo-transportowy
ROK I MIEJSCE BUDOWY:nieznane
WYPORNOŚĆ:
WYMIARY: długość-ca.45,00 m , szerokość- , zanurzenie-
SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa podwójnego rozprężania; dwu-cylindrowa; prod.?.;moc:300 KM
PĘDNIK:bocznokołowiec ; PRĘKOŚĆ: ; ZAŁOGA:

PRZEBIEG SŁUŻBY:

1 . . . : POKORNYI - brak informacji o armatorze statku.
1920: - zdobyty w Czarnobylu w dniu 27 kwietnia przez oddziały polskie, poddany remontowi.
1920: H-5 - Flotylla Pińska.[PL]
uruchomiony 4 maja pływał z Czarnobyla do Pińska.W czerwcu wziął udział w ewakuacji zdobytego taboru z Czarnobyla. Podczas odwrotu flotylli samozatopiony koło Kaczanowi w dniu 20 lipca. Podniesiony przez bolszewików ponownie zatonął. Decyzją komisji w kwietniu 1921 przekazany na złom.
W.DANIELEWICZ
a-v-m

Post autor: a-v-m »

Tak tez zawszy myslalem.
Ostatnio jestem zdziwiony ze kuk stawiacz min BASILISK
przekazany Francji do zlomowanio, skonczyl w II WS
jako .... rumuinski stawiacz min AURORA.

Z jednostkami , i nie tylko - w koncu ze wszystki co jest
spisane ze stanu mozna robic super buisenss :-)

AvM
CHRIS
Posty: 397
Rejestracja: 2004-01-05, 21:51

Post autor: CHRIS »

Hallo !
Byly w 1920 roku jeszcze H-3 , H-6 , K-1 , K-4 ?!
i co bylo z tymi z oznaczeniem T ?
Masz moze dane Tech. ---> T-1 ex.Ataman i jego krotki "zyciorys"?
Ch.
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: W.Danielewicz »

nsportowiec

“PSTROWSKI”

TYP STATKU:pasażerski
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1888;Zavod Brjanskij,Biżica.(Rosja)
NOŚNOŚĆ:62 t
WYMIARY:długość-55,00 m, szerokość-5.20/10..70 m , zanurzenie-0.55 m.
SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa;moc:170 KM
PĘDNIK:bocznokołowiec;PRĘDKOŚĆ:15 km/godz.;ZAŁOGA:11 ludzi;PASAŻEROWIE:591 osób.

PRZEBIEG SŁUŻBY:

1888: GARMONIJA - armator nieznany.
1... : ATAMAN - Obcestvo Akcyjne Parochodstwa po Dnipru i jego Pritokam, St.Petersburg
pływał jako statek pasażerski na Dnieprze,na trasie Homel-Kijów.
1919. ATAMAN - Wojennaja Dnieprovskaja Flottilla.(SU)
1920.III.06. - zdobyty przez Wojsko Polskie w Mozyrzu i po remoncie uruchomiony jako transportowiec
III.18: T - 1 - Flotylla Pińska,Pińsk.{PL}
VII.25: - zatopiony przez własną załogę na Pinie koło Pińska.
1921.IV: - wydobyty i przeznaczony do złomowania, zakupiony jednak przez J.Dunin Holeckiego z Warszawy i odholowany na remont do Puław.Tam przebudowany na statek holowniczo-pasażerski. Wybudowano kabiny sypialne oraz salon dziobowy, na rufie zamontowano hak holowniczy.
1924: KANIOWCZYK - Juliusz Dunin-Holecki, Warszawa.
1925: - kolejna przebudowa w Warszawie.Kadłub podłużono do długości 63.30 m, szerokość-5.20/10.40, zanurzenie-0.90 m, zlikwidowano hak holowniczy, a dobudowano salon rufowy, zmieniono rozkład wnętrz. Liczbę pasażerów ustalono na 600 w krótkich przejażdzkach i 180 w rejsach liniowych.
1926: KANIOWCZYK - Zjednoczone Warszawskie Towarzystwo Transportu i Żeglugi Polskiej S.A,Warszawa.{PL}
1928: - przebudowa na statek salonowy, zlikwidowano salon rufowy i zmieniono wystrój wnętrz na bardziej luksusowy.
1929: KANIOWCZYK - Polska Żegluga Rzeczna'Vistula' Spzoo,Warszawa.{PL}
1934: BELGIA - zmiana nazwy.
1940: BELLA - Weichsel Reederei,Warschau.{D}
1944.VIII: - zatopiony podczas Powstania Warszawskiego przez Niemców.
1945.IV.18: BELGIA - Komisariat Żeglugi na Wiśle, Warszawa.[PL]
1946: BELGIA - J.Dunin-Holecki, Warszawa.
1947: - zabrany pod przymusowy zarząd państwowy i odholowany na remont do Płocka, tam przebudowany.
1948.VI: GEN.SIKORSKI - Państwowa Żegluga na Wiśle,Warszawa.{PL}*
statek mógł zabierać 335 pasażerów,załoga liczyła 12 ludzi.
1949: GEN.SIKORSKI - Państwowa Żegluga Śródlądowa.Ekspozytura w Warszawie.{PL}
1952: GEN SIKORSKI - P.P.Żegluga na Wiśle,Warszawa.{PL}
1955: PSTROWSKI - zmiana nazwy.
1956: PSTROWSKI - P.P.Warszawska Żegluga na Wiśle,Warszawa.{PL}
1964: PSTROWSKI - P.P.Żegluga Warszawska,Warszawa.{PL}
wycofany,zdemontowano maszynę parową i kocioł,które zamontowano na statku 'Bałtyk'.
1966: ALICJA - P.P.Żegluga Warszawska,Warszawa.{PL}
jako hotel pływający dla załóg Żegl.Warszawskiej.
1970: - wycofany i złomowany w Warszawie.

* W 1947r właścicielem statku był J.Dunin Holecki, kiedy to statek zabrano pod przymusowy Zarząd Państwowy i przekazano w użytkowanie Państwowej Żegludze na Wiśle.
Andrzej może coś uzupełnisz lub sprostujesz
W.DANIELEWICZ
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: W.Danielewicz »

Coś urwało T=transportowiec
W.DANIELEWICZ
CHRIS
Posty: 397
Rejestracja: 2004-01-05, 21:51

Post autor: CHRIS »

Hallo WD!
Nie urwalo :-) pytalem o statki z oznaczeniem "T" z 1920 roku, pytam dlatego ze znam T-1 , T-2 a takze T-11 czy byly jakies "pomiedzy"?
Podobnie z tymi z "K".
Ch.
PS dzekuje za blyskawiczna odpowiedz... :D :D
a-v-m

Post autor: a-v-m »

wg. Strelbickiego
PANCERNY 2 ex GROMKIJ ex BURZIN 1916 Lublin
u Bereznoja
HETMAN CHODKIWEICZ ex P2 ex GROMKIJ ex BURZIN 1916 Malcewskij Zavod Ludinovo

obyj sie myla (jset jak u Waldka)
PANCERNY 2 ex H2 ex USERDNYJ - holownik

Kiedys je znajdziemy :-)
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

CHRIS pisze: pytalem o statki z oznaczeniem "T" z 1920 roku, pytam dlatego ze znam T-1 , T-2 a takze T-11 czy byly jakies "pomiedzy"?
Podobnie z tymi z "K".
Ch.
Było 16: T 1 - T 13, "T 2", "T 3" i "T 4" podwójne. Uruchomiono tylko 8: "T 1" - "T6" ("T 2" i "T 3" po dwa razy). Pierwszy "T 2" ex "Woron" został utracony 28 kwietnia 1920 roku, pierwszy "T 3" ex"Krieczet" przemianowano na K 4 Inspekcyjny, a "T 4" ex "Czetwiortyj" na K 5.
JB
PS. Pytanie, czy oznaczenie "K" odnosi się do: Krążowniczy, Kursowy, czy do czegoś innego?
Ostatnio zmieniony 2004-11-07, 00:32 przez JB, łącznie zmieniany 2 razy.
a-v-m

Post autor: a-v-m »

Waldek
ATAMAN . nie podaja go jako parowcay flotylli Dnieprowskiej
ani Berznoj ani Polski waywiad z 1919 :-(

Kto byl wlascicielem HARMONII - na razie nie wiemy :-(
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

a-v-m pisze:wg. Strelbickiego
PANCERNY 2 ex GROMKIJ ex BURZIN 1916 Lublin
u Bereznoja
HETMAN CHODKIWEICZ ex P2 ex GROMKIJ ex BURZIN 1916 Malcewskij Zavod Ludinovo

obyj sie myla (jset jak u Waldka)
PANCERNY 2 ex H2 ex USERDNYJ - holownik

Kiedys je znajdziemy :-)
Były 2 statki o tym oznaczeniu: ex "Gromkij" i ex "Usierdnyj".
JB
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: W.Danielewicz »

Wiem że były T4, T5 zapewnie były inne statki które otrzymały T6 T7 itd ale nie zdażyły już wejść do służby.
W.DANIELEWICZ
a-v-m

Post autor: a-v-m »

T-1 ex ATAMAN
T-2 (II) ex WORON
(I) ex TATJANA
T-3 (II) ex PIEREKAT
(I) ex ZWIEZDA
T-4 (II) ex CZETWIORTYJ (Nr.4)
(I) ex JUDIF
T-5 ex SOKOL
T-6 ex SEKUNDA
T-7 ex LEONIDA
T-8 ex OTWAZNYJ
T-9 ex PINCZUK
T-10 ex MIECZTA
T-11 ex ORIOL
T.12 exs REMIESLNNIK
T-13 ex WJUN
T - ? ex KOKIETKA
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

Były jeszcze K 1 - K 3 plus wyżej wymienione "K 4" i "K 5", Pancerne P 1 i dwa razy "P 2", Dowódcze D 1 i D 2 oraz Holownicze H 1 - H 10. Był jeszcze statek Sanitarny S 1 "Puszcza".
JB
Ostatnio zmieniony 2004-11-07, 00:44 przez JB, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

a-v-m pisze: T-4 (I) ex JUDIF
T - ? ex KOKIETKA
"T 4" (I) to ex JUDIT, "Kokietka", jak i kilkanaście innych chyba nie miało przydzielonych numerów taktycznych.
JB
a-v-m

Post autor: a-v-m »

T-4 ex JUDIF ex PEREC SMOLENSKIJ ex SMELYJ ex OPYT (1892) oczxwiscie zbud O'Brien de Lacy.
ODPOWIEDZ