Strona 5 z 7
: 2004-09-21, 21:17
autor: karolk
AvM no właśnie walim w ten stół i walim, a tu nic, żadnego człeka piszoncego

: 2004-09-21, 22:01
autor: Gość
Moze karolk pod stolem walisz
Przy okazj jest tak jak napisalem, dokumentacjia dla Rosji byla po rosyjsu, dla Finlandii dp szwedzku, po 1919 po finsku.
AvM
: 2004-09-22, 01:54
autor: Andrzej J.
A nie było w ostatnich 40 latach "Sudostrojenija" porządnego artykułu o genezie tych storożewych korabliej?
: 2004-09-22, 07:01
autor: Marek T
Sprawdzałem do połowy lat 90-tych - nie było.
: 2004-09-22, 08:44
autor: Gość
Ja sprawdzilem do 96/97 , bo czegosszukalem., tez NIC
AvM
: 2004-09-22, 10:43
autor: Marek T
Zdaje sie, ze byla seria opisujaca kanonierki. Nastepna po niszczycielach? Ale akurat o tym typie - cisza.
: 2004-09-22, 10:54
autor: Gość
Tak marek kanopnierki raczej klasyczne,
te polskie to byly holowniko-eskortowce
AvM
: 2004-09-24, 08:55
autor: karolk
hmm, niezły pomysł w sumie, bo rufę miały zdatną zarówno do holowania, jak i trałowania z tą otwartą bramą rufową (pytaniem pozostaje, czy wzmocniony był pawęż do odpierania nacisku liny holowniczej). Ktoś tu umieszczał podobnej wielkości kanonierki eskortowe Szwedów zbudowane w latach trzydziestych, z tego co pamietam, nazwano je eskort vessel... co może w polskiej nomenklaturze przedwojennej być tłumaczone jako kanonierka, prawda? uff, ale się rozgadałem...
: 2004-10-07, 10:20
autor: Waldek K
Panowie pomocy!
Wiem, że spóźniony refleks, to w tym przypadku mało powiedziane, ale czasem niestety przegapiam nawet takie istotne wątki.
Dzisiaj dopiero zauważyłem, że AvM udostępniał rysunki fińskich okrętów! Czy któryś z szanownych kolegów, którzy te rysunki otrzymali, byłby skłonny się ze mną nimi podzielić? Samego AvM już nie mam śmiałości prosić...
Czy wśród tych rysunków były też kanonierki Karjala/Turunmaa? Na nich mi zależy najbardziej, bo właśnie próbuję odtworzyć kształt podwodnej części kadłuba kanonierek tego typu.
Bardzo proszę o pmoc
mój e-mail:
walkacz@yahoo.com
: 2004-10-08, 07:38
autor: Waldek K
Nie znajdzie się żadna pomocna dłoń?

: 2004-10-08, 08:27
autor: karolk
jak tu udostepnił, to są przeca w albumie
: 2004-10-08, 10:01
autor: Waldek K
Albo jestem ślepy, albo tam jest tylko Uusima...
Dobra, wyłuszczę mój problem: na zdjęciach burtowych naszych kanonierek np. tu:

krawędź rufy jest linią niemal prostą (od krawędzi pokładu do lini wodnej), zaś na rysunkach np. Piaskowskiego, ale też i tu:
http://private.psi.com.pl/pmw/2ws/haller/haller.htm
jest to wyraźny łuk, który dalej schodząc w dół łączy się płynnie z kilem. Różnica niby nie wielka, ale... tylko pozornie. Jakby tę linię, którą widać na zdjęciach spróbować przedłużyć pod wodą, to już nie będzie się łączyła z kilem łagodnym łukiem, a to znaczy, że ster musiał być zamontowany inaczej niż to rysował Piaskowski, może był nawet montowany jak na Uusima?
Wątpliwości rozwiałby tylko rysunek stoczniowy, albo odpowiednie zdjęcie kanonierki w doku...
Pozdrawiam
: 2004-10-08, 12:01
autor: Gość
Wg. dokumentacji stocznio Wärtsila z 1982 ktora mam, w archiwach stoczni nie ma planow polskich kanonierek.
AvM
: 2004-10-08, 12:51
autor: Waldek K
No cóż, w końcu trochę czasu minęło, ale to w sumie to samo co Karjala/Turunmaa - są gdzieś jakieś ich szkice?
: 2004-10-14, 21:50
autor: CHRIS
Hallo!
Theo probuje cos znalesc na temat obydwu tych okretow...
Ja ze swojej strony siegnolem do prywatnego albumu...
z takim wynikiem
Kto wie ktora to?
http://fow.idysk.com/album_pic.php?pic_id=739
Odpowiedz pozniej
Ch.
: 2004-10-14, 23:35
autor: Marek T
HALLERA chyba nie remontowali, bo mial popekane fundamenty maszyn.
A z PILSUDSKIM faktycznie jest klopot.