Kanonierki Borowskiego

Wszelkie tematy związane z PMW

Moderatorzy: crolick, Marmik

Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Kanonierki Borowskiego

Post autor: Marek T »

Na życzenie Andrzeja.
Chwalić się, co kto wie.

Obrazek
Awatar użytkownika
jareksk
Posty: 1678
Rejestracja: 2004-01-14, 18:59
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: jareksk »

Fuj ! Dozorowiec u nas zwany kanonierką. Oto prawdziwa kanonierka
Obrazek
:lol:
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Marek T »

No to co, że dozorowiec.
Ale i tak nasze najlepsze okręty - do przyjścia WICHRA.
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Marek T »

Od którego Borowskiego poszła nazwa tych okrętów?
Andrzej Kliszewski
Posty: 252
Rejestracja: 2004-08-06, 10:46
Lokalizacja: Zielona Góra

Post autor: Andrzej Kliszewski »

Moze i dozorowce (choć Finowie budowali dla Rosjan kilka serii zbliżonych konstrukcją okrętów także jako trałowce i stawiacze sieci zagrodowych, ew. eskortowce) to Polacy odkupowali je od Finów na przełomie 1920/1921 jako "krążowniki lekkiego typu" :shock:

Pozdrawiam Andrzej K
Si vis pacem para bellum!
Andrzej J.
Posty: 1094
Rejestracja: 2004-01-06, 02:19
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Andrzej J. »

Marek T pisze:Od którego Borowskiego poszła nazwa tych okrętów?
Moja wersja, że od Grzegorza Borowskiego, płka marynarki rosyjskiej [kręgi techniczne, stąd lądowy stopień], konstruktora i wynalazcy - ojca Michała Kazimierza Borowskiego 1897-1968 (patrz Kadry sawickiego s.313 w życiorysie Michała.
Jakąś sporą wiedzę ma chyba Lech T., ale to go już musisz zapytać.
Andrzej J.
Absolut
KO-wiec
Posty: 396
Rejestracja: 2004-03-07, 22:20

Post autor: Absolut »

To ten Michał Borowski, który na własną prośbę został zdegradowany z kopmandora podporucznika na kapitana, żeby mógł pływać??
"I've nothing much to offer
There's nothing much to take
I'm an absolute beginner
But I'm absolutely sane..."
:D
Andrzej J.
Posty: 1094
Rejestracja: 2004-01-06, 02:19
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Andrzej J. »

Tak, musiała być na to zgoda Naczelnego Wodza. Po wojnie mieszkał w Bytomiu i pracował w Domu Książki.
Andrzej J.
Awatar użytkownika
Slaw
Posty: 929
Rejestracja: 2004-03-28, 12:01
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Post autor: Slaw »

Kiedyś czytałem żę chciano zmienić na ZABIJAKĘ i ZAWADIAKĘ :-D :-D
Slaw
karolk

Post autor: karolk »

czy fotka Komendanta Piłsudskiego jest w jakiś sposób zablokowana prawami wyłączności, bo chcę ją na swój serwis!!! :)) taka ładna
Gość

Post autor: Gość »

Nadal nie calkiem rozwiazana jest sprawa oryginalnych nazw tych okretow. Swego czasu w MORZU ktorys z zyjacych emerytow podal nazwy i numery . Nazwy te byly znane czesciowo w Polsce , ale inne od tych podawanych w Rosji. Ciekawe ze numery podane w MORZU byly nuerami projektow,ktore trudno zobyc, raczej rozne zrodla podaja numery budowy. Dane stoczniowe:
Projekt (nr zamowienia)/ Nr budowy/Nazwa/Dostarczenie

2092 - 647 - VODOEZ - 17.04.1921 -> GENERAL HALLER
2093 - 648 - LUN - 03.11.1921 -> KOMENDANT PILSUDSKI
2090 - 649 - TSHIROK - 31.05.1918 -> TURUNMAA
2089 - 650 - PILIN - 31.05.1918 -> KARJALA

"Leijonalippu Merellä" - podaje ze finska TURUNMAA nazywala sie poprzednio TSHIROK i ORLAN. Niestety nie ma tam informacji jakoby polskie okrety byly wcielone do marynarki finskiej.

Wazne okrety te byly zbudowane przez A/B Crichton , Abo
(Nazwa ta pozostaly po Wiliam Crichton & Co A/B ktory zbankrutowal w 1913 i firma zostala przejeta przez innych wlascicieli) Polaczenie Ab Crichton-Vulkan Oy, Turku nastapilo w sierpniu 1924 roku.

Dla nieznajacych:
Turku (finski) = Abo (szwedzki)

Wszystkie polskie zrodla lacza te stocznie, chociaz okrety byly kupione przed 1924 rokiem.

Niestety nie ma dostepnego spisu stoczni Vulcan Ab, Abo, ktora to stocznia zbudowala przynakmniej 76 stattkow do 1924 roku.
Miedzy innymi jej mozna przypisac zbudowenie holownikow
KYLIKKI -> KRAKUS i MELIKKI -> WANDA. chociaz mam watpliwosci.

Mam finski spis statkow handlowych z 1921 i 1922 roku.
Niestety ww holownikow tam nie ma. Jest natomiast armator
Johan Nurminen O/Y , Helsinki (czasami jako John) ktory mial 3 statki motorowe i 1 parowiec zarejestrowane w Rauma i 1 parowiec w Wiipuri.

Stocznia w Warkaus zbudowala cztery male holowniki dla armatora A.Ahlström Oy , Uuraa
Dane rejstr finski:
zbud 1918 41.94brt/19.18nrt 18.29x4.30x2.21m 150KM
Dane stoczni:
zbud 1917 62'x14'4''x5'3''

#539 KYLLIKKI w 1921 Wiipuri #2405
#540 ANNIKKI w 1921 Wiipuri #2406
#541 NYYRIKKI nie ma w rejestrze
#542 MIELIKKI nie ma w rejestrze

mamy chaba wreszcie polskie holowniki :-)

Moze ktos ma notatke z MORZA (lata 60-te ub wczesne 70-te) z kanonierkami, lub spis bibliografii na ten temat

AvM
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Marek T »

1. Andrzeju - artykuł (a właściwie notatkę), o którym wspominasz napisał Kuligiewicz, znajduje sie w Morzu 8/1966.
Być może oparł się o meldunek (znajduje się wciąż w CAW w Warszawie) rękopiśmienny, w którym podane są szacunkowe parametry okrętów KONDOR i BERKUT. Nad tymi nazwami dopisano (chyba tą samą reką) KOM. PIŁSUDSKI (nad KONDOREM) i GEN. HALLER (nad BERKUTEM) z jednoznacznym odniesieniem do odpowiednich nazw.
W czasie pisania artykułu do MSiO o tych okrętach nie załem tego dokumentu, więc podałem - za stocznia - LUN i VODOREZ.

2. Równie ciekawa jest sprawa pierwszego okrętu PMW - WISŁY - która wg. spisu rosyjskich statków rzecznych zbudowana została też przez Crichtona w Abo, natomiast nie ma jej w spisie stoczniowym.

3. Oczywiście miałeś na myśli FILIN, a nie PILIN.
Gość

Post autor: Gość »

Marek!

1. Mozesz cos dodac o WISLE, chyba nie jestem na bierzaco.
Chodzi o statki Ministerstwa Putej Soobszczenia ?
2. Co znaczy spis stoczniowy Crichton ? byly dwie numeracje -
patrz wyzej, nie wiem ktora masz.
3. Oczywiscie PILIN jest w spisach ktore mam, za to jest VODOREZ, tu sie pomylilem.

Ale z holownikami co myslisz ?

AvM
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Marek T »

WISŁA - tak, chodzi o rządowy statek inspekcyjny.
Co do spisu Crichtona - muszę poszukać i dam Ci znać.

Co do holownków - bardzo ciekawe. Poczekamy, czy na Warsailors coś znajdą.
Gość

Post autor: Gość »

Marek z ktorego roku ten spis , ja mam wiekszosc 1878-1910.
nie ma tam takiej WISLA, sa za to
BOBR (!892) zbud Crichton
WARSHAVA (1895) zbud Crichton
BUG ex SAN (1892) zbud Crichton
i Jest jedna rzeczywiscie zbudowana w Briansku
KIEV ex VISLA ex NASR EDDIN SHAKH (1886) sluzyl w Lwowie
oraz
RABOTNIK ex VISLA (1876) zbud Schichau
oraz
SAN ex VARSHAVIANKA (1894) zbud Holz, Hamburg
Wiecej nie zanalazlem, bylo cos w NAUTOLOGII , ale nie mam pod reka.
Poszukaj tej WISLY ;-)
AvM
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Marek T »

Tak podał mi Waldek Danielewicz, twierdzi że wg. spisu MPS z 1906 roku.
ODPOWIEDZ