Chwalić się, co kto wie.
Kanonierki Borowskiego
Kanonierki Borowskiego
Na życzenie Andrzeja.
Chwalić się, co kto wie.

Chwalić się, co kto wie.
-
- Posty: 252
- Rejestracja: 2004-08-06, 10:46
- Lokalizacja: Zielona Góra
-
- Posty: 1094
- Rejestracja: 2004-01-06, 02:19
- Lokalizacja: Gdańsk
Moja wersja, że od Grzegorza Borowskiego, płka marynarki rosyjskiej [kręgi techniczne, stąd lądowy stopień], konstruktora i wynalazcy - ojca Michała Kazimierza Borowskiego 1897-1968 (patrz Kadry sawickiego s.313 w życiorysie Michała.Marek T pisze:Od którego Borowskiego poszła nazwa tych okrętów?
Jakąś sporą wiedzę ma chyba Lech T., ale to go już musisz zapytać.
Andrzej J.
-
- Posty: 1094
- Rejestracja: 2004-01-06, 02:19
- Lokalizacja: Gdańsk
Nadal nie calkiem rozwiazana jest sprawa oryginalnych nazw tych okretow. Swego czasu w MORZU ktorys z zyjacych emerytow podal nazwy i numery . Nazwy te byly znane czesciowo w Polsce , ale inne od tych podawanych w Rosji. Ciekawe ze numery podane w MORZU byly nuerami projektow,ktore trudno zobyc, raczej rozne zrodla podaja numery budowy. Dane stoczniowe:
Projekt (nr zamowienia)/ Nr budowy/Nazwa/Dostarczenie
2092 - 647 - VODOEZ - 17.04.1921 -> GENERAL HALLER
2093 - 648 - LUN - 03.11.1921 -> KOMENDANT PILSUDSKI
2090 - 649 - TSHIROK - 31.05.1918 -> TURUNMAA
2089 - 650 - PILIN - 31.05.1918 -> KARJALA
"Leijonalippu Merellä" - podaje ze finska TURUNMAA nazywala sie poprzednio TSHIROK i ORLAN. Niestety nie ma tam informacji jakoby polskie okrety byly wcielone do marynarki finskiej.
Wazne okrety te byly zbudowane przez A/B Crichton , Abo
(Nazwa ta pozostaly po Wiliam Crichton & Co A/B ktory zbankrutowal w 1913 i firma zostala przejeta przez innych wlascicieli) Polaczenie Ab Crichton-Vulkan Oy, Turku nastapilo w sierpniu 1924 roku.
Dla nieznajacych:
Turku (finski) = Abo (szwedzki)
Wszystkie polskie zrodla lacza te stocznie, chociaz okrety byly kupione przed 1924 rokiem.
Niestety nie ma dostepnego spisu stoczni Vulcan Ab, Abo, ktora to stocznia zbudowala przynakmniej 76 stattkow do 1924 roku.
Miedzy innymi jej mozna przypisac zbudowenie holownikow
KYLIKKI -> KRAKUS i MELIKKI -> WANDA. chociaz mam watpliwosci.
Mam finski spis statkow handlowych z 1921 i 1922 roku.
Niestety ww holownikow tam nie ma. Jest natomiast armator
Johan Nurminen O/Y , Helsinki (czasami jako John) ktory mial 3 statki motorowe i 1 parowiec zarejestrowane w Rauma i 1 parowiec w Wiipuri.
Stocznia w Warkaus zbudowala cztery male holowniki dla armatora A.Ahlström Oy , Uuraa
Dane rejstr finski:
zbud 1918 41.94brt/19.18nrt 18.29x4.30x2.21m 150KM
Dane stoczni:
zbud 1917 62'x14'4''x5'3''
#539 KYLLIKKI w 1921 Wiipuri #2405
#540 ANNIKKI w 1921 Wiipuri #2406
#541 NYYRIKKI nie ma w rejestrze
#542 MIELIKKI nie ma w rejestrze
mamy chaba wreszcie polskie holowniki
Moze ktos ma notatke z MORZA (lata 60-te ub wczesne 70-te) z kanonierkami, lub spis bibliografii na ten temat
AvM
Projekt (nr zamowienia)/ Nr budowy/Nazwa/Dostarczenie
2092 - 647 - VODOEZ - 17.04.1921 -> GENERAL HALLER
2093 - 648 - LUN - 03.11.1921 -> KOMENDANT PILSUDSKI
2090 - 649 - TSHIROK - 31.05.1918 -> TURUNMAA
2089 - 650 - PILIN - 31.05.1918 -> KARJALA
"Leijonalippu Merellä" - podaje ze finska TURUNMAA nazywala sie poprzednio TSHIROK i ORLAN. Niestety nie ma tam informacji jakoby polskie okrety byly wcielone do marynarki finskiej.
Wazne okrety te byly zbudowane przez A/B Crichton , Abo
(Nazwa ta pozostaly po Wiliam Crichton & Co A/B ktory zbankrutowal w 1913 i firma zostala przejeta przez innych wlascicieli) Polaczenie Ab Crichton-Vulkan Oy, Turku nastapilo w sierpniu 1924 roku.
Dla nieznajacych:
Turku (finski) = Abo (szwedzki)
Wszystkie polskie zrodla lacza te stocznie, chociaz okrety byly kupione przed 1924 rokiem.
Niestety nie ma dostepnego spisu stoczni Vulcan Ab, Abo, ktora to stocznia zbudowala przynakmniej 76 stattkow do 1924 roku.
Miedzy innymi jej mozna przypisac zbudowenie holownikow
KYLIKKI -> KRAKUS i MELIKKI -> WANDA. chociaz mam watpliwosci.
Mam finski spis statkow handlowych z 1921 i 1922 roku.
Niestety ww holownikow tam nie ma. Jest natomiast armator
Johan Nurminen O/Y , Helsinki (czasami jako John) ktory mial 3 statki motorowe i 1 parowiec zarejestrowane w Rauma i 1 parowiec w Wiipuri.
Stocznia w Warkaus zbudowala cztery male holowniki dla armatora A.Ahlström Oy , Uuraa
Dane rejstr finski:
zbud 1918 41.94brt/19.18nrt 18.29x4.30x2.21m 150KM
Dane stoczni:
zbud 1917 62'x14'4''x5'3''
#539 KYLLIKKI w 1921 Wiipuri #2405
#540 ANNIKKI w 1921 Wiipuri #2406
#541 NYYRIKKI nie ma w rejestrze
#542 MIELIKKI nie ma w rejestrze
mamy chaba wreszcie polskie holowniki

Moze ktos ma notatke z MORZA (lata 60-te ub wczesne 70-te) z kanonierkami, lub spis bibliografii na ten temat
AvM
1. Andrzeju - artykuł (a właściwie notatkę), o którym wspominasz napisał Kuligiewicz, znajduje sie w Morzu 8/1966.
Być może oparł się o meldunek (znajduje się wciąż w CAW w Warszawie) rękopiśmienny, w którym podane są szacunkowe parametry okrętów KONDOR i BERKUT. Nad tymi nazwami dopisano (chyba tą samą reką) KOM. PIŁSUDSKI (nad KONDOREM) i GEN. HALLER (nad BERKUTEM) z jednoznacznym odniesieniem do odpowiednich nazw.
W czasie pisania artykułu do MSiO o tych okrętach nie załem tego dokumentu, więc podałem - za stocznia - LUN i VODOREZ.
2. Równie ciekawa jest sprawa pierwszego okrętu PMW - WISŁY - która wg. spisu rosyjskich statków rzecznych zbudowana została też przez Crichtona w Abo, natomiast nie ma jej w spisie stoczniowym.
3. Oczywiście miałeś na myśli FILIN, a nie PILIN.
Być może oparł się o meldunek (znajduje się wciąż w CAW w Warszawie) rękopiśmienny, w którym podane są szacunkowe parametry okrętów KONDOR i BERKUT. Nad tymi nazwami dopisano (chyba tą samą reką) KOM. PIŁSUDSKI (nad KONDOREM) i GEN. HALLER (nad BERKUTEM) z jednoznacznym odniesieniem do odpowiednich nazw.
W czasie pisania artykułu do MSiO o tych okrętach nie załem tego dokumentu, więc podałem - za stocznia - LUN i VODOREZ.
2. Równie ciekawa jest sprawa pierwszego okrętu PMW - WISŁY - która wg. spisu rosyjskich statków rzecznych zbudowana została też przez Crichtona w Abo, natomiast nie ma jej w spisie stoczniowym.
3. Oczywiście miałeś na myśli FILIN, a nie PILIN.
Marek!
1. Mozesz cos dodac o WISLE, chyba nie jestem na bierzaco.
Chodzi o statki Ministerstwa Putej Soobszczenia ?
2. Co znaczy spis stoczniowy Crichton ? byly dwie numeracje -
patrz wyzej, nie wiem ktora masz.
3. Oczywiscie PILIN jest w spisach ktore mam, za to jest VODOREZ, tu sie pomylilem.
Ale z holownikami co myslisz ?
AvM
1. Mozesz cos dodac o WISLE, chyba nie jestem na bierzaco.
Chodzi o statki Ministerstwa Putej Soobszczenia ?
2. Co znaczy spis stoczniowy Crichton ? byly dwie numeracje -
patrz wyzej, nie wiem ktora masz.
3. Oczywiscie PILIN jest w spisach ktore mam, za to jest VODOREZ, tu sie pomylilem.
Ale z holownikami co myslisz ?
AvM
Marek z ktorego roku ten spis , ja mam wiekszosc 1878-1910.
nie ma tam takiej WISLA, sa za to
BOBR (!892) zbud Crichton
WARSHAVA (1895) zbud Crichton
BUG ex SAN (1892) zbud Crichton
i Jest jedna rzeczywiscie zbudowana w Briansku
KIEV ex VISLA ex NASR EDDIN SHAKH (1886) sluzyl w Lwowie
oraz
RABOTNIK ex VISLA (1876) zbud Schichau
oraz
SAN ex VARSHAVIANKA (1894) zbud Holz, Hamburg
Wiecej nie zanalazlem, bylo cos w NAUTOLOGII , ale nie mam pod reka.
Poszukaj tej WISLY
AvM
nie ma tam takiej WISLA, sa za to
BOBR (!892) zbud Crichton
WARSHAVA (1895) zbud Crichton
BUG ex SAN (1892) zbud Crichton
i Jest jedna rzeczywiscie zbudowana w Briansku
KIEV ex VISLA ex NASR EDDIN SHAKH (1886) sluzyl w Lwowie
oraz
RABOTNIK ex VISLA (1876) zbud Schichau
oraz
SAN ex VARSHAVIANKA (1894) zbud Holz, Hamburg
Wiecej nie zanalazlem, bylo cos w NAUTOLOGII , ale nie mam pod reka.
Poszukaj tej WISLY

AvM