: 2010-09-23, 14:15
Powiedz głośno "A" AAA.
Ania, Ala, Asia, bArbeta
Ania, Ala, Asia, bArbeta
Broadside ironclad - pancernik z baterią burtową (np. HMS Warrior).Jest problem:
broadside ironclads - pancernik bateryjny
central-battery ironclad - pancernik kazamatowy?
central citadel turret-ship - pancernik cytadelowy?
Barbette Battleship - pancernik barbetowy
turret-ship - pancernik wieżowy
Wszystko zależy co kto nazywa pancernikiem.Michał_86 pisze: 1) Czy pierwszym pancernikiem kazamatowym był: HMS Royal Alfred z 1867?
Dupeere posiadał tylko barbety, ale Ocean z 1870i kilka innych przed Dupeere miały i kazamatę i barbety.2) Kiedy powstał pierwszy pancernik barbetowy? Czy był nim: Amiral Duperré z 1877?
Mnie się to wszystkie terminy zaczynają czasami mylić i mam zbiegowisko w głowie, ale tak sobie kombinuję, że bateryjny, to taki okręt, na którym armaty zajmują cały pokład od dziobu do rufy, a centralno-bateryjny, to taki, na którym armaty są skupione w wydzielonej przestrzeni na śródokręciu. Może to pokrętne nieco, ale tak mi wychodzi.Michał_86 pisze:czym różni się pancernik bateryjny od centralno-bateryjnego?
Mógłbyś podać jakieś przykłady pancernika kazamatowego?
Centralno-bateryjny (central-battery ironlcad) ma baterię centralną - działa skupione na śródokręciu, często z możliwością prowadzenia ognia osiowo. Bateryjny ma po prostu baterię - HGW jaką. HGW jaki termin angielski miałby temu odpowiadać. Może chodzić np. o pancernik z baterią burtową (broadside ironclad) - wtedy działa byłyby rozmieszczone na całej długości pokładu działowego.czym różni się pancernik bateryjny od centralno-bateryjnego?
A teraz jest pytanie - co my rozumiemy przez pancernik kazamatowy? W języku angielskim przez casement ironclad rozumie się zwykle konfederackie wynalazki w stylu CSS Virginia. W języku polskim często traktuje się to jako synonim pancerników centralno-bateryjnych.Mógłbyś podać jakieś przykłady pancernika kazamatowego?
Ciekaw jestem, kto pierwszy to wymyślił i dlaczego to pokutuje tyle czasu. Koreańskie "żółwie" cechowały się zadaszonym pokładem ale wcale nie wiadomo, czy "żelazo" na nim stanowiło formę pancerza, czy raczej ostrza zniechęcające do abordażu. Jeśli był to "pancerz" to chyba jedynie w celu uniemożliwienia wyrąbania sobie drogi na pokład przez wroga, bo przed artylerią tak położona skorupa nie mogła chronić w żaden sposób.Wszystko zależy co kto nazywa pancernikiem. Very Happy Podobno pierwsi byli Chińczycy ze swoim żółwiem. Język
Pancerz zostaje pancerzem, obojętnie przed czym ochraniał, kulami działowymi, rakietami, strzałami czy tez ogniem buchającym z paszczy smoka.Ramond pisze:Ciekaw jestem, kto pierwszy to wymyślił i dlaczego to pokutuje tyle czasu. Koreańskie "żółwie" cechowały się zadaszonym pokładem ale wcale nie wiadomo, czy "żelazo" na nim stanowiło formę pancerza, czy raczej ostrza zniechęcające do abordażu.
Dobrze że ktoś w końcu zauważa inne nacje niż tylko dumny Albion.Michał_86 pisze:2) Kiedy powstał pierwszy pancernik barbetowy? Czy był nim: Amiral Duperré z 1877?
Czyżby wszystkie drewniane żaglowce od XVIII wieku były pancernikami? W końcu miały "pancerz" miedziany chroniący przed świdrakami (a przecież "obojętnie przed czym ochraniał").Pancerz zostaje pancerzem, obojętnie przed czym ochraniał, kulami działowymi, rakietami, strzałami czy tez ogniem buchającym z paszczy smoka.
Tylko i wyłącznie w sensie mojej powyższej propozycji - obicie kadłuba blachą ołowianą na Santa Annie niczym się nie różni od późniejszego obijania kadłuba blachą miedzianą. Tyle, że jeszcze nigdy nie słyszałem, by ktoś XVIII-wieczne żaglowce uważał za pancerniki.Co powie Kolega na Santa Anne, jako na prekursora pancerników?W końcu Glorie też była drewniana.
http://en.wikipedia.org/wiki/Santa_Anna_%28ship%29
Niezbyt przekonująco wygląda to twierdzenie o opancerzeniu żelaznym - źródeł tak jakby brak, a żelazo było wtedy cholernie drogie...Nie chcecie Koreańczyków, to może to był pierwszy pancernik kazamatowy?
http://de.wikipedia.org/wiki/Finis_Bellis