Cały czas jednak pozostaje pytanie od kiedy (i czy tak naprawdę w ogóle) Amerykanie stosowali dla dużych grubości opancerzenia "system calowy".
patrz załączony poniżej obrazek.
UWAGA – bardzo duży!! Nie mogłem zmniejszyć, bo wtedy podpisy przy płytach stają się nieczytelne.
Nie chciałem też nanosić moich notatek na to, więc będę opisywał czego szukać.
Opis po prawej na dole dość jednoznacznie wskazuje z czym mamy do czynienia.
Teraz popatrz na opisy płyt.
Pancerz burtowy jest jak wół 13,5" do 8" na dole.
Podobnie opancerzenie przewodów kominowych w kadłubie - 13,5" i kropka.
Płyty cienkie są w lbsach. Nie podlega też chyba dyskusji jaki miał być pokład "pancerny"
2x70 lbs - czyli prawie 1,75" razy dwa.
W innym miejscu tych samych planów jest podane że dolna warstwa to stal konstrukcyjna ( typowo ) a górne to STS - czyli "konstrukcyjno pancerna"
Tak samo widać odejście od AoN itd itp.
Ale mniejsza, bo to nie ten temat.
Popatrz na przekrój w rejonie rufy i opis nad płytą pokładu pancernego.
Uwaga - podkładka 40 lbs. Tu wszystko pasuje, natomiast na tym leży 200 lbs ( 5 cali ! ) pancerza pokładowego!
Zastosowali wymienny opis, tak jakby było im "wsio ryba" czy to będzie "nie więcej niż 5 cali" czy też "koło 5 cali", może trochę więcej, może trochę mniej.
W innym miejscu tych planów ( przekrój podłużny na przykład ) już jest tylko oznaczenie 5", bez lbsów
Ktoś się "machną" czy też Amerykanom było "wsio ryba" w tej kwestii?
Ale to nie wszystko.
Na przekroju podłużnym w rejonach gdzie jest ten 5 calowy pancerz STS ( dziób przed i rufa za cytadelą - tak pancerz pokladowy
poza cytadelą jest znacząco
grubszy niż w rejonie cytadeli - ładne mi AoN, podobnie jak pogrubione poszycie dziobu jak ba Bismarcku! ) jest jeszcze inna ciekawostka.
Przy przekrojach poprzecznych będziesz miał oznaczenie że te 5" STS ( czasem wymiennie zapisane jako 200 lbs czasem nie ) leży na 40 lbs stali NS.
A na przekroju podłużnym masz napisane że 5" stali STS leży na 1" stali NS!
Wszystko to dotyczy tych samych miejsc, ale na różnych rysunkach wyraźnie dołączonych do tego samego kontraktu.
Podobną niekonsekwencję widać w niektórych innych miejscach - choć generalnie cienkie płyty są w lbs a grube w calach.
Ale np. w "ploting room" na wysokości 12" nad "pokładem właściwym" ma być położona płyta separująca to pomieszczenie od pokładu poniżej i ta płyta ma mieć 2" grubości.
W tym samym rejonie pancerz o grubości 70 lbs leży na podkładce 70 lbs.
Wszystko to jakieś pogmatwane.