... Mitoko - wiem że w którymś OW był artykuł na jego temat - nie wiem czy po "prządkach" mojej ślubnej znajomej jeszcze ten numer posiadam , ale jeśli tak to zeskanuję i przeslę ...
Marek - udało mi się znaleźć chwilę na przeczytanie tego artykułu i ... powstało kilka dodatkowych pytań zamiast odpowiedzi – czyli znów się czepiam:
1. Ciekawe jest zastanawianie się Freivogela czy Split miał mieć 2 czy 3 kotły. Jeżeli powojenne turbiny dawały 55000 KM z dwóch kotłów chodzących na 29 atm. – to ciężko aby, zgodnie z planami przedwojennymi, miał wyciągać 74000 KM z dwóch kotłów. Dubrovnik miał angielskie kotły (czyli pewno chodzące na 21 atm.), a Beogrady oparte na francuskich, podobnie jak Split – czyli max mogły chodzić pod 27 atm.. Czyli musiały być 3 kotły i zapewne jednak 2 kominy
2. Freivogel pisze „Wyporność 2800 ton (wg źródeł włoskich tylko 2450 ton) pozwala wyciągnąć wniosek, że nowy jugosłowiański niszczyciel miał być pochodną francuskiego typu Le Fantasque” ”, podczas gdy wszystkie znane mi wcześniej dane mówiły o wyporności 2400 ton i nawet sam Freivogel podaje, że Split po ukończeniu w 1958 wypierał 2400 ts
3. Zapewne jutro wezmę się za kombinowanie przy scanie – ale tak na pierwszy rzut oka:
- przyjrzyj się sylwetce – jak na niej miało się zmieścić 5 140-ek Skody (mających przecież długie lufy L56), 2 wyrzutnie torped i 10 Boforsów – trochę mi brakuje miejsca na to wszystko
- sama sylwetka budzi trochę skojarzeń z tym francuskim projektem jednostki dla Polski
A mnie zaintrygowała informacja Freivogla, jakoby Split był wciagniety na pochylnie celem dokończenia i ponownego zwodowania.
Czy to prawda?
andrzej J.
Tak na serio - artykuł w OW jest jedynym większym opracowaniem na temat SPLITA, jakie widziałem, choć nie sprawdzałem co było w WI i "Warshipie" w latach 1990tych.
Jeżeli nie ukaże się nic innego, to musimy posługiwać się tylko informacjami z tego artykułu i wszystkie domysły są jednakowo uprawnione.