Rosyjskie promy na Wiśle

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Rosyjskie promy na Wiśle

Post autor: W.Danielewicz »

Przed I WŚ Rosjanie mieli kilka promów zbudowanych około 1910 roku prawdopdobnie nazywały się: MINIER, SAPIOR, RAZWIETCZIK, STRIEŁOK po roku 1918 były w Kazuniu potem przebudowywane. Ich dane to: L = 29, o m, B = 8,00/12, oo m T = 0,45 m 1.mp. 45 KM bocznokołowce. Czy ktoś wie wiecej?. Trzy z nich przebudowane były jeszcze w służbie po II WŚ. [Minier, Sapior i ?.]
W.DANIELEWICZ
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6842
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Waldek !

http://fow.aplus.pl/forum/viewtopic.php?t=496

RAZWIEDCZIK byl kutrem parowym zbud F.Schichau
SAPIIOR tez byl kutrem parowym

Promy te wchodzily w sklad nastepujacych oddzialow:
(stan 1.08.1914)

Narewska rzeczna rota minowa
DESANT
POSPESHNYJ
+ kutry parowe No 1.3.5
+ 10 kutrow wioslowych

Wislanska rzeczna rota minowa
ZABOTKIN
MOSTOVOJ
+ kutry parowe No 2.4
+ taransportowiec VISLA
+ 10 kutrow wioslowych
+ 1 barka weglowa

1-sta rota saperska (prawdziwa przeprawowa)
MIKHAIL

Rezerwa
DOKUKIN , ZABOROVSKIJ , KRACHOTKIN ,REZERV
+ lodolamacz WARSZAWA
+ kutry parowe SAPER, RAZVEDCHIK
+ 2 motorowki

Czesc byla zbudowana w stoczni F,Schichau
# 401(1889) , 491 (1892) ,492(1892) ,526(1893) , 527(1893)
1 masz parowa kolowe 110 iKM

AvM
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6842
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

F,Schichau
Dampffähre
Kaiserliche russische Kriegsministerium , Warschau
[table]
[mrow]No [col]Rok [col] D [col]Nosnosc [col] L [col]B [col] H [col] T [col] Maszyny [col]iKM[col] km/h[col] Maszyna
[row]401[col]1888[col] [col][col]25,6[col]8,08[col]1,40[col] [col]Compound[col]35[col][col] 1171
[row]491[col]1892[col]75[col]27,25[col]25,6[col]8,08[col]1,40[col]0,8[col]Compound[col]40[col][col]1693
[row]492[col]1892[col]75[col]27,25[col]25,6[col]8,08[col]1,40[col]0,8[col]Compound[col]40[col][col]1694
[row]526[col]1893[col]75[col]27,25[col]25,6[col]8,08[col]1,40[col]0,53[col]Compound[col]100[col] 5,5[col]1428
[row]527[col]1893[col]75[col]27,25[col]25,6[col]8,08[col]1,40[col]0,53[col]Compound[col]100[col]5,5[col]1429
[/table]

Spiz z Biblioteki PAM w Gsdansku podaje dla wszystkich promow 110 KM
Ostatnio zmieniony 2005-12-25, 20:33 przez AvM, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: W.Danielewicz »

Andrzej chodzi mi o taką rzecz wiem że w Kazuniu jednostka saperska miała promy właśnie MINER, SAPER jakiś tam może to nie rosyjskie ale zbudowane już w Polsce potem przejęte przez adminstrację wodną mam pare fotek i zyciorysów. Np. Miner został przebudowany na statek, Saper zaś po wojnie był przystanią wiem że Marek Twardowski coś chyba miał na ten temat. Może Janek coś pomoże
W.DANIELEWICZ
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

MINER - prom motorowy Baonu Mostowego, zbudowany w latach 30. w stoczni modlińskiej, wymiary = 29,0x8,0x0,6x(1,8) m; moc silnika Diesla 80 KM; v=11 km/h. SAPER, jeśli był zbudowany w Modlinie, to po 1936 roku (lista stoczniowa, którą mam, została sporządzona 22 stycznia 1937 roku).
Zdjęcie MINERA:
Obrazek
JB
Ostatnio zmieniony 2005-12-26, 17:17 przez JB, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6842
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

JB pisze:MINER - prom motorowy Baonu Mostowego, zbudowany w latach 30. w stoczni modlińskiej, wymiary = 29,0x8,0x0,6x(1,8) m; moc silnika Diesla 80 KM; v=11 km/h. SAPER był pewnie bliźniakiem MINERA, jeśli był zbudowany w Modlinie, to po 1936 roku (lista stoczniowa, którą mam, została sporządzona 22 stycznia 1937 roku).
JB
Czy nie byla to przebudowa ?
Silinik nowy !

AvM
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

AvM pisze:Czy nie byla to przebudowa ?
Silinik nowy !
Myślę, że masz rację, też nasunęła mi się taka myśl. Trudno uwierzyć, że w połowie lat trzydziestych inżynierowie ze stoczni modlińskiej projektowali bocznokołowce!
JB
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: W.Danielewicz »

Otóż chodzi mi o to że mam informacje że statek "Dunajec" [zdjecie będzie] to dawny prom parowy "Miner" [niemiecki BSR Dirschau 9] zbudowany 1910 sa tam dokumenty na ten temat. Natomiast w 1937 w Płocku przebudowny na statek towarowo-holowniczy o wymiarach 43,5/42,,5 x 8,12/12,13 m Hb -2,05 m T = 0,36 /1,40 m moc 200 KM początkowe z 1920 roku wymiary Minera to 29,50 x 8,12/10,4 z tamborami moc 45 KM. Póżniej jako Przewóz I z PZW Warszawa. Drugi "Miner" to chyba ten z twojej fotki Janek to pózniejsza przystań Ż Warszawskiej tak też podaje PRS z 1960 r to PRZYSTAŃ nr 9 ex Miner byłem na nim osobiście w latach 80 ubiegłego wieku [fotka bedzie] via Andrzej PRS podaje wymiary 28,00 x 8,00 x ? przebudowa 1956
W.DANIELEWICZ
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: W.Danielewicz »

A czemu nie to odpowiedni napęd na Wisłe nie uregulowaną Panowie boczno czy tylno kołowce radziły sobie na mieliznach czyli tak zwanych przemiałach tu trochę błysnę nawigacją ale w koncu troche tam pływałem i to nie było łatwe. Łopatkowce jakoś sie wykopały z piasku jak nie to jeden drugiego wypłukał aśrubowiec jak sie wpakował to jak chciał zejść to sam sie jeszcze zakopał sam to doswiadczyłem. Nie muszę was uczyc ale śruba wybiera woda z pod kadłuba na płytkich wodach i powoduje przyssanie to piachu koła łopatkowe natomiast nie to tak na marginesie
W.DANIELEWICZ
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

W spisie (o którym wspomniałem we wcześniejszym poście), sporządzonym przez inż. Cwingmana w 1937 roku, jest też na pozycji nr. 2 prom klapowy o pojemności łądowni 120 m3 i wymiarach: 36,1x6,7x0,4(pusty)/1,5(z łąd.)x[1,85]. To chyba był PRZEWÓZ I.
Na temat stosowania bocznokołowców na Wiśle nie mogę nic ciekawego powiedzieć, bo się nie znam, ale wątpię w projektowanie takich jednostek w połowie lat 30. ubiegłego wieku.
JB
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6842
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

JB pisze:
AvM pisze:Czy nie byla to przebudowa ?
Silinik nowy !
Myślę, że masz rację, też nasunęła mi się taka myśl. Trudno uwierzyć, że w połowie lat trzydziestych inżynierowie ze stoczni modlińskiej projektowali bocznokołowce!
JB
Janku!

Napredy kolowe nie umarly z wynalezieniem sruby.

1) w niektorych warunkach pefdniki kolowe maja wiekszosc sprawnosc niz srubow
2) To samo dotyczy statecznosci czy manewrowosci. Statek bocznokolowy jest w stanie obrocic sie w miejscu jak czolg.

AvM
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6842
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Prosze to skasowac !
Ostatnio zmieniony 2005-12-26, 00:33 przez AvM, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6842
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Prosze to skasowac !
Ostatnio zmieniony 2005-12-26, 00:33 przez AvM, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6842
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Ksiega Wislanego Flisu
Historia neszawskiego Wodnika str 40-1
Adam W.Reszka

1910 zbudowany
SAPIOR Armia rosyjska prom
1914 samozatopiony w okplicach Warszawy
1915 podniesiony przez Niemcow
remontowany w Stoczni Czerniakowskiej (majster Henryk Dynaburski)
1915 Weichselflotille
SAPER-I baon przeprawowa w Modlinie
1923 remontowany w stoczni w Modlinie
- wymiana maszyny parowej (45 KM 2 cylindrowa - podwojnej expansji - z wahadlowymi cylindrami bez ukladu krzyzulcowego, z rozrzadem pary przez ruch wahadlowy
- wymiana czesci poszycia na lw
- wymiana czesci poszycia dennego
- przebudowano tambory
- wymieniono klapy podjazdowo-zjazdowe
30t nosnosc 27x12x5,30m (wysokosc ze sterowka)x2,0 (wolna burtax0,50/0,90 (przy pelnam zanurzniu)
220m2 - powierzchnia pokladu
1938 remont w Stoczni PZ Inz w Modlinie
- nowy kociol parowy z Warszawskiej Spolki Akcyjnej Budowy Parowozow
1938 PRZEWOZ-I reorganizacja baonu przeprawowego
9,1939 udzial w przeprawach z Kazunia do Modlina
9.1939 samozatopiony
1940 podniesiony przez Niemcow
1940 remont w Plocku (majster Henryk Dynaburski)
Trauhandstelle Danzig für Weichselreederei
194. FÄHR-I Weichselflotille (w zasadzie saperzy) bazujacy w Porcie Czerniakowskim
8.1944 w czasie Powstanie przemieszczony do Plocka
1.1945 samozatopiony (wiazki granatow)
3.1945 podniesiony w czasie jednej nocy
remont w stoczni Rejonu Drog Wodnych w Plocku (majster Henryk Dynaburski)
1945 WODNIK do lata 1945 przeprawa w Plocku, potem w Chelmnie
przeprawa w Fordonie
przeprawa w Nieszawie
??? skasowany

Dla Janka - jego nastepca tez jest bocznokolowcem

Zestawienie promy wspomniiane w tekscie (zmiany jak wyzej):
[table]
[mrow]Nazwa rosyjska[col]WP 1920 [col] WP 1938[col]Wehrmacht[col]PRL
[row]SAPIOR [col]SAPER-I [col]PRZEWOZ-I [col]FÄHR- I [col]WODNIK
[row][col]SAPER-II [col]PRZEWOZ-II [col]FÄHR- II[col]
[row][col]SAPER-III [col]PRZEWOZ-III [col]FÄHR- III[col]
[row][col]MINER [col] MINER [col]MINERLEGER[col]
[row][col]PILICA [col] BATORY (*) [col] [col]
[/table]
AvM

(*) przekazana 1938 Szkole Zeglugi

Zdjecia Waldka : WODNIK i SAPER:
Obrazek
Obrazek[/img]
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6842
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Mam gdzies mala ksiazeczke o baonie pontonowym,
nie moge jednak znalesc :-(

AvM
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6842
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Od Waldka

prom Saper w Modlinie pomiedzy 1919 a 1921

Obrazek

Mamy tez wreszcie zdjecie stoczni modlinskiej.

AVM
ODPOWIEDZ