Pytanie o Miyako
Pytanie o Miyako
Mam pytanie do osób interesujących się okresem "pary i żelaza". Jakie kotły miał japoński mały krążownik (awizo) Miyako? Czodzi o jednostkę zbudowaną w Kure (wod. 10.1898, ukończona w 03.1899, która 14.05.1904 zatonęła na minach koło Port Artura). W większości opracowań (Jentschura, Suliga, Lacroix...) podane jest, że miał 8 kotłów cylindrycznych. Conway 1860-1905 podaje, że miał kotły lokomobilowe (lokomotywowe). Wypadałoby więc skłonić sie ku kotłom cylindrycznym, skądinąd jednak wiem, że jednostka ta miała problemy z napędem - był awaryjny i ogólnie niezbyt udany, co raczej skłaniałoby do kotłów lokomonilowych (Miyako miał 1772 tony wyporności - na tak duzych jednostkach kotły lokomobilowe się raczej nie sprawdzały).
Czy ktos może coś na ten yemat powiedzieć?
Czy ktos może coś na ten yemat powiedzieć?
Panowie, kotły lokomotywowe miał przecież kaształt cylindryczny. Jeżeli ktoś pisze "kotły cylindryczne" to może mieć na myśli właśnie kotły lokomotywowe a uzywa takiego sformułowania dla odróżnienia ich od kotłów wodnorurkowych (typu Thornycroft i Yarrow).
Miyako miał maszyny 6130 iHP a taki np Schichauowski torpedowiec Adler miał maszyny 2200 iHP. Adlerowi starczały 2 kotły lokomotywowe a Miyako mógł dostać ich 8... to by sie zgadzało.
Miyako miał maszyny 6130 iHP a taki np Schichauowski torpedowiec Adler miał maszyny 2200 iHP. Adlerowi starczały 2 kotły lokomotywowe a Miyako mógł dostać ich 8... to by sie zgadzało.
Terminologia jest czasami rzeczą względną, nie zawsze o okrętach piszą ludzie z zakrętem inżynierskim. Ponadto czy kocioł jest lokomotywowy, typu scotch czy typu "kanonierkowego" to w zasadzie działają one na tej samej zasadzie (kotły płomieniówkowe) i mają bardzo podobną konstrukcję choć mogą mieć inny kształt i proporcje oraz wymiary.
Panowie trzeba korzystac z dobrych zrodel:
Rear-Admiral Fuji
"Progress of Naval Engineering in Japan"
Transations RINA Vol LIII 1911
Despatch Boat Miyako (1896)
Vertical Direct Acting Triple Expansion 6130iHP
cylinders 27 3/16 x 40 3/16 x 59 7/8 stroke 27 9/16
2 screws 7 Cylindrical Boilers
I tu maly cytat
" Chiyoda Gata, ..., was equipped with three low-type cylindrical boilers of the locomotive type. Subsequently , either locomotive or return-tube boilers were adopted for every ship launched before 1899"
Polecam:
- Ksiazke Urbanskiego
- Serie o kotlach w Janesach okolo 1905 r.
AvM
Rear-Admiral Fuji
"Progress of Naval Engineering in Japan"
Transations RINA Vol LIII 1911
Despatch Boat Miyako (1896)
Vertical Direct Acting Triple Expansion 6130iHP
cylinders 27 3/16 x 40 3/16 x 59 7/8 stroke 27 9/16
2 screws 7 Cylindrical Boilers
I tu maly cytat
" Chiyoda Gata, ..., was equipped with three low-type cylindrical boilers of the locomotive type. Subsequently , either locomotive or return-tube boilers were adopted for every ship launched before 1899"
Polecam:
- Ksiazke Urbanskiego
- Serie o kotlach w Janesach okolo 1905 r.
AvM
Panowie trzeba korzystac z dobrych zrodel:
Rear-Admiral Fuji
"Progress of Naval Engineering in Japan"
Transations RINA Vol LIII 1911
Despatch Boat Miyako (1896)
Vertical Direct Acting Triple Expansion 6130iHP
cylinders 27 3/16 x 40 3/16 x 59 7/8 stroke 27 9/16
2 screws 7 Cylindrical Boilers
I tu maly cytat
" Chiyoda Gata, ..., was equipped with three low-type cylindrical boilers of the locomotive type. Subsequently , either locomotive or return-tube boilers were adopted for every ship launched before 1899"
Polecam:
- Ksiazke Urbanskiego
- Serie o kotlach w Janesach okolo 1905 r.
AvM
Rear-Admiral Fuji
"Progress of Naval Engineering in Japan"
Transations RINA Vol LIII 1911
Despatch Boat Miyako (1896)
Vertical Direct Acting Triple Expansion 6130iHP
cylinders 27 3/16 x 40 3/16 x 59 7/8 stroke 27 9/16
2 screws 7 Cylindrical Boilers
I tu maly cytat
" Chiyoda Gata, ..., was equipped with three low-type cylindrical boilers of the locomotive type. Subsequently , either locomotive or return-tube boilers were adopted for every ship launched before 1899"
Polecam:
- Ksiazke Urbanskiego
- Serie o kotlach w Janesach okolo 1905 r.
AvM
Wybacz Andrzej
ale mi namieszałeś!
W cytacie piszesz o
Bo chyba nie o krżownik Chiyoda z 1890 roku (też miał kotły lokomotywowe zmienione w 1902 roku na wodnorurkowe - przy okazji jak to wpłynęło na jego osiągi? spotkałem się z informacją, że prędkośc wzrosła o 2 węzły: z 19 do 21; w co za bardzo wierzyć mi się nie chce).
A co do Miyako...
znów wychodzi na to że miał kotły cylindryczne ("normalne") ale piszesz o 7 sztukach, a wszędzie do tej pory spotykałem się z informacją, że było ich 8. Mógłbyś to sprawdzić?
Z góry dziękuję i pozdrawiam
PO
PS. Urbańskiego mam, ale w tym przypadku mi nie pomoże.
ale mi namieszałeś!
W cytacie piszesz o
Chodzi ci o kononierkę z okresu rewolucji Meiji? (co ona ma wspólnego z Miyako?)Chiyoda Gata
Bo chyba nie o krżownik Chiyoda z 1890 roku (też miał kotły lokomotywowe zmienione w 1902 roku na wodnorurkowe - przy okazji jak to wpłynęło na jego osiągi? spotkałem się z informacją, że prędkośc wzrosła o 2 węzły: z 19 do 21; w co za bardzo wierzyć mi się nie chce).
A co do Miyako...
znów wychodzi na to że miał kotły cylindryczne ("normalne") ale piszesz o 7 sztukach, a wszędzie do tej pory spotykałem się z informacją, że było ich 8. Mógłbyś to sprawdzić?
Z góry dziękuję i pozdrawiam
PO
PS. Urbańskiego mam, ale w tym przypadku mi nie pomoże.
Sprawdzilem , wg ww zrodla 7:
Jest to cytat dotyczacy polityki stosowania kotlow parowych w IJN.
Chiyoda byla pierwszym okretem znapedem mechanicznym zbudowanym w Japonii.
Mi sie wydaje ze nie trzeba tlumaczyc.
YAYCYAMA mial 6 cylindrycznych a w 1904 wymienionych na 8 Niclausse
HASHIDATE mial 6 cylindrycznych a w 1901 wymienionych na 8 Miyabara
AvM
PS Marek S ma kopie artykulow i IJN .Moze tam jest dokladniejszy opis.
Jest to cytat dotyczacy polityki stosowania kotlow parowych w IJN.
Chiyoda byla pierwszym okretem znapedem mechanicznym zbudowanym w Japonii.
Mi sie wydaje ze nie trzeba tlumaczyc.
YAYCYAMA mial 6 cylindrycznych a w 1904 wymienionych na 8 Niclausse
HASHIDATE mial 6 cylindrycznych a w 1901 wymienionych na 8 Miyabara
AvM
PS Marek S ma kopie artykulow i IJN .Moze tam jest dokladniejszy opis.
AvM napisał
W każdym razie dziękuję (choć te 7 kotłów na Miyako mi jakoś nie pasuje - sprawdzę jeszcze)!
Pozdrawiam
PO
Nie mielismy okazji dyskutowac od ho, ho, ho... a może i więcej lat. Więc wybacz, ale nie nadążam nad biegiem Twych lotnych mysli i nie łapię (jeszcze) w lot Twych błyskotliwych uwag. Ale wszystko przed nami...Chiyoda byla pierwszym okretem znapedem mechanicznym zbudowanym w Japonii.
Mi sie wydaje ze nie trzeba tlumaczyc.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
W każdym razie dziękuję (choć te 7 kotłów na Miyako mi jakoś nie pasuje - sprawdzę jeszcze)!
Pozdrawiam
PO
-
- Posty: 1190
- Rejestracja: 2004-04-05, 09:06
- Lokalizacja: Sopot
Pytanie o Miyako
Transactions of Royal Institute of Naval Architects - czy jakoś tak...
Są tam lepsze lub gorsze wykłady wygłoszone na spotkaniach Towarzystwa na aktuaulne tematy związane z budownictwem okrętowym. Część oryginalnych roczników jest w Bibliotece CTO w Gdańsku.
Są tam lepsze lub gorsze wykłady wygłoszone na spotkaniach Towarzystwa na aktuaulne tematy związane z budownictwem okrętowym. Część oryginalnych roczników jest w Bibliotece CTO w Gdańsku.
Dzięki
Sprzedają przez internet, ale trochę drogo 10 funciaków
http://www.rina.org.uk/showpubl.pl?id=4782&n=565
Jeszcze takie fajne: PROGRESS OF NAVAL CONSTRUCTION IN JAPAN (M Kondo) trzeba sie wybrać do Gdańska...
Sprzedają przez internet, ale trochę drogo 10 funciaków
http://www.rina.org.uk/showpubl.pl?id=4782&n=565
Jeszcze takie fajne: PROGRESS OF NAVAL CONSTRUCTION IN JAPAN (M Kondo) trzeba sie wybrać do Gdańska...
RINA sprzedaje CD-ka ze wszystkimi sprawozdaniami (od 1860 do 2007)
Tylko trochę drogo 300 funciaków....
Zajawka na stronie 17:
http://www.rina.org.uk/c2/uploads/pubcat2008.pdf
Tylko trochę drogo 300 funciaków....
Zajawka na stronie 17:
http://www.rina.org.uk/c2/uploads/pubcat2008.pdf