Trawler rufowy typu B403

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
Toff
Posty: 220
Rejestracja: 2005-11-03, 23:22
Lokalizacja: Gdańsk

Trawler rufowy typu B403

Post autor: Toff »

Czy ktoś ma lub wie gdzie znaleźć można plany kutra tego typu?
Może ktoś wie, gdzie były budowane?
Szukałem w sieci, szukałem tu - może za słabo - ale nie znalazłem.
Ostatnio zmieniony 2007-02-18, 21:19 przez Toff, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6845
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Przy okazji czy jest cos takiego jak
"Archium statkow polskich"
robil cos takiego Kolicki (nie wiem czy jeszcze zyje)
i przekazal muzeum CMM ?

AvM
Andrzej J.
Posty: 1094
Rejestracja: 2004-01-06, 02:19
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Andrzej J. »

W książce Waldemara Bladego o polskim rybołówstwie morskim (patrz recenzja w styczniowym lub lutowym MSiO) nie ma nic o typie B-304. A może to jakiś typ wyłącznie eksportowy - np. dla Meksyku [AMJ edit - to ślepy trop myślałem o: takim czymś, co było kiedyś publikowane w śp. "Planach Modelarskich", nr 141, Sejner tuńczykowy typu B-415 Albatun.]

Kolicki żyje, choć mocno choruje. "Archiwum Polskich Konstrukcji Okrętowych" jest we władaniu CMM (telefony patrz www.cmm.pl) w dziale dokumentacji naukowej p. Marii Węgrockiej. Pracownikiem bezpośrednio związanym z APKO jest podobno pani Matuszak, pracuje bodaj na pół etatu.
Ostatnio zmieniony 2007-02-18, 15:26 przez Andrzej J., łącznie zmieniany 1 raz.
Andrzej J.
Posty: 1094
Rejestracja: 2004-01-06, 02:19
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Andrzej J. »

Google przyjacielem Twoim:

niegotowe kadłuby ze Stoczni Pólnocnej
B 304 midwater trawler
1 hull
West Contractors AS, Norway
abt. 57.80 m
1998

B 304-I midwater trawler
1 hull
Fitjar Mekaniske Verksted AS, Norway
abt. 58.60 m
1998

© Copyright 2000 Stocznia Północna SA, Northern Shipyard, ul. Marynarki Polskiej 177,80-958 Gdańsk, Poland
tel.: +48 58 309 61 00, 309 71 00, fax: +48 58 301 69 65, e-mail: marketing@northship.com.pl
Adam
Posty: 1774
Rejestracja: 2005-09-06, 12:58

Post autor: Adam »

Najprawdopodobniej to ten:

Tyle, że kadłubów budowanych na zlecenie obcych stoczni raczej nie klasyfikuje się jako produkty polskiego przemysłu okrętowego.

Chyba, że istniał jakiś tym mniejszego kutra, o tym samym oznaczeniu, budowanego w którejś z mniejszych stoczni.
Andrzej J.
Posty: 1094
Rejestracja: 2004-01-06, 02:19
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Andrzej J. »

Toff, skoro jesteś z Gdańska to idź po prostu do biur projektowo-konstrukcyjnych Stoczni Północnej/Remontowa, lub zaprzyjaźnij się z jakimś majstrem w barach piwnych dla stoczniowców (kiedyś był taki na Alei Zwyciestwa, zw. "Pod Kasztanami").
Awatar użytkownika
Zelint
Posty: 800
Rejestracja: 2005-09-24, 08:20
Lokalizacja: Władysławowo

Post autor: Zelint »

A może chodzi Ci o B 403?
Awatar użytkownika
Toff
Posty: 220
Rejestracja: 2005-11-03, 23:22
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Toff »

:? Literówka! Jasne, że B403.

Dzięki za dotychczasowe podpowiedzi. Nie przyszło mi do głowy, żeby skontaktować się bezpośrednio ze stocznią.
Adam
Posty: 1774
Rejestracja: 2005-09-06, 12:58

Post autor: Adam »

B - 403 to wersja eksportowa chyba najpopularniejszego, bałtyckiego rufowca B-410. Ma trochę inną nadbudówkę i inne wyposażenie. Część trafiła nie na eksport a do polskich armatorów. Produkowane przez Stocznię Ustka.
Bardzo często typ określano jako B-403/B-410, ze względu a ich podobieństwo.
Andrzej J.
Posty: 1094
Rejestracja: 2004-01-06, 02:19
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Andrzej J. »

U przywoływanego Waldemara Bladego są na s. 77-82 opisy statków typu B-410 i B-403. B-410 - 65 szt. dla Polski, B-403 nie podana przez autora liczba dla NRD i reszta, tj. 14 szt.dla polskiego rybołówstwa. Obie serie budowała tylko stocznia Ustka. Miały one po ok. 26 m.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Krótki artykuł z danymi technicznymi plus plany (rzut boczny z przekrojem w części podwodnej, rzuty pokładów i nadbudówek) trawlera B 410 był zamieszczony w "Budownictwie Okrętowym" 10-11/1978, str.439-441.
Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
Zelint
Posty: 800
Rejestracja: 2005-09-24, 08:20
Lokalizacja: Władysławowo

Post autor: Zelint »

Dla NRD zbudowano 6 kutrów o numerach stoczniowych B403/1 do B 403/6. Cześć kutrów z NRD wróciła w latach 90-tych pod banderę polską (znam co najmniej jeden taki przypadek, HEL 125 ex War-101, ma na rufie jeszcze zamalowane mosiężne litery Warnemunde).

Plan B 403 różni się nieco od 410, inna rufa i rozplanowanie pomieszczeń załogi.

Kilka takich kutrów jeszcze pływa, np. we Władysławowie WŁA-288 (B-403/15), 289 (B-403/14), 291 (B403/7), 295 (B-403/11) i 297 (B-403/13). Część zezłomowano w zamian za pieniądze z UE.

Tutaj też pisali o planach tego kutra: http://www.konradus.com/forum/read.php? ... 777&t=8765

p.s. mam wykaz wszystkich kutrów B-403, ale nie potrafię wkleić tabelki z Worda na forum...
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Marek T »

Będę wdzięczny za uzupełnienia i poprawki.


[mrow]NAZWA[col]...TYP.../[col].NBD./[col]...PRZEKAZANY...[col] Bandera[col] PRS[col] UWAGI
[row] Typ B-403[col][col][col][col][col][col]
[row]ATAIR / WIS 107[col] B-403[col] 001[col] 30.07.1977[col] NRD[col] [col]
[row]SILBERMOEWE / WAR 100[col] B-403[col] 002[col] 15.10.1977[col] NRD[col] [col]
[row]INSEL USEDOM / KAR 11[col] B-403[col] 003[col] 23.11.1977[col] NRD[col] [col] KAR 101 ?
[row]DENEB / WIS 109[col] B-403[col] 004[col] 30.12.1977[col] NRD[col] [col]
[row]SEESCHWALBE / WAR 101[col] B-403[col] 005[col] 31.01.1978[col] NRD[col] 410944[col]
[row]WŁA 290[col] B-403[col] 006[col] 31.03.1978[col] Polska[col] 420500[col]
[row]WŁA 291[col] B-403[col] 007[col] 30.04.1978[col] Polska[col] 420501[col]
[row]WŁA 292[col] B-403[col] 008[col] 31.05.1978[col] Polska[col] 420503[col] 19.05.1978?
[row]WŁA 293[col] B-403[col] 009[col] 21.11.1978[col] Polska[col] 420502[col]
[row]WŁA 294[col] B-403[col] 010[col] 30.11.1978[col] Polska[col] 420504[col]
[row]WŁA 295[col] B-403[col] 011[col] 29.12.1978[col] Polska[col] 420505[col] 28.12.1978?
[row]WŁA 296[col] B-403[col] 012[col] 20.03.1979[col] Polska[col] 420506[col] 31.03.1978?
[row]WŁA 297[col] B-403[col] 013[col] 31.03.1979[col] Polska[col] 420507[col] 20.03.1978?
[row]WŁA 289[col] B-403[col] 014[col] 31.03.1979[col] Polska[col] 420508[col]
[row]WŁA 288[col] B-403[col] 015[col] 30.04.1979[col] Polska[col] 420509[col]
[row]KOŁ 182[col] B-403[col] 016[col] 25.08.1979[col] Polska[col] 420510[col]
[row]KOŁ 183[col] B-403[col] 017[col] 31.08.1979[col] Polska[col] 420511[col]
[row]KOŁ 184[col] B-403[col] 018[col] 31.10.1979[col] Polska[col] 420512[col]
[row]KOŁ 185[col] B-403[col] 019[col] 30.11.1979[col] Polska[col] 420513[col]
[row][col][col][col][col][col][col]
[row] Typ B-410[col][col][col][col][col][col]
[row]WŁA 300[col] B-410[col] 001[col] 21.06.1975[col] Polska[col] 420399[col]
[row]WŁA 301[col] B-410[col] 002[col] 30.12.1975[col] Polska[col] 420416[col]
[row]DAK 358[col] B-410/II[col] ?[col] 31.12.1977[col] Senegal[col] [col]
[row]DAK 487[col] B-410/II[col] ?[col] 29.03.1978[col] Senegal[col] [col]
[row]KOŁ 175[col] B-410/II[col] ?[col] 18.08.1977[col] Polska[col] [col] może później przemianowany??
[row]WŁA 302[col] B-410/II[col] 003[col] 30.06.1976[col] Polska[col] 420417[col]
[row]WŁA 303[col] B-410/II[col] 004[col] 29.07.1076[col] Polska[col] 420418[col]
[row]HEL 100[col] B-410/II[col] 005[col] 24.09.1976[col] Polska[col] 420460?[col] chyba mylny NR PRS - p. HEL 101
[row]HEL 101[col] B-410/II[col] 006[col] 30.09.1976[col] Polska[col] 420460[col]
[row]KOŁ 173[col] B-410/II[col] 007[col] 20.10.1976[col] Polska[col] 420461[col]
[row]KOŁ 174[col] B-410/II[col] 008[col] 17.11.1976[col] Polska[col] 420462[col]
[row]UST 87[col] B-410/II[col] 009[col] 31.01.1977[col] Polska[col] 420463[col] wg.PRS79 przekazany 06.1976
[row]UST 86[col] B-410/II[col] 010[col] 10.12.1976[col] Polska[col] 420464[col] wg.PRS79 przekazany09.1976
[row]DAR 300[col] B-410/II[col] 011[col] 31.12.1976[col] Polska[col] 420465[col]
[row]DAR 301[col] B-410/II[col] 012[col] 1977 ?[col] Polska[col] 420466[col]
[row]UST 85[col] B-410/II[col] 013[col] 15.03.1977[col] Polska[col] 420467[col] wg.PRS79 przekazany 11.1976
[row]HEL 102[col] B-410/II[col] 014[col] 31.03.1977[col] Polska[col] 420468[col]
[row]DAR 302[col] B-410/II[col] 015[col] 1977 ?[col] Polska[col] 420469[col]
[row]HEL 130[col] B-410/II[col] 017[col] 31.05.1977[col] Polska[col] 420471[col]
[row]DAR 303[col] B-410/II[col] 018[col] 30.07.1977[col] Polska[col] 420472[col]
[row]WŁA 298[col] B-410/II[col] 020[col] 31.03.1979[col] Polska[col] 420474[col]
[row]KOŁ 176[col] B-410/II[col] 021[col] 28.02.1978[col] Polska[col] 420475[col]
[row]WŁA 299[col] B-410/II[col] 022[col] 30.04.1979[col] Polska[col] 420476[col]
[row]KOŁ 177[col] B-410/II[col] 025[col] 29.06.1978[col] Polska[col] 420479[col]
[row]DAR 311[col] B-410/II[col] 019? 52?[col] 28.03.1980[col] Polska[col] 420499[col] 410/III ??
[row]UST 84[col] B-410/III[col] 016[col] 30.04.1977[col] Polska[col] 420470[col] wg.PRS79 przekazany 12.1976
[row]WŁA 304[col] B-410/III[col] 023[col] 31.05.1978[col] Polska[col] 420477[col]
[row]KOŁ 179[col] B-410/III[col] 024[col] 29.06.1978[col] Polska[col] 420478[col]
[row]KOŁ 178[col] B-410/III[col] 026[col] 31.07.1978[col] Polska[col] 420480[col]
[row]UST 81[col] B-410/III[col] 027[col] 26.08.1978[col] Polska[col] 420481[col] wg.PRS79 przekazany 03.1976
[row]UST 80[col] B-410/III[col] 028[col] 30.09.1978[col] Polska[col] 420482[col] wg.PRS79 przekazany 03.1978
[row]KOŁ 180[col] B-410/III[col] 030[col] 31.10.1978[col] Polska[col] 420484[col]
[row]KOŁ 181[col] B-410/III[col] 031[col] 19.12.1978[col] Polska[col] 420485[col]
[row]DAR 304[col] B-410/III[col] 032[col] 31.01.1979[col] Polska[col] 420486[col]
[row]UST 79[col] B-410/III[col] 033[col] 28.02.1979[col] Polska[col] 420487[col]
[row]UST 78[col] B-410/III[col] 034[col] 31.05.1979[col] Polska[col] 420488[col]
[row]DAR 308[col] B-410/III[col] 035[col] 28.05.1979[col] Polska[col] 420489[col]
[row]HEL 128[col] B-410/III[col] 036[col] 30.06.1979[col] Polska[col] 420490[col]
[row]DAR 305[col] B-410/III[col] 037[col] 23.07.1979[col] Polska[col] 420491[col]
[row]HEL 131[col] B-410/III[col] 038[col] 30.09.1979[col] Polska[col] 420492[col]
[row]UST 82[col] B-410/III[col] 039[col] 30.09.1979[col] Polska[col] 420493[col]
[row]UST 83[col] B-410/III[col] 040[col] 30.11.1979[col] Polska[col] 420494[col]
[row]WŁA 307[col] B-410/III[col] 041[col] 29.12.1979[col] Polska[col] 420495[col]
[row]KOŁ 186[col] B-410/III[col] 042[col] 31.12.1979[col] Polska[col] 420496[col]
[row]WŁA 305[col] B-410/III[col] 043[col] 15.02.1980[col] Polska[col] 420497[col]
[row]WŁA 306[col] B-410/III[col] 044[col] 29.02.1980[col] Polska[col] 420498[col]
[row]DAR 306[col] B-410/III[col] 046[col] 31.03.1980[col] Polska[col] 420520[col]
[row]DAR 307[col] B-410/III[col] 047[col] 30.04.1980[col] Polska[col] 420521[col]
[row]UST 200[col] B-410/III[col] 048[col] 29.05.1980[col] Polska[col] 420522[col]
[row]UST 201[col] B-410/III[col] 049[col] 31.05.1980[col] Polska[col] 420523[col]
[row]KOŁ 187[col] B-410/III[col] 050[col] 28.06.1980[col] Polska[col] 420524[col]
[row]KOŁ 188[col] B-410/III[col] 051[col] 30.06.1980[col] Polska[col] 420525[col]
[row]KOŁ 189[col] B-410/III[col] 053[col] 30.09.1980[col] Polska[col] 420527[col]
[row]KOŁ 190[col] B-410/III[col] 054[col] 30.09.1980[col] Polska[col] 420528[col]
[row]DAR 310[col] B-410/III[col] 055[col] 31.10.1980[col] Polska[col] 420529[col]
[row]KOŁ 9[col] B-410/III[col] 056[col] 29.12.1980[col] Polska[col] 420530[col]
[row]KOŁ 10[col] B-410/III[col] 057[col] 29.12.1980[col] Polska[col] 420531[col]
[row]UST 202[col] B-410/III[col] 058[col] 29.12.1981[col] Polska[col] 420534[col]
[row]KOŁ 191[col] B-410/III[col] 059[col] 29.12.1981[col] Polska[col] 420535[col]
[row]DAR 309[col] B-410/III[col] 052? 19?[col] 31.07.1980[col] Polska[col] 420526[col]
[row]UST 203[col] B-410/IV[col] 001[col] 30.06.1981[col] Polska[col] 420532[col]
[row]KOŁ 193[col] B-410/IV[col] 002[col] 26.02.1982[col] Polska[col] 420536[col]
[row]KOŁ 192[col] B-410/IV[col] 003[col] 31.07.1981[col] Polska[col] 420533[col]
[row]DAR 312[col] B-410/IV[col] 004[col] 29.06.1982[col] Polska[col] 420537[col]
[row]WŁA 308[col] B-410/IV[col] 005[col] 10.01.1983[col] Polska[col] 420538[col]
[row]DAR 313[col] B-410/IV[col] 006[col] 27.01.1983[col] Polska[col] 420560[col]
[row]KOŁ 8[col] B-410/IV[col] 009[col] 24.02.1983[col] Polska[col] 420561[col]
[row]KOŁ 11[col] B-410/IV[col] 010[col] 10.03.1983[col] Polska[col] 420562[col]
[row]TR-25[col] B-410/IVS[col] 001[col] 30.06.1983[col] Polska[col] [col]
[row]TR-26[col] B-410/IVS[col] 002[col] 30.08.1983[col] Polska[col] [col]
[row]DELFINUL[col] B-410/V[col] 001[col] 18.12.1980[col] Rumunia[col] [col]
[row]MORUNUL[col] B-410/V[col] 002[col] 18.12.1980[col] Rumunia[col] [col]
[row]TC-01[col] B-410/VI[col] 001[col] 27.08.1981[col] Rumunia[col] [col]
[row]TC-02[col] B-410/VI[col] 002[col] 30.09.1981[col] Rumunia[col] [col]
[row]TC-03[col] B-410/VI[col] 003[col] 27.10.1981[col] Rumunia[col] [col]
[row]DORADA-I[col] B-410/VI[col] 004[col] 30.05.1982[col] Rumunia[col] [col]
[row]DORADA-II[col] B-410/VI[col] 005[col] 30.05.1982[col] Rumunia[col] [col]
Ostatnio zmieniony 2007-03-07, 23:11 przez Marek T, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Zelint
Posty: 800
Rejestracja: 2005-09-24, 08:20
Lokalizacja: Władysławowo

Post autor: Zelint »

B-403/3 to ja mam zapisane INSEL USEDOM ale numer KAR-101, a nie 11.
B-403/6 mam kuter NRD GREIFSWALDER DIE i numer WAR-100, a nie WŁA-290 (wydaje mi się, że on miał wyższy numer stoczniowy, bo te kutry nie były numerowane przez Szkuner coraz to wyższymi numerami, jak odbierali je ze stoczni), ale jeszcze to sprawdzę w umowie ze stocznią.
Niemieckim armatorem było VEB "Fischwirtschaft" z siedzibą w Rostocku.

Do Polski wrócił również B-403/4 który pływa obecnie jako GDY-45, armator Bolesław Pienczke.

Daty dzienne przejęcia kutrów B-403 i B-410 przez PPiUR "Szkuner" we Władysławowie podam jutro.

B-410 to tak na szybko podaję co mam przy sobie:

PPiUR "Szkuner" Władysławowo: WŁA 298, 299, 300, 301, 302, 303, 304, 305, 306, 307 i 308 (razem 11 szt.),
PPiUR "Koga" Hel: HEL 100, 101, 102, 128, 130 i 131 (razem 6 szt.),
PPiUR "Korab" Ustka: UST 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 200, 201, 202 i 203 (razem 14 szt.),
PPiUR "Barka" Kołobrzeg: KOŁ 8, 9, 10, 11, 173, 174, 176, 177, 178, 179, 180, 181, 186, 187, 188, 189, 190, 191, 192, 193 (razem 20 szt.),
PPiUR "Kuter" Darłowo: DAR 300, 301, 302, 303, 304, 305, 306, 307, 308, 309, 310, 311, 312, 313 (razem 14 szt.).

B 403
PPiUR "Szkuner" Władysławowo: WŁA 288, 289, 290, 291, 292, 293, 294, 295, 296 i 297 (razem 10 szt.),
PPiUR "Barka" Kołobrzeg: KOŁ 182, 183, 184 i 185 (razem 4 szt.),

Rozumiem, że numery burtowe z oznaką rybacką to numery po wyjściu ze stoczni?

Nie wiem też skąd podane daty bo np. według danych PPiUR "Szkuner" pierwszy prototyp B 410 czyli WŁA 300 został oddany do eksploatacji w grudniu 1974, a drugi WŁA 301 "w pierwszych miesiącach roku 1975"...

Pozostałe numery burtowe kutrom "Szkunera" nadawano w następujących latach. W 1976 przedsiębiorstwo przejęło WŁA 302 i 303. W 1977: WŁA-298, 299 i 304 (B 410) i WŁA-290, 291 i 292 (B 403). W 1978: WŁA-288, 289, 293, 294, 295, 296 i 297 (B 403). W 1979: WŁA 307. W 1980: WŁA-305 i 306 i w 1982 roku WŁA 308.

Co do tej ostatniej jednostki. Obecnie w eksploatacji PPiUR "Szkuner" znajduje się również kuter WŁA 308 ... ale został on zbudowany w roku 1979, jako UST-79 (B 410/33), a który został kupiony przez PPiUR "Szkuner" od PPiUR "Korab" w Ustce w roku 1996...
Adam
Posty: 1774
Rejestracja: 2005-09-06, 12:58

Post autor: Adam »

Lekko dryfując z tematu:
Poniżej podaję linki do kutrów sfotografowanych w 2003 w Namibi. 3 B404/410, w tym dwa z usteckimi oznakami na dziobie + helska 280tka.
Czy ktoś wie w jaki sposób tam się znalazły i czy polskie oznaki rybackie oznaczają, że ciągle są w jakiś sposób powiązane z Polską, czy tez po prostu nikomu nie chciało się zmienić i pozostały?
Oficjalnie polskie przedsiębiorstwa nie raportowały w tym czasie połowów w tym rejonie, przynajmniej nie ma nic w statystykach MIRu.

UST 80
UST 81
Cyndan??
Cyndan

HEL 154 (B-280)


Jeszcze w temacie - pod koniec lat 90 i po 2000 szczecińska Stocznia Pomerania (także jeszcze jako Parnica) przebudowywała kilka B-403/410. Jednostki były przedłużane poprzez dobudowanie dłużej rufy. Może ktoś dysponuje danymi o tych przebudowach, ew. zdjęciami?
Awatar użytkownika
Zelint
Posty: 800
Rejestracja: 2005-09-24, 08:20
Lokalizacja: Władysławowo

Post autor: Zelint »

Adam pisze:Czy ktoś wie w jaki sposób tam się znalazły
Tu akurat odpowiedź jest prosta. Państwowe przedsiębiorstwa po roku 1989 znalazły się w bardzo trudnej kondycji finansowej. Wynikało to nie tylko z obcięcia państwowych dotacji, ale i z wprowadzenia jednostkowych limitów połowowych na dorsze. Pierwszym pomysłem większości dyrektorów tych przedsiębiorstw było pozbycie się mało ekonomicznych (wtedy) kutrów rybackich. Polscy rybacy nie mieli gotówki więc często kutry sprzedawano za gotówkę (i to za dolary :) ) za granicę. Najczęściej właśnie do Afryki. A po pozbyciu się kutrów 4 z 5 firm padło bo nikt im nie chciał sprzedawać ryb (w większości łowionych "bez limitu") i ich przetwórnie zostały bez surowca... Piąta firma zostawiła sobie część kutrów rufowych (teraz ma ich 8 we własnej eksploatacji) i z tego powodu nadal istnieje.
Adam pisze:czy polskie oznaki rybackie oznaczają, że ciągle są w jakiś sposób powiązane z Polską, czy tez po prostu nikomu nie chciało się zmienić i pozostały?
Numery burtowe na kutrach zostały bo długo ich nie eksploatowano. Załogi nie potrafiły ich obsługiwać, do kutrów nie było części zamiennych, a stocznie są daleko. No i kutry stoją w przysłowiowych "krzakach". Nawet były pomysły by jakieś B-280 sprowadzić z powrotem, ale ich stan techniczny jest taki, że by nie dopłynęły... Bardzo mi szkoda tego HEL-154. To był jeden z najnowszych kutrów rybackich w Polsce.
Adam pisze:Jeszcze w temacie - pod koniec lat 90 i po 2000 szczecińska Stocznia Pomerania (także jeszcze jako Parnica) przebudowywała kilka B-403/410. Jednostki były przedłużane poprzez dobudowanie dłużej rufy. Może ktoś dysponuje danymi o tych przebudowach, ew. zdjęciami?
Z tego co wiem przebudowano 3 kutry typu B-410. KOŁ 4, KOŁ 5 i KOŁ 179. Dane:
KOŁ - 4, B 410/15, 180 BRT, 54 NRT, nosność 89 ton, długość 29,82 m,
KOŁ - 5 (ex WŁA-300), B 410/1, 164 BRT, 52 NRT, nosność 79 ton, długość 27,99 m,
KOŁ - 179, B 410/24, 172 BRT, 53 NRT, nosność 88 ton, długość 28,74 m.
Silniki tych kutrów pozostały bez zmian. Poza tym przebudowywano jakieś kutry typu B-25 sA. Jeszcze niedawno na stronie internetowe Stoczni Pomerania był dział referencje, gdzie były informacje o tych przebudowach i chyba również zdjęcia. Ale jak dziś chciałem wejść na stronę stoczni do tego działu to jest on nieaktywny. Na maile z prośbą o udzielenie informacji dotyczących przebudów polskich kutrów Stocznia nie odpowiada....
Ostatnio zmieniony 2007-03-01, 10:38 przez Zelint, łącznie zmieniany 2 razy.
ODPOWIEDZ