Statki na Odrze
-
- Posty: 806
- Rejestracja: 2004-05-28, 15:45
Statki na Odrze
Przeglądając założone tematy "śródlądowe" zauważyłem, że coś mało o Odrze, a że Wrocław obok rodzinnego Krakowa i Gdańska jest wśród moich ulubionych miast chętnie bym się coś dowiedział coś o statkach szczególnie pasażerskich rejonu Wrocławia przed 1945, np o Furst Bismarck.
Czy są jakieś strony na temat żeglugi na Odrze (zwłaszcza do 1945)?
Czy są jakieś strony na temat żeglugi na Odrze (zwłaszcza do 1945)?
-
- Posty: 806
- Rejestracja: 2004-05-28, 15:45
-
- Posty: 806
- Rejestracja: 2004-05-28, 15:45
Ciągnąc temat, czy ktoś może wie, czy wymienione poniżej statki przekazano Czechosłowacji?
P?íloha A.
P?eklad z n?meckého originálu:
Seznam Oderských lodí,
které mají býti postoupeny ?eskoslovenské republice podle ?l. 339 mírové smlouvy.
?íslo rejst?íku
Vlastník
Ozna?ení lodi
Rok stavby
K. s.
Materiál
Poznámka
A. Vle?né parníky:
64
Schlesische A. C.
"Friedrich der Grosse"
1903
675
?elezo
Se zadními koly
67
"
"Fürst von Pless"
1911
700
"
"
114
Caesar Wollheim
C. W. VII.
1913
700
"
"
216
Helling Otto
"Otto"
1914
819
"
"
620
Krüger Berthold
"Zukunft"
1910
600
"
"
290
Dampfer - Genossenschaft d. Str. U. Binner- Schiffer
"Osten"
1909
620
"
"
95
Schalscha
"Neusalz"
1899
300
"
"
432
Ostreederei
"Frieda"
1902
300
"
"
218
Kattein R.
"Albrecht Achilles"
1899
350
"
"
284
Wiltsch
"Condor"
1909
350
"
"
Úhrnem 10 vle?ných parník?
5.414
k. s.
B. P?ístavní parníky:
104
Hugo Stinnes
"H. Stinnes I."
1907
1.80
"
?roubový parník
103
Stillert
"Kurt"
1900
75
"
"
Úhrnem 2 p?ístavní parníky
255
k. s.
Úhrnem
5.669
"
Má býti postoupeno 5340 + 345 =
5.685
"
Zbytek
16
"
bude vyrovnán 80 tunami nosnosti ?lun?.
C. Nákladní lodi.
?íslo rejst?íku
Vlastník
Ozna?ení lodi
Rok stavby
Tun
1. Soubor ?lunu o nosnosti 300 - 400 t. s uzav?enou palubou.
899
Schlesische D. C.
S. D. C. 111
1907
285
1011
Schulze Franz
Fürstenw. - 1051
1913
381
1409
Schlesische D. C.
S. D. C. - 33
1898
350
1410
Schlesische D. C.
S. D. C. - 34
1898
351
Úhrnem 4 nákladní ?luny
1397
t.
2. Soubor ?lun? o nosnosti 100 - 500 t. s uzav?enou palubou.
99
Brüll Eduard
Fürstenw. 1574
1914
601
380
Jänsch Fr.
Stettin -- 2511
1905
546
658
Müller Ferd.
Magdeburg - 1778
1913
425
1173
Wittchen H.
Berlin - 4315
1903
509
1416
Schlesische D. C.
S. D. C. - 84
1900
496
14413
"
S. D. C. -73
1900
478
1450
"
S. D. C. - 74
1901
469
1513
"
S. D. C. - 143
1899
418
1609
Caesar Wollheim
C. W. - 59
1907
491
1714
Dittman
Stettin 2561
1904
537
Úhrnem 10 nákladních ?lun?
4970
t.
3. Soubor ?lun? o nosností 300 - 400 t. s otev?enou palubou.
333
Hesse Karl
Breslau - 2578
1902
373
520
Krusch Got.
Cosel - 2601
1910
369
570
Daniel Paul
Cöpenik - 1756
1908
361
620
Menzel August
Breslau - 2364
1914
386
787
Prüfer Paul
Cöpenik - 1630
1903
312
894
Schlesische D. C.
S. D. C. - 14 7
1905
300
898
"
S. D. C. - 152
1903
294
900
"
S. D. C. - 155
1904
299
961
Caesar Wollheim
C. W. - 45
1903
298
1599
"
C. W. - 41
1903
302
1600
"
C. W. - 42
1903
297
1601
"
C. W. - 43
1903
304
1602
"
C. W. - 46
1903
296
1603
Caesar Wollheim
C. W. - 50
1903
303
1351
Kluge Richard
Ber. - 4826
1912
382
1370
Ostreederei
Ost. - 22
1909
355
1514
Schlesische D. C.
S. D. C. - 145
1905
301
1515
"
S. D. C. - 150
1903
303
1552
Schalscha
Hambg. - 1398
1901
304
1701
John Wilhelm
Otto
1909
396
2584
Haugwitsche Majoratsverw.
Berlin 5585
1906
380
2585
"
Berlin 4763
1910
354
2604
Stöhr El.
Elisabeth
1915
370
Úhrnem 23 nákladních ?lun?
7639
t.
4. Soubor ?lun? o nosnosti 400 - 500 t. s otev?enou palubou.
34
Bauschke Fr.
Fürstenw. - 1234
1915
469
41
Behrendt L.
Fürstenw. 1195
1905
509
127
Kühnke R.
Hambg. - 7834
1912
589
199
"
Tetschen - 1256
1915
593
187
Findeclee K.
Cosel 2583
1904
495
344
Hirschberg P.
Berlin - 4428
1902
497
424
Klebsch W.
Breslau - 1966
1904
499
567
Pflögel u. Hentig
Cosel - 2638
1913
615
752
Peter Ernst
Fürstenw. - 969
1906
543
754
"
Pirna - 389
1915
563
736
Prüfer Paul
Cosel - 2615
1905
504
882
Seel Josef
Fürstenw..1318
1909
535
1521
Schlesische D. C.
S. D. C. - 161
1909
514
1522
"
S. D. C. - 162
1909
510
1523
"
S. D. C. - 163
1909
510
1524
"
S. D. C. - 164
1909
506
1525
"
S. D. C. - 165
1909
515
1526
"
S. D. C. - 166
1909
509
1527
"
S. D. C. - 167
1909
516
1528
"
S. D. C. - 168
1909
522
1530
"
S. D. C. - 170
1908
542
1610
Caesar Wollheim
C. W. - 100
1909
553
1611
"
C. W. - 101
1909
553
1613
"
C. W. - 103
1909
550
1614
"
C. W. - 104
1909
560
1615
Caesar Wollheim
C. W. - 105
1909
556
1616
"
C. W. - 106
1909
544
1617
"
C. W. - 107
1909
548
1618
"
C. W. - 108
1909
554
1654
"
C. W. - 89
1903
498
1655
"
C. W. - 85
1902
490
1287
Friedländer
Cosel - 2715
1909
545
1289
"
Cosel - 2798
1912
555
1564
Schalscha
Stettin - 2789
1907
529
1566
"
Cosel - 3091
1909
539
1570
"
Hambg. - 7555
1905
540
1573
Silberstein
Breslau - 3613
1909
604
Úhrnem 37 nákladních ?lun?
19.773
t.
úhrnem
1.
soubor
1.367
t.
2.
4.970
t.
3.
7.639
t.
4.
19.773
t.
úhrnem
33.749
t.
M?lo býti postoupeno
33.700
t.
Dopln?k p?epo?ítaný ze zbytku vle?né síly
80
t.
Dohromady
33.780
t.
tudí? mén? o 31 t, který?to zbytek nep?ichází v úvahu.
D. Skladní ?luny
25
Bermann
Berlin - 1969
1911
131
56
Behnenstengel W.
Stettin - 273 7
1897
231
372
Lehff u. Siedler
Stettin - 233
1894
114
746
Zadák Josef
Strals. - 184
1898
242
776
Eisenwerk Kraft
Wasserkannt
1906
249
804
Hansa A. G.
Hamburg - 4540
1909
124
923
Portland Z. F. A. G.
Zülchow VII.
1887
184
924
Portland Z. F. A. G.
Zülchow VIII.
1886
186
928
Stettiner Kohlen u. Schiffs-Kontor
Cosel - 2089
1902
230
641
Stettiner Papier-Fabrik
Stettin - 2960
1907
248
Úhrnem 10 skladních ?lun?
1939
t.
Má býti postoupeno
2000
t.
Zbytek 61 t. nep?ichází v úvahu.
Ve Swinemünde, dne 27. ?ervence 1922.
Za ?eskoslovenskou delegaci:
Za n?meckou delegaci:
In?. Neudörfl, v. r.
Seeliger, v. r.
In?. ?tursa, v. r.
Teubert, v. r.
Uvedené p?edm?ty, arbitrem p?i?knuté, mohou býti zam?n?ny jinými stejné hodnoty podle arbitrova rozhodnutí, anebo vzájemné dohody s N?meckem.
In?. Otakar Neudörfl, v. r.,
ministerský rada ministerstva ve?ejných prací.
P?íloha B.
Prohlá?ení.
Je?to arbitrem nebylo dosud rozhodnuto s kone?nou platností o ?eskoslovenském po?adavku p?ístavních za?ízení pro ?sl. plavbu oderskou pot?ebných, nem??e býti zatím sestaven podrobný seznam, jen? má tvo?iti p?ílohu B. P?edm?tem jejím budou v?ecka práva a závazky spojené s kotvi?t?m nebo p?ístavním za?ízením, je? arbitr ?eskoslovensku na Od?e p?i?kne z titulu ?l. 339 mírové smlouvy Versailleské. Po vynesení rozhodnutí arbitrova bude toto prohlá?ení nahrazeno podrobným seznamem zmín?ných práv a povinností jako p?ílohou B.
V Praze, dne 15. dubna 1923.
In?. Ladislav Novák, v. r.,
ministr obchodu.
P?íloha A.
P?eklad z n?meckého originálu:
Seznam Oderských lodí,
které mají býti postoupeny ?eskoslovenské republice podle ?l. 339 mírové smlouvy.
?íslo rejst?íku
Vlastník
Ozna?ení lodi
Rok stavby
K. s.
Materiál
Poznámka
A. Vle?né parníky:
64
Schlesische A. C.
"Friedrich der Grosse"
1903
675
?elezo
Se zadními koly
67
"
"Fürst von Pless"
1911
700
"
"
114
Caesar Wollheim
C. W. VII.
1913
700
"
"
216
Helling Otto
"Otto"
1914
819
"
"
620
Krüger Berthold
"Zukunft"
1910
600
"
"
290
Dampfer - Genossenschaft d. Str. U. Binner- Schiffer
"Osten"
1909
620
"
"
95
Schalscha
"Neusalz"
1899
300
"
"
432
Ostreederei
"Frieda"
1902
300
"
"
218
Kattein R.
"Albrecht Achilles"
1899
350
"
"
284
Wiltsch
"Condor"
1909
350
"
"
Úhrnem 10 vle?ných parník?
5.414
k. s.
B. P?ístavní parníky:
104
Hugo Stinnes
"H. Stinnes I."
1907
1.80
"
?roubový parník
103
Stillert
"Kurt"
1900
75
"
"
Úhrnem 2 p?ístavní parníky
255
k. s.
Úhrnem
5.669
"
Má býti postoupeno 5340 + 345 =
5.685
"
Zbytek
16
"
bude vyrovnán 80 tunami nosnosti ?lun?.
C. Nákladní lodi.
?íslo rejst?íku
Vlastník
Ozna?ení lodi
Rok stavby
Tun
1. Soubor ?lunu o nosnosti 300 - 400 t. s uzav?enou palubou.
899
Schlesische D. C.
S. D. C. 111
1907
285
1011
Schulze Franz
Fürstenw. - 1051
1913
381
1409
Schlesische D. C.
S. D. C. - 33
1898
350
1410
Schlesische D. C.
S. D. C. - 34
1898
351
Úhrnem 4 nákladní ?luny
1397
t.
2. Soubor ?lun? o nosnosti 100 - 500 t. s uzav?enou palubou.
99
Brüll Eduard
Fürstenw. 1574
1914
601
380
Jänsch Fr.
Stettin -- 2511
1905
546
658
Müller Ferd.
Magdeburg - 1778
1913
425
1173
Wittchen H.
Berlin - 4315
1903
509
1416
Schlesische D. C.
S. D. C. - 84
1900
496
14413
"
S. D. C. -73
1900
478
1450
"
S. D. C. - 74
1901
469
1513
"
S. D. C. - 143
1899
418
1609
Caesar Wollheim
C. W. - 59
1907
491
1714
Dittman
Stettin 2561
1904
537
Úhrnem 10 nákladních ?lun?
4970
t.
3. Soubor ?lun? o nosností 300 - 400 t. s otev?enou palubou.
333
Hesse Karl
Breslau - 2578
1902
373
520
Krusch Got.
Cosel - 2601
1910
369
570
Daniel Paul
Cöpenik - 1756
1908
361
620
Menzel August
Breslau - 2364
1914
386
787
Prüfer Paul
Cöpenik - 1630
1903
312
894
Schlesische D. C.
S. D. C. - 14 7
1905
300
898
"
S. D. C. - 152
1903
294
900
"
S. D. C. - 155
1904
299
961
Caesar Wollheim
C. W. - 45
1903
298
1599
"
C. W. - 41
1903
302
1600
"
C. W. - 42
1903
297
1601
"
C. W. - 43
1903
304
1602
"
C. W. - 46
1903
296
1603
Caesar Wollheim
C. W. - 50
1903
303
1351
Kluge Richard
Ber. - 4826
1912
382
1370
Ostreederei
Ost. - 22
1909
355
1514
Schlesische D. C.
S. D. C. - 145
1905
301
1515
"
S. D. C. - 150
1903
303
1552
Schalscha
Hambg. - 1398
1901
304
1701
John Wilhelm
Otto
1909
396
2584
Haugwitsche Majoratsverw.
Berlin 5585
1906
380
2585
"
Berlin 4763
1910
354
2604
Stöhr El.
Elisabeth
1915
370
Úhrnem 23 nákladních ?lun?
7639
t.
4. Soubor ?lun? o nosnosti 400 - 500 t. s otev?enou palubou.
34
Bauschke Fr.
Fürstenw. - 1234
1915
469
41
Behrendt L.
Fürstenw. 1195
1905
509
127
Kühnke R.
Hambg. - 7834
1912
589
199
"
Tetschen - 1256
1915
593
187
Findeclee K.
Cosel 2583
1904
495
344
Hirschberg P.
Berlin - 4428
1902
497
424
Klebsch W.
Breslau - 1966
1904
499
567
Pflögel u. Hentig
Cosel - 2638
1913
615
752
Peter Ernst
Fürstenw. - 969
1906
543
754
"
Pirna - 389
1915
563
736
Prüfer Paul
Cosel - 2615
1905
504
882
Seel Josef
Fürstenw..1318
1909
535
1521
Schlesische D. C.
S. D. C. - 161
1909
514
1522
"
S. D. C. - 162
1909
510
1523
"
S. D. C. - 163
1909
510
1524
"
S. D. C. - 164
1909
506
1525
"
S. D. C. - 165
1909
515
1526
"
S. D. C. - 166
1909
509
1527
"
S. D. C. - 167
1909
516
1528
"
S. D. C. - 168
1909
522
1530
"
S. D. C. - 170
1908
542
1610
Caesar Wollheim
C. W. - 100
1909
553
1611
"
C. W. - 101
1909
553
1613
"
C. W. - 103
1909
550
1614
"
C. W. - 104
1909
560
1615
Caesar Wollheim
C. W. - 105
1909
556
1616
"
C. W. - 106
1909
544
1617
"
C. W. - 107
1909
548
1618
"
C. W. - 108
1909
554
1654
"
C. W. - 89
1903
498
1655
"
C. W. - 85
1902
490
1287
Friedländer
Cosel - 2715
1909
545
1289
"
Cosel - 2798
1912
555
1564
Schalscha
Stettin - 2789
1907
529
1566
"
Cosel - 3091
1909
539
1570
"
Hambg. - 7555
1905
540
1573
Silberstein
Breslau - 3613
1909
604
Úhrnem 37 nákladních ?lun?
19.773
t.
úhrnem
1.
soubor
1.367
t.
2.
4.970
t.
3.
7.639
t.
4.
19.773
t.
úhrnem
33.749
t.
M?lo býti postoupeno
33.700
t.
Dopln?k p?epo?ítaný ze zbytku vle?né síly
80
t.
Dohromady
33.780
t.
tudí? mén? o 31 t, který?to zbytek nep?ichází v úvahu.
D. Skladní ?luny
25
Bermann
Berlin - 1969
1911
131
56
Behnenstengel W.
Stettin - 273 7
1897
231
372
Lehff u. Siedler
Stettin - 233
1894
114
746
Zadák Josef
Strals. - 184
1898
242
776
Eisenwerk Kraft
Wasserkannt
1906
249
804
Hansa A. G.
Hamburg - 4540
1909
124
923
Portland Z. F. A. G.
Zülchow VII.
1887
184
924
Portland Z. F. A. G.
Zülchow VIII.
1886
186
928
Stettiner Kohlen u. Schiffs-Kontor
Cosel - 2089
1902
230
641
Stettiner Papier-Fabrik
Stettin - 2960
1907
248
Úhrnem 10 skladních ?lun?
1939
t.
Má býti postoupeno
2000
t.
Zbytek 61 t. nep?ichází v úvahu.
Ve Swinemünde, dne 27. ?ervence 1922.
Za ?eskoslovenskou delegaci:
Za n?meckou delegaci:
In?. Neudörfl, v. r.
Seeliger, v. r.
In?. ?tursa, v. r.
Teubert, v. r.
Uvedené p?edm?ty, arbitrem p?i?knuté, mohou býti zam?n?ny jinými stejné hodnoty podle arbitrova rozhodnutí, anebo vzájemné dohody s N?meckem.
In?. Otakar Neudörfl, v. r.,
ministerský rada ministerstva ve?ejných prací.
P?íloha B.
Prohlá?ení.
Je?to arbitrem nebylo dosud rozhodnuto s kone?nou platností o ?eskoslovenském po?adavku p?ístavních za?ízení pro ?sl. plavbu oderskou pot?ebných, nem??e býti zatím sestaven podrobný seznam, jen? má tvo?iti p?ílohu B. P?edm?tem jejím budou v?ecka práva a závazky spojené s kotvi?t?m nebo p?ístavním za?ízením, je? arbitr ?eskoslovensku na Od?e p?i?kne z titulu ?l. 339 mírové smlouvy Versailleské. Po vynesení rozhodnutí arbitrova bude toto prohlá?ení nahrazeno podrobným seznamem zmín?ných práv a povinností jako p?ílohou B.
V Praze, dne 15. dubna 1923.
In?. Ladislav Novák, v. r.,
ministr obchodu.
aadmcochrane posluzyl sie
http://www.senat.cz/zajimavosti/tisky/1 ... 799_02.htm
Z tego co wiem lista tat tylko czesciowo odpowiada pozniejszenmu stanowi faktycznemu
Wyszlo kilka pozycji o statkach na Odrze
min Hans Rind
Dr.Meyer
i pare mniejszych
Caesar Wolhaim jest album z okolo 1912 roku
Ponadto szereg skladanek stoczni Caesar Wolhaim
Gdzie ta stocznia sie znajdowala i co sie z nia stalo
bylo juz dokladnie na forum.
AvM
http://www.senat.cz/zajimavosti/tisky/1 ... 799_02.htm
Z tego co wiem lista tat tylko czesciowo odpowiada pozniejszenmu stanowi faktycznemu
Wyszlo kilka pozycji o statkach na Odrze
min Hans Rind
Dr.Meyer
i pare mniejszych
Caesar Wolhaim jest album z okolo 1912 roku
Ponadto szereg skladanek stoczni Caesar Wolhaim
Gdzie ta stocznia sie znajdowala i co sie z nia stalo
bylo juz dokladnie na forum.
AvM
Nie o statkach, ale ciekawe
http://www.digitalis.uni-koeln.de/Tolkm ... index.html
http://www.digitalis.uni-koeln.de/Tolkm ... index.html
Zeby nie bylo srednio uprzejmie, ze o tym juz bylo na forum,
to krotka informacja ze strony http://fundacja-hobbit.pl:
stocznia Caesar Wollheim powstała w latach 1897-1899. Stocznia jako pierwsza na Odrze zapoczątkowała kompleksową budowę statków w jednym zakładzie. Stocznia posiadała dwie pochylnie, co pozwalało jednocześnie remontować od 10-12 statków. W końcu lat 30 XX w. na Kozanowie podjęto produkcję na potrzeby armii, budowano barki desantowe i wyposażenie wojsk inżynieryjnych. W 1945 roku stocznia padła łupem armii radzieckiej – zdemontowano i wywieziono do Rosji wszystko, co przedstawiało jakąś wartość. Aktualnie gospodarzem terenu stoczni jest Komenda Wojewódzka Policji. To dobry i ciekawy czas dla terenu i budynków. Systematyczna dbałość, remonty i naprawy czynią z tego zdewastowanego przez armię radziecką terenu ciekawy i estetyczny krajobraz naszego miasta. Basen portowy i stare hangary od 2003 roku zaczęły służyć żeglarskiej młodzieży z Fundacji Hobbit.
Pozdrowienia

stocznia Caesar Wollheim powstała w latach 1897-1899. Stocznia jako pierwsza na Odrze zapoczątkowała kompleksową budowę statków w jednym zakładzie. Stocznia posiadała dwie pochylnie, co pozwalało jednocześnie remontować od 10-12 statków. W końcu lat 30 XX w. na Kozanowie podjęto produkcję na potrzeby armii, budowano barki desantowe i wyposażenie wojsk inżynieryjnych. W 1945 roku stocznia padła łupem armii radzieckiej – zdemontowano i wywieziono do Rosji wszystko, co przedstawiało jakąś wartość. Aktualnie gospodarzem terenu stoczni jest Komenda Wojewódzka Policji. To dobry i ciekawy czas dla terenu i budynków. Systematyczna dbałość, remonty i naprawy czynią z tego zdewastowanego przez armię radziecką terenu ciekawy i estetyczny krajobraz naszego miasta. Basen portowy i stare hangary od 2003 roku zaczęły służyć żeglarskiej młodzieży z Fundacji Hobbit.
Pozdrowienia
-
- Posty: 806
- Rejestracja: 2004-05-28, 15:45
Hans Rind , Heinz Trost Dampfschiiahrt auf Elbe und Oder, den Berliner- und Märkischen Wasserstrassen. Mit Schiffsregister 1816-1945 Lauenburg 1983
Günther Meyer Binnenschiffe zwischen Elbe und Oder, Ostsee und Sächsicher Schweiz. Versuch eines historischen Verzeichnisses maschinengetriebener Binnenschiffe 1816 - 1990 Berlin1994
Günther Meyer Arbeitsmaterial . Ergränzungen und korrekturen zu innenschiffe zwischen Elbe und Oder, Ostsee und Sächsicher Schweiz. Berlin 2000
Caesar Wolhaim
- firma weglowa dzialala od 1858 roku
- 10.7.1901 we Wroclawiu wedlug Rejestru Handlowego zastala zarejestrowany oddzial firmy (Caesar Wollheim Werft und Rhederei)
- 1930 stocznia zostala wylaczona z firmy Caesar Wollheim
i dzialala jako "Werft und Maschinenfabrik vormals Caesar Wollheim KG", Breslau
- koniec Marca 1933 stocznia zawieslia dzialanosc
(biuro konstrukcyjna bylo juz wczesniej zamkniete i stocznia zajmowala sie tylko reparacjami)
AvM
Günther Meyer Binnenschiffe zwischen Elbe und Oder, Ostsee und Sächsicher Schweiz. Versuch eines historischen Verzeichnisses maschinengetriebener Binnenschiffe 1816 - 1990 Berlin1994
Günther Meyer Arbeitsmaterial . Ergränzungen und korrekturen zu innenschiffe zwischen Elbe und Oder, Ostsee und Sächsicher Schweiz. Berlin 2000
Caesar Wolhaim
- firma weglowa dzialala od 1858 roku
- 10.7.1901 we Wroclawiu wedlug Rejestru Handlowego zastala zarejestrowany oddzial firmy (Caesar Wollheim Werft und Rhederei)
- 1930 stocznia zostala wylaczona z firmy Caesar Wollheim
i dzialala jako "Werft und Maschinenfabrik vormals Caesar Wollheim KG", Breslau
- koniec Marca 1933 stocznia zawieslia dzialanosc
(biuro konstrukcyjna bylo juz wczesniej zamkniete i stocznia zajmowala sie tylko reparacjami)
AvM
-
- Posty: 1094
- Rejestracja: 2004-01-06, 02:19
- Lokalizacja: Gdańsk
Te różne książki wydawane we Wrocławiu pod egidą prof. Stanisława Januszewskiego (lista na www "Fundacji Otwartego Muzeum Techniki"), tak samo jak ich biuletyn Bractwa Mokrego Pokładu są gęste od statków rzecznych i lepsze od prac wydawanych w innych polskich ośrodkach badawczo-naukowych. Polecam uwadze kolegów.admiralcochrane pisze:Serdecznie dziękuję za odpowiedź. W międzyczasie znalazłem pierwsze nazwy firm i statkow w monografii "Nadbora". Leżała gdzieś w kącie zapomniana, a tu na początek trochę informacji jest. Czy jest gdzieś opublikowana choćby częściowa lista Schlesische Dampfer Compagnie AG?
Wszyscy czekamy na trylogię prof. Marka Michalskiego z Akademii Morskiej (ex-WSM) w Szczecinie - przygotowywaną przez ww. FOMT o polskich (?) parowcach rzecznych (parowcach z rzek należących kiedykolwiek do Polski?) - tom I bocznokołowce, tom II tylnokołowce i łańcuchowce oraz tom III śrubowce. Jakby ktoś coś wiedział - może Pefu (bo najbliżej), to niech da znać na Forum. Dziękuję.
- W.Danielewicz
- Posty: 692
- Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
- Lokalizacja: Gdańsk
Tak ja też czekam z ciekawością na prace Pana M. Michalskiego. Zobaczymy co z tego wyniknie. Nie chciałbym być złośliwy ani zazdrosny ale jeżeli to będzie tak ja jego opracowania z Biuletynu Bractwa Mokrego Pokładu np. o holownikach powstałych z kutrów desantowych czy o statkach z Odry gdzie to się ma nijak do dokumentów a są to raczej przypuszczenia Pana M. Michalskiego i trochę na zasadzie tam usłyszałem tu coś powiedzieli a ja tu napiszę do tego pofantazjuję lub przypisywanie sobie czyichś osiągnięć [MSiO] to to zobaczymy. Ale czekam.
W.DANIELEWICZ
jest nowe czasopismo
navalis .Zeitschrift zur Geschichte der Binnenschifffahrt, des Binnenschiffbaues und der Wasserstraßen.
No.1/2007 zaczyna serie o historii zeglugi parowej na Odrze.
http://www.knollmaritim.de
AvM
navalis .Zeitschrift zur Geschichte der Binnenschifffahrt, des Binnenschiffbaues und der Wasserstraßen.
No.1/2007 zaczyna serie o historii zeglugi parowej na Odrze.
http://www.knollmaritim.de
AvM