wodowanie w Stoczni Północnej

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
polsteam
Posty: 1552
Rejestracja: 2005-09-16, 21:03
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

wodowanie w Stoczni Północnej

Post autor: polsteam »

Stocznia Północna SA, należąca do Grupy REMONTOWA, zwoduje w sobotę, 14.07.2007, swój kolejny statek. Wodowanie prototypowej jednostki odbędzie się o godz. 10:00. Szerokiej publiczności można zarekomendować - jako najlepsze miejsce do obserwacji widowiskowego, bocznego wodowania - most na wyspę Ostrów. (ul. Na Ostrowiu, blisko zbiegu ulic Wiślnej i Swojskiej - mapka: http://tinyurl.com/26trn3).

Wodowany statek przeznaczony jest do transportu ciężkich ładunków wielkogabarytowych na pokładzie otwartym (statek nie posiada typowych ładowni).
Jednostka o numerze budowy B 602/1 i nazwie AURA, budowana jest na zamówienie Gdańskiej Stoczni Remontowa im. J. Piłsudskiego S.A. dla fińskiego armatora Meriaura Oy (armator zarejestrowany: OY Gaiamare) mającego swą siedzibę w Turku, w Finlandii.
Jest to największy obecnie statek budowany w Stoczni Północnej.
Projekt statku powstał w biurach projektowych Grupy REMONTOWEJ oraz w fińskich firmach projektowo-konsultingowych we współpracy z Aker Yards i przy wsparciu funduszy na rzecz rozwoju nauki i techniki od fundacji TEKES (Fińskiej Agencji Finansowania Techniki i Innowacji).
Statek o charakterystycznej sylwetce - z niewielką nadbudówką na dziobie i dużym szerokim pokładem - przewozić będzie mógł ładunki o łącznym ciężarze przekraczającym 4 tysiące ton, takie, jak:
- konstrukcje stalowe, w tym głównie części (bloki i sekcje) statków pomiędzy stoczniami (armator posiada umowę na przewóz konstrukcji stalowych dla największego koncernu stoczniowego Aker Yards),
- wieże elektrowni wiatrowych,
- ciężkie maszyny i wyposażenie,
- kontenery.
Statek napędzany jest dwoma pędnikami azymutalnymi produkcji Rolls Royce Aquamaster ze śrubami nastawnymi. W połączeniu ze sterem strumieniowym o mocy 450 kW na dziobie daje to jednostce doskonałe właściwości manewrowe. Źródłem energii na statku dla napędu i celów pomocniczych są dwa zespoły prądotwórcze z silnikami głównymi produkcji Wartsila o łącznej mocy 4440 kW.
Najwyższa klasa lodowa kadłuba i mocny napęd umożliwiają pracę w zimowych warunkach w Zatoce Fińskiej.
Statek wyposażony będzie w system nawigacyjny i radiokomunikacji składający się z precyzyjnie dobranych urządzeń najnowszej generacji.
Jednostka budowana jest pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego Bureau Veritas na nieograniczony rejon pływania, klasę lodową i klasę automatyki siłowni.
Przekazanie statku Armatorowi planowane jest na IV kwartał b.r.
Kierownikiem projektu jest Andrzej Ohler.

Charakterystyka podstawowa
Długość 101,30 m
Szerokość 18,80 m
Wysokość boczna 6,55 m
Zanurzenie maksymalne 4,60 m
Prędkość eksploatacyjna 13 węzłów
Nośność 4600 t
Powierzchnia pokładu 1500 m2
ODPOWIEDZ