HMS Ringdove to brytyjski przybrzeżny stawiacz min z okresu II. wojny światowej. Polska Misja Morska w Londynie prosiła Misję Zakupów Demobilu Brytyjskiego o zakup tej jednostki na potrzeby Ministerstwa Żeglugi. Okręt ten, wcielony do Royal Navy 8 stycznia 1938 roku, nie jest powszechnie znany, przytaczam więc jego dane (z polskich dokumentów):
długość całkowita - 158' 4" (48,49 m);
długość na linii wodnej - 152' 6" (46,48 m);
szerokość maksymalna - 27' 6" (8,38) m;
zanurzenie średnie (projektowane) - 8' 9" (2,67 m) [na rufie - 9' 6" (2,90 m)];
głebokość (od kilu do głownego pokładu) - 14' (4,27 m);
napęd - dwie maszyny parowe o łącznej mocy 200 KM (przy 177 obrotach na minutę) zbudowane w Whites Marine Engineering Co., Ltd, Hepburn-on-Tyne (w 1945 roku moc wynosiła 183 KM), kocioł, o powierzchni grzewczej 83,3 m2, zbudowany przez J.S.White&Co., Ltd w 1938 roku;
zapas paliwa - 88,26 m2 ropy, 5,78 m2 oleju do Diesli, 2 t węgla;
zapas wody - 27 ton.
Inne opracowania podają, że miał wyporność 498 ton, osiągał prędkość 10,5 węzła, miał załogę licząca 24 osoby i nie posiadał uzbrojenia.
Inspekcję s/s Ringdove przeprowadził (23 marca 1948 roku) inż. J.Stępień w szkockiej miejscowości Gardoch. Stwierdził, że stan wewnętrzny statku jest bardzo dobry (ostatni remont przeprowadzono na nim w grudniu 1945 roku), zewnętrzny zadawalający (trochę zardzewiały i obrośnięty żyjątkami kadłub), brakuje trochę wyposażenia i dwóch łodzi okrętowych, a w zbiornikach jest około 45 ton ropy. Mógł się nadawać na statek hydrograficzny, a jego cena wynosiła 12 500 funtów, do 25 marca Polacy mieli pierwszeństwo zakupu. Polska Misja Morska otrzymała plany statku, które można teraz podziwiać w archiwum. Do zakupu nie doszło, być może Admiralicja nie wyraziła zgody, albo Ministerstwo Żeglugi zrezygnowało z zakupu. W tym czasie istniała już cywilna jednostka hydrograficzna GUM Kompas (były amerykański trałowiec YMS-211) przejęta 18 grudnia 1947 roku, a i Marynarka Wojenna (bo zakup był przewidziany chyba dla niej) przystosowała trałowiec Żuraw do pełnienia roli okrętu hydrograficznego (od 15 sierpnia 1948 roku, rozkaz organizacyjny MON Nr. 0146 z 1 lipca t.r.).
JB
HMS Ringdove
HMS Ringdove
Ostatnio zmieniony 2007-07-11, 15:35 przez JB, łącznie zmieniany 1 raz.
- pothkan
- Posty: 4577
- Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
- Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
- Kontakt:
stawiacz min HMS Ringdove
bliźniacze: HMS Linnet i HMS Redstart
498 t, 145x27 ft, 1x 20mm, 2 kmy, 12 min
Henry Robb & Co. - Leith (Szkocja)
stępka 09.1937 (nr stoczniowy 264)
zwodowany 16.06.1938
ukończony 12.1938
1951 sprzedany rządowi Pakistanu, statek pilotowy
1956 Rahbar
1964 złomowany
zdjęcie (niestety z ksera):

a tutaj HMS Linnet:

bliźniacze: HMS Linnet i HMS Redstart
498 t, 145x27 ft, 1x 20mm, 2 kmy, 12 min
Henry Robb & Co. - Leith (Szkocja)
stępka 09.1937 (nr stoczniowy 264)
zwodowany 16.06.1938
ukończony 12.1938
1951 sprzedany rządowi Pakistanu, statek pilotowy
1956 Rahbar
1964 złomowany
zdjęcie (niestety z ksera):

a tutaj HMS Linnet:

Ostatnio zmieniony 2007-07-11, 07:55 przez pothkan, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk