HMS Ringdove

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

HMS Ringdove

Post autor: JB »

HMS Ringdove to brytyjski przybrzeżny stawiacz min z okresu II. wojny światowej. Polska Misja Morska w Londynie prosiła Misję Zakupów Demobilu Brytyjskiego o zakup tej jednostki na potrzeby Ministerstwa Żeglugi. Okręt ten, wcielony do Royal Navy 8 stycznia 1938 roku, nie jest powszechnie znany, przytaczam więc jego dane (z polskich dokumentów):
długość całkowita - 158' 4" (48,49 m);
długość na linii wodnej - 152' 6" (46,48 m);
szerokość maksymalna - 27' 6" (8,38) m;
zanurzenie średnie (projektowane) - 8' 9" (2,67 m) [na rufie - 9' 6" (2,90 m)];
głebokość (od kilu do głownego pokładu) - 14' (4,27 m);
napęd - dwie maszyny parowe o łącznej mocy 200 KM (przy 177 obrotach na minutę) zbudowane w Whites Marine Engineering Co., Ltd, Hepburn-on-Tyne (w 1945 roku moc wynosiła 183 KM), kocioł, o powierzchni grzewczej 83,3 m2, zbudowany przez J.S.White&Co., Ltd w 1938 roku;
zapas paliwa - 88,26 m2 ropy, 5,78 m2 oleju do Diesli, 2 t węgla;
zapas wody - 27 ton.
Inne opracowania podają, że miał wyporność 498 ton, osiągał prędkość 10,5 węzła, miał załogę licząca 24 osoby i nie posiadał uzbrojenia.
Inspekcję s/s Ringdove przeprowadził (23 marca 1948 roku) inż. J.Stępień w szkockiej miejscowości Gardoch. Stwierdził, że stan wewnętrzny statku jest bardzo dobry (ostatni remont przeprowadzono na nim w grudniu 1945 roku), zewnętrzny zadawalający (trochę zardzewiały i obrośnięty żyjątkami kadłub), brakuje trochę wyposażenia i dwóch łodzi okrętowych, a w zbiornikach jest około 45 ton ropy. Mógł się nadawać na statek hydrograficzny, a jego cena wynosiła 12 500 funtów, do 25 marca Polacy mieli pierwszeństwo zakupu. Polska Misja Morska otrzymała plany statku, które można teraz podziwiać w archiwum. Do zakupu nie doszło, być może Admiralicja nie wyraziła zgody, albo Ministerstwo Żeglugi zrezygnowało z zakupu. W tym czasie istniała już cywilna jednostka hydrograficzna GUM Kompas (były amerykański trałowiec YMS-211) przejęta 18 grudnia 1947 roku, a i Marynarka Wojenna (bo zakup był przewidziany chyba dla niej) przystosowała trałowiec Żuraw do pełnienia roli okrętu hydrograficznego (od 15 sierpnia 1948 roku, rozkaz organizacyjny MON Nr. 0146 z 1 lipca t.r.).
JB
Ostatnio zmieniony 2007-07-11, 15:35 przez JB, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4577
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

stawiacz min HMS Ringdove

bliźniacze: HMS Linnet i HMS Redstart

498 t, 145x27 ft, 1x 20mm, 2 kmy, 12 min
Henry Robb & Co. - Leith (Szkocja)
stępka 09.1937 (nr stoczniowy 264)
zwodowany 16.06.1938
ukończony 12.1938

1951 sprzedany rządowi Pakistanu, statek pilotowy
1956 Rahbar
1964 złomowany

zdjęcie (niestety z ksera):
Obrazek

a tutaj HMS Linnet:
Obrazek
Ostatnio zmieniony 2007-07-11, 07:55 przez pothkan, łącznie zmieniany 1 raz.
Obrazek
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

Podana przez Oskara długość może być długością między pionami. Długość całkowita (przytoczona z dokumentacji okrętu) podana przeze mnie to 158'4", na linii wodnej - 152'6".
JB
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Wg popularnego Colledge, Warlow "Ships of the Royal Navy", podana przez Pothkana długość JEST długością między pionami. Natomiast datę sprzedaży rządowi Pakistanu określają oni na 8.09.1950.
Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4577
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

No ja właśnie podałem te dane za Colledgem (+ Miramar), ale mam starsze wydanie.
ODPOWIEDZ