Zagadka

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

barba
Posty: 75
Rejestracja: 2006-10-15, 18:29
Lokalizacja: Warszawa

Zagadka

Post autor: barba »

Co to za jednostka?

Obrazek

Zdjęcie pochodzi z archiwum Pana Witolda Kosińskiego w sterówce jego ojciec Władysław.
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: W.Danielewicz »

Trudno jest definitywnie określić co to za statek. W grę wchodzi "Bałtyk" lub "Feliks Dzierżyński". Pod dachem sterówki jest jakaś tabliczka z numerem, którego nie mogę odczytać. Myślę że może to być numer PRS-u. Czy wiadomo kiedy je wykonano ?.
Dodam że W. Kosiński był kpt. Bałtyku w 1953 roku.. W czerwcu 1953 r. na skutek błędu nawigacyjnego kapitana statku W. Kosińskiego doszło do zderzenia „Bałtyku” ze statkiem „Matejko” koło Bielan, efektem zderzenia było uszkodzenie sobie kadłuba w części dziobowej i strzaskanie lewego tambora nie licząc poturbowanych pasażerów. Kapitana zdjęto. Myślę więc że moze to być. "Feliks Dzierżyński" ale to przypuszczenie.
W.DANIELEWICZ
barba
Posty: 75
Rejestracja: 2006-10-15, 18:29
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: barba »

Nr. PRS R3132 Obrazek
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: W.Danielewicz »

No tak czyli bliżniacza jednostka. Na kartce ją wytypowałem ale póżniej jakoś zrezygnowałem. Ten numer to nie jest numer PRS-u. Gdyż ten był 13031 no i ta litera R. Czy znany jest rok wykonania zdjęcia ?. :cry:
W.DANIELEWICZ
barba
Posty: 75
Rejestracja: 2006-10-15, 18:29
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: barba »

Niestety nie wiadomo. Pan Witold twierdzi że ok 1950-1980r.
Obrazek
Tu mamy Świerczewskiego czyli rok 1953
Obrazek
A tu Bałtyk
Obrazek
Składanie komina prawdopodobnie w Tczewie
Obrazek
Tutaj złożona sterówka prawdopodobnie Świerczewskiego
Kiedyś był śliczny teraz niestety zarósł gruzem i śmieciami :(
Awatar użytkownika
karol
Posty: 4451
Rejestracja: 2004-01-05, 12:52

Post autor: karol »

To są oględziny komina, prawdopodobnie po jakimś wypadku. Do składania potrzeba trzech ludzi, a tu jest cały tłum.
Użytkownik nieaktywny, ale gadatliwy.
barba
Posty: 75
Rejestracja: 2006-10-15, 18:29
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: barba »

Ja się nie zgodzę. Z relacji Pana Witolda i ze zdjęcia wynika że most w Tczewie troszkę przeszkadzał a przy okazji była to jakaś atrakcja dla pasażerów statku wycieczkowego.
Awatar użytkownika
karol
Posty: 4451
Rejestracja: 2004-01-05, 12:52

Post autor: karol »

Ach rozumiem, tę konstrukcję nad kominem uważasz za element tczewskiego mostu. Ale to nie jest jego element, a ten widoczny pasuje do elementów śluz, lub lekkich mostków. Aby pod nim przepłynąć, trzeba jeszcze zdemontować sterówkę, a może nawet koło sterowe i wyżej postawiony osprzęt. Dodatkowo ad kominów i masztów: pod mostem był zakaz takich operacji. Robiono to wcześniej.
Użytkownik nieaktywny, ale gadatliwy.
barba
Posty: 75
Rejestracja: 2006-10-15, 18:29
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: barba »

Sterówka też pewnie zdemontowana, co do mostu to nie mam pewności. Ta operacja to montowanie po przepłynięciu może byc :) Co do koła sterowego to osobiście nie słyszałem żeby można je było demontowa na poczekaniu.
Awatar użytkownika
karol
Posty: 4451
Rejestracja: 2004-01-05, 12:52

Post autor: karol »

No tak, istotnie może to być operacja stawiania, bo przed nim dokonuje się oględzin przewodów spalinowych i czopów.
Użytkownik nieaktywny, ale gadatliwy.
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: W.Danielewicz »

Przeczytałem uważnie wasze dyskusje o tym kominie i mam trochę swoich spostrzeżeń a mianowicie: na pewno nie jest to most w Tczewie to raz, dwa: statek ma rufę pod przęsłem mostu ponieważ komin jest podnoszony w kierunku dziobu, trzy: załoga jest na galowo widać chyba nawet kapitana zaangażowanego w tą operację[3 paski], z tyłu grupa kolejarzy jeden z nich ma nawet instrument to ten obok milicjanta. mundury marynarzy i milicji pochodzą z lat 1947-1955 a więc zdjęcie wykonano w tym czasie, cztery widać że ktoś próbuje komin podważyć używając drąga jako dżwigni, komin nie ma raczej śladów uszkodzeń ale leży na pokładzie. Nie jest na swoim miejscu bo złożony nie leżał by bezpośrednio na pokładzie, kocioł jest wygaszony bo inaczej na pewno para wydobywała by się z kotła poprzez odsłonięty dolny szyb kotłowy. Jakie z tego wnioski: ja przypuszczam że zdjęcie wykonano w Gdańsku koło mostu kolejowego na Przeróbce na przełomie lat 40/50 XX w. Miała odbyć się chyba jakaś uroczystość ludzie są raczej na galowo widać nawet matrosa PMW. Most był obrotowy i otwierało się środkowe przęsło opierając się o widoczne dalby ale wtedy nie kładziono by komina bo nie było takiej potrzeby. Być może opuszczano komin do przejścia pod starym mostem Siennickim jako następnym i on po prostu spadł i ułamał się. Tak mnie się wydaje.
Zdjęcia "Ludwika Waryńskiego" wykonano w okresie 1949 a 1955 podobnie "Gen. Świerczewskiego" z tym że on był w służbie od 1947 roku. W latach 1945-1955 kadłuby pasażerów malowano na szaro, nadbudówki białe. Po powstaniu Warszawskiej Żeglugi na Wiśle w 1954 roku rozpoczęto malowanie kadłubów na biało. Dodatkowo statki warszawskie miały pod opaska armatorską na komnie herb Warszawy. To tyle moich spostrzezeń i uwag.
W.DANIELEWICZ
Awatar użytkownika
karol
Posty: 4451
Rejestracja: 2004-01-05, 12:52

Post autor: karol »

Za kapitanem widać mechanika w drelichu, najwyraźniej mają jednak problem. Wygląda na to, że komin raczył był wyskoczyć z jarzma i dlatego mechanik jest z drągiem po prawej, a ten w drelichu młodziutki, to może być jego pomocnik i dostał polecenie pilnowania chwili wejścia komina na swoje miejsce, ale mu wyraźnie przeszkodził kapitan statku.
Użytkownik nieaktywny, ale gadatliwy.
ODPOWIEDZ