parowce z Drezna
parowce z Drezna
W czasie poprzednich wakacji kupiłem w Dreźnie małą, ładną, kolorową książeczkę "Die Dresdner Raddamferflotte".
Parę statków z Drezna trafiło lub mogło trafić (te wymienione jako sprzedane do Rosji przed 1914 r.) do Polski
W przypadku trzech podane są polskie nazwy:
ORDON > REDUTA
FAUST > ŁOKIETEK > FAUST
JAGIEŁŁO > WITEZ
Ale są też trzy bardziej tajemnicze:
BLASEWITZ (II); 1906 KAISER FRIEDRICH; 1941: Kriegseinsatz Weichsel
NIXE; 1900 Verkauf nach Warschau
LOSCHWITZ; 1902 LUZKEC; 1906: GRAF MOLTKE; 1941 zur Weichel; 1945 von "Zegluga Warszawa" ubernomen.
Parę statków z Drezna trafiło lub mogło trafić (te wymienione jako sprzedane do Rosji przed 1914 r.) do Polski
W przypadku trzech podane są polskie nazwy:
ORDON > REDUTA
FAUST > ŁOKIETEK > FAUST
JAGIEŁŁO > WITEZ
Ale są też trzy bardziej tajemnicze:
BLASEWITZ (II); 1906 KAISER FRIEDRICH; 1941: Kriegseinsatz Weichsel
NIXE; 1900 Verkauf nach Warschau
LOSCHWITZ; 1902 LUZKEC; 1906: GRAF MOLTKE; 1941 zur Weichel; 1945 von "Zegluga Warszawa" ubernomen.
- W.Danielewicz
- Posty: 692
- Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
- Lokalizacja: Gdańsk
Niestety z przykrością muszę stwierdzić że zawarte tu informacje są w większości błędne. I tak "Reduta Ordona" nie pochodziła z Drezna. Natomiast "Faust" to ex "Ulderup"; ex "Kronprinz" ex "Prinz Friedrich August"
"Jagiełło" i "Witeż" to dwa różne statki były jeszcze inne.
A te tajemnicze statki jak "Blasewitz" a od 1896 roku "Kaiser Friedrich" rzeczywiście trafił na Wisłę używany był przez Wehrmacht.
"Nixe" trafiła do Warszawy a potem Krakowa
"Loschwitz" potem "Graf Moltke" a na Wisle "Kuchlungschiff", przetrwał wojnę jako wrak. Złomowany w 1949 roku nie pływał po roku 1945.
"Jagiełło" i "Witeż" to dwa różne statki były jeszcze inne.
A te tajemnicze statki jak "Blasewitz" a od 1896 roku "Kaiser Friedrich" rzeczywiście trafił na Wisłę używany był przez Wehrmacht.
"Nixe" trafiła do Warszawy a potem Krakowa
"Loschwitz" potem "Graf Moltke" a na Wisle "Kuchlungschiff", przetrwał wojnę jako wrak. Złomowany w 1949 roku nie pływał po roku 1945.
W.DANIELEWICZ
Dziękuję
Pisze Pan:
> Niestety z przykrością muszę stwierdzić że zawarte tu informacje są w większości błędne.
Jak to zwykle w ładnych kolorowych książeczkach ...
Mam jednak nadzieję, że źródłem większości większości "błędów" są skróty, których użyłem przepisując książkę.
> I tak "Reduta Ordona" nie pochodziła z Drezna.
w/g książki (znowu w skrócie):
PIRNA
1919 Verkauf nach Magdeburg ROSSLAU
1921 Verkauf nach Kowno KESTETIS
1922 an Warschauer Handelsschiffahrt ORDON
1928 REDUSA
(? czy w roku 1922 utrzymywaliśmy jakieś stosunki handlowe z Litwą ?)
> Natomiast "Faust" to ex "Ulderup"; ex "Kronprinz" ex "Prinz Friedrich August"
Książeczka nie wymienia nazwy ULDERUP. Czy była to nazwa używana przez Niemców na Wiśle ?
> "Jagiełło" i "Witeż" to dwa różne statki były jeszcze inne.
PRINZESSIN LUISE
1902 KRONPINZESSIN
1903 AUSSIG (II)
1917 zur Weichsel HASLINGER
1918 JAGIELLO
1927 WITEZ
> A te tajemnicze statki jak "Blasewitz" a od 1896 roku "Kaiser Friedrich" rzeczywiście trafił na Wisłę używany był przez Wehrmacht.
> "Nixe" trafiła do Warszawy a potem Krakowa
>"Loschwitz" potem "Graf Moltke" a na Wisle "Kuchlungschiff", przetrwał wojnę jako wrak. Złomowany w 1949 roku nie pływał po roku 1945.
W tych przypadkach nie ma "grubych" sprzeczności.
Pozdrawiam serdecznie,
Pisze Pan:
> Niestety z przykrością muszę stwierdzić że zawarte tu informacje są w większości błędne.
Jak to zwykle w ładnych kolorowych książeczkach ...
Mam jednak nadzieję, że źródłem większości większości "błędów" są skróty, których użyłem przepisując książkę.
> I tak "Reduta Ordona" nie pochodziła z Drezna.
w/g książki (znowu w skrócie):
PIRNA
1919 Verkauf nach Magdeburg ROSSLAU
1921 Verkauf nach Kowno KESTETIS
1922 an Warschauer Handelsschiffahrt ORDON
1928 REDUSA
(? czy w roku 1922 utrzymywaliśmy jakieś stosunki handlowe z Litwą ?)
> Natomiast "Faust" to ex "Ulderup"; ex "Kronprinz" ex "Prinz Friedrich August"
Książeczka nie wymienia nazwy ULDERUP. Czy była to nazwa używana przez Niemców na Wiśle ?
> "Jagiełło" i "Witeż" to dwa różne statki były jeszcze inne.
PRINZESSIN LUISE
1902 KRONPINZESSIN
1903 AUSSIG (II)
1917 zur Weichsel HASLINGER
1918 JAGIELLO
1927 WITEZ
> A te tajemnicze statki jak "Blasewitz" a od 1896 roku "Kaiser Friedrich" rzeczywiście trafił na Wisłę używany był przez Wehrmacht.
> "Nixe" trafiła do Warszawy a potem Krakowa
>"Loschwitz" potem "Graf Moltke" a na Wisle "Kuchlungschiff", przetrwał wojnę jako wrak. Złomowany w 1949 roku nie pływał po roku 1945.
W tych przypadkach nie ma "grubych" sprzeczności.
Pozdrawiam serdecznie,
- W.Danielewicz
- Posty: 692
- Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
- Lokalizacja: Gdańsk
No cóż różni ludzie rożne książki piszą, nie chcę tu uchodzić za faceta który wszystko wie o statkach rzecznych ale jednak sporo wiem.
I tak wspomniana już "PIRNA" zbudowana w 1861 roku w Dresden ma wymiary L:48,92 m; B:4,73 m i moc maszyny według jednych żródeł 32 KM a według innych 60 KM. Tymczasem "ORDON" według dokumentów zbudowano w 1890 r. A w 1923 jego dane są takie:
długość całkowita: 39,90 m ; szerokość: 4,30 m; szerokość całkowita z tamborami: 8,30 m; zanurzenie max.: 0,65 m. a moc maszyny parowej 140 KM lub 175 KM a więc jest spora różnica.
Wspomniana już "PIRNA" w maju 1919 roku trafia do Otto Krietsch z Magdeburga gdzie zmienia nazwę na "Rosslau". W 1920 roku trafia do Polski zakupiona przez Polski Dom Handlowy-Własne Parowce inż Stanisława Nowak, Bydgoszcz. Moc jej maszyn szacowano na 140 KM. W 1921 roku "Rosslau" trafia do Gdańska do firmy Schiffswerft und Reederei A. & w. Wojan skąd w 1921 roku sprzedana zostaje na Litwę do Kowna gdzie zmienia nazwę na KIEJSTUTIS. W 1939 roku trafia do rąk Leonas Eisenstates, Jurbarkas zmieniajac nazwę na LAISVE. W sierpniu 1940 roku w rękach radzieckich. Od czerwca 1941 roku w rekach niemieckich. W 1944 roku zatonął na Zalewie Kurońskim. jak widać PIRNA więc nie może być "Ordonem" a potem "Redutą Ordona".
Co do statku "JAGIEŁŁO" to do 1940 roku był on pod tą nazwą zmienioną wtedy na "PAUL BENECKE".
"Witeż" to zupełnie inny statek.
A nazwa "Ulderup" statek miał na Wiśle.
Pozdrawiam.
I tak wspomniana już "PIRNA" zbudowana w 1861 roku w Dresden ma wymiary L:48,92 m; B:4,73 m i moc maszyny według jednych żródeł 32 KM a według innych 60 KM. Tymczasem "ORDON" według dokumentów zbudowano w 1890 r. A w 1923 jego dane są takie:
długość całkowita: 39,90 m ; szerokość: 4,30 m; szerokość całkowita z tamborami: 8,30 m; zanurzenie max.: 0,65 m. a moc maszyny parowej 140 KM lub 175 KM a więc jest spora różnica.
Wspomniana już "PIRNA" w maju 1919 roku trafia do Otto Krietsch z Magdeburga gdzie zmienia nazwę na "Rosslau". W 1920 roku trafia do Polski zakupiona przez Polski Dom Handlowy-Własne Parowce inż Stanisława Nowak, Bydgoszcz. Moc jej maszyn szacowano na 140 KM. W 1921 roku "Rosslau" trafia do Gdańska do firmy Schiffswerft und Reederei A. & w. Wojan skąd w 1921 roku sprzedana zostaje na Litwę do Kowna gdzie zmienia nazwę na KIEJSTUTIS. W 1939 roku trafia do rąk Leonas Eisenstates, Jurbarkas zmieniajac nazwę na LAISVE. W sierpniu 1940 roku w rękach radzieckich. Od czerwca 1941 roku w rekach niemieckich. W 1944 roku zatonął na Zalewie Kurońskim. jak widać PIRNA więc nie może być "Ordonem" a potem "Redutą Ordona".
Co do statku "JAGIEŁŁO" to do 1940 roku był on pod tą nazwą zmienioną wtedy na "PAUL BENECKE".
"Witeż" to zupełnie inny statek.
A nazwa "Ulderup" statek miał na Wiśle.
Pozdrawiam.
Ostatnio zmieniony 2008-04-21, 10:22 przez W.Danielewicz, łącznie zmieniany 2 razy.
W.DANIELEWICZ
- W.Danielewicz
- Posty: 692
- Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
- Lokalizacja: Gdańsk
Istotnie bocznokołowa "SAXONIA" też trafiła do Kowna ale nie do Memla czyli Kłajpedy. Oba statki pływały na trasie Kowno-Memel. Wspomniana już "Saxonia" zbudowana w 1862 roku w Werft Blasewitz miała wymiary L:51,40 m; B:4,93 m i moc 60 KM zabierała 512 pasażerów. Po wybudowaniu w Sachsisch Bohmische Dampschifffafrts Gesellschaft, Dresden. W 1869 roku przebudowana a w 1877 roku nowy kocioł. W 1919 roku sprzedana Otto Krietsch z Magdeburga. W 1920 roku trafia do Polski zakupiona przez Polski Dom Handlowy-Własne Parowce inż Stanisława Nowak, Bydgoszcz. Moc jej maszyn szacowano na 140 KM. W 1921 roku "Saxonia" trafia do Gdańska do firmy Schiffswerft und Reederei A. & w. Wojan skąd w 1921 roku sprzedana zostaje na Litwę do Kowna gdzie zmienia nazwę na "LIETUVA". Pływa u Levinberga z Jurbakas. Po zajęciu Litwy przez sovietów los nieznany. Od lipca 1941 w Memel Binneschiffahrts Ges. Kaunas [Kowno].Od X.1944 jako statek szpitalny na Zalewie Kurońskim. dalej ???.
Co do "RIESY" to ja mam tak. Budowa 1863 w Werft Blasewitz dla Sachsisch Bohmische Dampschifffafrts Gesellschaft, Dresden. Wymiary L:50,32; B: 4,7 m; 120 KM. Marzec 1919 Otto Krietsch, Magdeburg potem w czerwcu 1919 do Hermann Steffens, Magdeburg. Od kwietnia 1920 August Horstmann, Wittenberg jako "WILLY", od listopada 1920 do Hermann Pohl też z Wittenbergi. W lipcu 1921 do Memel armator Karl Krummel jako "LUTA" ale w kwietniu 1922 roku wraca na Łabę do Harburga. We wrześniu 1923 wycofana.
Na "wschód" z Drezna trafiły jeszcze:
SCHANDAU [1864]
KONIGSTEIN [1889] to właśnie jest "WITEŻ".
To chyba wszystko jak sobie coś przypomnę to dodam.
Pozdrawiam

Co do "RIESY" to ja mam tak. Budowa 1863 w Werft Blasewitz dla Sachsisch Bohmische Dampschifffafrts Gesellschaft, Dresden. Wymiary L:50,32; B: 4,7 m; 120 KM. Marzec 1919 Otto Krietsch, Magdeburg potem w czerwcu 1919 do Hermann Steffens, Magdeburg. Od kwietnia 1920 August Horstmann, Wittenberg jako "WILLY", od listopada 1920 do Hermann Pohl też z Wittenbergi. W lipcu 1921 do Memel armator Karl Krummel jako "LUTA" ale w kwietniu 1922 roku wraca na Łabę do Harburga. We wrześniu 1923 wycofana.
Na "wschód" z Drezna trafiły jeszcze:
SCHANDAU [1864]
KONIGSTEIN [1889] to właśnie jest "WITEŻ".
To chyba wszystko jak sobie coś przypomnę to dodam.
Pozdrawiam

W.DANIELEWICZ
Ponownie bardzo dziękuję za wyjaśnienia.
W/g książki:
SCHANDAU [1864]
1892 Verkauf nach Rosslau
1892 HERZOG FRIEDRICH VON ANHALT
1901 Verkauf nach Russland
KONIGSTEIN [1889]
1919 Verkauf nach Magdeburg
1919 MINISTER
spater Weiterverkauf nach Stettin
i kilka innych, które trafiły na nieco dalszy wschód (1946 an UdSSR).
Pozdrawiam
W/g książki:
SCHANDAU [1864]
1892 Verkauf nach Rosslau
1892 HERZOG FRIEDRICH VON ANHALT
1901 Verkauf nach Russland
KONIGSTEIN [1889]
1919 Verkauf nach Magdeburg
1919 MINISTER
spater Weiterverkauf nach Stettin
i kilka innych, które trafiły na nieco dalszy wschód (1946 an UdSSR).
Pozdrawiam