Cywilne okręty podwodne, batyskafy itp???

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

poszukiwacz
Posty: 285
Rejestracja: 2004-10-03, 17:16
Lokalizacja: Siedlce

Cywilne okręty podwodne, batyskafy itp???

Post autor: poszukiwacz »

Możecie mi coś polecić na ten temat? Czy jest o tym jakaś książka w języku polskim na ten temat?
jefe de la maquina
Posty: 787
Rejestracja: 2007-10-27, 00:01

Post autor: jefe de la maquina »

Na temat podwodnych frachtowcow Deutschland and Bremen uzytych do lamania blokady w I wojnie sw. spotkalem tylko niemieckie opracowania. Niestety nie mam tytulow pod reka.
Jefe
jefe de la maquina
Posty: 787
Rejestracja: 2007-10-27, 00:01

Post autor: jefe de la maquina »

Hmm, widze, ze jest maly odzew na Twoj apel.
Pozwalam sobie podrzucic wiec linki w jez. angielskim, gdzie znajdziesz wiecej o niemieckich podwodnych lamaczach blokady "Deutschland" i "Bremen" oraz ich losach w czasie I wojny. Dla ciekawostki doniesienie prasowe z 2000 r o budowie w Andach jednostki podwodnej na planach rosyjskich dla szmuglerow narkotykow:
http://en.wikipedia.org/wiki/Merchant_submarine
http://www.colorantshistory.org/Submari ... hland.html
http://archives.cnn.com/2000/WORLD/amer ... ombia.sub/

Jefe
poszukiwacz
Posty: 285
Rejestracja: 2004-10-03, 17:16
Lokalizacja: Siedlce

Post autor: poszukiwacz »

Serdecznie dziękuje za pomoc.
To ciekawa tematyka, ale głównie interesują mnie nie podwodne transportowce ale batyskafy itp jednostki badawcze i ich historia oraz budowa. Czy to nie zaskakujace że ludzie wiecej razy byli na Ksieżycu niż w rowie Mariańskim? Jak na planete gdzie jest tyle wody to batyskafów do głebokich nurkowań jest zadziwiajaco mało. Czy ktoś dysponuje rysunkami batyskafów? Listami jedostek w służbie lub już wycofanych?
Ps. Pościwszy wodze fantazji to przyszłość podwodnych transportowców moze być ciekawa gdy na dnie mórz powstaną instalcje do wydobycia surowców. Wyobraźmy sobie taka podwodną (podlodową) wieże wiertniczą obsługiwaną przez podwodne tankowce. To dopiero mogłby być ciekawe jednoski. :-)
ObltzS
Posty: 197
Rejestracja: 2007-01-01, 21:05

Post autor: ObltzS »

Witam !
A sprawdzał Kolega na googlach hasło : "batyskaf" - jest trochę stron do przetrzepania, a tam kolejne linki, powodzenia !
poszukiwacz
Posty: 285
Rejestracja: 2004-10-03, 17:16
Lokalizacja: Siedlce

Post autor: poszukiwacz »

A wyobrazi sobie kolega, że sprawdzałem. I nawet dalej to ciągne, ale tak sobie pomyslałem, że może ktoś mądrzejszy mi podpowie jakiś tytuł ksiazki o takiej tematyce. Jestem jednym z tych dinozaurów na wymarciu co to wolą książke w łapie niż monitor przed oczami.
jefe de la maquina
Posty: 787
Rejestracja: 2007-10-27, 00:01

Post autor: jefe de la maquina »

Wejdz na google.com i wpisz slowo "bathyscaphe".
Znajdziesz tony informacji, ale ... po angielsku. Nemniej jest duzo zdjec i opisow.
Pomocnych poszukiwan
Jefe

Ps. swoja droga cywilne statki podwodne -nawet przemytnicze- to ciekawy temat :)
poszukiwacz
Posty: 285
Rejestracja: 2004-10-03, 17:16
Lokalizacja: Siedlce

Post autor: poszukiwacz »

Panowie dzięki za rady, ale choć wole stary dobry papier to podstawy internetu nie sa mi całkiem obce. Zagladam więc i tam.
Po prostu myślałem że ktoś zajmował się tematyką i wydano coś ciekawego na ten temat.
Cywilne statki podwodne sa ciekawe, a zwłaszcza przemytnicze. Ile to już przechwycono 3 sztuki? Czy może cos mi umkneło?
jefe de la maquina
Posty: 787
Rejestracja: 2007-10-27, 00:01

Post autor: jefe de la maquina »

Nie, te ktore zlapano wczesniej to sa mini-sbus, ktore siedza nisko w wodzie, ale sie nie zanurzaja. To prasa je tak opisala.
Ten,ktorego link podalem to podobno mial sie zanurzac i co ciekawsze podobno byl budowany na planach rosyjskich i to w Kolumbii w gorach. Ale czy to prawda, czy kaczka dziennikarska ? Nie sprawdzalem.
Jefe
poszukiwacz
Posty: 285
Rejestracja: 2004-10-03, 17:16
Lokalizacja: Siedlce

Post autor: poszukiwacz »

Coś mi sie zdaje ze sa zbyt ambitni z budową we własnym zakresie i źle podchodzą do sprawy. Wysyłamy "hiszpańskiego" biznesmena który kupuje turystyczną łodź podwodną i po kłopocie ;)
Awatar użytkownika
RyszardL
Posty: 2937
Rejestracja: 2004-05-18, 13:58
Lokalizacja: Perth, Australia

Post autor: RyszardL »

Zasygnalizowano taki temat podwodnych statków handlowych w książce "Niezwykłe okręty". Bardzo stara publikacja, ale po prawdzie, to mało konkretów. Podobno taki pomysł podwodnego statku do przewozu towarów jest sensowny z ekonomicznego punktu widzenia.
Taki statek może płynąć dużo szybciej, ponieważ będzie się poruszał w jednolitym środowisku, gdzie opory ruchu będą dużo mniejsze.
Jest bezpieczniejszy, bo nieczuły na sztorm i może też osiągnąć spore rozmiary. Ale nie wiem, czy ktoś spróbował opracować projekt i wdrożyć do budowy.
UWAGA!
Od 2024 konto prowadzone przez Żonę RyszardaL (Małgorzatę).

====================

http://www.flotyllerzeczne.aq.pl/
http://www.biuletyn2008.republika.pl
"Demokracja to najgorszy z ustrojów - rządy hien nad osłami" Arystoteles
jefe de la maquina
Posty: 787
Rejestracja: 2007-10-27, 00:01

Post autor: jefe de la maquina »

Jedynie slyszalem o niemieckich lamaczach angielskiej blokady w czasie I wojny. Chodzilo o materialy strategiczne, o niewielkiej objetosci, stad wymiarami nie musialy dorownac nawodnym statkom. Deutschland obyl 1 rejs, w czasie drugiego Stany wypowiedzaly wojne Niemcom. Bremen zatonal (zaginal) w czasie I rejsu. Po przystapieniu USA do wojny Deutschland wszedl do sluzby MW jako krazownik podwodny.
Statek podwodny budowany w KOlumbii tez mial byc lamaczem blokady, ale amerykanskiej :-D .
Dziwi mnie to, bo za pieniedze jakie dostaja za kokaine latwiej bylo kupic chyba caly okret podwodny z Rosji i to z zaloga wlasnie poprzez "hiszpanskiego" businessmana. :)
Jefe
Andrzej J.
Posty: 1094
Rejestracja: 2004-01-06, 02:19
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Andrzej J. »

O statkach podwodnych typu Deutschland, późniejszych krążownikach podwodnych I wś pisał p. Witold Głębowicz, pracownik bodaj z MWP, w MSiO nr 36 i 37 = 5 i 6/2002.
O pojeździe podwodnym PMW pisał na s.17 MSiO 4-5/2003 Jarek Ciślak.
Na temat cywilnych MOP-ów są jakieś dość liczne rosyjskojęzyczne książki, tytułów jednak nie pomnę, bo publikacji tych nie mam. Trzeba by się uśmiechnąć do Marka S., lub przetrzepać rosyjskojęzyczna fora morskie i strony o rosyjskich książkach i księgarniach, poszukując słowa 'swierchmałyje'.
O bojowych MOP-ach jest też srebrna encyklopedia pod red. A. E. Tarasa "Swierchmałyje podwodnyje łodki 1914-2004", jeden z co najmniej 5 tomów serii o OP.
Mam też xero 52-stronicowej ksiązki Gagina "Swierchmałyje podwodnyje łodki i bojewyje płowcy", oraz xero Kożewnikow W. A., Turmow G. P., Iłłarionow G. J./Chmielnow I. N., Turmow G. P., Iłłarionow G. J. Podwodnyje łodki Rossii: Istorija i sowriemiennost'/Nieobitajemyje podwodnyje apparaty, "podwójnej" książki w jednym tomie wydanej we Władywostoku ok. 1995 r.
W MSiO pisaliśmy także o złomowanej konstrukcji podwodnej z okresu PRL-u, nie pamiętam jednak nazwy.
Adam
Posty: 1774
Rejestracja: 2005-09-06, 12:58

Post autor: Adam »

Ta złomowana jednostka to Geonur II.
W PRLu podobnych konstrukcji trochę było. Nawet MIR miał taki pojazd, z tym, że o ile pamiętam "cudo" to było holowane i służyło głownie do obserwacji narzędzi połowowych w wodzie.
Sporo rzeczy można znaleźć w Morzach z lat 70. i 80.
Andrzej J.
Posty: 1094
Rejestracja: 2004-01-06, 02:19
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Andrzej J. »

Oczywiście że Geonur II, THX. Był na jego temat art. p. Piotra Nalezińskiego w MSiO nr 15 = 2/1999.
Jakąś dużą wiedzą na żądany temat dysponuje prof. Lech Rowiński z Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej - w moim przekonaniu najlepszy spec w Polsce od tej tematyki - i jego były już chyba współpracownik Andrzej Siekierzycki - główny projektant w prywatnej firmie w Ustce tel. kom. +48 609 48 51 57, jak też Marek Narewski (tel. via Politechnika lub "książka telefoniczna", mieszka Gdańsk-Morena). Przy kontaktach można się na mnie powołać, to moi koledzy ze studiów i koła naukowego KSTO "Korab".
Dwa-trzy pojazdy wystawiło w swych zbiorach CMM na Ołowiance (jeden lub dwa przy rufie Sołdka, jeden przy schodach w holu głównym na Ołowiance), ponadto nastąpiła rekonstrukcja przez osobę prywatną, p. Mariusza Szymańskiego, tzw. Błotniaka, rzecz szeroko opisywana w mediach, także w "Naszym Morzu" - patrz http://gdansk.naszemiasto.pl/wydarzenia/837585.html
także u nas: http://fow.aplus.pl/forum/viewtopic.php?t=4329
Cały temat jest bardzo ciekawy, ale wymaga usystematyzowania. Nie było chyba nigdy żadnej reference book - niestety - "Jane's civil MOP's", tak jak np. o konteneryzacji czy kolejnictwie.
Andrzej Jaskuła
Ostatnio zmieniony 2008-12-07, 22:20 przez Andrzej J., łącznie zmieniany 2 razy.
Marek S.
Posty: 682
Rejestracja: 2004-07-06, 15:21
Lokalizacja: Węgierska Górka k/Żywca

Post autor: Marek S. »

Niestety o cywilnych nic nie mam. Natomiast dość dość dużo omówiono ich tutaj:
http://www.deepstorm.ru/
Co prawda "cywilne" w ZSRR to trochę dziwne określenie.
ODPOWIEDZ