Rosyjskie statki typów Sormowski i Wołgo-Bałt

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Andrzej J.
Posty: 1094
Rejestracja: 2004-01-06, 02:19
Lokalizacja: Gdańsk

Rosyjskie statki typów Sormowski i Wołgo-Bałt

Post autor: Andrzej J. »

Czy ktoś może mi sprawdzić czy wieloksiąg Petera Tschurscha o sowieckich statkach handlowych obejmuje jednostki typu Sormowski i Wołgo-Bałt?

Na za: http://szczecinmorski.republika.pl/Deima.html natknąłem się na zgrabny opis, cytuję, i chciałbym sobie rozszerzyć wiedzę:
Derma: Zdjęcia wykonałem w dn. 07.02.2008r. podczas załadunku przy nabrzeżu Regalica w Szczecinie.
Jest to jednostka typu określanego jako Sormowski lub Leninowski Komsomoł (projekt 1557). Jednostki tego typu mają wiele wariantów (projekty 1557, 488/A, 488/AM, 488/AM2, 488/AM3, 488/AM4 i 614). Są to duże jednostki morsko-rzeczne z czterema krytymi ładowniami, podwójnymi burtami i podwójnym dnem, z przedziałem maszynowym z tylną nadbudówką. Statki łatwo przystosować do transportowania ładunków masowych, drobnicowych i drewna.
Typ Sormowski jest kontynuatorem serii morsko-rzecznych jednostek o podobnej architekturze, które zostały rozpoczęte typem Bałtyckim (projekt 781) i jednostkami typu Wołgo-Bałt (projekt 791). Jednostki mają wzmocniony kadłub, nowocześniejsze wyposażenie, ale wiele rozwiązań konstrukcyjnych jednostki odziedziczyły po swoich poprzednikach. Nowe statki mają nową pokrywę luku i szerokie okna w sterówce. Główną seria jednostek typu Sormowski jest projekt 1551. Projekt 614 jest bułgarską modyfikacją z powiększoną ładownością. Projekt 488/A i jego odmiany są portugalską modyfikacją z inną nadbudówką, wydłużonym kadłubem, zwiększoną mocą siłowni i ładownością, inny kształt dziobu. Statki projektu 488/AM4 mają nową nadbudówkę oraz samo wodującą się szalupę ratunkową. Na bazie projektu 1557 opracowano projekt 1570 (typ Nefterudowoz – czyżby skrót od wożenia nafty i rudy?) z kombinowaną ładownią na ładuni suche i płynne.
Statki projektu 1557 były budowane w latach 1967-1986 w ZSRR. Zostały zbudowane 122 jednostki: 87 w stoczni „Krasnoje Sormowo” w Niżnym Nowgorodzie (Gorki) (statki były oznaczane numerami zaczynając od 1, np. Deima to ex Sormowski-18 ), 35 w stoczni w Rybińsku (numeracją zaczynała się od 100). Statki projektu 614 były budowane w latach 1981-1983 w Bułgarii – zostało ich tam zbudowanych 9 (kolejne numery zaczynające się od 3001). Jednostki projektu 488/A i odmiany były budowane w latach 1978-1990 w Portugalii. Zbudowano ich 25 (numery zaczynające się od 3051. Z czasem wiele jednostek zostało przemianowanych z pierwotnych nazw „numerów seryjnych” na nazwy indywidualne.
Jednostki typu Sormowski były używane przez wielu armatorów z europejskiej części Rosji, operujących na rzekach i morzach tej części Europy. Były to m.in. North-Western, White Sea - Onega, Wołga, Wołga-Don, Western, Northern, Ukrainian Danube, Ukrrechflot, Amur Shipping Company i Caspian & Azov. Statki są używane na Morzu Bałtyckim, Azowksim, Czarnym i Kaspijskim. Mogą też być używane w żegludze po Wołdze, Donie, kanałach Wołga-Don, Moskwa-Don, Morze Białe-Baltyk. W latach 90-tych wiele jednostek zostało sprzedanych przez pierwotnych radzieckich armatorów innym armatorom w tym i zagranicznym oraz zarejestrowanych pod „wygodnymi banderami”. Jedna z jednostek tego typu została już ze złomowana, dwie zatonęły: : Kristina (ex Sormowski-31) w 1999r. oraz Robel (ex Carlo, ex Sormowski-14) w dn. 18.01.2001r.
Robel pływał w tym okresie pod flagą Wyspy Świętego Tomasza i Książęcej (choć podawana jest też flaga Belize). W niedzielę 18 lutego 2001r. o godz. 5.25 czasu miejscowego zderzył się w Bosforze ze M/V Bunga Melorem Satu (42,427 dwt) płynącym pod banderą Malezji. Robel był załadowany złomem, a statek malezyjski cukrem. W wyniku kolizji Robel zatonął, a cała jego 12 osobowa załoga została uratowana - nikt nie był ranny. Bunga Melorem Satu nie odniosła poważniejszych uszkodzeń. Nie jest jasne co było powodem kolizji.
Deima należała pierwotnie do Western Shipping Company (jak brzmi rosyjska nazwa?). Obecnie armatorem jednostki jest Avedoere (WESCO), Kingstown.
Awatar użytkownika
Janusz Kluska
Posty: 1160
Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
Lokalizacja: Wodzisław Śląski

Post autor: Janusz Kluska »

ODPOWIEDZ