Pierwsze parowce Włoch

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

admiralcochrane
Posty: 806
Rejestracja: 2004-05-28, 15:45

Pierwsze parowce Włoch

Post autor: admiralcochrane »

Zakładam więc kolejny wątek pierwszych parowców włoskich z okresu poprzedzjącego zjednoczenie.
Wyłączyłem narazie Triest (samego LLoyd Austriaco jest sporo!)

KRÓLESTWO OBOJGA SYCYLII

P. Andriel & Co.

-FERDINANDO I, zb. 1818 Stanislao Filosa (brzmi z polska ! ;-), Napoli, 115ts; 39x6m; 50HP, 2 kotły , 6kts. wyc. 1820

armator?

-REAL FERDINANDO zb. 1824
-FRANCESCO I
-MARIA CAROLINA
-POLIFEMO, rekw. 1848 Mar. Ob.Sycyl.
-MARIA CRISTINA, jw.
-CAPRI jw
-DUCA DI CALABRIA jw.
-ERCOLANO


De Pace, Palermo

Vincenzo Florio, Palermo, od 1840 parowce; od 1861: Societa in Accomandita Piroscafi Postali-Ignazio & Vincenzo Florio, 1881 połączenie w NGI

-PALERMO, zakup 1840, 1848siły rewol. na Syc.. zdob.1848 siły rzad., wcieony do mar. woj. 1852 jako Aquila
-INDEPENDENTE, zakup 1849
-CORRIERE SICILIANO, zb. 1851

Reale Delegazione dei pacchetti a vapore
-FERDINANDO II
-NETTUNO
-SAN VENEFREDE ex bryt. uszk. przez pożar w Neapolu 1834, przeb. Castellammare di Stabia

Amministrazione della Navigazione a Vapore delle due Sicilie

-GIGLIO DELLE ONDE-srubowiec, rekw. 1848-49 siły rewol. na Syc.

KRÓLESTWO SARDYNII/PIEMONTU

Casa de Luchi & R. Rubattino per la Navigazione zał. 1838; od 1842 Societa per la Navigazione a Vapore R. Rubattino; od 1880 Societa per la Navigazione di Raffaele Rubattino, od 1881 tworzy NGI

-DANTE zak. 1838 ex Giano, Bruno & Wallich (zob. niż.)
-VIRGILIO zam. 1838 w Livorno, uk. 1840
-CASTORE zb. po 1840 Francja, 260 HP,
-POLLUCE jw.
-LOMBARDO zak. 1846 od Soc. Lombardo-Toscana (zob. niż.), wiosna 1860 siły Garibaldiego
-PIEMONTE zb. 1852 Clyde, 250 ts, wiosna 1860 siły Garibaldiego
-CAGLIARI- 1857 ekspedycja "300" Carlo Pisacane,, odzyskany 1858, wiosna 1860 siły Garibaldiego
-ITALIA zb. 1855 Graham & Co., Chester, 549GRT; 369NRT; 54.86x7.71x4.54 m, 1 śruba, masz par 2 cyl prod.Graham & Co.
1875 nowa masz. compound; 1881 transf. do NGI; 1892 hulk, 1903 BU

Compagnia Transatlantica, Genova (G. Pittaluga, R.Rubattino) - zał. 1852, 1857 działalność zawieszona, 1859 statki (statek) wyczarterowane

-VITTORIO EMANUELE zb. 1855 (Ch. Graham, Blackwall lub J. Moore, London), czarter wojska w czasie wojny krymskiej
-CONTE DI CAVOUR zb. 1855 (Ch. Graham, Blackwall lub J. Moore, London), czarter wojska w czasie wojny krymskiej
-GENOVA zb. 1856 J. Moore, London, 1850 ts; 79(wl)x8 m masz. par. Maudslay, 300HP,4 kotły, 1 śruba 2 płatowa, miejsca pas.-I-48,II-48,III-174, 1859 wyczarterowany rządowi Hiszpanii
-TORINO zb. 1856 (Ch. Graham, Blackwall lub J. Moore, London)

Accossato Peirano

-SOLFERINO zb.1859 E. Sturlese, Sestri Ponente, 155 grt, 103 n; 35.87x5.3x2.96 m; masz par 2 cyl; 40 HP zbud. Stephenson, London, bocznok.; 1864 transf. do Peirano Donovaro, nazwa Alfredo Cappellini
1877: I.V. Florio, Palermo; 1881 transf do NGI, 1887 wyc- hulk, 1893 BU

Statki na Padzie (Po)

Luigi Pellico

-ERIDANO zb. 1819 La Foce, Genova, 14HP (masz. par. J. Watt, Soho), wyc. 1819

Statki na Lago Maggiore

armator?

-VERBANO zb. 1825, 14HP (masz. par. J. Watt, Soho zdjęta z Eridano- 1819)
-CARLO ALBERTO zb. 1832

WIELKIE KSIĘSTWO TOSKANII

Societa Lombardo-Toscana

-LOMBARDO zb. 1843 Venezia, 208HP, 2 masz. par. Maudslay, sprz. 1846 R. Rubattino

Bruno & Wallich

-GIANO zb. Cavanna, Livorno 80 ts; 33x5.20m, 62HP, 8kts, takielunek szkuner-bryg, sprz. 1838 R. Rubattino, Dante (zob. wyżej)

Compagnia Toscana di Navigazione, zał. 1834

-MARIA ANTONIETTA od 1834, 1837 sprzed. firmie francuskiej (rejestr toskański ?)
-LEOPOLDO II jw.


PAROWCE GARIBALDIEGO Z WYPRAWY 1000

PIEMONTE -od R. Rubattino
LOMBARDO- jw.
CAGLIARI-jw.
admiralcochrane
Posty: 806
Rejestracja: 2004-05-28, 15:45

Post autor: admiralcochrane »

Proponuję teraz uzupełnienia kolejno państwami włoskim - na początek Toskania

Compagnia Toscana di Navigazione a Vapore lub Compagnia di Navigazione dei Pacchetti a Vapore del Mediterraneo, zał. 1834, kierowana przez Henry Bougleaux & C.

LEOPOLDO II, drewniany kadłub, zb. 1835 stocznia Gustavo Capanna, Livorno, bocznokołowiec; 150 HP

MARIA ANTONIETTA, drewniany kadłub, 140 HP, stocznia?

Firma przejęta w 1845? przez Emil Pascal & Co, Livorno , następnie w 1845 przez Andre & Abeille, Marsylia, bandera Toskanii
LEOPOLDO w służbie do 1850 Toskania

MARIA ANTONIETTA od 1846 Signori delle Piane, Genova (manager nadal
Andre & Abeille) , bandera Sardynii; od 1851: Societa Calabro Sicula, bandera Ob. Sycylii

Można prosić o ich dane - tonaz, wymiary i koncowe losy?


Bruno & Wallich

ETRUSCO zb. 1836 Gustavo Capanna, Livorno, bocznokolowiec, 62HP, takielunek szkuner-bryg. sprz. 1839 Moore & Olivi, Genova, po jej bankructiw kup. przez De Luchi & Rubattino,nowa nazwa DANTE
Pytanie czy statek ten nosil jakiś czas nazwę GIANO? (w innym źródle pochodzenie sie zgadza tylko inna nazwa), DANTE Wyc. 1862

Nazwa spólki?(manager Francesco Pachò, Livorno)

TOSCANO, bocznokołowiec, w służbie 1843-1845

Amministrazione degli II.RR Piroscafi Privilegiati, Milano, port rejestr. Livorno

LOMBARDO. zb. Venezia, 208 HP, bocznokołowiec, w sł. 1840
1842 czarter królowej Sardynii
1842: Compagnia di Navigazione Napoletana
1842 czarter rząd francuski
1845 na aukcji
1846 rejestr. austr.
1846 zakup przez R. Rubattino
1860 ekpedycja Garibaldiego
1861 mar woj. Włoch

Czy to wszystkie parowce Toskanii (nie liczę okrętów wojennych jak Giglio)
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6845
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

MARIA ANTONIETTA od 1846 Signori delle Piane, Genova (manager nadal
Andre & Abeille) , bandera Sardynii; od 1851: Societa Calabro Sicula, bandera Ob. Sycylii
MARIA ANTONIETTA wooden paddle
1836 Cavanna, Livorno
23nrt or 375t 150x23x7ft8in/8ft8in
engined Liverpool 140nhp 150ts coal
2x60nhp Engines from Fawcett, Preston & Co, Liverpool ordered 24.08.1835
for Bougleux & Co., Leghorn
1836 H.Bougleux & C. - Comp.Toscana di Navigazione, Livorno
1846 Delle Piane , Agent of the "C.Bougleux & C. - Comp.Toscana di Navigazione, Livorno
1851 Societa di Navigazione Calabro Sicula, Napoli
1860 TEVERE
17.3.1869 Alessandro Torlopnia (Pontzifica . ie Papal state ?

LEOPOLD II (LEOPOLDO SECONDO) wooden paddle
launched 22.10.1835 Quattro Mori, Leghorn (or Cavanna ?)
245nr or 354t 140x23x8/9 (draught) ft
2x60nhp Engines from Fawcett, Preston & Co, Liverpool ordered 20.01.1835
for Bougleux & Co., Leghorn
owned Henry Bougleaux e C, Leghorn (Compagnia Toscana di Navigation a Vapore)
After 1850 ?

DANYCH TYCH NAWET WLOSI NIE MAJA :-)
admiralcochrane
Posty: 806
Rejestracja: 2004-05-28, 15:45

Post autor: admiralcochrane »

Włosi nie maja bo rzadko sięgają w poszukiwaniach poza swoje granice

O parowcach toskanskich jest stronka:
http://www.ilpostalista.it/unico2004pag11.htm

Stocznia dla Maria Antonietta i raczej napewno dla Leopoldo II (skąd masz tę stocznie Quattro Mori? ) to Gustavo Capanna, Livorno

poza powyższym linkiem także wymieniona tutaj

opacprov.comune.livorno.it/labron/vmari ... fotoli.htm
Nel 1835 vi è la costruzione e il varo a Livorno dei due primi battelli a vapore costruiti in Italia attraverso l’impegno di Gustavo Capanna.

Także okres sardyński dla Maria Antonietta wydaje się wiarygodny
admiralcochrane
Posty: 806
Rejestracja: 2004-05-28, 15:45

Post autor: admiralcochrane »

Sprawa Tevere- armator Alessandro Torlonia - Państwo Kościelne

Wg. Daniela Felisini, Quel capitalista per ricchezza principalissimo. Alessandro Torlonia principe, banchiere, imprenditore nell'Ottocento romano

W 1836 . zakłada firmę dla budowy i eksploatacji parowca 50-60HP

TEVERE (I) drewn. kadłub. zb. Civitavecchia w 1845, masz par. z Londynu
TEVERE (II) kadłub żelazny zb. w Anglii, 1852, maszyna z poprz. jedn>?
TEVERE (III) ex Maria Antonietta


Societa per la Navigazione del Mediterraneo (1842-44 Alessandro Torlonia)
DUCA DI CALABRIA zakup 1842
admiralcochrane
Posty: 806
Rejestracja: 2004-05-28, 15:45

Post autor: admiralcochrane »

Państwo Kościelne ciag dalszy

Direzione Generale dei Piroscafi sul Tevere
czy inna nazwa to Compagnia di Roma per la navigazione a vapore?

TEVERE
ROMA- 1848
SAN PAOLO, od 1855
SAN PIETRO , od 1855

l San Pietro fu costruito nei cantieri navali di Ditchburn e Mare, venne varato a Blachwall (Gran Bretagna), nel 1854. Dislocava 79 tonnellate aveva una lunghezza di 32,6 metri ed una larghezza di 4,8 metri. Era dotato di macchine da 20 cavalli nominali con propulsione a ruote costruite dalla Seaward e Champel ed era armato con due cannoni.
La costruizione fu ordinata dalla compagnia di Roma per la navigazione a vapore e acquistato il 18 luglio 1855 dalla Marina Militare Pontificia e battezzato "San Pietro".

Il 29 settembre 1860, dopo la resa di Ancona, rimase preda di guerra della squadra sarda agli ordini C.A. Persano.

Issò il tricolore e quindi, il 17 novembre 1860 con regio decreto, entrò a far parte della Marina da guerra Sarda.

Il 17 marzo 1861 fu iscritto nei quadri del naviglio militare del regno d'Italia.

La notte del 9 dicembre 1862, il piroscafo San Pietro, della Marina Militare Pontificia, partito da Manfredonia e diretto ad Ancona fu sorpreso da una violenta burrasca e colò a picco a 200 metri ad est da questo punto, attualmente insabbiato a soli 10 metri dalla battigia.

Il San Pietro è l'unica nave localizzata della Marina Militare Pontificia.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6845
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

DUCA DI CALABRIA wooden paddle
125t 120nhp
1843 in service
1844 probably commisioned by Andrea de Martion, Napoli
1844 Societa di Navigazione Calabro Sicula, Napoli
1860 Cypt. by the TUKÖRY (TUCKERY)
incorporated in the Garibaldi fleet
9.1862 CALABRIA
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6845
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

TEVERE
41t 80x18,5ft 20nhp
1828 built Piacenza
1828 Papal State tug on the River Tevere
1829 Duca Marion Torlonia, Roma
1829-30 chartered
1830 left Civitavecchia for Marseilles
reported sold to French owners at Marseilles
She is
COUNT DE SPAUR
1828 Piacenza
42t 62ft6inx12ft7inx3ft
20nhp engine built London
1836 service in Venice, Austrian flag
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6845
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

As it is regarding Papal steamers
ARCHIMEDE, BLASCO DE GARAYS and PAPIN

I have 3 tugs built for Rome in 1842 by Ditchburn & Mare
56t (displacement) 80x14ft (data form Thames Iron Works list)

another data gives memories of T.J.Ditchburn tugs built for Tiber
Tug No.1 76 1/4bm tons 88ftx14ft1inx8ft 1/2in (depth() 4ft 2in(draught)
Tug No.2 & 3 74 1/4bm tons 78ft9inx14ft1inx7ft 7in (depth()
All the Tugs built for the Papal navy let the Thames on 29.5.1842

Please confirm dimensions

Another tug CITY OF ROME built 1843
data form Thames Iron Works list:
69t (displacement) 115ftx15ft
data from memories of T.J.Ditchburn
128 1/2 bm tons 115ft3inx15ft1inx6ft7 1/2in

form Thames Iron Works list:

St.Paul 67t (displacement) 85x14ft built 1858
St.Peter 79t (displacement) 107x15ft built 1858

tug San Giovanni built 1853
81t (displacement) 98ft3inx16ft4in

tug Tiber built 1853
68t (displacement) 122ft6inx15ft
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6845
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

San Giovanni 1850 Steamer Paddle iron
San Pio 1851 Steamer Paddle iron built Eichstadt
admiralcochrane
Posty: 806
Rejestracja: 2004-05-28, 15:45

Post autor: admiralcochrane »

Parowce Państwa Kościelnego - podsumowanie


Direzione di piroscafi sul Tevere następnie (od 1842/4?) przemianowana na Ispettorato di Finanza per la navigazione sul Tevere

TEVERE
TEVERE
41t 80x18,5ft 20nhp
1828 built Piacenza
1828 Papal State tug on the River Tevere
1829 Duca Marion Torlonia, Roma
1829-30 chartered
1830 left Civitavecchia for Marseilles
reported sold to French owners at Marseilles
She is
COUNT DE SPAUR
1828 Piacenza
42t 62ft6inx12ft7inx3ft
20nhp engine built London
1836 service in Venice, Austrian flag
Alessandro Cialdi zakupuje w 1842 3 holowniki dla

-załogi w 100% marina di finanza
-ARCHIMEDE
-BLASCO DE GARAY
-PAPIN

I have 3 tugs built for Rome in 1842 by Ditchburn & Mare
56t (displacement) 80x14ft (data form Thames Iron Works list)

another data gives memories of T.J.Ditchburn tugs built for Tiber
Tug No.1 76 1/4bm tons 88ftx14ft1inx8ft 1/2in (depth() 4ft 2in(draught)
Tug No.2 & 3 74 1/4bm tons 78ft9inx14ft1inx7ft 7in (depth()
All the Tugs built for the Papal navy let the Thames on 29.5.1842
uzupełnienie- drewniane kadłuby, bocznokołowce, masz. par. Seaward & Chapel, 25 NHP

CITTA DI ROMA

zakup 1844, od 1844?:ROMA
Marzec 1848-działania przecie Austrii na Adriatyku
1849 zdob. przez Austr.
1 sierpnia 1850- zwrot, holownik
16 września 1870 do Mar. Woj. Włoskiej, TEVERE
Another tug CITY OF ROME built 1843
data form Thames Iron Works list:
69t (displacement) 115ftx15ft
data from memories of T.J.Ditchburn
128 1/2 bm tons 115ft3inx15ft1inx6ft7 1/2in
uzupełnienie: żelazny kadłub, bocznokołowiec, masz.par. Seaward & Chapel 30 HP

niejasna sprawa tej jednostki:
TEVERE (I) drewn. kadłub. zb. Civitavecchia w 1845, masz par. z Londynu
dane?, losy?

TEVERE (II) kadłub żelazny zb. w Anglii, 1852, maszyna z poprz. jedn
tug Tiber built 1853
68t (displacement) 122ft6inx15ft
losy tej jednostki

TEVERE (III) ex Maria Antonietta, dane przy Toskanii

inna nieznana mi jednostka to
TIRRENO wykazywany w 1853


Działalność rodu TORLONIA

Marino TORLONIA, Duca di Poli e di Guadagnolo (1796-1860)

1829 - TEVERE (ten z Piacenzy)

Alessandro TORLONIA, 2-gi Książę di Civitella-Cesi (1800-1886)

1842-1844 - DUCA DI CALABRIA


Compagnia di Roma per la navigazione a vapore, utworzona 1 stycznia 1854 (lub 1850), jednostki pzejęte przez rząd w 1854 r.

SAN GIOVANNI

zb. Ditchburn & Mare, 1853
od 15 września 1870 Mar Woj. Włoch, SAN PIETRO
skreśl. 31 marca 1875
tug San Giovanni built 1853
81t (displacement) 98ft3inx16ft4in
zapewne tożsamy z:
San Giovanni 1850 Steamer Paddle iron
uzupełnienie - masz. par. Seaward & Chapel 60 HP;

SAN PIETRO

zb. Ditchburn-Mare, 1854
18 lipca 1855 wciel. do mar. woj,. kośc.
17 listopada 1860 zdob. mar. woj. Sardynii
reszta jak we włoskim tekscie

zapewne tożsamy z
St.Peter 79t (displacement) 107x15ft built 1858
-ta data jest chyba błędna, wymiary ok.
masz. par. Seaward & Chapel 20HP

Kolejne jednostki należały raczej do Marina di Finanza, chyba, że masz inne dane?

Sovrintendenza dei piroscafi pontifici

SAN PIO
50 ts; 20HP
San Pio 1851 Steamer Paddle iron built Eichstadt
losy ? nie zostal wcielony ani do mar. sard. w 1860, ani wloskiej w 1870 r.

SAN PAOLO

zb. 1855 Ditchburn & Mare; 67 ts; 29.56x4.33m; 40 HP
17.11. 1870 mar. wł.
20.04.1882 wyc.
St.Paul 67t (displacement) 85x14ft built 1858
To chyba juz wszystkie???

Wracam do pytania o parowiec DANTE Rubattino - czy wiesz coś o poprzedniej nazwie/nawach ETRUSCO i GIANO???
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6845
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Jak powiedzialam
Wlochy na razie mam zakonczone
tzn pelno informacji pozbieranych i nie uporzadkowanych
tak ze jak szybko cos znajde moge podac
admiralcochrane
Posty: 806
Rejestracja: 2004-05-28, 15:45

Post autor: admiralcochrane »

Ok, to jak cos znajdziesz w miarę czasu to będzie milo jak uzupelnisz/ skorygujesz to co jest do tej pory. Ja teraz przygotuję zestawienie tego co mam do Sycylii i Neapolu, później Sardynia i Piemont, na koniec Wenecja i Triest z Istrią
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6845
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

uzupełnienie- drewniane kadłuby, bocznokołowce, masz. par. Seaward & Chapel, 25 NHP
nie za bardzo wierze ze bylo to drewniane parowce,
nie chce mi sie w tej chwili szukac,
Ale Ditchburn & Mare budowal zelazne parowce,,z kilkoma tylko wyjatkami.
Udalo mi sie znalesc prawie wszystkie parowce zakupione przez Garibaldiego,
problem byl ze Wlochom mylilo sie do tejpory czy byly to parowce
drewnane czy zelazne, a nawet srobowe czy bocznokolowe.
admiralcochrane
Posty: 806
Rejestracja: 2004-05-28, 15:45

Post autor: admiralcochrane »

Nie mam źródel brytyjskich, lecz myślę, że skoro tam powstawały jednostki to ich informacje będą oddawac stan faktyczny. O drewnianych kadłubach pisze Radogna w Cronistoria...
Zobaczę co mam nt parowców Garibaldiego
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6845
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

admiralcochrane pisze:Nie mam źródel brytyjskich, lecz myślę, że skoro tam powstawały jednostki to ich informacje będą oddawac stan faktyczny. O drewnianych kadłubach pisze Radogna w Cronistoria...
Zobaczę co mam nt parowców Garibaldiego
Oczywiscie ze zelazne kolowe
No.1-3 left the Thames on 29.5.1842

Zreszta Ogliari i Radogna "Del Ferdinando I"
Vol I z "Transportii Marittimi di Italia"
tez podahja ze byly to jednostki zelazne
62nrt 25nhp

Eichstadt, ta stocznia mnie zastanawia (to jest w Bawarii)
ODPOWIEDZ