PUZAPP

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

PUZAPP

Post autor: Chemik »

O PUZAPP-ie czyli Państwowym Urzędzie Zakupów Artykułów Pierwszej Potrzeby panowie Bohdan Huras i Marek Twardowski wspominają w czwartym tomie Księgi Statków Polskich, przy okazji wymieniają kilka jednostek pływających zakupionych przez ten urząd.
Po wyłuskaniu z tekstu są to następujące jednostki:
kuter parowy GDAŃSK przekazany MUR-owi (kiedy? 1921?) przekazany Komendzie PW w Pucku (kiedy?) jego dalsze losy?? podobnie nie wspomina się nic o jego pochodzeniu i nabyciu
kuter parowy FLISAK przekazany MUR-owi (kiedy? 1921?) przekazany Komendzie PW w Pucku (kiedy?) jego dalsze losy?? podobnie nie wspomina się nic o jego pochodzeniu i nabyciu
żelazna łódź motorowa URSZULA (prawdopdobnie eks- niemiecka URSULA - kwestia czy tez eks-gdańska) 1921 przekazana MUR-owi, w służbie jako kuter dozorowy rybołówstwa DELFIN, 1923 wycofany na skutek awarii - kiedy nabyty przez PUZAPP?
sześć 13-metrowych kutrów rybackich (czy PUZAPP nadał im nazwy?), z których pięć przekazano MUR-owi (kiedy? - w 1921? czy 1922?):
-->> 1921? czy 1922? wydzierżawiony rybakowi z Jastarni - szczegóły? losy?
-->> 1921? czy 1922? wydzierżawiony rybakowi z Gdyni - szczegóły? losy?
-->> 1921? czy 1922? wydzierżawiony rybakowi z nieznanej miejscowości - zwrócony MUR-owi (kiedy?), przebudowany na kuter dozorowy rybołówstwa TRYTON, w służbie od XI.1922; wycofany w III.1939; sprzedany w X.1936 kuter rybacki GDY 81 (czy nosił w dalszym ciągu nazwę Tryton?), zatonął 13.XII.1938 przy nabrzeżu w Gdyni, podniesiony 23.I.1939, rozebrany na opał.
-->> 1921? czy 1922? wydzierżawiony, pływał jako transportowiec ryb GRYF - szczegóły? losy?
-->> 1921? czy 1922? wydzierżawiony, pływał jako transportowiec ryb ORION - szczegóły? losy?
--->> szósty kuter nie wiadomo o nim nic szczegółowego?

Czy PUZAPP nabył jeszcze jakieś jednostki pływające?

Na marginesie poruszę jeszcze sprawę dwóch motorówek otrzymanych przez MUR z KPW Puck w zamian z kutry parowe (są nie jako związane z tematem) - były to M 51 i M 54 - czy MUR nadał im nazwy? Którą z nich próbowano przystosować do zadań łodzi badawczej? w jakim okresie stały "na sznurku" w Gdańsku oraz kto i kiedy je zakupił?

Z góry dziękuje ewentualne odpowiedzi :-)
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: PUZAPP

Post autor: Marek T »

Na razie wiadomo nam tyle, ile było w IV tomie.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: PUZAPP

Post autor: JB »

Tyle można wyszukać na naszym forum:
JB pisze:Może i nienajnowsza książka (2002), ale zawierająca ciekawe informacje o polskich związkach z morzem w rodzącej się II. Rzeczypospolitej. Chodzi o Wolne Miasto Mieczysława Jałowieckiego, delegata Ministerstwa Aprowizacji w Gdańsku i tajnego przedstawiciela Prezydium Rady Ministrów (lata 1919-1920). Ponieważ Niemcy, przed podpisaniem traktatu, nie wpuszczali do Gdańska funcjonariuszy państwa polskiego, Jałowiecki i jego współpracownicy byli członkami amerykańskiej Misji Żywnościowej. Jałowiecki organizował przerzut do Polski z Gdańska darów tej Misji. Autor, pochodzący z arystokratycznej rodziny litewskiej i daleki krewniak Piłsudskiego, opisuje ówczesnych polityków polskich nie kryjąc swoich niechęci do socjalistów i działaczy chłopskich.
Pisze o swojej współpracy z admirałem Michałem Borowskim, zamówieniu monitorów w Stoczni Gdańskiej (pisze o 8 sztukach, choć zamówiono 4 i po dwie barki naftowe i amunicyjne), które chcieli z Borowskim nazwać imionami litewskich i kresowych rzek: Prypeć, Berezyna, Niemen, Swisłocz, Wilja. Wspomina o zakupie holowników (było ich kilka, w tym Charlotte, późniejszy holownik PMW SOKÓŁ) i mniejszych jednostek (były to m.in. GDAŃSK i FLISAK, od 1922 r. kutry parowe Floty oraz motorówki). Ciekawe są wspomnienia dotyczące zlecenia budowy 6 kutrów rybackich, z których jeden Jałowiecki nazwał swoim skróconym imieniem MIECH (pozostałe też zostały ochrzczone nazwami związanymi z najbliższymi wspólpracownikami Jałowieckiego: ADMIRAŁ - oczywiście na cześć Borowskiego, WITOLD - Witold Wańkowicz, WACŁAW - Wacław Jasiński i tylko Jan Raue, szwagier Borowskiego, nie miał "swojego" kutra). Zakupu jednostek pływających, jak i nieruchomości (Westerplatte, Polski Hak) były finansowane z kredytów poznańskiego Banku Spółek Zarobkowych. Umowa była tak skonstruowana, że jeśli w ciągu 2 tygodni od uzyskania statusu prawnego w Gdańsku rząd polski nie przejmie nieruchomości (i zapłaci za nie) przechodzą one na własność banku.
Poza tym PUZAPP dzierżawił jeszcze kilka jednostek, m.in. wspomniany holownik CHARLOTTE.
JB
PS. URSULA była kupiona w Berlinie.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: PUZAPP

Post autor: Chemik »

Dziękuję JB :brawo:
ODPOWIEDZ