
TS-16 i inne
Moderator: nicpon
TS-16 i inne
Tak sobie ostatnio grzebałem przy rysunkach naszego sławnego/niedoszłego TS-16 Grot .... i wyszło mi, że tak naprawdę to ciężko powiedzieć jakby ostatecznie wyglądał nasz odpowiednik T-38 czy Jaguara.


Wykopany z DWS za żądanie prawdy
- pothkan
- Posty: 4570
- Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
- Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
- Kontakt:
Re: TS-16 i inne
Czemu TS-16A ma irańskie oznaczenia?
Re: TS-16 i inne
Nie mam pojęcie - takie oznaczenia widać na modelu w IL
Wykopany z DWS za żądanie prawdy
- de Villars
- Posty: 2231
- Rejestracja: 2005-10-19, 16:04
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: TS-16 i inne
- różne inne malowania (w tym w barwach Biało-czerwonych... Grotów;-)) szkoda, że nie powstał..
Si vis pacem, para bellum
http://springsharp.blogspot.com/
http://springsharp.blogspot.com/
Re: TS-16 i inne
Znam to - człowiek popuścił wodze fantazji, tylko jak widać sylwetka Grota wcale nie jest oczywista (na filmie na rysunkach kolorowych pominął np. hamulce aerodynamiczne).
Jak się zacząłem w to wgłębiać okazało się, że istniało kilka kolejnych studiów tej maszyny i nawet ostatnia z RD-9 w miejsce dwóch nieopracowanych SO-2 (wersja SO-1 z Iskry z dopalaczami) różniła się znacznie.
Poza tym śmiem sądzić, że niekoniecznie Grot byłby najlepszym rozwiązaniem.
Był bardziej znany, bo popierał go IL widząc w nim możliwość podpięcia szeregu nowych programów - to była druga przyczyna zawalenia się programu - "balon nie był w stanie unieść wszystkiego" - czyli ilość nowych pomysłów podpiętych na siłę przez IL do Grota spowodowała, że koszt programu byłby bardzo wysoki.
Zaletą Grota było łatwiejsze wpasowanie w niego "zastępczego" RD-9 i fakt, że myślano o tym.
Z kolei konkurencyjny M-7 STN byłby chyba bardziej rozwojowy.
Projekt M-17 to wykorzystanie pomysłów i z Grota (inż. Sołtyka odstawiono już wcześniej na boczny tor) jak i z M-7 oraz najnowszych pomysłów aerodynamicznych (m.in. napływy), ale nie wiadomo jakie miałby mieć silniki. Po awanturze wokół tego w połowie lat '70-ych (zlot Układu Warszawskiego bodajże w Mielcu) drugi raz ukręcono łeb maszyny szkolno-bojowej/szturmowej (czyli M-17), udało się przeforsować drugi program - Iskra-22 - czyli późniejsza I-22 Iryda.
Jak się zacząłem w to wgłębiać okazało się, że istniało kilka kolejnych studiów tej maszyny i nawet ostatnia z RD-9 w miejsce dwóch nieopracowanych SO-2 (wersja SO-1 z Iskry z dopalaczami) różniła się znacznie.
Poza tym śmiem sądzić, że niekoniecznie Grot byłby najlepszym rozwiązaniem.
Był bardziej znany, bo popierał go IL widząc w nim możliwość podpięcia szeregu nowych programów - to była druga przyczyna zawalenia się programu - "balon nie był w stanie unieść wszystkiego" - czyli ilość nowych pomysłów podpiętych na siłę przez IL do Grota spowodowała, że koszt programu byłby bardzo wysoki.
Zaletą Grota było łatwiejsze wpasowanie w niego "zastępczego" RD-9 i fakt, że myślano o tym.
Z kolei konkurencyjny M-7 STN byłby chyba bardziej rozwojowy.
Projekt M-17 to wykorzystanie pomysłów i z Grota (inż. Sołtyka odstawiono już wcześniej na boczny tor) jak i z M-7 oraz najnowszych pomysłów aerodynamicznych (m.in. napływy), ale nie wiadomo jakie miałby mieć silniki. Po awanturze wokół tego w połowie lat '70-ych (zlot Układu Warszawskiego bodajże w Mielcu) drugi raz ukręcono łeb maszyny szkolno-bojowej/szturmowej (czyli M-17), udało się przeforsować drugi program - Iskra-22 - czyli późniejsza I-22 Iryda.
Wykopany z DWS za żądanie prawdy
Re: TS-16 i inne
Osobiście obstawiałbym że to miały być w zamyśle indyjskie znaki. Iran w tamtym okresie był raczej beee a jedynymi samolotami sprzedanymi do tego kraju były ex Lotowskie Dakoty.pothkan pisze:Czemu TS-16A ma irańskie oznaczenia?
Co do samych maszyn TS-16\M-7 to gdyby faktycznie trafiły do produkcji z pewnością by zastąpiły całą rodzinę LiM-ów. Dopiero w latach 90-tych park tych samolotów uległby drastycznemu ograniczeniu a ostatnie maszyny pełniłyby rolę podobną do Iskier.
Re: TS-16 i inne
Też tak uważam - Indie po dostawach Iskier były traktowane jako dobry klient.szafran pisze:Osobiście obstawiałbym że to miały być w zamyśle indyjskie znaki. Iran w tamtym okresie był raczej beee a jedynymi samolotami sprzedanymi do tego kraju były ex Lotowskie Dakoty.pothkan pisze:Czemu TS-16A ma irańskie oznaczenia?
Dość powiedzieć, że to Indie pierwsze chciały dwusilnikową Iskrę (na co też nie dostaliśmy zgody), a głównym celem promocji Irydy miały być właśnie Indie.
Dokładnie - potem rolę Limów miały przejąć Irydy I-22BR (rozpoznawcze dla 21 SPLR i 7 PLS MW) oraz I-22SB (dla 3 i 45 PLM-Szt) - dostawy miały zacząć się w 1986.szafran pisze:Co do samych maszyn TS-16\M-7 to gdyby faktycznie trafiły do produkcji z pewnością by zastąpiły całą rodzinę LiM-ów. Dopiero w latach 90-tych park tych samolotów uległby drastycznemu ograniczeniu a ostatnie maszyny pełniłyby rolę podobną do Iskier.
Wykopany z DWS za żądanie prawdy
- pothkan
- Posty: 4570
- Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
- Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
- Kontakt:
Re: TS-16 i inne
Tyle że Indie 1) mają odwrotną kolejność pasów (zielony w środku) 2) kokarda IAF jest pomarańczowo-biało-zielona (Iranu - zielono-biało-czerwona, tak jak na rysunku).Mitoko pisze:Też tak uważam - Indie po dostawach Iskier były traktowane jako dobry klient.
Inna sprawa, że hipotetyczne oznaczenie (P-42) nie przypomina ani systemu irańskiego, ani indyjskiego.
Re: TS-16 i inne
Wiem, że kolejność jest odwrotna, ale na modelu wygląda to tak:

Trochę to wygląda na coś naklejonego, ale słaby zielony jest widoczny.
Iran nie wchodzi w rachubę z oczywistych powodów.
Natomiast typ oznaczenia kojarzy mi się z Indiami - pamiętaj, że chodzi o początek lat '60-ych

Trochę to wygląda na coś naklejonego, ale słaby zielony jest widoczny.
Iran nie wchodzi w rachubę z oczywistych powodów.
Natomiast typ oznaczenia kojarzy mi się z Indiami - pamiętaj, że chodzi o początek lat '60-ych
Wykopany z DWS za żądanie prawdy
- pothkan
- Posty: 4570
- Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
- Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
- Kontakt:
Re: TS-16 i inne
Indie.......................Iran

Ja się zgadzam, że teoretycznie Indie by najbardziej pasowały (jako nasz "stały klient"), ale kokarda jest jednoznacznie irańska.


Ja się zgadzam, że teoretycznie Indie by najbardziej pasowały (jako nasz "stały klient"), ale kokarda jest jednoznacznie irańska.
Re: TS-16 i inne
W sumie to i Indie słabo wyglądają. Dopiero na początku lat 70-tych Indie pozyskały swoje TS-11, a wtedy Grot był już dawno uśmiercony. Po co "martwy" samolot miałby być pokazywany jako maszyna dla Hindusów? Chyba, że chciano zachęcić ich awangardowymi konstrukcjami (Irydę też chcieli). Co do kolorów to pewnie się kolory pokiełbasiły 

Re: TS-16 i inne
Też tak obstawiam - tym bardziej, że kokarda wygląda na naklejkę mocno spłowiałą.
Biorąc pod uwagę owiewki na wylotach dysz podejrzewam, że był to model do badań aerodynamicznych później "ozdobiony"
Biorąc pod uwagę owiewki na wylotach dysz podejrzewam, że był to model do badań aerodynamicznych później "ozdobiony"
Wykopany z DWS za żądanie prawdy