TS-16 i inne

czyli hobby, kultura, sztuka, wścieklizna i w ogóle offtopic...

Moderator: nicpon

Awatar użytkownika
Mitoko
Posty: 2718
Rejestracja: 2004-01-05, 12:26
Lokalizacja: Gdańsk

TS-16 i inne

Post autor: Mitoko »

Tak sobie ostatnio grzebałem przy rysunkach naszego sławnego/niedoszłego TS-16 Grot .... i wyszło mi, że tak naprawdę to ciężko powiedzieć jakby ostatecznie wyglądał nasz odpowiednik T-38 czy Jaguara.

Obrazek
Wykopany z DWS za żądanie prawdy
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4570
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Re: TS-16 i inne

Post autor: pothkan »

Czemu TS-16A ma irańskie oznaczenia?
Awatar użytkownika
Mitoko
Posty: 2718
Rejestracja: 2004-01-05, 12:26
Lokalizacja: Gdańsk

Re: TS-16 i inne

Post autor: Mitoko »

Nie mam pojęcie - takie oznaczenia widać na modelu w IL
Wykopany z DWS za żądanie prawdy
Awatar użytkownika
de Villars
Posty: 2231
Rejestracja: 2005-10-19, 16:04
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: TS-16 i inne

Post autor: de Villars »

- różne inne malowania (w tym w barwach Biało-czerwonych... Grotów;-)) szkoda, że nie powstał..
Si vis pacem, para bellum
http://springsharp.blogspot.com/
Awatar użytkownika
Mitoko
Posty: 2718
Rejestracja: 2004-01-05, 12:26
Lokalizacja: Gdańsk

Re: TS-16 i inne

Post autor: Mitoko »

Znam to - człowiek popuścił wodze fantazji, tylko jak widać sylwetka Grota wcale nie jest oczywista (na filmie na rysunkach kolorowych pominął np. hamulce aerodynamiczne).

Jak się zacząłem w to wgłębiać okazało się, że istniało kilka kolejnych studiów tej maszyny i nawet ostatnia z RD-9 w miejsce dwóch nieopracowanych SO-2 (wersja SO-1 z Iskry z dopalaczami) różniła się znacznie.

Poza tym śmiem sądzić, że niekoniecznie Grot byłby najlepszym rozwiązaniem.
Był bardziej znany, bo popierał go IL widząc w nim możliwość podpięcia szeregu nowych programów - to była druga przyczyna zawalenia się programu - "balon nie był w stanie unieść wszystkiego" - czyli ilość nowych pomysłów podpiętych na siłę przez IL do Grota spowodowała, że koszt programu byłby bardzo wysoki.

Zaletą Grota było łatwiejsze wpasowanie w niego "zastępczego" RD-9 i fakt, że myślano o tym.
Z kolei konkurencyjny M-7 STN byłby chyba bardziej rozwojowy.

Projekt M-17 to wykorzystanie pomysłów i z Grota (inż. Sołtyka odstawiono już wcześniej na boczny tor) jak i z M-7 oraz najnowszych pomysłów aerodynamicznych (m.in. napływy), ale nie wiadomo jakie miałby mieć silniki. Po awanturze wokół tego w połowie lat '70-ych (zlot Układu Warszawskiego bodajże w Mielcu) drugi raz ukręcono łeb maszyny szkolno-bojowej/szturmowej (czyli M-17), udało się przeforsować drugi program - Iskra-22 - czyli późniejsza I-22 Iryda.
Wykopany z DWS za żądanie prawdy
szafran
Posty: 2197
Rejestracja: 2007-05-25, 19:27
Lokalizacja: Sopot

Re: TS-16 i inne

Post autor: szafran »

pothkan pisze:Czemu TS-16A ma irańskie oznaczenia?
Osobiście obstawiałbym że to miały być w zamyśle indyjskie znaki. Iran w tamtym okresie był raczej beee a jedynymi samolotami sprzedanymi do tego kraju były ex Lotowskie Dakoty.

Co do samych maszyn TS-16\M-7 to gdyby faktycznie trafiły do produkcji z pewnością by zastąpiły całą rodzinę LiM-ów. Dopiero w latach 90-tych park tych samolotów uległby drastycznemu ograniczeniu a ostatnie maszyny pełniłyby rolę podobną do Iskier.
Awatar użytkownika
Mitoko
Posty: 2718
Rejestracja: 2004-01-05, 12:26
Lokalizacja: Gdańsk

Re: TS-16 i inne

Post autor: Mitoko »

szafran pisze:
pothkan pisze:Czemu TS-16A ma irańskie oznaczenia?
Osobiście obstawiałbym że to miały być w zamyśle indyjskie znaki. Iran w tamtym okresie był raczej beee a jedynymi samolotami sprzedanymi do tego kraju były ex Lotowskie Dakoty.
Też tak uważam - Indie po dostawach Iskier były traktowane jako dobry klient.
Dość powiedzieć, że to Indie pierwsze chciały dwusilnikową Iskrę (na co też nie dostaliśmy zgody), a głównym celem promocji Irydy miały być właśnie Indie.
szafran pisze:Co do samych maszyn TS-16\M-7 to gdyby faktycznie trafiły do produkcji z pewnością by zastąpiły całą rodzinę LiM-ów. Dopiero w latach 90-tych park tych samolotów uległby drastycznemu ograniczeniu a ostatnie maszyny pełniłyby rolę podobną do Iskier.
Dokładnie - potem rolę Limów miały przejąć Irydy I-22BR (rozpoznawcze dla 21 SPLR i 7 PLS MW) oraz I-22SB (dla 3 i 45 PLM-Szt) - dostawy miały zacząć się w 1986.
Wykopany z DWS za żądanie prawdy
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4570
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Re: TS-16 i inne

Post autor: pothkan »

Mitoko pisze:Też tak uważam - Indie po dostawach Iskier były traktowane jako dobry klient.
Tyle że Indie 1) mają odwrotną kolejność pasów (zielony w środku) 2) kokarda IAF jest pomarańczowo-biało-zielona (Iranu - zielono-biało-czerwona, tak jak na rysunku).

Inna sprawa, że hipotetyczne oznaczenie (P-42) nie przypomina ani systemu irańskiego, ani indyjskiego.
Awatar użytkownika
Mitoko
Posty: 2718
Rejestracja: 2004-01-05, 12:26
Lokalizacja: Gdańsk

Re: TS-16 i inne

Post autor: Mitoko »

Wiem, że kolejność jest odwrotna, ale na modelu wygląda to tak:
Obrazek
Trochę to wygląda na coś naklejonego, ale słaby zielony jest widoczny.

Iran nie wchodzi w rachubę z oczywistych powodów.

Natomiast typ oznaczenia kojarzy mi się z Indiami - pamiętaj, że chodzi o początek lat '60-ych
Wykopany z DWS za żądanie prawdy
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4570
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Re: TS-16 i inne

Post autor: pothkan »

Indie.......................Iran
Obrazek Obrazek

Ja się zgadzam, że teoretycznie Indie by najbardziej pasowały (jako nasz "stały klient"), ale kokarda jest jednoznacznie irańska.
szafran
Posty: 2197
Rejestracja: 2007-05-25, 19:27
Lokalizacja: Sopot

Re: TS-16 i inne

Post autor: szafran »

W sumie to i Indie słabo wyglądają. Dopiero na początku lat 70-tych Indie pozyskały swoje TS-11, a wtedy Grot był już dawno uśmiercony. Po co "martwy" samolot miałby być pokazywany jako maszyna dla Hindusów? Chyba, że chciano zachęcić ich awangardowymi konstrukcjami (Irydę też chcieli). Co do kolorów to pewnie się kolory pokiełbasiły :diabel:
Awatar użytkownika
Mitoko
Posty: 2718
Rejestracja: 2004-01-05, 12:26
Lokalizacja: Gdańsk

Re: TS-16 i inne

Post autor: Mitoko »

Też tak obstawiam - tym bardziej, że kokarda wygląda na naklejkę mocno spłowiałą.

Biorąc pod uwagę owiewki na wylotach dysz podejrzewam, że był to model do badań aerodynamicznych później "ozdobiony"
Wykopany z DWS za żądanie prawdy
ODPOWIEDZ