Tak sobie ostatnio grzebałem przy rysunkach naszego sławnego/niedoszłego TS-16 Grot .... i wyszło mi, że tak naprawdę to ciężko powiedzieć jakby ostatecznie wyglądał nasz odpowiednik T-38 czy Jaguara.
Re: TS-16 i inne
: 2011-06-09, 09:15
autor: pothkan
Czemu TS-16A ma irańskie oznaczenia?
Re: TS-16 i inne
: 2011-06-09, 11:03
autor: Mitoko
Nie mam pojęcie - takie oznaczenia widać na modelu w IL
Re: TS-16 i inne
: 2011-06-09, 13:26
autor: de Villars
- różne inne malowania (w tym w barwach Biało-czerwonych... Grotów;-)) szkoda, że nie powstał..
Re: TS-16 i inne
: 2011-06-09, 14:46
autor: Mitoko
Znam to - człowiek popuścił wodze fantazji, tylko jak widać sylwetka Grota wcale nie jest oczywista (na filmie na rysunkach kolorowych pominął np. hamulce aerodynamiczne).
Jak się zacząłem w to wgłębiać okazało się, że istniało kilka kolejnych studiów tej maszyny i nawet ostatnia z RD-9 w miejsce dwóch nieopracowanych SO-2 (wersja SO-1 z Iskry z dopalaczami) różniła się znacznie.
Poza tym śmiem sądzić, że niekoniecznie Grot byłby najlepszym rozwiązaniem.
Był bardziej znany, bo popierał go IL widząc w nim możliwość podpięcia szeregu nowych programów - to była druga przyczyna zawalenia się programu - "balon nie był w stanie unieść wszystkiego" - czyli ilość nowych pomysłów podpiętych na siłę przez IL do Grota spowodowała, że koszt programu byłby bardzo wysoki.
Zaletą Grota było łatwiejsze wpasowanie w niego "zastępczego" RD-9 i fakt, że myślano o tym.
Z kolei konkurencyjny M-7 STN byłby chyba bardziej rozwojowy.
Projekt M-17 to wykorzystanie pomysłów i z Grota (inż. Sołtyka odstawiono już wcześniej na boczny tor) jak i z M-7 oraz najnowszych pomysłów aerodynamicznych (m.in. napływy), ale nie wiadomo jakie miałby mieć silniki. Po awanturze wokół tego w połowie lat '70-ych (zlot Układu Warszawskiego bodajże w Mielcu) drugi raz ukręcono łeb maszyny szkolno-bojowej/szturmowej (czyli M-17), udało się przeforsować drugi program - Iskra-22 - czyli późniejsza I-22 Iryda.
Re: TS-16 i inne
: 2011-06-09, 15:04
autor: szafran
pothkan pisze:Czemu TS-16A ma irańskie oznaczenia?
Osobiście obstawiałbym że to miały być w zamyśle indyjskie znaki. Iran w tamtym okresie był raczej beee a jedynymi samolotami sprzedanymi do tego kraju były ex Lotowskie Dakoty.
Co do samych maszyn TS-16\M-7 to gdyby faktycznie trafiły do produkcji z pewnością by zastąpiły całą rodzinę LiM-ów. Dopiero w latach 90-tych park tych samolotów uległby drastycznemu ograniczeniu a ostatnie maszyny pełniłyby rolę podobną do Iskier.
Re: TS-16 i inne
: 2011-06-09, 16:11
autor: Mitoko
szafran pisze:
pothkan pisze:Czemu TS-16A ma irańskie oznaczenia?
Osobiście obstawiałbym że to miały być w zamyśle indyjskie znaki. Iran w tamtym okresie był raczej beee a jedynymi samolotami sprzedanymi do tego kraju były ex Lotowskie Dakoty.
Też tak uważam - Indie po dostawach Iskier były traktowane jako dobry klient.
Dość powiedzieć, że to Indie pierwsze chciały dwusilnikową Iskrę (na co też nie dostaliśmy zgody), a głównym celem promocji Irydy miały być właśnie Indie.
szafran pisze:Co do samych maszyn TS-16\M-7 to gdyby faktycznie trafiły do produkcji z pewnością by zastąpiły całą rodzinę LiM-ów. Dopiero w latach 90-tych park tych samolotów uległby drastycznemu ograniczeniu a ostatnie maszyny pełniłyby rolę podobną do Iskier.
Dokładnie - potem rolę Limów miały przejąć Irydy I-22BR (rozpoznawcze dla 21 SPLR i 7 PLS MW) oraz I-22SB (dla 3 i 45 PLM-Szt) - dostawy miały zacząć się w 1986.
Re: TS-16 i inne
: 2011-06-09, 17:48
autor: pothkan
Mitoko pisze:Też tak uważam - Indie po dostawach Iskier były traktowane jako dobry klient.
Tyle że Indie 1) mają odwrotną kolejność pasów (zielony w środku) 2) kokarda IAF jest pomarańczowo-biało-zielona (Iranu - zielono-biało-czerwona, tak jak na rysunku).
Inna sprawa, że hipotetyczne oznaczenie (P-42) nie przypomina ani systemu irańskiego, ani indyjskiego.
Re: TS-16 i inne
: 2011-06-09, 20:01
autor: Mitoko
Wiem, że kolejność jest odwrotna, ale na modelu wygląda to tak:
Trochę to wygląda na coś naklejonego, ale słaby zielony jest widoczny.
Iran nie wchodzi w rachubę z oczywistych powodów.
Natomiast typ oznaczenia kojarzy mi się z Indiami - pamiętaj, że chodzi o początek lat '60-ych
Re: TS-16 i inne
: 2011-06-09, 20:14
autor: pothkan
Indie.......................Iran
Ja się zgadzam, że teoretycznie Indie by najbardziej pasowały (jako nasz "stały klient"), ale kokarda jest jednoznacznie irańska.
Re: TS-16 i inne
: 2011-06-09, 20:21
autor: szafran
W sumie to i Indie słabo wyglądają. Dopiero na początku lat 70-tych Indie pozyskały swoje TS-11, a wtedy Grot był już dawno uśmiercony. Po co "martwy" samolot miałby być pokazywany jako maszyna dla Hindusów? Chyba, że chciano zachęcić ich awangardowymi konstrukcjami (Irydę też chcieli). Co do kolorów to pewnie się kolory pokiełbasiły
Re: TS-16 i inne
: 2011-06-09, 20:28
autor: Mitoko
Też tak obstawiam - tym bardziej, że kokarda wygląda na naklejkę mocno spłowiałą.
Biorąc pod uwagę owiewki na wylotach dysz podejrzewam, że był to model do badań aerodynamicznych później "ozdobiony"