Strona 1 z 1

Polskie statki rybackie pod obcymi banderami

: 2012-01-06, 00:12
autor: Chemik
Szanowni Koledzy, czy moglibyście oświecić mnie w tym temacie? Moja wiedza jest prawie zerowa :lol: . Interesuje mnie w jakich okresach i pod jakimi banderami pływały polskie "rybaki" (i może ktoś zna ich oznaczenia rybackie z tego okresu?)...
Ja wiem tylko o tym że:
Altair (Gdy 306) pływał pod banderą maltańską(?) - ale nie wiem kiedy
Atria (Gdy 307) do końca służby w "Dalmorze" pływała pod banderą maltańską - ale nie wiem od kiedy
Dalmor II (Gdy 305) pływał pod banderą maltańską(?) - ale nie wiem kiedy
Aquila (Szn 111) po sprzedaży do "Rem-Service" pływała jako Feolent pływała pod banderą cypryjską - ale nie znam dokładnych dat
Jeszcze chodzi mi po głowie Włócznik - ale jego to nawet nie jestem pewny że pływał
Z góry dziękuję Kolegom za okazaną pomoc :D

Re: Polskie statki rybackie pod tanimi banderami

: 2012-01-06, 10:57
autor: Adam
Dalmorowskie postaram się sprawdzić, ale na pewno wiadomo, że pod banderą Malty pływały za czasów czarteru do spółki polsko-nowozelandzkiej Dalfish Ltd.,(Dalmor i Independent Fishers Ltd).
Natomiast bardzo zaskoczyła mnie wiadomość, że Feolent był polski. Jak dotychczas za jedyny trawler Rem-Service uchodził Bonito, tyle, że on chyba pływał wyłącznie pod polską banderą.
Tu jest zdjęcie Feolenta: http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2588
Według informacji z Wiadomości Rybackich, Aquilla została od razu sprzedana przez Rem-Service jakiejś spółce na Cyprze, choć teraz tak sobie myślę, że faktycznie mogła być to spółka należąca do Rem-Service? Ta firma w ogóle jest bardzo tajemnicza i trzeba "śledztw", żeby dowiedzieć się jakie statki posiada (obecnie wszystkie znane ich statki trafiły na złom, ale czy zaprzestali działalności? czy może kupili coś nowego? nie wiadomo).

W zestawieniu brakuje jeszcze polskich trawlerów poławiających pod banderą Rosji na Morzu Ochockim. To też postaram się uzupełnić.

Re: Polskie statki rybackie pod tanimi banderami

: 2012-01-12, 20:43
autor: Adam
Kilka rzeczy udało mi się ustalić (bazując głównie na publikacjach w Wiadomościach Rybackich)

Dalmor II - 25 sierpnia 1992 roku zawinął do Lyttelton w Nowej Zelandii (który stał się portem bazowym polskich jednostek w tym kraju), a 1 września tego roku rozpoczął połowy na rzecz nowozelandzkiej firmy Independent Fishers Ltd. 8 lutego 1996 roku Dalmor i Independent Fishers Ltd utworzyły spółkę Dalfish Ltd. która zajęła się eksploatacją statku. Niestety nie udało się ustalić kiedy Dalmor podniósł banderę Malty. Na pewno podnosił ją już w 1999. Najbardziej prawdopodobne są dwie daty: 1992 - rozpoczęcie połowów w Nowej Zelandii, lub 1996 - utworzenie spółki Dalfish. Z Nowej Zelandii Dalmor II został wycofany w 2005 roku i po remoncie w Gdyni został przystosowany do połowów kryla. Polską banderę podniósł ponownie w kwietniu 2006 roku, po zawirowaniach związanych z przeniesieniem kwot i praw połowów. Do dziś pływa pod biało - czerwoną łowiąc głównie kryla w Antarktyce, a okresowo także ryby na południowo - wschodnim Pacyfiku.

Altair II (równolegle spotyka się też nazwę Altair - w dostępnych materiałach brak konsekwencji w pisowni nazwy) - po utworzeniu spółki Dalfish, w 1997 do Nowej Zelandii skierowano drugą jednostkę - Altair II. Także nie udało się ustalić daty przeflagowania - pod bandera Malty pływał na pewno w 1999, ale przypuszczalnie do zmiany bandery doszło zapewne jeszcze w 1997. Są pewne poszlaki, że w 1997 trawler Altair zmienił nazwę na Altair II, a banderę na maltańską, niestety wymaga to potwierdzenia. W 2008 roku statek powrócił pod polską banderę, ale nie rozpoczął połowów i następnie został sprzedany armatorowi rosyjskiemu który eksploatuje go pod nazwą Altair. Armator: "OSTROV SAKHALIN", JOINT-STOCK COMPANY Adress : Rossiya, 693023 YUzhno-Sakhalinsk, ul.Pogranichnaya 1, bandera rosyjska, port macierzysty: Nevelsk. Według rosyjskiego rejestru zmiana nazwy z Altair II na Altair nastąpiła dopiero w 2010 roku.

Powodem sprzedaży było nieuzyskanie przez Dalfish kwot połowowych na rok 2009 i praktyczne zakończenie działalności.

Atria - w Nowej Zelandii pojawiła się w czerwcu 2000 roku i została przeflagowana pod banderę Malty. Początkowo poławiała na rzecz założonej przez maoryską społeczność spółki Raukura Moana Fisheries, a w w kolejnych już dla Dalfishu (brak dat). Podobnie jak Altair II, zakończyła połowy w 2008 roku. Bez zmiany bandery, wiosną 2009 roku statek przepłynął na Wyspy Kanaryjskie gdzie w Las Palmas został przekazany islandzkiemu armatorowi Uthafsskip Hafnarfjordur, ze zmianą nazwy na Gloria, bandera Belize. Wiosną 2010 była na remoncie w Gdyni.

Uaktualnienie: według http://soviet-trawler.narod.ru/index.html (bardzo wartościowa strona) Dalmor II podniósł flagę Malty w 1995, a Altair w 1997 został przemianowany na Altair II i przeflagowany pod banderę Malty.

Druga grupa to polskie statki pod banderą rosyjską. W końcu lat 90. rozpoczęto przekazywanie części trawlerów w bare-boat czarter rosyjskim spółkom, które z czasem stawały się ich własnością. Niestety obecnie dysponuje materiałami od roku 1999, stąd na pewno nie udało mi się "wyłapać" wszystkich statków, ale w miarę docierania do starszych materiałów będę uzupełniał zestawienie, dotyczy to także szczegółów dotyczących nazw rosyjskich podmiotów.

Otol (Odra) - w sierpniu 1999 przekazany w czarter spółce rosyjsko - amerykańskiej, ze zmianą bandery na rosyjską, w styczniu 2002 sprzedany innej rosyjskiej firmie, w ramach spłaty długów Odry.

Włócznik (Odra) - w maju 2001przekazany spółce Odrosryba w czarter, ze zmianą bandery na rosyjską, w lipcu 2003 sprzedany innej rosyjskiej firmie z Władywostoku. Zatonął w trakcie pierwszego rejsu z Pietropawłowska do Władywostoku.

Hajduk (Gryf) - w listopadzie 1999 przekazany w czarter ze zmianą bandery na rosyjską, we wrześniu 2000 wycofany z czarteru, ze względu na niewypłacalność rosyjskiego partnera i sprzedany w Korei.

Bogar (Gryf) ?? przekazany w czarter ze zmianą bandery na rosyjską, we wrześniu 2000 wycofany z czarteru, ze względu na niewypłacalność rosyjskiego partnera i sprzedany w Korei.

Rekin (Gryf) ?? przekazany w czarter ze zmianą bandery na rosyjską, we wrześniu 2000 wycofany z czarteru, ze względu na niewypłacalność rosyjskiego partnera i sprzedany w Korei.

Trzy powyższe sprzedane razem, wcześniej czarterowany przez tego samego armatora z Magadanu. Po sprzedaży w Korei trafiły do armatora rosyjskiego.

Re: Polskie statki rybackie pod tanimi banderami

: 2012-01-13, 12:08
autor: Chemik
Dzięki Adamie, czekam na dalsze wieści.... a ta spółka Odrosryba to czysto rosyjska była?

Re: Polskie statki rybackie pod tanimi banderami

: 2012-01-13, 12:58
autor: Adam
Nie, Odrosryba to spółka Odry i rosyjskiego partnera - związku kołchozów rybackich z tego obszaru. Jednak dysponowała ona tylko Włócznikiem, który nie łowił, a odbierał i przetwarzał rybę dostarczaną przez rosyjskie statki łowcze. Otol natomiast był czarterowany spółce amerykańsko - rosyjskiej. Zaraz naniosę odpowiednie zmiany.

Re: Polskie statki rybackie pod tanimi banderami

: 2012-01-13, 19:47
autor: Adam
Kolejny "delikwent":

Humbak (Odra) - 22 lipca 1991 powołano do życia spółkę Arpolco S.A. zawiązaną przez Odrę i argentyńską firmę Harengus S. A.. Odra wniosła do niej trawler Humbak który przefalgowano pod banderę Argentyny. Współpraca była dość kłopotliwa, bo Argentyńczycy delikatnie mówiąc ciągnęli wszelkimi sposobami w swoją stronę, próbując przejąć statek.
W 1996 statek ostatecznie stał się własnością Harengus S. A
W czerwcu 1997 statek stał się własnością Alianpesca S. A
W 2000 w skutek pożaru uznany za całkowicie utracony. Wrak umieszczono na kotwicowisku/złomowisku w Puerto Madryn
W 2007 firma Suministros Siderúrgicos Quilmas S. A. pocięła wrak na złom.

Od 1991 do końca statek pływał pod banderą Argentyny, cały czas pod oryginalną nazwą.

Teraz pora wziąć się za "peruwiańską awanturę" naszego rybołówstwa, ale to za jakiś czas.

Proponuję zmienić tytuł tematu na: Polskie statki rybackie pod obcymi banderami

Re: Polskie statki rybackie pod obcymi banderami

: 2012-01-13, 23:28
autor: Chemik
Zmieniłem....
Adamie, czy mógłbyś "zbadać" jak to było ze spółkami "Dalmoru" z firmami peruwiańskimi?
Książka "Działalność Przedsiębiorstwa Połowów Dalekomorskich i Usług Rybackich DALMOR w Gdyni w latach 1946-1986" podaje to w sposób nieco zagmatwany (strony 47-49).
Rok 1979 rozpoczął się zawarciem przez "Dalmor" nowego porozumienia z firmą "Bahia". W wyniku tego porozumienia 8 trawlerów z serii B-15 zostało wyłączonych z majątku przedsiębiorstwa i przekazanych pod banderę peruwiańską.
... Jednocześnie (marzec 1980 - uwaga moja) podpisana zostaje umowa z firmą "Piscis", w ramach której "Dalmor" odsprzedaje tej firmie 6 trawlerów-przetwórni typu B-15....
Z dniem 21 maja nastąpiło rozwiązanie działalności kooperacyjnej z firmami "Bahia" i "Piscis"...
Wobec powyższego obie strony podjeły w tej sprawie następujące ustalenia: od 21 maja 5 trawlerów tj. "Antlia", "Auriga", "Cygnus", "Crater", "Virgo" i od 16 września 3 trawlery: "Feniks", "Jowisz", "Jupiter" zostały przekazane do eksploatacji firmom zostały przekazane do eksploatacji firmom "Bahia" i "Piscis". Firmy te miały w całości działalność tę finansować. "Dalmor" natomiast miał świadczyć odpłatnie usługi w zakresie dostaw materiałowych oraz doradztwa specjalistów morskich i lądowych. Pozostałe 6 statków: "Merkury", "Columba", "Centaurus", "Aries", "Cetus", "Apus" zostały przekazane z powrotem do dyspozycji do "Dalmoru"

Re: Polskie statki rybackie pod obcymi banderami

: 2012-01-14, 10:08
autor: Adam
Tu będzie dość trudno, bo zapisy w naszych materiałach są właśnie tak "zagmatwane" - sprawa jest prozaiczna - nasi "fachowcy" zostali delikatnie mówiąc "wykiwani" przez "drapieżny kapitalizm peruwiański" i powszechnie, choć nieoficjalnie mówi się, że Dalmor w tym interesie statki "stracił", ale część "uratował". Podobno i tak nieźle nam się udało, bo ZSRR w podobnym "interesie" miał stracić i 70 statków (ale nie wiem ile w tym prawdy, a ile "urban legend").
Postaram się to zbadać, ale to trochę potrwa.

Re: Polskie statki rybackie pod obcymi banderami

: 2012-08-20, 09:36
autor: Chemik
Chemik pisze:Jeszcze chodzi mi po głowie Włócznik - ale jego to nawet nie jestem pewny że pływał
Na pewno pływał pod banderą cypryjską (!) jako własność Polskiego Przedsiębiorstwa Rybackiego "Transfish" Co Ltd. taką informację znalazłem w Rejstrze Statków Morskich PRS-u za rok 1985, w kolejnym który posiadam (rok 1990) z powrotem jest pod banderą polską i jako własność "Odry".

Re: Polskie statki rybackie pod obcymi banderami

: 2012-08-20, 11:00
autor: Chemik
Adamie, a Kantar, Kniazik i Kulbak z Gryfa zostały w 1992 roku sprzedane pod banderę rosyjską, czy też wyczarterowane, a może były udziałem "Gryfa" w jakiejś spółce (zachowały swoje nazwy :idea: )?
PRS 1993 podaje następujących właścicieli:
Kantar --> Kamchatka-Alaska Enterprise
Kniazik --> Russia-America Kamchatka-Pacyfic Co.
Kulbak --> J.V. Russia-Janan "Icha-Chan"

Re: Polskie statki rybackie pod obcymi banderami

: 2012-08-20, 18:31
autor: pothkan
Chemik pisze:Kulbak --> J.V. Russia-Janan "Icha-Chan"
Chyba Russia-Japan?

Re: Polskie statki rybackie pod obcymi banderami

: 2012-08-20, 18:36
autor: Chemik
pothkan pisze:
Chemik pisze:Kulbak --> J.V. Russia-Janan "Icha-Chan"
Chyba Russia-Japan?
Może i Japan, ale PRS uparcie (w trzech rożnych miejscach) twierdzi że to Janan :lol:

Re: Polskie statki rybackie pod obcymi banderami

: 2012-08-20, 20:56
autor: Chemik
Rejestr Statków Morskich PRS-u z 2001 roku podaje:
Mathilde Gdy-155 (ex Gdy-155 Mathilde), bandera litewska, właściciel: Arctic Navigation S-ka z o.o., operator: UAB "Seivelas" z Kłajpedy

Re: Polskie statki rybackie pod obcymi banderami

: 2012-09-06, 22:58
autor: Adam
Chemik pisze:Rejestr Statków Morskich PRS-u z 2001 roku podaje:
Mathilde Gdy-155 (ex Gdy-155 Mathilde), bandera litewska, właściciel: Arctic Navigation S-ka z o.o., operator: UAB "Seivelas" z Kłajpedy
Dawno tu nie zaglądałem, na pytania z kilku ostatnich postów nie znam odpowiedzi. W przypadku Mathilde chodzi być może o czasowy czarter - Arctic Navigation nie miał dostępu do takiej ilości kwot połowowych by utrzymać statek przez cały rok, stąd prawdopodobne, że statki czarterowano innym krajom, a do odłowu ich kwot niezbędne było przeflagowanie. Na podobnej zasadzie pod polską banderę w latach 90 i 2000 trafiały trawlery norweskie lub z Wysp Owczych (np. Patricia i Patricia III), przy czym był to zazwyczaj okres paru tygodni, góra miesięcy, niezbędny do odłowienia kwoty. Tak działała np. szczecińska spółka Pol-Far. Obecnie wszystkie kwoty przejęły Arctic Navigation i Atlantex tworzące PAOP (Północnoatlatycka Organizacja Producentów - kontrolowana przez islandzki koncern Samherji) i odławia je jeden trawler - Polonus.

Re: Polskie statki rybackie pod obcymi banderami

: 2012-09-28, 00:05
autor: marjak71
pływałem na Włóczniku 1995-1999 , nast spotkałem się w 2006 roku z byłym 1szym oficerem Włócznika z Kaliningradu Alieksiejem , popiliśmy trochę wódki bo byłem w Kaliningradzie tankowcem i potwierdził ,że Włócznik zatonął i on twierdzi ,że mafia specjalnie go zatopiła żeby wziąść ubezpieczenie , jaka prawda nie wiem , ale zatonął mój ulubiony statek Matki Odry. Pozdrawiam i dziękuję za bardzo ciekawą strone