Strona 1 z 2
SD-20 ???
: 2013-01-06, 16:22
autor: AvM
"Rok 1957 - mój przyjaciel Kazimierz Walczak otrzymał stanowisko dowódcy okrętu demagnetazyjnego, w związku z tym złożyłem wizytę na okręcie. Był to szkuner. Kadłub o budowie drewnianej. Przed dostaniem się w polskie władanie właścicielem był amator szwedzki. Polscy marynarze nazywali go "Święty Jerzy". Wśród marynarzy - załogi, szła szeptana z ucha do ucha wieść, ze "Święty Jerzy" został w piracki sposób obrabowany przez Sowietów, natomiast załoga statku została uprowadzona do Słupska i tam zamordowana oraz w podziemiach byłego Arbeitsamtu i w krematorium spalona.
Natomiast oficjalna wersja, ze jednostka utonęła na terenie wód wewnętrznych lub przyległych do obszaru polskiego, że armator szwedzki zrezygnował z wydobycia nieopłacalnej sprawy ! Chciałem znaleźć miejsce w poszyciu kadłuba, które byłoby kiedyś uszkodzone. Takiego miejsca nie znalazłem. Kazimierz Walczak nie doczekał się lepszych czasów, odmówił współpracy z KGB, został zamordowany latem 1967 r."
http://padre.cba.pl/index.php/artykuly- ... wasniewski
Re: SD-20 ???
: 2013-01-12, 15:52
autor: Colonel
Jak ktos Bubla cytuje, to juz trudno.
Re: SD-20 ???
: 2013-01-12, 16:32
autor: Chemik
Colonel pisze:Jak ktos Bubla cytuje, to juz trudno.
A to pałkownik zna jakieś źródło wyjaśniające pochodzenie stacji demagnetyzacyjnej SD-20?
Moim zdaniem w tym przypadku każdy ślad jest cenny....
Re: SD-20 ???
: 2013-01-12, 17:36
autor: U1
Według moich informacji - niepotwierdzonych dokumentami i opartych jedynie na relacjach osób związanych w pewnym okresie z tą jednostką - SD-20 została zbudowana w Norwegii w roku 1920 lub 1928 (częściowo zatarta ostatnia cyfra na tabliczce), przypuszczalnie w Bergen; później pływała jako jednostak fińska, której nazwa "przypominała słowo GLITERUNEK".
Re: SD-20 ???
: 2013-01-12, 17:48
autor: AvM
U1 pisze:Według moich informacji - niepotwierdzonych dokumentami i opartych jedynie na relacjach osób związanych w pewnym okresie z tą jednostką - SD-20 została zbudowana w Norwegii w roku 1920 lub 1928 (częściowo zatarta ostatnia cyfra na tabliczce), przypuszczalnie w Bergen; później pływała jako jednostak fińska, której nazwa "przypominała słowo GLITERUNEK".
Byl rzeczywiscie taki zaglowiec z pomocniczym napedem w Finnlandii
Glittertind (ex Oddersja) QFCQ
1920 Kristiansand
428,67grt 276,37nrt 750dwt 45,94/44,36x8,71x5,33m
380ihp
w 1941
Turun Kalastus Oy - Abo Fiskeri Ab, Turku #1162
tak do 1948
potem
Perust. oleva Kievelän Laiva Oy, Turku#1162
nie mam rejestrow po 1950
Re: SD-20 ???
: 2013-01-12, 18:48
autor: AvM
Re: SD-20 ???
: 2013-01-13, 10:12
autor: U1
Pasuje. Wygląda, że w czasie przebudowy (podobno odbywała się w latach 1951-54 w Gdyni) przedłużono kadłub do 46,5 metra i... zmniejszono znacznie zanurzenie (do 3,1 m).
Re: SD-20 ???
: 2013-01-13, 11:55
autor: Marek T
W 1945 r. na redzie Gdyni leżał na dnie wrak statku żaglowego; nad wodę wystawały maszty.
Ś.p. B. Prusinkiewicz wspominał, że wraz z kolegami zamierzali go podnieść i odbudować. Potem zrezygnowali.
Może to późniejszy SD-20?
Re: SD-20 ???
: 2013-01-13, 12:55
autor: AvM
Od kolegi MSiO2/97; 100; Rochowicz
abc-electronics: Okręt demagnetyzacyjny typu SD-20 (1 jednostka)
427 twyp, 46.40 x 8.70 x 3.10 m, 320 KM, 1 masz. par. tłok., 1 śruba, zał. 3+22, uzbr: brak,
( . .1951) GLITERTUNG = SD-20
Uwagi : Jednostka drewniana wcielona do służby w 1951 roku, eks fiński szkuner zbudowany w 1920 roku w Kristiansand, przebudowany do wypełniania roli stacji demagnetyzacyjnej (odpowiednie urządzenia sprowadzono z ZSRR). Na wyposażeniu okrętu znajdowała się mo-torówka pokładowa. Najpierw była to M-17 eks MU-1 (s. 01.10.1952), skreślona z listy floty 27.07.1959. Od 04.03.1960 motorówka M-22 eks TU-4 (s. 01.05.1954), podlegająca do tej pory Zakładom Broni Podwodnej, została podporządkowana stacji demagnetyzacyjnej SD-20. Zajęła tym samym miejsce wycofanej niemal rok wcześniej motorówki M-17.
Re: SD-20 ???
: 2013-01-13, 12:56
autor: AvM
Marek T pisze:W 1945 r. na redzie Gdyni leżał na dnie wrak statku żaglowego; nad wodę wystawały maszty.
Ś.p. B. Prusinkiewicz wspominał, że wraz z kolegami zamierzali go podnieść i odbudować. Potem zrezygnowali.
Może to późniejszy SD-20?
Mi sie wydaje ze ten szkuner juz potem nie mial masztow.
Sprawdze w czasie dnia w rejestrach finskich.
Re: SD-20 ???
: 2013-01-13, 13:22
autor: Marek T
Może najpierw sprawdź ile miał masztów jako szkuner?
Re: SD-20 ???
: 2013-01-13, 13:46
autor: AvM
Marek T pisze:Może najpierw sprawdź ile miał masztów jako szkuner?
jest w dodatkowym spisie statkow rybackich
Niestety od 1941do 1949 w opisie takielazu jest kreska
Pnadto jest w spisie motorowcow, a nie zaglowcow z napedem pomocniczym
wyglada ze byla to lichturga motorowa

Re: SD-20 ???
: 2013-01-13, 14:19
autor: AvM
Dane z LRS 1930
Glittertind (ex Oddersajaa) MVGB
Wood Screw Schooner 1 Deck Oil Eng
457grt (411) /329nrt 146.9x28.6x16.0ft Q26tH 14l
stocznia: Otterdals Intercssenskabs Skibsbyggeri, Xiansand
motor: Lysekils Mek.Verksted A/B , Lysekil
oil engine 2SCSa 4Cy 15 3/4"-17 1/4" 83NHP
J.C.Jörgensen
Re: SD-20 ???
: 2013-01-13, 14:24
autor: AvM
Jest ksiazka o tej frmie za 45$
OTTERDALS INTERESSENTSKAB 1868-1968.
Kristiansand 1968. 4to. 79 s. Rikt illustrert. Orig. bd.
o stoczni nie mam nic w notatkach

Re: SD-20 ???
: 2013-01-13, 15:10
autor: AvM
Marek T
A skad zmiana wlasciciela w gfinskich rejestrach w 1948 roku
Zdasrzalo sie ., ale czy ktos by przerejstrowywal wrak
Wraki na polskim wybrzezu i tak byly "ruskie"
Re: SD-20 ???
: 2013-01-13, 20:34
autor: AvM
Wg list Williama Shella
1949 pozar kolo Gdyni
od 1951 wlasciciel Hansa Laiva OY, Turku,
skreslony 1958.
czyli powoli cos sie wyjawia, ale cos sie tez nie zgadza