Ratujemy drewniany kuter WŁA 55!!!
-
- Posty: 3
- Rejestracja: 2013-05-16, 22:50
Ratujemy drewniany kuter WŁA 55!!!
Witam,użytkowników FOW, jest to pierwszy wątek AC na forum..., ale do rzeczy:
Stowarzyszenie Alternatywny Cypel z Helu pozyskało w kwietniu 2013 roku od ostatniego właściciela drewniany kuter rybacki, z dowodu rejestracji wynika, że Kuter został wybudowany w Danii w 1945 roku. Dostarczony do Polski w ramach pomocy UNRRA (wg. ostatniego właściciela) w roku 1946, pierwsze oznaczenie GDY 76, od początku lat 50 XX wieku jako DAR 7, wykreślony z rejestru w 1971 roku jako WŁA 55. Od lat 70 ostatni właściciel kutra własnoręcznie przy pomocy bloczków i liny wciągnął jednostkę na miejsce w którym stoi do dzisiaj.
Chcemy uratować kuter a na terenie wokół stworzyć PARK HISTORYCZNY !!!
W chwili obecnej pomysł ten potrzebuje wsparcia ze strony wszystkich podmiotów, które zainteresowane są ochroną dziedzictwa naszego regionu. Dlatego zwracamy się do Państwa z ogromną prośbą o wsparcie naszej inicjatywy. Od przychylności mieszkańców Helu i jego władz zależy czy ta autorska koncepcja będzie mogła być realizowana, a dziedzictwo naszego Miasta nie zostanie utracone.
Proszę o pomoc użytkowników FOW dotyczącą wszelkich informacji o kutrze, armatorzy, zdjęcia lub wypisy z rejstrów itp. itd.
Oraz zapraszam do dyskusji, bo to chyba OSTATNIA taka jednostka w Polsce !?!? a można i trzeba ją uratować.
Na kutrze jak i wokół niego jest wiele ciekawostek. ale o tym później.
Więcej informacji:
http://alternatywnycypel.blox.pl/html
Pozdrawiamy AC
Stowarzyszenie Alternatywny Cypel z Helu pozyskało w kwietniu 2013 roku od ostatniego właściciela drewniany kuter rybacki, z dowodu rejestracji wynika, że Kuter został wybudowany w Danii w 1945 roku. Dostarczony do Polski w ramach pomocy UNRRA (wg. ostatniego właściciela) w roku 1946, pierwsze oznaczenie GDY 76, od początku lat 50 XX wieku jako DAR 7, wykreślony z rejestru w 1971 roku jako WŁA 55. Od lat 70 ostatni właściciel kutra własnoręcznie przy pomocy bloczków i liny wciągnął jednostkę na miejsce w którym stoi do dzisiaj.
Chcemy uratować kuter a na terenie wokół stworzyć PARK HISTORYCZNY !!!
W chwili obecnej pomysł ten potrzebuje wsparcia ze strony wszystkich podmiotów, które zainteresowane są ochroną dziedzictwa naszego regionu. Dlatego zwracamy się do Państwa z ogromną prośbą o wsparcie naszej inicjatywy. Od przychylności mieszkańców Helu i jego władz zależy czy ta autorska koncepcja będzie mogła być realizowana, a dziedzictwo naszego Miasta nie zostanie utracone.
Proszę o pomoc użytkowników FOW dotyczącą wszelkich informacji o kutrze, armatorzy, zdjęcia lub wypisy z rejstrów itp. itd.
Oraz zapraszam do dyskusji, bo to chyba OSTATNIA taka jednostka w Polsce !?!? a można i trzeba ją uratować.
Na kutrze jak i wokół niego jest wiele ciekawostek. ale o tym później.
Więcej informacji:
http://alternatywnycypel.blox.pl/html
Pozdrawiamy AC
- Załączniki
-
- 1.JPG (117.5 KiB) Przejrzano 7486 razy
-
- 2.jpg (110.66 KiB) Przejrzano 7486 razy
Re: Ratujemy drewniany kuter WŁA 55!!!
Brawo!!! Jestem z Wami!!
Re: Ratujemy drewniany kuter WŁA 55!!!
Ten kuter w Danii nosił oznaczenie H.S. 99 i nazwę LINDY GREEN (19,98 BRT, L=13,11 m, silnik Bukh o mocy 100 KM). W Polsce został przydzielony Augustynowi Białkowskiemu ze spółdzielni "Jedność Rybacka" (data kontraktu - 2 maja 1946 r.). Początkowo nosił nazwę HELENA i oznake rybacką Gdy 76 (zmieniona później na Świ 9, a potem na Dar 7).
JB
JB
-
- Posty: 3
- Rejestracja: 2013-05-27, 19:23
Re: Ratujemy drewniany kuter WŁA 55!!!
Witaj JB
Niesamowita jest Twoja wiedza. Masz jakąś ciekawą i godną polecenia literaturę?
Tylko jedna rzecz mi się nie zgadza. Jako członek stowarzyszenia Alternatywny Cypel posiadamy od ostatniego właściciela, Świadectwo Pomiarowe jednostki. Znajdują się tam wszystkie zmiany i oznaczenia jakie nadawano temu kutrowi i brakuje tam informacji o numerze Świ-9. Po Gdy-76 nadano mu numer Dar-7 (w dokumentach widnieje data 19.06.1948) a potem Wła-55 (29.10.1954). Statek został wykreślony z rejestru okrętów dnia 24 listopada 1971 roku.
Szukałem trochę informacji w Urzędzie Morskim ale podobno wszystkie dane o jednostkach wykreślonych z rejestru trzymane są max.10 lat a potem niszczone.
Chcemy stworzyć pewną grupę przyjaciół kutra, która zrzeszałaby osoby chcące pomóc nam w renowacji jednostki oraz pomocy przy zdobywaniu wiedzy na jej temat. Z przyjemnością widzielibyśmy Cię w jej gronie tym bardziej, że już przekazałeś nam dużo interesujących informacji.
Mam nadzieję, że będziemy w kontakcie.
Pozdrawiam w imieniu całego AC
Wojtek
Niesamowita jest Twoja wiedza. Masz jakąś ciekawą i godną polecenia literaturę?
Tylko jedna rzecz mi się nie zgadza. Jako członek stowarzyszenia Alternatywny Cypel posiadamy od ostatniego właściciela, Świadectwo Pomiarowe jednostki. Znajdują się tam wszystkie zmiany i oznaczenia jakie nadawano temu kutrowi i brakuje tam informacji o numerze Świ-9. Po Gdy-76 nadano mu numer Dar-7 (w dokumentach widnieje data 19.06.1948) a potem Wła-55 (29.10.1954). Statek został wykreślony z rejestru okrętów dnia 24 listopada 1971 roku.
Szukałem trochę informacji w Urzędzie Morskim ale podobno wszystkie dane o jednostkach wykreślonych z rejestru trzymane są max.10 lat a potem niszczone.
Chcemy stworzyć pewną grupę przyjaciół kutra, która zrzeszałaby osoby chcące pomóc nam w renowacji jednostki oraz pomocy przy zdobywaniu wiedzy na jej temat. Z przyjemnością widzielibyśmy Cię w jej gronie tym bardziej, że już przekazałeś nam dużo interesujących informacji.
Mam nadzieję, że będziemy w kontakcie.
Pozdrawiam w imieniu całego AC
Wojtek
-
- Posty: 3
- Rejestracja: 2013-05-16, 22:50
Re: Ratujemy drewniany kuter WŁA 55!!!
Witam, zmierzyliśmy kuter w/g pomiarów wynika:
długość około 16 metrów
szerokość 4,40
wysokość od pokładu do stępki około 3,3 metra.
Jednostka do poprzedniej jesieni posiadała jeszcze mosiężną śrubę, którą skradziono. Kuter pierwotnie posiadał dwa maszty, grotmaszt jest obcięty na wysokości dziobowej zejściówki, co najważniejsze maszt leży na terenie działki przykryty blachą falistą, trochę wysuszony ale jest oryginał. Na zdjęciach kutra dobrze widać okucia want zardzewiałe na burtach w liczbie 2.
P.S. ciekawe PKF (części z was zapewne znane, lecz polecam)
Podejrzewam, że na ten film mogła się załapać LADY GREEN
:
http://www.repozytorium.fn.org.pl/?q=en/node/4328
drugi to zima z dobrym ujęciem GDY 70
http://www.repozytorium.fn.org.pl/?q=pl/node/4726
Pozdrawiamy AC
długość około 16 metrów
szerokość 4,40
wysokość od pokładu do stępki około 3,3 metra.
Jednostka do poprzedniej jesieni posiadała jeszcze mosiężną śrubę, którą skradziono. Kuter pierwotnie posiadał dwa maszty, grotmaszt jest obcięty na wysokości dziobowej zejściówki, co najważniejsze maszt leży na terenie działki przykryty blachą falistą, trochę wysuszony ale jest oryginał. Na zdjęciach kutra dobrze widać okucia want zardzewiałe na burtach w liczbie 2.
P.S. ciekawe PKF (części z was zapewne znane, lecz polecam)
Podejrzewam, że na ten film mogła się załapać LADY GREEN
http://www.repozytorium.fn.org.pl/?q=en/node/4328
drugi to zima z dobrym ujęciem GDY 70
http://www.repozytorium.fn.org.pl/?q=pl/node/4726
Pozdrawiamy AC
Re: Ratujemy drewniany kuter WŁA 55!!!
PRS wydawał świadectwo na podstawie przedstawionych przez właściciela dokumentów, więc nie wszystko się musi zgadzać.... pracownicy PRS-u w pewien sposób "modyfikowali" dane w prowadzając błędne parametryWojtek1985 pisze:Tylko jedna rzecz mi się nie zgadza. Jako członek stowarzyszenia Alternatywny Cypel posiadamy od ostatniego właściciela, Świadectwo Pomiarowe jednostki. Znajdują się tam wszystkie zmiany i oznaczenia jakie nadawano temu kutrowi i brakuje tam informacji o numerze Świ-9. Po Gdy-76 nadano mu numer Dar-7 (w dokumentach widnieje data 19.06.1948) a potem Wła-55 (29.10.1954). Statek został wykreślony z rejestru okrętów dnia 24 listopada 1971 roku.

Jestem w posiadaniu nie małej ilości rejestrów PRS-u i robię Ci notatkę jak jego charakterystyka zmieniała się na przestrzeni lat. Do końca weekendu skończę.
Ostatnio zmieniony 2013-06-02, 13:02 przez Chemik, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 3
- Rejestracja: 2013-05-27, 19:23
Re: Ratujemy drewniany kuter WŁA 55!!!
Wielkie dzięki za wyjaśnienie i pomoc:)
Pozdrawiam
Pozdrawiam
-
- Posty: 200
- Rejestracja: 2011-12-17, 21:14
Re: Ratujemy drewniany kuter WŁA 55!!!
Ja tak tylko dla uściślenia... w sąsiednim wątku o KFK mamy napisane, że KFK-Franek Zubrzycki nosił oznakę rybacką GDY-76 już co najmniej w grudniu 1947 roku (jako taki figuruje w zestawieniu MUR Gdynia). A więc ten WŁA-55 musiał mieć zmienioną oznakę z GDY-76 na ŚWI-9 w 1947 roku, albo jeszcze w 1946 r.?
Re: Ratujemy drewniany kuter WŁA 55!!!
Gdy-76, dostawa UNRRA
Dania, uk. 1945
PRS 41048
charakterystyka w 1945: 19,98BRT; 13,11(rej.?)×?×?m; 1 sil. 4-suw., 3-cyl. Bukh, nr sil. 5548, 100KM
charakterystyka w V.1946: poj. 141m sześc., nośn. 18,3(?)t; 16,00(całk.?)×4,35×2,35m; 1 sil. Dieslowski prod. niemieciej, 100KM
charakterystyka w 1959: 23BRT, 5NRT, 5ton; 14,17(całk.)×4,35×?m; 1 sil. 4-suw., 3-cyl. Bukh, nr sil. 5548, 90KM; 7w
charakterystyka w 1967: 23BRT, 5NRT, 5ton; 14,17(rej.)×4,35×?m; 1 sil. 4-suw., 3-cyl. Bukh-Diesel, nr sil. 5548, 90KM; 7w
1945: ukończony jako Lindy Green H.S. 99; bandera duńska
przed 5.V.1946: dostarczony do Polski w ramach pomocy UNRRA
5.V.1946: Helena Gdy-76 (właściciel: Augustyn Białkowski, operator: Spółdzielnia „Jedność Rybacka”; Gdynia)
przed XII.1947: Świ-9 (Augustyn Białkowski; Świnoujście)
19.VI.1948: Dar-7 (Augustyn Białkowski; Darłowo)
lata 50-te: Ust-28 (Augustyn Białkowski; Ustka)
29.X.1954: Wła-55 (Augustyn Białkowski; Władysławowo)
1964/1965: poza eksploatacją (nie figuruje w rejestrze PRS-u)
24.XI.1971 (1972?): skreślony z Rejestru PRS (ostatni rejestr jaki posiadam z nim to rocznik 1972 - stan na 1 stycznia).
1972(?): wyciągnięty na brzeg w pobliży portu w Helu
IV.2013: wyciągnięty na brzeg, pozyskany przez Fundację Alternatywny Cypel w celu odbudowy.
Na podstawie Rejestrów Statków Morskich PRS za lata 1959-1972 (dzięki uprzejmości AvM) oraz niniejszego topiku.
Pomiędzy oznaką Dar-7 a Wła-55 PRS podaje jeszcze oznakę Ust-28!!
Dania, uk. 1945
PRS 41048
charakterystyka w 1945: 19,98BRT; 13,11(rej.?)×?×?m; 1 sil. 4-suw., 3-cyl. Bukh, nr sil. 5548, 100KM
charakterystyka w V.1946: poj. 141m sześc., nośn. 18,3(?)t; 16,00(całk.?)×4,35×2,35m; 1 sil. Dieslowski prod. niemieciej, 100KM
charakterystyka w 1959: 23BRT, 5NRT, 5ton; 14,17(całk.)×4,35×?m; 1 sil. 4-suw., 3-cyl. Bukh, nr sil. 5548, 90KM; 7w
charakterystyka w 1967: 23BRT, 5NRT, 5ton; 14,17(rej.)×4,35×?m; 1 sil. 4-suw., 3-cyl. Bukh-Diesel, nr sil. 5548, 90KM; 7w
1945: ukończony jako Lindy Green H.S. 99; bandera duńska
przed 5.V.1946: dostarczony do Polski w ramach pomocy UNRRA
5.V.1946: Helena Gdy-76 (właściciel: Augustyn Białkowski, operator: Spółdzielnia „Jedność Rybacka”; Gdynia)
przed XII.1947: Świ-9 (Augustyn Białkowski; Świnoujście)
19.VI.1948: Dar-7 (Augustyn Białkowski; Darłowo)
lata 50-te: Ust-28 (Augustyn Białkowski; Ustka)
29.X.1954: Wła-55 (Augustyn Białkowski; Władysławowo)
1964/1965: poza eksploatacją (nie figuruje w rejestrze PRS-u)
24.XI.1971 (1972?): skreślony z Rejestru PRS (ostatni rejestr jaki posiadam z nim to rocznik 1972 - stan na 1 stycznia).
1972(?): wyciągnięty na brzeg w pobliży portu w Helu
IV.2013: wyciągnięty na brzeg, pozyskany przez Fundację Alternatywny Cypel w celu odbudowy.
Na podstawie Rejestrów Statków Morskich PRS za lata 1959-1972 (dzięki uprzejmości AvM) oraz niniejszego topiku.
Pomiędzy oznaką Dar-7 a Wła-55 PRS podaje jeszcze oznakę Ust-28!!
Re: Ratujemy drewniany kuter WŁA 55!!!
Olśniło mnie w pracy
Przecież to kuter dziadka naszego forumowego Zelinta!!!
Było o nim odrobinę na forum 
http://fow.az.pl/forum/viewtopic.php?f= ... ra#p122310
Ów kuter nazywał się LINDGREEN (ew. LINDGREN) czy LINDY GREEN


http://fow.az.pl/forum/viewtopic.php?f= ... ra#p122310
I teraz nurtująca mnie kwestia, którą może rozwiać chyba tylko JBJB pisze:Kutry zakupione w Danii w ramach dostaw UNRRA, zarejestrowane w Darłowie
W ramach pomocy UNRRA zakupiono w Danii (na wiosnę 1946 roku) – w ramach kontraktów: T 3009, T 3010, T 3011 i T 3014 – 15 kutrów rybackich za sumę 100 827 ₤ (1 801 500 koron duńskich). Trzy z nich nosiły oznakę rybacką z Darłowa. Były to:
...
2) Gdy 76 Helena ex LINDGREEN, bud. 1945 r. poj. 141 m3, 16,0x4,35x2,35 m, niemiecki silnik Diesel o mocy 100 KM, nośność 18,3 t, cena 123 000 koron duńskich;
...
W spisie z 12 grudnia 1947 roku znaleźć można te 3 kutry: Dar 3 (13,9 m, 60 KM, użytkownik Kazimierz Zaruski), Dar 13 (13,4 m, 110 KM, uż. Edward Grzelak) i Swi 9 (16 m, 100 KM, uż. Augustyn Białkowski). Ten ostatni to ex Gdy 76.
W spisie z czerwca 1949 roku użytkownikami tych kutrów są: Spółdzielnia „Łosoś” (Dar 3), Augustyn Białkowski (Dar 7 ex Swi 9) i Edward Grzelak (Dar 13).
PS. Nowe badania pozwoliły ustalić, że kuter dziadka Zelinta to pewnie Dar 7 ex Swi 9 ex Gdy 76 Helena ex Lindgreen.

Ów kuter nazywał się LINDGREEN (ew. LINDGREN) czy LINDY GREEN

JB pisze:Ten kuter w Danii nosił oznaczenie H.S. 99 i nazwę LINDY GREEN (19,98 BRT, L=13,11 m, silnik Bukh o mocy 100 KM).
-
- Posty: 3
- Rejestracja: 2013-05-27, 19:23
Re: Ratujemy drewniany kuter WŁA 55!!!
Dzięki za tak cenne informacje!
Pozwolą nam one na bardziej merytoryczne przygotowanie się podczas rozmów z UM Hel w sprawie użyczenia działki, na której znajduje się kuter oraz zainteresowanie regionalnych mediów historią tej jednostki.
Będziemy się odzywać w sprawie naszych postępów
Pozdrawiam
Wojtek
Pozwolą nam one na bardziej merytoryczne przygotowanie się podczas rozmów z UM Hel w sprawie użyczenia działki, na której znajduje się kuter oraz zainteresowanie regionalnych mediów historią tej jednostki.
Będziemy się odzywać w sprawie naszych postępów
Pozdrawiam
Wojtek
-
- Posty: 3
- Rejestracja: 2013-05-16, 22:50
Re: Ratujemy drewniany kuter WŁA 55!!!
Witam, cały czas agitujemy w sprawie kutra i działki na którym stoi.
Polecam obejrzeć materiał ttm w którym widać opłakany stan zachowania kutra:
http://www.telewizjattm.pl/serwis-infor ... ml?play=on
Pozdrawiamy AC
Polecam obejrzeć materiał ttm w którym widać opłakany stan zachowania kutra:
http://www.telewizjattm.pl/serwis-infor ... ml?play=on
Pozdrawiamy AC
- Załączniki
-
- "Papier" wystawiony w roku 1946
- certyfikat.jpg (568.25 KiB) Przejrzano 7132 razy
-
- Napis wyryty nad dziobową zejściówką.
- tabliczka.JPG (294.84 KiB) Przejrzano 7132 razy
-
- wywiad_Samotnik_z_kutra.jpg
- Wywiad z ostatnim właścicielem kutra, który przekazał go stowarzyszeniu.
- (971.88 KiB) Pobrany 5129 razy