W stoczni Remontowa Shipbuilding S.A., należącej do grupy Remontowa Holding zwodowano 1 października pierwszy w historii polskiego przemysłu okrętowego budowany od podstaw kablowiec. Wodowanie stanowiło jeszcze jedną premierę - technologiczną.
Stocznia Remontowa Shipbuilding, inwestując w potencjał produkcyjny, zbudowała kilka lat temu płytę montażową do scalania kadłubów. Tak więc poza liniami technologicznymi, z których nowo budowane statki trafiają, w ostatniej fazie przed wodowaniem, na pochylnię boczną, działa teraz kolejne Shipbuilding zwodowała kadłub pierwszego kablowca polskiej budowy
W stoczni Remontowa Shipbuilding S.A., należącej do grupy Remontowa Holding zwodowano 1 października pierwszy w historii polskiego przemysłu okrętowego budowany od podstaw kablowiec. Wodowanie stanowiło jeszcze jedną premierę - technologiczną.
Stocznia Remontowa Shipbuilding, inwestując w potencjał produkcyjny, zbudowała kilka lat temu płytę montażową do scalania kadłubów. Tak więc poza liniami technologicznymi, z których nowo budowane statki trafiają, w ostatniej fazie przed wodowaniem, na pochylnię boczną, działa teraz kolejne miejsce: kadłuby statków powstają z sekcji i bloków na płycie montażowej (przy nabrzeżu), a do wodowania są przesuwane na dok pływający zacumowany prostopadle do nabrzeża. Jest to metoda nie nowa, zarówno na świecie, jak i w Polsce, jednak Remontowa Shipbuilding dok pływający z kadłubem statku przesuniętym z miejsca montażu na lądzie odholowywała dotychczas na jedną z głębi dokowych w siostrzanej (należącej również do REMONTOWA Holding) Gdańskiej Stoczni Remontowej S.A. Oznaczało to holowanie praktycznie dookoła całej wyspy Ostrów, na której znajdują się Stocznia Gdańsk i Remontowa S.A. Tym razem, po raz pierwszy, statek przesunięty uprzednio z płyty montażowej na dok pływający Remontowej, wodowano z doku na miejscu, w Remontowej Shipbuilding. Wczoraj wczesnym popołudniem dok z kadłbem kablowca został przemieszczony z rejonu nabrzeża przy płycie montażowej w miejsce przy pochylni, z której przeprowadza się tak widowiskowe, lubiane przez mieszkańców i gości Trójmiasta wodowania boczne. Tam zatopiono dok pływający wodując tym samym kablowiec, który wyprowadzono z doku wczoraj, 1 października, wczesnym wieczorem. Wodowanie z doku pływającego "na miejscu" to oszczędność czasu i kosztów.
Jednak Remontowa Shipbuilding, budując od początku do końca pierwszy polski kablowiec, mierzy się ze znacznie poważniejszymi i trudniejszymi wyzwaniami technologicznymi, niż wodowanie statku w nowym miejscu.
Położenie stępki pod budowę miało miejsce 16 grudnia 2013 r. W czerwcu 2014 r. odbyło się wstawienie tzw. karuzel wykonywanych przez wyspecjalizowaną firmę, które przypłynęły do stoczni drogą morską. Każda z karuzel na kable, o postaci niskiego walca o konstrukcji ażurowej charakteryzuje się ładownością ok. 2500 ton. Najpierw jednak w ładowni zamontowano dwa łożyska (każde o masie ponad 6 ton). Następnie przy pomocy żurawia o udźwigu 700 t wykonano operację wstawienia dziobowej i rufowej karuzeli oraz przykrycia ich wstawkami pokładu. Instalacja i łożyskowanie ciężkich ażurowej konstrukcji bębnów na kable wymagają wielkiej precyzji. To był kolejny ważny kamień milowy, który umożliwił operacje wstawiania i montażu poszczególnych bloków kadłuba.
Ładowność kabla tego statku charakteryzującego się długością całkowitą 95,3 m i szerokością 21,5 m, wynosić ma ok. 4250 ton, a pomieszczenia załogi mają mieścić 60 osób. Statek CLV z Remontowa Shipbuilding S.A. zostanie wyposażony w nowoczesny napęd spalinowo-elektryczny, na który składać się będą m.in. cztery główne zespoły prądotwórcze napędzające dwa pędniki azymutalne napędu głównego, dwa stery strumieniowe oraz jeden pędnik azymutalny chowany w kadłubie, zapewniający znakomite zdolności utrzymania pozycji, a także efektywną eksploatację z niskim zużyciem paliwa i niską emisją substancji szkodliwych do atmosfery. Jednostka będzie spełniać najwyższe normy związane z ochroną środowiska naturalnego i bezpieczeństwa żeglugi Clean Design.
http://www.portalmorski.pl/stocznie/now ... ipbuilding
To bardzo dobra wiadomość
