Polska Kostaryka 1937

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

kostaryka1937
Posty: 6
Rejestracja: 2014-11-09, 23:04

Polska Kostaryka 1937

Post autor: kostaryka1937 »

Szanowni Państwo,
Piszę książkę o podróży polskich Żydów do Kostaryki w Ameryce Centralnej.
Opisuję wyprawę sześcioletniego Dawida, który wyruszył s/s Warszawa z Gdyni 2 lipca 1937 roku. Potem przesiadł się na parowiec KNSM Costa Rica, prawdopodobnie w Boulogne sur Mer.
Szukam informacji o s/s Warszawa. Jak wyglądała w środku? Gdzie się zatrzymywała w trakcie podróży do Hawru? Warszawa II przed Hawrem zawijała do Londynu, czy tak też było w przypadku Warszawy? Czy zachowały się listy pasażerów? O której godzinie wyruszyła z gdyńskiego portu 2 lipca 1937 roku?
JAKIE INNE STATKI WYPŁYNĘŁY TEGO DNIA Z GDYŃSKIEGO PORTU?
Szukam też informacji o statkach KNSM. Czy ktoś zna, interesuje się? Jestem już w kontakcie z Amsterdamem i Rotterdamem ale nie jestem w stanie ustalić kilku faktów.
Dziękuję i pozdrawiam ciepło,
Ania Pamuła
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Polska Kostaryka 1937

Post autor: Marek T »

kostaryka1937 pisze:1. ...s/s Warszawa. Jak wyglądała w środku?

2. Gdzie się zatrzymywała w trakcie podróży do Hawru?

3. Warszawa II przed Hawrem zawijała do Londynu, czy tak też było w przypadku Warszawy?

4. Czy zachowały się listy pasażerów?

5. O której godzinie wyruszyła z gdyńskiego portu 2 lipca 1937 roku? JAKIE INNE STATKI WYPŁYNĘŁY TEGO DNIA Z GDYŃSKIEGO PORTU?
ad 1. O jaką informację konkretnie chodzi?

ad 2. Nie mam danych. Nie zdziwiłbym się, gdyby popłynęła od razu do Hawru. Z drugiej strony - w poprzednich rejsach zawijała wcześniej do Londynu albo Harwich. Ale jak było w tym rejsie - nie wiem.

ad 3. Nie było WARSZAWY II.
To znaczy była, ale w budowie, w Holandii. W trakcie budowy zagarnęli ją Niemcy w 1940 r.

ad 4. Nie wiem, nie szukałem. Być może są w Archiwum Państwowym w Gdyni.

ad 5. W Archiwum Państwowym w Gdyni zachowały się Dzienniki Ruchu statków w porcie. Wątpię, aby podano w nich godzinę wyjścia statku. Zazwyczaj podawano nazwę statku, dzień wyjścia / przyjścia, ładunek, port docelowy lub port, z którego statek przybył.
Na dzień 2 lipca 1937 podano port docelowy Hawr, 301 pasażerów. Kapitan - chyba J. Ćwikliński.
Wracając z Hawru zawinął do Gdyni 13 lipca 1947 r.

Tyle ode mnie. Pozdrowienia.
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4573
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Re: Polska Kostaryka 1937

Post autor: pothkan »

kostaryka1937 pisze:Szukam też informacji o statkach KNSM. Czy ktoś zna, interesuje się? Jestem już w kontakcie z Amsterdamem i Rotterdamem ale nie jestem w stanie ustalić kilku faktów.
Jakich?
Marek T pisze:ad 5. W Archiwum Państwowym w Gdyni zachowały się Dzienniki Ruchu statków w porcie.
Konkretniej, nazywało się toto Księgami ruchu statków żeglugi zagranicznej. Z tym że przedwojenne (1935-1938, 1939 chyba zaginęła) znajdują się nie w gdyńskim oddziale APG, a w głównej siedzibie w Gdańsku (na Wałowej). Sygnatury: Archiwum Państwowe w Gdańsku; Kapitanat Portu w Gdyni, sygn. 1031/29-33 (jeden rok jest w dwóch księgach; 1937 to zdaje się 1031/32).
Marek T pisze:Wątpię, aby podano w nich godzinę wyjścia statku. Zazwyczaj podawano nazwę statku, dzień wyjścia / przyjścia, ładunek, port docelowy lub port, z którego statek przybył.
Owszem, podawano godzinę. Dokładnie dzienniki zawierają kolejno następujące rubryki: liczba pojedyncza, data wpisu, rodzaj statku, nazwa statku, sygnał rozpoznawczy, bandera, właściciel, port rejestracji, pojemność brutto i netto w tonach oraz w metrach sześciennych, długość i szerokość, nazwisko kapitana, liczba załogi, agent, port przybycia, data i godzina przybycia na redę, jw. postawienia w porcie, przywóz (ładunek, pasażerowie), port docelowy, wywóz, data i godzina wyjścia z portu, nazwisko pilota, oraz uwagi (przeważnie brak lub nic ciekawego).
Marek T pisze:Na dzień 2 lipca 1937 podano port docelowy Hawr, 301 pasażerów.
301 było w III klasie, do tego 34 w I klasie. Łącznie 335 pasażerów (Warszawa nie miała kabin II klasy).
Marek T pisze:Kapitan - chyba J. Ćwikliński.
Tak, kpt. ż.w. Jan Ćwikliński dowodził Warszawą od lutego 1937 do 1940 roku, z krótką przerwą kwiecień-maj 1938, gdy zastępował go kpt. Czesław Maciejewski.
Marek T pisze:Wracając z Hawru zawinął do Gdyni 13 lipca 1947 r.
Oczywiście Markowi się zrobiła literówka, chodzi o 1937.
kostaryka1937 pisze:Gdzie się zatrzymywała w trakcie podróży do Hawru?
Prawdopodobnie nigdzie, nie licząc prawdopodobnego przejścia przez Kanał Kiloński.
kostaryka1937 pisze:JAKIE INNE STATKI WYPŁYNĘŁY TEGO DNIA Z GDYŃSKIEGO PORTU?
Pasażerskie - żadne. Najbliżej byłyby wcześniej - francuski Colombie (13 391 BRT) 29 czerwca, do Hawru z 270 ludźmi, a później 3 lipca przyszedł z 561 i 6 lipca wyszedł z 584 ludźmi z/do Nowego Jorku transatlantyk Piłsudski. Handlowych (gł. węglowców) pewnie wyszło tego dnia z dziesięć (taka była mniej więcej średnia), ale jakie - musisz sprawdzić w ww. księgach.
Ostatnio zmieniony 2014-11-10, 13:03 przez pothkan, łącznie zmieniany 1 raz.
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Polska Kostaryka 1937

Post autor: Marek T »

Dzięki za uzupełnenia.
Księgi Ruchu oglądałem dawno, więc już czas zatarł szczegóły.
kostaryka1937
Posty: 6
Rejestracja: 2014-11-09, 23:04

Re: Polska Kostaryka 1937

Post autor: kostaryka1937 »

Panie Marku! Serdecznie dziękuję za odpowiedzi. Poniżej odpowiadam. Pozdrawiam ciepło.
Marek T pisze:
kostaryka1937 pisze:1. ...s/s Warszawa. Jak wyglądała w środku?

2. Gdzie się zatrzymywała w trakcie podróży do Hawru?

3. Warszawa II przed Hawrem zawijała do Londynu, czy tak też było w przypadku Warszawy?

4. Czy zachowały się listy pasażerów?

5. O której godzinie wyruszyła z gdyńskiego portu 2 lipca 1937 roku? JAKIE INNE STATKI WYPŁYNĘŁY TEGO DNIA Z GDYŃSKIEGO PORTU?
ad 1. O jaką informację konkretnie chodzi?

Chodzi mi o informacje na temat wnętrza statku. Jak wyglądała sala jadalna, co podawana do jedzenia, o której posiłki itd. WSZELKIE detale są mile widziane.

ad 2. Nie mam danych. Nie zdziwiłbym się, gdyby popłynęła od razu do Hawru. Z drugiej strony - w poprzednich rejsach zawijała wcześniej do Londynu albo Harwich. Ale jak było w tym rejsie - nie wiem.

Mój 80-letni rozmówca wspominał, że zawinęła do Paryża, ale wiem, że to absolutnie niemożliwe :) Miał wtedy 6 lat więc pewnie coś mu się pomyliło.

ad 3. Nie było WARSZAWY II.
To znaczy była, ale w budowie, w Holandii. W trakcie budowy zagarnęli ją Niemcy w 1940 r.

ad 4. Nie wiem, nie szukałem. Być może są w Archiwum Państwowym w Gdyni.

ad 5. W Archiwum Państwowym w Gdyni zachowały się Dzienniki Ruchu statków w porcie. Wątpię, aby podano w nich godzinę wyjścia statku. Zazwyczaj podawano nazwę statku, dzień wyjścia / przyjścia, ładunek, port docelowy lub port, z którego statek przybył.
Na dzień 2 lipca 1937 podano port docelowy Hawr, 301 pasażerów. Kapitan - chyba J. Ćwikliński.
Wracając z Hawru zawinął do Gdyni 13 lipca 1947 r.

Tyle ode mnie. Pozdrowienia.
kostaryka1937
Posty: 6
Rejestracja: 2014-11-09, 23:04

Re: Polska Kostaryka 1937

Post autor: kostaryka1937 »

Bardzo dziękuję za wszystkie odpowiedzi, jestem pod wrażeniem Pana wiedzy, Dziękuję że zechciał się Pan nią podzielić.
pothkan pisze:
kostaryka1937 pisze:Szukam też informacji o statkach KNSM. Czy ktoś zna, interesuje się? Jestem już w kontakcie z Amsterdamem i Rotterdamem ale nie jestem w stanie ustalić kilku faktów.
Jakich?
Moi bohaterowie płynęli do Kostaryki statkami s/s Costa Rica, Venezuela i Colombia.

Może Pan będzie też wiedział jak wyglądała Warszawa w środku? Jej wnętrze, jak wyglądały kabiny, jak jadalnia. Co jedzono, jakie posiłki miała III klasa? I jeszcze takie pytanie praktyczne: gdzie kupowało się bilety na ten statek? Czy bezpośrednio na Dworcu Morskim? Czy wiadomo Panu ile mogły kosztować?
kostaryka1937 pisze:Gdzie się zatrzymywała w trakcie podróży do Hawru?
Prawdopodobnie nigdzie, nie licząc prawdopodobnego przejścia przez Kanał Kiloński.
A ile płynęła? Którego dnia dotarła do Hawru?
kostaryka1937 pisze:JAKIE INNE STATKI WYPŁYNĘŁY TEGO DNIA Z GDYŃSKIEGO PORTU?
Pasażerskie - żadne. Najbliżej byłyby wcześniej - francuski Colombie (13 391 BRT) 29 czerwca, do Hawru z 270 ludźmi, a później 3 lipca przyszedł z 561 i 6 lipca wyszedł z 584 ludźmi z/do Nowego Jorku transatlantyk Piłsudski. Handlowych (gł. węglowców) pewnie wyszło tego dnia z dziesięć (taka była mniej więcej średnia), ale jakie - musisz sprawdzić w ww. księgach.
A gdzie stały statki handlowe? Czy były widziane z Dworca Morskiego, z później z pokładu Warszawy (chodzi o pole widzenia mojego bohatera, co mógł widzieć w porcie tego dnia?)
ODPOWIEDZ