Theodor und Adolf Wulff errichteten 1865 eine Maschinenfabrik, die auch schiffbauliche Arbeiten ausführte. U.a. wurden
1872 zwei Kettendampfer und 1875 zwei große Fahrgastdampfer für den Dnjepr erbaut, ferner zahlreiche Bagger. Der
Betrieb wurde 1878 geschlossen.
TYP STATKU: holownik łańcuchowy
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1872;Wullf Werke, Bromberg.(Niemcy)
WYPORNOŚĆ:38 t
WYMIARY:długość-29.50 m, szerokość-4.95 m, zanurzenie-0.80 m.
SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa;moc:35 KM
PĘDNIK: łańcuch, PRĘDKOŚĆ:6 km/godz., ZAŁOGA: 6 ludzi
PRZEBIEG SŁUŻBY:
1872:BORUSSIA - F. W. Bumke, Bromberg.{D}
holownik poruszał się za pomocą łańcucha, który położony był na dnie rzeki Brdy i wybierany był na pokład za pomocą maszyny parowej, a następnie przepuszczany przez bęben, który odwijał łańcuch powodując ruch holownika. Pływał na odcinku Bydgoszcz Śluza Miejska-Śluza Kapuściska. Holował tratwy.
1891: BORUSSIA - Bromberger Schleppschiffahrt A.G., Bromberg.{D}
1908: - remont oraz wymiana maszyny parowej na nową o mocy 60 KM
1920:BORUSSIA - Lloyd Bydgoski S. A, Bydgoszcz.{PL}
1924:BRDYUJŚCIE - zmiana nazwy.
1926: - wycofany.
1943: - przebudowany na dźwig pływający otrzymał silnik spalinowy firmy Deutz o mocy 45 KM oraz napęd śrubowy, załoga liczyła 4 osoby. Niestety nazwy nie udało się ustalić.
1945: - Komisariat ds. Żeglugi Śródlądowej Rzeczypospolitej Polskiej w Bydgoszczy.
1946: - Okręgowy Urząd Likwidacyjny, Bydgoszcz.
1947: LB II - Lloyd Bydgoski S. A., Bydgoszcz.
1948: KAROL - Państwowa Żegluga na Wiśle. Oddział Bydgoszcz.
1949: KAROL - Państwowa Żegluga Śródlądowa, Wrocław. Ekspoz. Bydgoszcz.
1951: KAROL - Przeds. Państw. Żegluga na Wiśle. Ekspozytura Bydgoszcz.
1955: - wycofany i złomowany.
“GERMANIA”
TYP STATKU: Holownik łańcuchowy
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1872; Wullf Werke, Bromberg.(Niemcy)
WYPORNOŚĆ:18 t
WYMIARY:długość-30.50 m, szerokość-5.10 m, zanurzenie-0.85 m.
SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa;moc:35 KM
PĘDNIK: łańcuch, PRĘDKOŚĆ: 6 km/godz., ZAŁOGA: 6 ludzi
PRZEBIEG SŁUŻBY:
1872: GERMANIA - F.W.Bumke, Bromberg.{D}
holownik poruszał się za pomocą łańcucha, który położony był na dnie rzeki Brdy i wybierany był na pokład za pomocą maszyny parowej, a następnie przepuszczany przez bęben, który odwijał łańcuch powodując ruch holownika. Pływał na odcinku Bydgoszcz Śluza Miejska-Śluza -Kapuściska. Holował tratwy.
1899: - remont oraz wymiana maszyny parowej na nową o mocy 60 KM
1891: GERMANIA - Bromberger Schleppschiffahrt A.G., Bromberg.{D}
1920: GERMANIA - Lloyd Bydgoski S. A , Bydgoszcz.{PL}
1924: - wycofany.
19..: - złomowany.
Zakłady braci Theodora i Adolfa Wulff powstały w 1865r w Bydgoszczy (Bromberg). Mieściła się przy dz. ulicach Kr.Jadwigi (Victoriastrasse) i Dworcowej (Banhofstrasse) i zajmowała pow.1,75 ha.
Oprócz 2 statków łancuchowych zbudowała dwa pasażery salonowe do Kijowa. Ponadto pogłebiarki dla Bydgoszczy, Wrocławia,Poznania i Poczdamu. Ponadto konstrukcje mostu Bernardyńskiego w Bydgoszczy i
most we Wrocławiu. Zakończono działalność w 1875 roku. W 1886 roku na
miejscu zakładów zaczęto budowę gmachu dyrekcji koleji.Stoi do dziś zaś obok jest Archiwum Państwowe.
Waldek!
Te parowce dla Kijowa, myslisz ze byly zbudowane ?
W rejestrach rosyjskich ich nie ma
Zrobilem sobie kiedys spis wszystkich sprzed 1880
roku parowcow rosyjskich zbud. w Niemczech.
Takich tam nie bylo. A moze zaczeli je budowac, nie byly
odebranbe, splajtowali, itd ????????
Andrzej i tak mogło być. Z moich notatek wynika że statki te były budowane u Wulffa, potem w sekcjach przetransportowano je poniżej śluzy tzw Miejskiej gdzie pózniej był Zobel i zmontowano ponieważ na terenie zakładu było to nie mozliwe, pózniej ogłosili upadlość.
Tak znalazłem w WAP Bydgoszcz. Armator w Kijowie jest taki jaki podałeś.