Strona 1 z 1

Th.& A.Wulff , Bydgoszcz

: 2004-11-29, 17:09
autor: AvM
Zeby skonczyc stocznie w Bydgoszczy:

Th.& A.Wulff / Bromberg:

Theodor und Adolf Wulff errichteten 1865 eine Maschinenfabrik, die auch schiffbauliche Arbeiten ausführte. U.a. wurden
1872 zwei Kettendampfer und 1875 zwei große Fahrgastdampfer für den Dnjepr erbaut, ferner zahlreiche Bagger. Der
Betrieb wurde 1878 geschlossen.

Kettendampfer Borussia 1872
Kettendampfer Germania 1872
Personendampfer 1875 L.Brodzki & Co, Kiew
Personendampfer 1875 L.Brodzki & Co, Kiew
Bagger (diverse)

Te poglebiarki gdzies mam:
Izrael Brodskij istnial w 1874 w Kijowie.
Nie znalazlem go jednak w 1880r :-(
Tych dwoch duzych parowcow tez nie znalazlem.

: 2004-11-29, 17:14
autor: AvM
W Deutsches Museum Monachium (najwuieksze muzeum techniki w Niemczech) jest prospekt:
Ing. Th. Wulff <Bromberg

: 2004-11-29, 23:14
autor: W.Danielewicz
Łańcuchowce:

“BORUSSIA”

TYP STATKU: holownik łańcuchowy
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1872;Wullf Werke, Bromberg.(Niemcy)
WYPORNOŚĆ:38 t
WYMIARY:długość-29.50 m, szerokość-4.95 m, zanurzenie-0.80 m.
SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa;moc:35 KM
PĘDNIK: łańcuch, PRĘDKOŚĆ:6 km/godz., ZAŁOGA: 6 ludzi

PRZEBIEG SŁUŻBY:

1872:BORUSSIA - F. W. Bumke, Bromberg.{D}
holownik poruszał się za pomocą łańcucha, który położony był na dnie rzeki Brdy i wybierany był na pokład za pomocą maszyny parowej, a następnie przepuszczany przez bęben, który odwijał łańcuch powodując ruch holownika. Pływał na odcinku Bydgoszcz Śluza Miejska-Śluza Kapuściska. Holował tratwy.
1891: BORUSSIA - Bromberger Schleppschiffahrt A.G., Bromberg.{D}
1908: - remont oraz wymiana maszyny parowej na nową o mocy 60 KM
1920:BORUSSIA - Lloyd Bydgoski S. A, Bydgoszcz.{PL}
1924:BRDYUJŚCIE - zmiana nazwy.
1926: - wycofany.
1943: - przebudowany na dźwig pływający otrzymał silnik spalinowy firmy Deutz o mocy 45 KM oraz napęd śrubowy, załoga liczyła 4 osoby. Niestety nazwy nie udało się ustalić.
1945: - Komisariat ds. Żeglugi Śródlądowej Rzeczypospolitej Polskiej w Bydgoszczy.
1946: - Okręgowy Urząd Likwidacyjny, Bydgoszcz.
1947: LB II - Lloyd Bydgoski S. A., Bydgoszcz.
1948: KAROL - Państwowa Żegluga na Wiśle. Oddział Bydgoszcz.
1949: KAROL - Państwowa Żegluga Śródlądowa, Wrocław. Ekspoz. Bydgoszcz.
1951: KAROL - Przeds. Państw. Żegluga na Wiśle. Ekspozytura Bydgoszcz.
1955: - wycofany i złomowany.

“GERMANIA”

TYP STATKU: Holownik łańcuchowy
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1872; Wullf Werke, Bromberg.(Niemcy)
WYPORNOŚĆ:18 t
WYMIARY:długość-30.50 m, szerokość-5.10 m, zanurzenie-0.85 m.
SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa;moc:35 KM
PĘDNIK: łańcuch, PRĘDKOŚĆ: 6 km/godz., ZAŁOGA: 6 ludzi

PRZEBIEG SŁUŻBY:

1872: GERMANIA - F.W.Bumke, Bromberg.{D}
holownik poruszał się za pomocą łańcucha, który położony był na dnie rzeki Brdy i wybierany był na pokład za pomocą maszyny parowej, a następnie przepuszczany przez bęben, który odwijał łańcuch powodując ruch holownika. Pływał na odcinku Bydgoszcz Śluza Miejska-Śluza -Kapuściska. Holował tratwy.
1899: - remont oraz wymiana maszyny parowej na nową o mocy 60 KM
1891: GERMANIA - Bromberger Schleppschiffahrt A.G., Bromberg.{D}
1920: GERMANIA - Lloyd Bydgoski S. A , Bydgoszcz.{PL}
1924: - wycofany.
19..: - złomowany.

: 2004-11-30, 00:04
autor: W.Danielewicz
Zakłady braci Theodora i Adolfa Wulff powstały w 1865r w Bydgoszczy (Bromberg). Mieściła się przy dz. ulicach Kr.Jadwigi (Victoriastrasse) i Dworcowej (Banhofstrasse) i zajmowała pow.1,75 ha.
Oprócz 2 statków łancuchowych zbudowała dwa pasażery salonowe do Kijowa. Ponadto pogłebiarki dla Bydgoszczy, Wrocławia,Poznania i Poczdamu. Ponadto konstrukcje mostu Bernardyńskiego w Bydgoszczy i
most we Wrocławiu. Zakończono działalność w 1875 roku. W 1886 roku na
miejscu zakładów zaczęto budowę gmachu dyrekcji koleji.Stoi do dziś zaś obok jest Archiwum Państwowe.

: 2004-11-30, 00:17
autor: Gość
Waldek!
Te parowce dla Kijowa, myslisz ze byly zbudowane ?
W rejestrach rosyjskich ich nie ma :-(
Zrobilem sobie kiedys spis wszystkich sprzed 1880
roku parowcow rosyjskich zbud. w Niemczech.
Takich tam nie bylo. A moze zaczeli je budowac, nie byly
odebranbe, splajtowali, itd ????????

AvM

: 2004-11-30, 12:29
autor: W.Danielewicz
Andrzej i tak mogło być. Z moich notatek wynika że statki te były budowane u Wulffa, potem w sekcjach przetransportowano je poniżej śluzy tzw Miejskiej gdzie pózniej był Zobel i zmontowano ponieważ na terenie zakładu było to nie mozliwe, pózniej ogłosili upadlość.
Tak znalazłem w WAP Bydgoszcz. Armator w Kijowie jest taki jaki podałeś.

: 2004-12-06, 02:01
autor: AvM
Znalazlem nastepujace poglebiarki zbud. Gebr.Wulff, Bromberg:

1,2 ) HAVEL i SPREE obie 1877 8nKM 17.2x4.03x1.47x0.8
dla Thierparken-Schleuse (mysle ze chodzi o Berlin)
3) <bez nazwy> 1877 12nKM 10x4.4x2.85x0.6m
dla Frankfurtu nad odra
4) POSEN (1877) 15nKM 25.65x4.53x2.15x0.65
w Pozen/Poznan
5) BRAHE (1872) 10nKM 18.85x4.39x2.23x0.8
w Bromberg/Bydgoszcz
6) NETZE (1877) 10nKM 16.925x3.8x2.15x0.5
w Bromberg/Bydgoszcz
7-10) Wszystkie dla Breslau/Wroclaw
No.1 (1874) 10nKM/16iKM 27.0x4.6x2.18x0.58
No.2 (1874) 10nKM/16iKM 25.0x4.5x2.00x0.50
No.3 (1874) 10nKM/16iKM 25.0x4.5x2.00x0.50
No.4 (1875) 12nKM/18iKM 25.6x4.42x2.00x0.61

Zrodla Archiwum Wojewodzkie w Szczecinie 2249