Finlandia 1939-1945

Okręty Wojenne lat 1905-1945

Moderatorzy: crolick, Marmik

Marek S.
Posty: 674
Rejestracja: 2004-07-06, 15:21
Lokalizacja: Węgierska Górka k/Żywca

Finlandia 1939-1945

Post autor: Marek S. »

Finowie podczas wojny zimowej zmobilizowali cztery parowce i wcielili je jako pomocnicze stawiacze min. Poszukuję dodatkowych informacji na ich temat - stocznie, dane techniczne i losy przed oraz po mobilizacji. Poniżej to co już wiem.
Baltic – 1096 BRT; 61.42(mp) x 10.00 x 6.45 m; 10 w; 750 KM. Wodowany 11.XII.1897 i oddany do służby w lutym 1898 r. Podczas I wojny światowej jednostka portowa floty rosyjskiej "Bałtik".
Frej – 561 BRT; 10 węzłów. Wodowany 1900 r.
Poseidon – 804 BRT; 10 węzłów. Wodowany 1899 r.
Suomi – 659 BRT; 12 węzłów. Wodowany 1900 r.
dakoblue
Posty: 1563
Rejestracja: 2004-01-05, 08:42
Lokalizacja: Elblag

Re: Finlandia 1939-1945

Post autor: dakoblue »

Marek S. pisze:Finowie podczas wojny zimowej zmobilizowali cztery parowce i wcielili je jako pomocnicze stawiacze min. Poszukuję dodatkowych informacji na ich temat - stocznie, dane techniczne i losy przed oraz po mobilizacji. Poniżej to co już wiem.
Baltic – 1096 BRT; 61.42(mp) x 10.00 x 6.45 m; 10 w; 750 KM. Wodowany 11.XII.1897 i oddany do służby w lutym 1898 r. Podczas I wojny światowej jednostka portowa floty rosyjskiej "Bałtik".
Frej – 561 BRT; 10 węzłów. Wodowany 1900 r.
Poseidon – 804 BRT; 10 węzłów. Wodowany 1899 r.
Suomi – 659 BRT; 12 węzłów. Wodowany 1900 r.
jedna ksiazka racze bedzie na pewno
reszta w poszukiwaniu
jak ja dostane to sie zdzwonimy
jak jest mala to moze ja skseruje :D
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6377
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

POSEIDON 1899 619BRT 191.3x28.6ft 9w
1899 Grangemouth Dockya´rd Co., Grangemouth #197 (stocznia)
1899 Angfartygs AB Poseidon (A.Söderlund), Abo
1905 Hamburg-Amerika Line, Hamburg GE
1912 Finska Angfartygs AB, Helsingfors RU
1918 Finska Angfartygs AB, Helsingfors FIN
1944 O/Y Ph. U.Stenberg & Co AB , Jakobstad DIN
1953 Mrs. Sylvi Koski, Jyvaskyla
1954 F.Gandour, Tripoli LE
1957 przebudowany na motorowiec
1960 Mohamed Aly Ben Laden . Jeddah AA
1968 wyrzucony na brzeg aby zaslaniac kotwiczenie dhows i innych malaych jednostek

VALDIMIR 1900 515BRT 170x26 8.5w
1900 A.McMillan & Son, Dumbarton #371
1900 Petersburg & Volga Steambot & shipping Co., Ptersburg
1907 FREJ Wasa-Nordsjö Angbats AB (Karl Kurten) , Wasa FI
1925 Finska Angfartygs AB, Helsingfors FIN
1949 KARE Laiva O/Y Josef & August Soini (OY Fenno Shipping Co., Mgrs) Turku
1950 przebudowany na motorowiec
1959 FYLGIA Partrederi Fylgia (Kurt Gustafson) Porvoo-Borgaa
8.12.1961 w sztormie wszedl na skaly kolo Ventspils, z Helsingfors
15.1.62 uratowany, sprzedany przez tow. klasyfikacyjne
1962 ANASTASSIA D.Argyreas, Pireus
17.4.1965 zatonal 15 mil S Cape Kassandra, w czasie podrozy Santorin-Thessaloniki
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6377
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

BALTIC 1897 210.5x32,8 10.8w
1897 Schiffswerft von Henry Koch, Lübeck #85
1897 Helsingfors Angfartygs AB, Helsingfors RU
1920 Finska Angfartygs AB, Helsingfors FIN
1960 zlomowany przez Tykö Bruks AB, Mathildedal (przybyl 3.10.60)

HELA 1910 407BRT 164.2x25.2 10w
1910 J.W.Klawitter , Danzig #350
1910 Danziger Dampschiff. & Seebad. AG "Weichsel", Danzig
1916-19 German Navy patrol vessel
1921 HANS HERBERT Carl. Aug. John GmbH (Paul Zingel) , Danzig
- przedluzonyx 650BRT 195.2ft
1924 HELGOLAND Küstentransport & Bergungs AG, Hamburg
1927 SUOMI AB Meritoimi OY, Abo
1937 Finska Angfartygs AB, Helsingfors FIN
1944 BALTONIA Carl F. Gahlnbäck, Danzig
1944 SOLBJOERG Norsk-Tysk Rederi AB (Ditlef Lexow), Oslo
7.1944 BALTONIA Kriegsmarine okret-cel
5.1945 ciezko uszkodzony w Eckernförde
1950 zlomowany w Eisen und Metall AG, Hamburg

Czyli wszystkie statki pochodzily od najweikszego armatora finskiego
Finska Angfartygs AB, Helsinki FIN

Helsingfors = Helsinki
Abo = Turku
Gość

holownik portowy Turso z 1944

Post autor: Gość »

Zdaniem Marka B. Finowie odkupili niedawno od Rosjan holownik Turso zbud. w 1944 w Helsinkach, bodaj jedyny statek ze 104 przejetych w ramach reparacji wojennych 1944-1950~
Pytanie I - kto ma jakies porządne wieści o tym holowniku (ma być statkiem muzuem), zdjęcia mile widziane.
Pytanie II - kto ma liste ww. 104 statków z jakimiś elementarnymi dt.
Andrzej J.
Marek S.
Posty: 674
Rejestracja: 2004-07-06, 15:21
Lokalizacja: Węgierska Górka k/Żywca

Post autor: Marek S. »

Kolejna prośba o uzupełnienie informacji o fińskich statków (po mobilizacji jako dozorowce), o których wiem tyle co poniżej:
Aura – holownik/lodołamacz portowy, zbudowany w 1924 r. W 1940 r. przemianowany na Aura II.
Herkules – holownik/lodołamacz portowy, zbudowany w 1931 r.
Kustaanmiekka – zbudowany w 1915 r., eks Sadko, eks Gråhara.
Porin Karhu – holownik/lodołamacz portowy, zbudowany w 1924 r.
Rauma – holownik/lodołamacz portowy, zbudowany w 1899 r.
Suursaari – statek inspekcyjny Urzędu Morskiego, zbudowany w 1927 r.
Turku – statek inspekcyjny Urzędu Morskiego, zbudowany w 1938 r.
Jäämeri – motorowy kuter pilotowy na Morzu Barentsa.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6377
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Poki co:

Rauma (1899) AG weser, Bremen 149BRT 29.24x6.75x3,18m
Wlasciciel Oy Rauma Wood Ltd, Rauma
Suursaari (1927) Lehtoniemi , Varkaus 320t 29,5x7,2x3,6m 600KM
Turku (1938) Wärtsila Oy, Helsink 450t 33,1x7,4x3,6m 400KM 13 zalogi
Jäämeri (1933) Hietalahden telakka,Helsinki 310t 36,9x7,5x3,7m 333KM 9 zalogi

Nie mam na razie:
Porin Karhu –(1924 )
Aura (1924)
Herkules (1931)
Kustaanmiekka (1915)– nie ma w rejestrze finskim za 1922

AvM
Gość

Jedna czy dwie Aury ???

Post autor: Gość »

Moze jednak dwie:

Patrol ship Aura

Presidential Yacht Aura II (zatonęła 13.01.1940)


Tak jest przynajmniej na stronie http://www.hut.fi/~jaromaa/Navygallery/ ... winter.htm
jest tam również piękne zdjęcie Aury I

Natomiast na stronie http://www.battleships.spb.ru/KO/0196/Storog-kor.html też są dwie

"Aura-1" (550 т, 39.4 х 7.0 х 3.3 м, 750 л.с. = 11 уз, 1300 миль (8.5 уз.)) Ледокол “Аура” построен фирмой “Крейтон” (Або) по заказу финского таможенного ведомства в 1908 году. 5 августа 1914 года мобилизован и вошел в состав БФ как тральщик “Якорь” (2 х 57-мм пушки, 2 пул.) с июля 1915 года переименован в “Планету”. Принимал участие в боевых тралениях. С 1915 года на борту размещался штаб 1 отряда тральщиков. Зимой 1915/16 гг. использовался в качестве ледокола. В 1917 году принял участие в Моонзундской операции. Захвачен Финляндией в 1918 году и возвращен прежнему владельцу, после чего переоборудован в сторожевой корабль пограничной охраны.

"Aura-2" (134 т)- бывший пароход "Сигулл" 1884 года постройки. До войны использовался как президентская яхта. Во время второй мировой войны переоборудован в сторожевое судно. 13 января 1940 года при отражении атаки Щ-324 на конвой в Аландском море, на борту "Аура-2" взорвались глубинные бомбы. Корабль быстро затонул; при этом погибли ст. лейтенант Теря и еще 25 членов экипажа.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6377
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Zle :-(

AURA (1907) Crichton, Abo #580 proj 1779 (1907)
278BRT 356/400t 39.83x7.10x2.74m, 680KM=11.5w
zbud jako Okret Celny, od 1947 straz graniczna,
ostatni raz w spisie statkow finskich w 1969r.

Obrazek

AURA (1924) Crichton, Abo #701 proj 2209 (1924)
126,03BRT 29,62/26,93x6,48/7.53x3,49/3,60 380KM=12w
zbud dla miasta Turku, od 1972 miasto Vasa nazwa VAASA
ostatni raz w spisie statkow finskich w 1972r.

Obrazek

Obrazek

AURA II (1888) ex SEAGULL ex BORE II ex HALLAND
(1882) Göteborg 536t

Obrazek
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6377
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

No wlasnie
AURA z 1907 jest ewidentnie wieksza od tej z 1924
Chyba tu w stoczni Crichton skad mam te obrazki
sie pomylili. LEijonalippu Marellä podaje obrazek jak ww.

Obrazek

Takze:
http://www.hut.fi/~jaromaa/Navygallery/ ... ak.htm#aux
podaje AURA z 1907 roku.

Byloby bardziej logiczne - okret celny jako eskortowiec !

AvM
Marek S.
Posty: 674
Rejestracja: 2004-07-06, 15:21
Lokalizacja: Węgierska Górka k/Żywca

Post autor: Marek S. »

Skąd te podwójne wymiary przy Aura (1924) ?
Aura (1907) była faktycznie statkiem celnym i również służyła jako dozorowiec w składzie floty.
Podsumowując w toku wojny w MW służyły 3 jednostki o nazwie AURA:
Aura I - Aura (1907)
Aura II (1884) - jacht prezydencki, zatonął od eksplozji własnej bomby głębinowej
Aura II (druga) - Aura (1924)
a-v-m

Post autor: a-v-m »

dlugosc oa/pp
szeroksc - nie jest opisane ale moze byc wl, max,
zanurzenie - nie jest opisane -ale moze byc np dziob/rufa lub std/max
itd.

AvM
Marek S.
Posty: 674
Rejestracja: 2004-07-06, 15:21
Lokalizacja: Węgierska Górka k/Żywca

Post autor: Marek S. »

Tym razem pytanie o jednostki celne - określane jako typ Silma (dł. 17-20 m; 8 węzłów; 65 KM):
Mercurius – zatopiony 25.VII.1944 przez sowieckie bombowce.
Pori – wycofany ze służby 8.XI.1950.
Silmä – wycofany ze służby w 1955 r. Przemianowany na Proomu 1 (Pmu 1) i użytkowany do 1970 r. jako prom portowy.
Tornio – wycofany ze służby 4.III.1958.
Pytania na które szukam odpowiedzi - kto je zbudował, jakie były ich faktyczne dane techniczne oraz ich losy.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6377
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Ja mam tak w II WS

Rak: Pori 1907, Merkurius , Pori je Silma ; 1908 Helsinki

Jest to dla mnmie troche mylace

16.6m 65KM=8w

Lasy mam jak u Ciebie.

Spis stoczniowy Sandwikens (okrety celne):
#168 TORNEA (1907) 16.60/15,44x3,96x1,49/1,80 8,5w
#173 TORNEA (1907-8)16.60/15,42x3,96x1,30/1,30 8,5w
#174 MARIEHAMN (1907-8)16.60/15,42x3,96x1,30/1,30 70KM=8,5w 35BRT
#175 NYSTAD (1907-8)16.60/15,42x3,96x1,30/1,30 70KM=8,5w 35BRT
#179 MERKURIUS (1908-9)17.15/15,90x4,00x1,22/1,22 70KM=8,5w 35BRT

Pori to o ile pamietam Björnborg:

Byl jeszcze jeden w II WS KVARKEN (1909) Helsinki 17,2m 65KM
(powinien wg wymiarow on byc ex MERKURIUS)


byla tam stocznia Björnborg Mekaniska Werkstad (W.Rosenlew)

Wyglada , ze po odzyskaniu niepodleglosci okrety te zmienily nazwy.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6377
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

W 1921 i 1922 w rejestrach statkow finskich tych jednostek nie ma w spisie statkow celnych. Moze byly w MW.
ODPOWIEDZ