LLoyd Austriaco

Okręty Wojenne do 1905 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6760
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

LLoyd Austriaco

Post autor: AvM »

To ciekawa Kompania

Przez wiele lat byla subwencjonowana przez przez panstwo austriackie,.
Jej statki byly "rezerwowymi" floty austriackiej, dowodcami byli oficerowie marynarki.
Statki mialy< czesto w ladowniach dziala.
W miar potrzeb marynarka wypozyczala , mobilizowala i kupowaqla (przejmowala) jej okrety.

Zaczne od dzisiejszego spieca z pewnym pisarzem morskim.
Chodzi o statek STADIUM
Otoz tenze Pan uwaza ze chodzi o hrabiowska rodzine Stadion, ale nie jest to najprawdopodobniej prawda.

Na poczatek obrazek tego statku jako awiza przed bitwa pod Lissa.
Załączniki
Lissa-1.jpg
Lissa-1.jpg (349.1 KiB) Przejrzano 4993 razy
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6760
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

LLoyd Austriaco

Post autor: AvM »

Spis parowcow kompanii w 1866
(Uzywano tez czesto numerow - "Dampfer Nr.7" itd)
Załączniki
Almanak-1866-1.png
Almanak-1866-1.png (124 KiB) Przejrzano 4991 razy
Almanak 1866-2.png
Almanak 1866-2.png (169.48 KiB) Przejrzano 4991 razy
Almanak1866-3.png
Almanak1866-3.png (85.02 KiB) Przejrzano 4991 razy
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6760
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

LLoyd Austriaco

Post autor: AvM »

Archivio marittimo. Raccolta di scelte notizie nautiche. Red. da E. Iginio Mikocz
Band 3
Vincenzo Gallo · 1869

zamieszcza ciekawa liste ststkow zbudowanych przez na placu San NMArco w Triescie dla LLoyda
Załączniki
Archivio  1869 -3  11.png
Archivio 1869 -3 11.png (157.12 KiB) Przejrzano 4989 razy
Archivio  1869 3 12.png
Archivio 1869 3 12.png (198.12 KiB) Przejrzano 4989 razy
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6760
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

LLoyd Austriaco

Post autor: AvM »

Tu zdjecie STADIUM w porcie Triest jako plywajacy magazyn
Załączniki
Stadium Triest.jpg
Stadium Triest.jpg (573.67 KiB) Przejrzano 4985 razy
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6760
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

LLoyd Austriaco

Post autor: AvM »

I pierwstze parowce LLoyda Austriackiego , w tym STADIUM
Załączniki
Lloyd 01.jpg
Lloyd 01.jpg (554.29 KiB) Przejrzano 4983 razy
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6760
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

LLoyd Austriaco

Post autor: AvM »

A na koniec zksiazki
Wladimir Aichelburg
"Register der k.(u.)k.Kriegschiffe
Ktory jasno tlumaczy ze okret nazywal sie STADIUM !!!
Gdyby okret pochodzil od hrabiow STADION , by sie nazywal z tytulem: CONTE STADION/GRAF STADION
Załączniki
Aichelburg-1.jpg
Aichelburg-1.jpg (338.99 KiB) Przejrzano 4981 razy
Aichelburg-2.jpg
Aichelburg-2.jpg (75.25 KiB) Przejrzano 4981 razy
Ostatnio zmieniony 2025-02-04, 00:34 przez AvM, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6760
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

LLoyd Austriaco

Post autor: AvM »

Gwoli uzupelnienia
STADIUM

Budowa: Gaspare Tonello,. San Marco, Triest
Maszyny; Miller & Ravenhill, London
Załączniki
Tonello 1839.png
Tonello 1839.png (303.07 KiB) Przejrzano 4978 razy
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6760
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

LLoyd Austriaco

Post autor: AvM »

Parowiec TRIEST
Załączniki
Trieste_low.jpg
Trieste_low.jpg (43.01 KiB) Przejrzano 4832 razy
Ostatnio zmieniony 2025-02-04, 19:53 przez AvM, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6760
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

LLoyd Austriaco

Post autor: AvM »

I jeszcze raz STADIUM
Załączniki
Stadium--tr.jpeg
Stadium--tr.jpeg (34.44 KiB) Przejrzano 4807 razy
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6760
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

LLoyd Austriaco

Post autor: AvM »

Bryg TRIEST (tak przy okazji)

Okret ten odegral role w eskortowaniu austriackiego brygu GIANMATTEO (z polskimi uciekinierami) w Maju 1849
Sytacje podobna do dzis Polakom nie potzwolono zejsc na brzeg w Marsylii
Noze ktos wie wiecej o tych uciekinierach (ponoc z zaboru rosyjskiego)
Załączniki
Gianmatteo.png
Gianmatteo.png (91.56 KiB) Przejrzano 4804 razy
Napoleon
Posty: 4627
Rejestracja: 2006-04-21, 14:07
Lokalizacja: Racibórz

LLoyd Austriaco

Post autor: Napoleon »

Andrzej, widzę że ci to "leży na wątrobie". Parowiec, który Ty nazywasz Stadium, nazywał się Stadion. Na część polityka austriackiego Franza von Stadion, hrabiego Warthausen.
Tu masz link do wikipedii aby zobaczyć któż on zacz: ttps://en.wikipedia.org/wiki/Franz_Stadion,_Count_von_Warthausen
Spotkałem się z nazwą Stadium, ale jest ona błędna - daj sobie to powiedzieć. Przykładowo (ale takich przykładów mogę znaleźć więcej) Gogg w swej znanej książce "Osterreichs Kriegsmarine 1848-1918" (wydanie z 1974 r.) wspomniany statek nazywa tak jak powinien - Stadion (s. 33, 58).
Trudno, by nazwać statek na czyjąś część dając mu przekręcone nazwisko. Przy czym nie zawsze nadawano nazwy okrętom/statkom w Austrii a potem Austro-Węgrzech uwzględniając tytuły. Przykładów takich jest bez liku, więc ten argument, który przytoczyłeś, nie ma żadnego znaczenia.
Rozmawialiśmy o tym telefonicznie, ale tradycyjnie zacząłeś "histeryzować". Znasz się na okrętach i statkach, masz wielką wiedzą, ale tak jak każdy człek, jesteś omylny. I właśnie popełniłeś błąd. Błędy popełnia każdy i to nie jest wstyd. Wstydem jest upierać się przy tym, że się ma rację, gdy jest czymś oczywistym, że tej racji się nie ma.
Przy okazji mam pytanie: pomożesz mi czy nie we wiadomej sprawie, czy raczej sprawach? :wink:

Edit. Z nazwami bywa różnie. Zwróć uwagę, że w poście 6555 dałeś ilustrację parowca Triest. Przy czym na ilustracji wyraźnie jest wypisana na osłonie jego koła napędowego nazwa Trieste (włoska). W marynarce austriackiej zdarzało się, że nazwy włoskie i niemieckie funkcjonowały równolegle obok siebie. Zresztą, w marynarce austriackiej początkowo obowiązywały komendy włoskie (Niemców służyło w marynarce tyle, co kot napłakał). Zmieniło się to wszystko dopiero po wydarzeniach 1848-1849. Wielu Włochów, głównie oficerów, bo jeśli chodzi o marynarzy, to ich procent w załogach okrętów austriackich utrzymywał się mniej więcej na poziomie 15 %, odeszło wówczas ze służby, szczególnie oficerów. Dahlerup (Duńczyk na służbie austriackiej) zreformował wówczas marynarkę cesarską i m.in. wprowadził niemieckie komendy (dopiero pod koniec lat 40 XIX wieku!). Zaczęto też coraz częściej używać nazw niemieckich, choć też nie zawsze - nie było tu reguły. Nawet w dokumentach można było się spotkać raz z nazwami włoskimi, raz z niemieckimi (choć później zaczęto, raczej konsekwentnie stosować nazwy niemieckie). To jest dość zagmatwany problem i twoje podejście do niego, które nazwałbym dogmatycznym, nie jest najszczęśliwsze, delikatnie mówiąc. Ale to tak nawiasem.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6760
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

LLoyd Austriaco

Post autor: AvM »

Napoleon pisze: Andrzej, widzę że ci to "leży na wątrobie". Parowiec, który Ty nazywasz Stadium, nazywał się Stadion. Na część polityka austriackiego Franza von Stadion, hrabiego Warthausen.
A twardziel dalej, raz wymyslil, bo to jego. I jesczze mi zarzuca "histerycznosc" , ktora jak latwo zauwazyc wywodzi sie z "historicznosci", wiec nie domnie.

Wszyscy sie wiec myla, od czasopism i dokumentow z epoki , do dzisiejszuych opracowan.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6760
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

LLoyd Austriaco

Post autor: AvM »

Wodowanie parowca Egitto
Załączniki
Egitto.jpg
Egitto.jpg (119.12 KiB) Przejrzano 4759 razy
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6760
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

LLoyd Austriaco

Post autor: AvM »

Statki LLoyd Austruiiaco w sluzbie MW
na tlusto, a jak, statki zakupione przez marynarke

1848-49
Maria Dorothea 4.1848 – 8.1849 Navy, 1870 out of service.
Arciduca Lodovico 8.1849 Navy, 1868 out of service.
Trieste 4.1848 – 9.1849 and 5.1859 – 9.1860 Navy, 1870 out of service.
Custoza ex Imperator bought 2.01.1849
Curtatone ex Imperatrice bought 2.01.1849

1853-1854
Padua ex Principessa Contessa Clementina 6.1853 – 4.1854 Navy, 1866 out of service. Very
Cremona ex Conte Mocenigo 1853 – 5.1854 Navy,

1859-1860
Trieste 4.1848 – 9.1849 and 5.1859 – 9.1860 Navy, 1870 out of service.
Oriente ex Baron Eichhoff 4. – 7.1859 Navy, 1873 out of service.
Istria ex Conte Mittrowsky 4.1859 – 2.1860 Navy, 1870 out of service.
Milano ex Arciduca Federico 4. – 7.1859 Navy, 1868 out of service.
Germania 4.1859 – 9.1860 Navy, 1873 out of service.
Venezia 4. – 7.1859 and 1866 Navy, 1873 out of service.
Africa 4. – 5.1859 and 9.1860 – 1861 Navy, 1876 out of service.
Stadium 1. – 6.1859 and 1866 Navy, battle of Lissa, 1874 out of service, stationary in Trieste, 15.11.1911 sunk.
Adria 4. – 7.1859 Navy, 1871 out of service.
Bombay 1. – 6.1859 Navy, 1870 out of service.
Benaco 4. – 7.1859 Navy, 1865 lengthened. 1887 out of service.
Lario 4. – 7.1859 Navy, 1865 lengthened. 1889 out of service.
Verbano 4. – 7.1859 Navy, 1865 lengthened. 1888 out of service.
Neptun 1.1859 – 10.1860 Navy, 1876 out of service.
Greif ex Jupiter was purchased by the Lloyd in 1857 in England, and hired for the Navy on 29.4.1859. Scuttled on 17.6.1859 to block the entrance to the lagoons. Raised on 30.6, purchased from the Lloyd on 10.7.1860. Transport duty, then repairs. 1866 battle of Lissa. 1869 with Emperor Franz Josef to the Levant, later as yacht in reserve. 1888 adapted as Sea mines and torpedo training ship called Alpha. 1892 deleted.
America 10.1860 – 3.1861 Navy, 1875 out of service.
Australia 9.1860 – 1861 Navy, 1877 out of service.
Pluto 4.1859 – 7.1860 Navy, 1870 out of service.
Triest ex Egitto was hired from the Lloyd on 29.4.1859 and scuttled on 17.6. as blockade in Venice. Raised on 11.10.1859 and repaired. 28.4.1860 purchased from the Lloyd, transport duty, 1866 in Pola. 1868 – 1871 coast survey in Dalmatia, then reserve and occasional use as yacht. 1890 deleted, 12.8.1891 laid up for scrapping
Fiume ex Roma was hired from the Lloyd on 25.4.1859 and scuttled on 17.6. as blockade in Venice. Raised on 3.9.1859 and repaired. 1860 purchased from the Lloyd, transport duty, 1866 in Pola. 1866 – 1868 coast survey in Dalmatia, 1869 – 1876 station ship in the Black Sea. 31.1878 deleted, hulk.

1866
Venezia 4. – 7.1859 and 1866 Navy, 1873 out of service.
Stadium 1. – 6.1859 and 1866 Navy, battle of Lissa, 1874 out of service, stationary in Trieste, 15.11.1911 sunk.
Arciduca Francesco Carlo Renewed 1866 Navy, 1870 out of service.
Vulcano 1866 Navy, 1875 out of service.
Gargnano ex Egitto was the first steamer launched on the new shipyard of the Lloyd. 1866 hired for the Navy, 19.7.1866 scuttled to block the main port of Lissa. 9.1866 raised and purchased from the Lloyd. Repairs, relaunched in 1868. 1869 Levant on occasion of the opening of the Suez Canal. From 1870 on hospital ship and transport until 1887. 1890 accomodation ship, 1891 laid up.

Zwracam uwage
statki we flocie: Triest
statki w Lloydzie: Trieste
Ostatnio zmieniony 2025-02-06, 00:57 przez AvM, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6760
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

LLoyd Austriaco

Post autor: AvM »

No i ADRIA
Załączniki
Adria.jpg
Adria.jpg (75.21 KiB) Przejrzano 4753 razy
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6760
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

LLoyd Austriaco

Post autor: AvM »

Arciduca Francesco Carlo
Załączniki
Arciduca Francesco Carlo.png
Arciduca Francesco Carlo.png (1.14 MiB) Przejrzano 4747 razy
ODPOWIEDZ