Strona 1 z 2
Armator Vincenzo Florio z Palermo
: 2025-07-19, 20:29
autor: AvM
Napoleon pisze: ↑
Nie chcę zakładać nowego tematu, więc zapytam się tutaj. Rzecz dotyczy neapolitańskiego (Królestwo Obojga Sycylii) parowca bocznokołowego Aquila, czyli przejętego przez władze w 1849 roku parowca należącego do znanego sycylijskiego przedsiębiorcy Vincenzo Florio o nazwie Palermo. Z tego co się orientuję, Florio starał się "palić Panu Bogu świeczkę i diabłu ogarek" co m.in. polegało na tym, że ów parowiec transportował broń dla rewolucjonistów walczących z Burbonami. Miał pecha i został zatrzymany i przejęty. Tak nawiasem, o Florio jest serial chyba na platformie Disneya. W jednym z odcinków pojawia się nawet chrzest parowca Palermo a potem wątek jego przejęcia przez rząd (choć bez szczegółów).
Rzecz jednak w tym, że nie wiem gdzie został zbudowany? Można się spotkać niekiedy z informacją, że w Genui, ale to niemożliwe. Parowiec zbudowano na 99 % w Wielkiej Brytanii (tam zresztą Florio zamawiał wszystko, i maszyny i statki). 7 września parowiec został przejęty przez garybaldczyków w Neapolu a potem 17 listopada przekazany marynarce piemonckiej.
Sprawa jest dosyc skomplikowana, bo mam w mojich notatkach
ze statek zbudowal Robert Duncan w Greenock.
Sprawdzalem dzisiaj, na razie jedynym zrodlem jest lista stoczniowa skompilowana przez
mojes s.p. Paula Blackburna. Tak ze poszukam jeszcze.
Zrodla wloskie, glownie na podstawie opracowan Radogny podaja ze okret zwodowano w 1840 roku.
Silniki Roberta Napiera (Nr.76) zamontowano 2 czerwca 1841
Statek wyplynal 25.08.1841 z Clyde do Sicilii via Falmouth, Gibraltar i Marseille;
18.09.1841 doplynal do Palermo
Statek byl "Amministrazione dei pacchetti a vapore siciliani".
02.09.1841 byl zakupiony przez Vincenzo Florio
w styczniu 1848 opanowany przez rewolucjponistow Sycylijskich
02.08.1849 zajety przez flote Neapolitanska.
1850 w sluzbie pocztowej "Amminitrrazione delle poste e dei procacci"
1854 przemianiwany na AQUILA
w 1856 przebudowany przez Regio Cantiere Castellammare di Stabia (Nr 44)
Otrzymal nowy silnik 150nhp
07.09.1860 Flota Sardynii w Naples.
17.03.1861 w slozbie narynarki Wloskiej.
14.6.1863 Aviso II classe.
15.03.1874 zdemobolizowany
31.03.1875 skreslony z list floty
Armator Vincenzo Florio z Palermo
: 2025-07-19, 20:29
autor: AvM
Napoleon pisze: ↑
Florio rząd burboński przejął też inny statek - w kwietniu 1860 roku parowiec Etna, wykorzystywany później do transportu wojska i jako awizo. Jako jeden z nielicznych udał się z królem do Gaety, gdzie został 22 stycznia 1861 roku zatopiony w porcie ogniem artylerii okrętów piemonckich. Potem wydobyty, wszedł do służby w marynarce włoskiej jako Sesia. Został zbudowany przez stocznię Thomsona w Glasgow (jakiś trop? Florio często, choć przecież nie zawsze, kupował od tych samych kontrahentów).
Statek zbudowal James & George Thomson, Govan (Nr.32)
Maszyny tez tej firmy.
Jesli chodzi o statki zbudowany nad rzeka Clyde polecam strone:
https://www.clydeships.co.uk/view.php?y ... essel=ETNA
Podobno zaczety jako
Constantin, ale zwodowany juz jako
Etna
Glasgow Chronicle - Wednesday 24 December 1856
Armator Vincenzo Florio z Palermo
: 2025-07-19, 20:30
autor: AvM
Napoleon pisze: ↑
Nie wiem też gdzie został zbudowany inny okręt neapolitański, awizo Ferdinando II (poza tym, że także w W. Brytanii).
Ktoś mógłby mi pomóc? Andrzej?
Rzecz nie jest dla mnie jakoś super pilna lub nadzwyczaj ważna, ale mnie intryguje i "dręczy".
Zbudowany jako parowiec pocztowy dla
"Real Delegazione dei Pacchetti a Vapore Napoletani"
Projekt znanego inzyniera
Thomas J. Ditchburn
Zbudowany przez stocznie
Henry Fletcher, Sons & Fearnall, Limehouse
Maszyny firmy
Maudslay, Sons & Field
Wodowany 1834
Proby 20 kwiecien 1834
W sluzbie 6 grudzien 1834
Ta sama firma wodowala 27.02.1834 parowiec Nettuno dla Sardynskiej Sluzby pocztowj
Armator Vincenzo Florio z Palermo
: 2025-07-19, 21:15
autor: Napoleon
statek zbudowal Robert Duncan w Greenock
Dzięki
Armator Vincenzo Florio z Palermo
: 2025-07-20, 00:31
autor: AvM
Florio i jego statki sprzed 1860 roku
Armator Vincenzo Florio z Palermo
: 2025-07-20, 00:35
autor: AvM
CORRIERE SICILIANO (14.08.1852) James & George Thomson, Govan (Nr4)
461brt 313 nrt
Armator Vincenzo Florio z Palermo
: 2025-07-20, 00:39
autor: AvM
ELLAN VANNIN (24.06.1854) William & John Laird, Birkenhead (Nr.119)
350 brt 130 nrt
Maszyny :Fawcett, Preston & Co. Ltd.
w sierpniu 1858 sprzedany Cunard & Wilson , w imienu rzadu Sardynii
1858 ARCHIMEDES Florio
Armator Vincenzo Florio z Palermo
: 2025-07-20, 00:57
autor: AvM
ELETTRICO (16.09.1859) Scott & Co., Greenock (Nr. 67)
577 grt
Armator Vincenzo Florio z Palermo
: 2025-07-20, 12:56
autor: Napoleon
Jeszcze raz dzięki za pomoc.
Armator Vincenzo Florio z Palermo
: 2025-07-20, 14:35
autor: AvM
Poniewaz zamieszalo sie tu
"Real Delegazione dei Pacchetti a Vapore Napoletani"
Parowiec NETTUNO
Projekt znanego inzyniera
Thomas J. Ditchburn
Zbudowany przez stocznie
Henry Fletcher, Sons & Fearnall, Limehouse Wodowany 27.02.1834
Maszyny firmy
Maudslay, Sons & Field 120nhp
1858 skreslony z list floty
zlomowany w Castellamare
Maszyny uzyte w 11.1858 dla kolowego awiza Sirena.
Armator Vincenzo Florio z Palermo
: 2025-07-20, 14:58
autor: AvM
"Real Delegazione dei Pacchetti a Vapore Napoletani"
Parowiec SAN VENEFREDE
Zbudowany przez stocznie
William Denny, Dumbarton. Zbudowany 1830 (czy 1823?)
Maszyny firmy
David Napier, Glasgow 50nhp
28.07.1830 zarejestrowany jako Saint Winifred "builder's certificate" Liverpool #102.
19.01.1832 zarejestrowany dla John Richardson, merchant, Liverpool (81bm).
19.03.1834 zarejestrowany de novo #40.
19.11.1834 mortgaged to Bank of Liverpool by assignment.
25.12.1834 uszkodzony przez pozar w Neapolu po przynbyciu z Leghorn.
07.09.1835 odbudowany i wodowany przez Regio Cantiere Castellammare di Stabia, #24
jako statek pocztowy San Venefrede.
18.05.1839 Real Marina.
1840 Amminstrazione delle Poste e dei Procacci.
21.09.1850 sprzedany James (Giacomo) Close.
06.1854 nazwany "Sebeto"
26.12.1855 sprzedany w Istanbule.
1863 ? zlomowany
1858 skreslony z list floty
zlomowany w Castellamare
Maszyny uzyte w 11.1858 dla kolowego awiza Sirena.
Armator Vincenzo Florio z Palermo
: 2025-07-20, 15:37
autor: AvM
Parowiec VELOCE
210t
1836 Zbudowany Leopoldo Sicard .Castellammare di Stabia, Naples
maszyny z Glasgow 60nhp
1837 wlasciciel Duca di Torlonia, Rzym (bandera panstwa papieskiego=
1837-39 operowany przez "Real Delegazione dei Pacchetti a Vapore Napoletani", Neapol
1839 zwrocony wlascicielowi, manager Sicard, Neapol
1841 sprzedany w publicznej aukcji
Armator Vincenzo Florio z Palermo
: 2025-07-20, 17:00
autor: AvM
Znalazlem obrazek AQUILA ., ale to raczej dzielo sztuki niz prawdziwy obraz
Armator Vincenzo Florio z Palermo
: 2025-07-20, 17:47
autor: AvM
Jest do kupienia ksiazka (ze 40 EURO)
Tu pierwsze 9 stron dla zapoznania
Le navi dei Florio. Storia delle attività armatoriali 1840 - 1931
By Paolo Piccione
https://www.academia.edu/124575032/Le_n ... _1840_1931
Armator Vincenzo Florio z Palermo
: 2025-07-20, 19:34
autor: AvM
INIDEPENDENTE drewniany parowiec
1847 zbudowany La Ciotat
Maszyny z Glasgow (nie Napier)
1847 INDEPENDANT Cie. des Bateaux a Vapeur du Levant (Maison Rostand), Marsylia
<nie wymieniany przez Paula Bois "Armaments ;arseillais ... (1831-1988)>
11.1848 INIDEPENDENTE Florio, Neapel
1849 nazwa zmieniona na DILIGENTE ze wzgledow politycznych (zeby nie denerwowac rzadu)
1860 INIDEPENDENTE
1873 rozebrany.
Obrazku na razie nie ma.
Armator Vincenzo Florio z Palermo
: 2025-07-20, 19:47
autor: AvM
MANX FAIRY (11.06.1853) William & John Laird, Birkenhead (nr 99)
Maszyny Fawcett, Preston,
15.08.1853 rejestracja "builders certificate"
8.1853 rejestracja Ramsey Isle of Man S.P.Co, Ramsey #3
18.12.1857 W.Clucas, D.Goldsmith. D.H.Cawle, Ramsey
29.12.1857 W.Clucas, D.Goldsmith. D.H.Cawle, Ramsey #4
12.11.1861 rejestr brytyjski zamlniety, sprzedany za granice
1860 DISPACCIO Florio
6.9.1877 zatonal