Okręty - Typy
- SmokEustachy
- Posty: 4539
- Rejestracja: 2004-01-06, 14:28
- Lokalizacja: Oxenfurt
- Kontakt:
Broadside ironclad - pancernik z baterią burtową (np. HMS Warrior).Jest problem:
broadside ironclads - pancernik bateryjny
central-battery ironclad - pancernik kazamatowy?
central citadel turret-ship - pancernik cytadelowy?
Barbette Battleship - pancernik barbetowy
turret-ship - pancernik wieżowy
Central-battery ironclad - pancernik centralno-bateryjny (np. HMS Bellerophon)
Central citadel turrt ship - wieżowy okręt cytadelowy (np. HMS Colossus http://www.dreadnoughtproject.org/tech/colossus/)
Barbette battleship - pancernik barbetowy.
Turret ship - okręt wieżowy.
Casemate ironclad - pancernik kazamatowy.
- dessire_62
- Posty: 2033
- Rejestracja: 2007-12-31, 16:30
- Lokalizacja: Głogów Małopolski
Wszystko zależy co kto nazywa pancernikiem.Michał_86 pisze: 1) Czy pierwszym pancernikiem kazamatowym był: HMS Royal Alfred z 1867?

Przyjmuje sie, ze pierwszym pancernikiem kazamatowym był hms Bellerophon, jak sam wcześniej napisałeś.
Przed nim było kilka okrętów z opancerzonymi kazamatami, ale drewnianych, np Royal Alfred,Resarch i kilka innych.
Dupeere posiadał tylko barbety, ale Ocean z 1870i kilka innych przed Dupeere miały i kazamatę i barbety.2) Kiedy powstał pierwszy pancernik barbetowy? Czy był nim: Amiral Duperré z 1877?
Mnie się to wszystkie terminy zaczynają czasami mylić i mam zbiegowisko w głowie, ale tak sobie kombinuję, że bateryjny, to taki okręt, na którym armaty zajmują cały pokład od dziobu do rufy, a centralno-bateryjny, to taki, na którym armaty są skupione w wydzielonej przestrzeni na śródokręciu. Może to pokrętne nieco, ale tak mi wychodzi.Michał_86 pisze:czym różni się pancernik bateryjny od centralno-bateryjnego?
Mógłbyś podać jakieś przykłady pancernika kazamatowego?
Najgorzej jest u mnie z rozróżnieniem cytadelowych i kazamatowych, bo spotykałem się z obydwiema nazwami w stosunku do okrętów mających armaty w takiej właśnie centralnej baterii.
No i byłoby dobrze, gdyby ktoś zechciał rzucić nieco światła na zagadnienie i raz na zawsze rozwikłać ten problem.
UWAGA!
Od 2024 konto prowadzone przez Żonę RyszardaL (Małgorzatę).
====================
http://www.flotyllerzeczne.aq.pl/
http://www.biuletyn2008.republika.pl
"Demokracja to najgorszy z ustrojów - rządy hien nad osłami" Arystoteles
Od 2024 konto prowadzone przez Żonę RyszardaL (Małgorzatę).
====================
http://www.flotyllerzeczne.aq.pl/
http://www.biuletyn2008.republika.pl
"Demokracja to najgorszy z ustrojów - rządy hien nad osłami" Arystoteles
Wszystko przez język polski.
Centralno-bateryjny (central-battery ironlcad) ma baterię centralną - działa skupione na śródokręciu, często z możliwością prowadzenia ognia osiowo. Bateryjny ma po prostu baterię - HGW jaką. HGW jaki termin angielski miałby temu odpowiadać. Może chodzić np. o pancernik z baterią burtową (broadside ironclad) - wtedy działa byłyby rozmieszczone na całej długości pokładu działowego.czym różni się pancernik bateryjny od centralno-bateryjnego?
A teraz jest pytanie - co my rozumiemy przez pancernik kazamatowy? W języku angielskim przez casement ironclad rozumie się zwykle konfederackie wynalazki w stylu CSS Virginia. W języku polskim często traktuje się to jako synonim pancerników centralno-bateryjnych.Mógłbyś podać jakieś przykłady pancernika kazamatowego?
Ciekaw jestem, kto pierwszy to wymyślił i dlaczego to pokutuje tyle czasu. Koreańskie "żółwie" cechowały się zadaszonym pokładem ale wcale nie wiadomo, czy "żelazo" na nim stanowiło formę pancerza, czy raczej ostrza zniechęcające do abordażu. Jeśli był to "pancerz" to chyba jedynie w celu uniemożliwienia wyrąbania sobie drogi na pokład przez wroga, bo przed artylerią tak położona skorupa nie mogła chronić w żaden sposób.Wszystko zależy co kto nazywa pancernikiem. Very Happy Podobno pierwsi byli Chińczycy ze swoim żółwiem. Język
- dessire_62
- Posty: 2033
- Rejestracja: 2007-12-31, 16:30
- Lokalizacja: Głogów Małopolski
Pancerz zostaje pancerzem, obojętnie przed czym ochraniał, kulami działowymi, rakietami, strzałami czy tez ogniem buchającym z paszczy smoka.Ramond pisze:Ciekaw jestem, kto pierwszy to wymyślił i dlaczego to pokutuje tyle czasu. Koreańskie "żółwie" cechowały się zadaszonym pokładem ale wcale nie wiadomo, czy "żelazo" na nim stanowiło formę pancerza, czy raczej ostrza zniechęcające do abordażu.
Co powie Kolega na Santa Anne, jako na prekursora pancerników?W końcu Glorie też była drewniana.
http://en.wikipedia.org/wiki/Santa_Anna_%28ship%29
Dobrze że ktoś w końcu zauważa inne nacje niż tylko dumny Albion.Michał_86 pisze:2) Kiedy powstał pierwszy pancernik barbetowy? Czy był nim: Amiral Duperré z 1877?
Na tej stronie znajdzie Kolega multum informacji o pierwszych pancernych okrętach marynarki francuskiej.
http://dossiersmarine.free.fr/fs_f_F4.html
http://dossiersmarine.free.fr/fs_f_F7.html
- dessire_62
- Posty: 2033
- Rejestracja: 2007-12-31, 16:30
- Lokalizacja: Głogów Małopolski
Nie chcecie Koreańczyków, to może to był pierwszy pancernik kazamatowy?
http://de.wikipedia.org/wiki/Finis_Bellis
http://de.wikipedia.org/wiki/Finis_Bellis
Nie można zapominać o jeszcze jednym typie, mianowicie, o pancerniku balustradowym. Przedstawicielem był HMS "Devastation".
To już chyba komplet.
To już chyba komplet.
UWAGA!
Od 2024 konto prowadzone przez Żonę RyszardaL (Małgorzatę).
====================
http://www.flotyllerzeczne.aq.pl/
http://www.biuletyn2008.republika.pl
"Demokracja to najgorszy z ustrojów - rządy hien nad osłami" Arystoteles
Od 2024 konto prowadzone przez Żonę RyszardaL (Małgorzatę).
====================
http://www.flotyllerzeczne.aq.pl/
http://www.biuletyn2008.republika.pl
"Demokracja to najgorszy z ustrojów - rządy hien nad osłami" Arystoteles
Czyżby wszystkie drewniane żaglowce od XVIII wieku były pancernikami? W końcu miały "pancerz" miedziany chroniący przed świdrakami (a przecież "obojętnie przed czym ochraniał").Pancerz zostaje pancerzem, obojętnie przed czym ochraniał, kulami działowymi, rakietami, strzałami czy tez ogniem buchającym z paszczy smoka.
Tylko i wyłącznie w sensie mojej powyższej propozycji - obicie kadłuba blachą ołowianą na Santa Annie niczym się nie różni od późniejszego obijania kadłuba blachą miedzianą. Tyle, że jeszcze nigdy nie słyszałem, by ktoś XVIII-wieczne żaglowce uważał za pancerniki.Co powie Kolega na Santa Anne, jako na prekursora pancerników?W końcu Glorie też była drewniana.
http://en.wikipedia.org/wiki/Santa_Anna_%28ship%29
Niezbyt przekonująco wygląda to twierdzenie o opancerzeniu żelaznym - źródeł tak jakby brak, a żelazo było wtedy cholernie drogie...Nie chcecie Koreańczyków, to może to był pierwszy pancernik kazamatowy?
http://de.wikipedia.org/wiki/Finis_Bellis
Lotniskowce:
Do dziś uważałem że istnieją 3 rodzaje lotniskowców:
- lotniskowce
- lotniskowce eskortowe
- lotniskowce lekkie
Ale czytając angielską wikipedię dowiedziałem się że istniały także super lotniskowce (pierwszy HMS Ark Royal z 1938). Czy zgadzacie się z taką klasyfikacją?
EDYCJA
Czym różnią się lotniskowce eskortowe od "Merchant aircraft carrier"?
Do dziś uważałem że istnieją 3 rodzaje lotniskowców:
- lotniskowce
- lotniskowce eskortowe
- lotniskowce lekkie
Ale czytając angielską wikipedię dowiedziałem się że istniały także super lotniskowce (pierwszy HMS Ark Royal z 1938). Czy zgadzacie się z taką klasyfikacją?
EDYCJA
Czym różnią się lotniskowce eskortowe od "Merchant aircraft carrier"?
Zasadniczo można powiedzieć, że był to statek z dobudowanym (czy nadbudowanym) pokładem lotniczym. Nie przenosił samolotów w hangarze (bo go nie miał) stąd liczba maszyn nie dorównywała liczbie palców u jednej ręki
. Główna rolą MACów był ZOP, a przy lotniskowcach eskortowych już niekoniecznie. No i te drugie miały z reguły hangary (relatywnie małe, ale miały). Nie liczę tu form pośrednich pomiędzy MAC, a EC (zaliczanych do tych drugich np. Audacity).

To co dla innych jest brzegiem morza, dla marynarza jest brzegiem lądu.