Kutry projektu KU-134 i KU-135
Kutry projektu KU-134 i KU-135
Te dwa, bardzo podobne, typy kutrów budowano w Stoczni Rybackiej w Ustce w latach 1948 - 1954. Łącznie zbudowano prawdopodobnie 52 jednostki, z tego 20 (choć może 21) typu KU-134. Były oryginalną polską konstrukcją, egzemplarze I wersji wykazywały wiele braków i musiały być poprawiane. Jak mówił Dyrektor Stoczni Rybackich (inż. Jasiński) na naradzie w Szczecinie (20 sierpnia 1949 roku) miały małe ładownie i złą konstukcję ustawienia silnika (rama kutra osiadała pod wpływem jego ciężaru), nie mogły łowić trałem, a tylko haczykowo. Morska Centrala Handlowa wzbraniała się odebrać jeden z trzech pierwszych kutrów.
Kutry miał następujące wymiary: długość - 13,43 m (11,40 m między pionami); szerokość - 4,46 m (4,40 m na linii wodnej), wysokość burty - 2,20 m, zanurzenie konstrukcyjne - 1,48 m. Miały dwie grodzie wodoszczelne, kadłub był zbudowany z drewna dębowego, pokład - z sosnowego. Miały dwa maszty: grot (o wys. 10 m) i bezan (6,5 m). Zbiornik na paliwo ciekłe miał pojemność 1,5 m3, na wodę pitną - 0,2 m3. Załogę stanowiło 4 ludzi: szyper, motorzysta, rybak i praktykant (środki ratownicze: 2 koła ratunkowe i 4 pasy korkowe). Początkowo napędzane były importowanymi silnikami: duńskimi Callesen o mocy 75 KM i Dangren M 10 firmy Möller (50/60 KM) oraz szwedzkimi Bolinder firmy Juno-Munktell (45 KM).
TYP KU-134 (I wesja)
Pierwsze 3 kutry typu KU-134 zaczęto budować od sierpnia 1948 roku pod numerami budowy: 261/404, 262/404 i 263/404 na zlecenie MCH (221/48, 222/48 i 223/48) zgodnie z umową z 19 lipca t.r. Były budowane dla PPK "Arka" i zgłoszono je do odbioru przez MCH 28 III 1949 r. (262/404 spuszczony na wodę 5 dni wcześniej) oraz 15 IV 1949 r. (dwa pozostałe). Jako jedyny do eksploatacji wszedł Nr 263/404, otrzymał nazwę ARKA 71 i oznakę rybacką Ust 31. Wszystkie kutry wróciły w maju do Stoczni, gdzie wybudowano silniki i wzmocniono ich fundamenty. Kuter Nr 261 wszedł do ekploatacji 5 IX 1949 r. jako ARKA 73 (Ust 33), Nr 262 - 5 I 1950 r. jako ARKA 72 (Ust 32). ARKA 71 miał silnik Dangren, ARKA 72 - Callesen, ARKA 73 - Bolinder. Zgodnie z umową z 19 lipca 1948 roku Stocznia miała wybudować 10 kutrów tego typu, z tego 8 dla "Arki", po kłopotach z serią prototypową pozostałych 7 ukończono jako typ KU-134A (II wersja KU-134).
JB
Kutry miał następujące wymiary: długość - 13,43 m (11,40 m między pionami); szerokość - 4,46 m (4,40 m na linii wodnej), wysokość burty - 2,20 m, zanurzenie konstrukcyjne - 1,48 m. Miały dwie grodzie wodoszczelne, kadłub był zbudowany z drewna dębowego, pokład - z sosnowego. Miały dwa maszty: grot (o wys. 10 m) i bezan (6,5 m). Zbiornik na paliwo ciekłe miał pojemność 1,5 m3, na wodę pitną - 0,2 m3. Załogę stanowiło 4 ludzi: szyper, motorzysta, rybak i praktykant (środki ratownicze: 2 koła ratunkowe i 4 pasy korkowe). Początkowo napędzane były importowanymi silnikami: duńskimi Callesen o mocy 75 KM i Dangren M 10 firmy Möller (50/60 KM) oraz szwedzkimi Bolinder firmy Juno-Munktell (45 KM).
TYP KU-134 (I wesja)
Pierwsze 3 kutry typu KU-134 zaczęto budować od sierpnia 1948 roku pod numerami budowy: 261/404, 262/404 i 263/404 na zlecenie MCH (221/48, 222/48 i 223/48) zgodnie z umową z 19 lipca t.r. Były budowane dla PPK "Arka" i zgłoszono je do odbioru przez MCH 28 III 1949 r. (262/404 spuszczony na wodę 5 dni wcześniej) oraz 15 IV 1949 r. (dwa pozostałe). Jako jedyny do eksploatacji wszedł Nr 263/404, otrzymał nazwę ARKA 71 i oznakę rybacką Ust 31. Wszystkie kutry wróciły w maju do Stoczni, gdzie wybudowano silniki i wzmocniono ich fundamenty. Kuter Nr 261 wszedł do ekploatacji 5 IX 1949 r. jako ARKA 73 (Ust 33), Nr 262 - 5 I 1950 r. jako ARKA 72 (Ust 32). ARKA 71 miał silnik Dangren, ARKA 72 - Callesen, ARKA 73 - Bolinder. Zgodnie z umową z 19 lipca 1948 roku Stocznia miała wybudować 10 kutrów tego typu, z tego 8 dla "Arki", po kłopotach z serią prototypową pozostałych 7 ukończono jako typ KU-134A (II wersja KU-134).
JB
Re: Kutry projektu KU-134 i KU-135
W książce Jerzego Micińskiego i Stefana Kolickiego "Pod polską banderą" wymienione jest 51 oznak rybackich istniejących kutrów typów KU-134/135 wszystkich wersji (wg stanu na 10 VI 1961 r,). Dodając do tego kuter Dzi-7 (KU-135) Spółdzielni "Belona", który zatonął w nocy z 17 na 18 lipca 1958 roku mamy 52 jednostki wybudowane w Stoczni Rybackiej w Ustce. Wiesław Blady podaje liczbę 58 kutrów, ale wśród oznak 6 odnosi się do już poprzednio wymienionego kutra. W wypiskach Wojciecha Zientary co prawda figurują 53 jednostki, ale jedna wpisana jest chyba podwójnie (pod różnymi oznakami).
Dodatkowe informacje przynosi wykaz (z 1956 roku) prawie wszystkich polskich jednostek pływających z napędem. Choć tam kutrów o długości 13,43 m naliczyłem 51, ale jeden mógł się zgubić w gąszczu informacji zawartych w tym wykazie.
Poniżej podaję oznaki rybackie omawianych kutrów w 1956 roku (z cytowanego wykazu), w nawiasie kwadratowym podaję rok budowy i pierwsze oznaczenie. W następnej kolumnie podane są oznaki na rok 1958 (w tym roku ze spółdzielni "Belona" oddzieliła się jej filia w Kołobrzegu i stała się SPRM "Bałtyk"). W ostatniej kolumnie podane są oznaki z książki Micińskiegi i Kolickiego.
SPRM „Belona” w Dziwnowie
1. Dzi 3 [52; Dzi 3] → Koł 7 („Bałtyk”) → Koł 7 („Bałtyk”)
2. Dzi 4 [51; Dzi 83] → Dzi 4 → Dzi 4
3. Dzi 5 [51; Dzi 84] → Dzi 5 → Dzi 5
4. Dzi 6 [51; Dzi 87] → Koł 15 („Bałtyk”) → Koł 15 („Bałtyk”)
5. Dzi 7 [51; Dzi 88] → Dzi 7 (zatonął 17/18 VII 1958 r.)
6. Dzi 10 [51; Dzi 86] → Dzi 10 → Dzi 10
7. Dzi 26 [50; Świ 6 „Mewa”] → Dzi 26 → Dzi 26
8. Dzi 30 [50; Świ 5 „Mewa”] → Dzi 30 → Dzi 30
9. Koł 5 [51; Dzi 85] → Koł 5 („Bałtyk”) → Koł 5 („Bałtyk”)
10. Koł 14 [52; Dzi 10] → Koł 14 („Bałtyk”) → Koł 14 („Bałtyk”)
11. Świ 1 [52; Wła 80] → Dzi 24 → Dzi 24
12. Świ 2 [51; Dzi 90] → Dzi 12 → Wła 100 („Gryf”)
13. Świ 3 [51; Dzi 89] → Dzi 16 → Dzi 16
SPRM „10-lecia PRL” w Łebie
14. Łeb 1 [50; Ust 27, p. Wła 94] → Łeb 1 → Łeb 1
15. Łeb 2 [50; WsG 40] → Łeb 2 → Łeb 2
16. Łeb 3 [51; Ust 18 „Jesiotr”] → Łeb 3 → Łeb 3
17. Łeb 4 [50; Ust 40 ARKA 80] → Łeb 4 → Łeb 4
18. Łeb 5 [49; Ust 32 ARKA 72] → Łeb 5 → Łeb 5
19. Łeb 6 [51; Łeb 6] → Łeb 6 → Łeb 6
20. Łeb 8 [51; Ust 16 „Jesiotr”] → Łeb 8 → Łeb 8
21. Łeb 9 [51; Łeb 9] → Łeb 9 → Łeb 9
22. Łeb 10 [50; Łeb 10] → Łeb 10 → Łeb 10
23. Łeb 12 [51; Spi 1 „Wyzwolenie”] → Łeb 12 → Łeb 12
24. WsG 15 [50; WsG 8] → ? → Łeb 15
SPRM „Front Narodowy” w Górkach Wschodnich
25. WsG 3 [53; WsG 3] → WsG 3 → Wsg 3
26. WsG 5 [53; WsG 5] → WsG 5 → Wsg 5
27. WsG 12 [53; WsG 12] → WsG 12 → Wsg 12
28. WsG 14 [50; Ust 39 ARKA 79] → WsG 14 → Wsg 14
29. WsG 22 [53; WsG 22] → WsG 22 → Wsg 22
30. WsG 23 [53; WsG 23] → WsG 23 → Wsg 23
31. WsG 24 [53; WsG 24] → WsG 24 → Wsg 24
32. WsG 25 [53; WsG 25] → WsG 25 → Wsg 25
33. WsG 26 [54; WsG 26] → WsG 26 → Wsg 26
SPRM „Gryf” we Władysławowie
34. Wła 82 [51; Spi 2 „Wyzwolenie”] → Wła 82 → Wła 82
35. Wła 83 [51; Spi 3 „Wyzwolenie”] → Wła 83 → Wła 83
36. Wła 84 [51; Spi 4 „Wyzwolenie”] → Wła 84 → Wła 84
37. Wła 85 [50; Hel 32 „Łosoś”] → Wła 85 → Wła 85
38. Wła 86 [51; Gdy 163 „Łosoś”] → Wła 86 → Wła 86
39. Wła 87 [51; Gdy 164 „Łosoś”] → Wła 87 → Wła 87
40. Wła 88 [50; Hel 42 „Łosoś”] → Wła 88 → Wła 88
41. Wła 89 [50; Ust 19 „Jesiotr”] → Wła 89 → Wła 89
42. Wła 98 [51; Ust 17 „Jesiotr”] → Wła 98 → Wła 98
43. Wła 101 [50; WsG 48] → Wła 101 → Wła 101
SPRM „Jedność Rybacka” w Gdyni
44. Gdy 5 [49; ? Gda 38, p. Gdy 5] → Koł 8 („Bałtyk”) → Koł 8 („Bałtyk”)
45. Gdy 12 [49; MARIA, p. Gdy 12] → Koł 17 („Bałtyk”) → Koł 17 („Bałtyk”)
Rybacy indywidualni
46. Gdy 14 [49; Ust 33 ARKA 73] → Gdy 14 → Gdy 14
47. Gdy 61 [49; Ust 38 ARKA 78] → Gdy 61 → Gdy 61
48. Gdy 177 [49; Ust 34 ARKA 74] → Gdy 177 → Gdy 177
49. Jas 52 [49; Ust 31 ARKA 71] → Jas 52 → Jas 52
50. Jas 74 [49; Ust 37 ARKA 77] → Jas 74 → Jas 74
51. Wła 21 [49; Ust 36 ARKA 76] → Wła 21 → Wła 21
52. Wła 75 [49; Ust 35 ARKA 75] → Wła 75 → Wła 75
Niestety przyporządkowanie numerów budowy (znane mi są wszystkie numery budowy poza ośmioma dla kutrów budowanych w roku 1953) do poszczególnych kutrów jest trudne, ale może wspólnymi siłami uda nam się powiększyć nasze zrozumienie tematu.
JB
Dodatkowe informacje przynosi wykaz (z 1956 roku) prawie wszystkich polskich jednostek pływających z napędem. Choć tam kutrów o długości 13,43 m naliczyłem 51, ale jeden mógł się zgubić w gąszczu informacji zawartych w tym wykazie.
Poniżej podaję oznaki rybackie omawianych kutrów w 1956 roku (z cytowanego wykazu), w nawiasie kwadratowym podaję rok budowy i pierwsze oznaczenie. W następnej kolumnie podane są oznaki na rok 1958 (w tym roku ze spółdzielni "Belona" oddzieliła się jej filia w Kołobrzegu i stała się SPRM "Bałtyk"). W ostatniej kolumnie podane są oznaki z książki Micińskiegi i Kolickiego.
SPRM „Belona” w Dziwnowie
1. Dzi 3 [52; Dzi 3] → Koł 7 („Bałtyk”) → Koł 7 („Bałtyk”)
2. Dzi 4 [51; Dzi 83] → Dzi 4 → Dzi 4
3. Dzi 5 [51; Dzi 84] → Dzi 5 → Dzi 5
4. Dzi 6 [51; Dzi 87] → Koł 15 („Bałtyk”) → Koł 15 („Bałtyk”)
5. Dzi 7 [51; Dzi 88] → Dzi 7 (zatonął 17/18 VII 1958 r.)
6. Dzi 10 [51; Dzi 86] → Dzi 10 → Dzi 10
7. Dzi 26 [50; Świ 6 „Mewa”] → Dzi 26 → Dzi 26
8. Dzi 30 [50; Świ 5 „Mewa”] → Dzi 30 → Dzi 30
9. Koł 5 [51; Dzi 85] → Koł 5 („Bałtyk”) → Koł 5 („Bałtyk”)
10. Koł 14 [52; Dzi 10] → Koł 14 („Bałtyk”) → Koł 14 („Bałtyk”)
11. Świ 1 [52; Wła 80] → Dzi 24 → Dzi 24
12. Świ 2 [51; Dzi 90] → Dzi 12 → Wła 100 („Gryf”)
13. Świ 3 [51; Dzi 89] → Dzi 16 → Dzi 16
SPRM „10-lecia PRL” w Łebie
14. Łeb 1 [50; Ust 27, p. Wła 94] → Łeb 1 → Łeb 1
15. Łeb 2 [50; WsG 40] → Łeb 2 → Łeb 2
16. Łeb 3 [51; Ust 18 „Jesiotr”] → Łeb 3 → Łeb 3
17. Łeb 4 [50; Ust 40 ARKA 80] → Łeb 4 → Łeb 4
18. Łeb 5 [49; Ust 32 ARKA 72] → Łeb 5 → Łeb 5
19. Łeb 6 [51; Łeb 6] → Łeb 6 → Łeb 6
20. Łeb 8 [51; Ust 16 „Jesiotr”] → Łeb 8 → Łeb 8
21. Łeb 9 [51; Łeb 9] → Łeb 9 → Łeb 9
22. Łeb 10 [50; Łeb 10] → Łeb 10 → Łeb 10
23. Łeb 12 [51; Spi 1 „Wyzwolenie”] → Łeb 12 → Łeb 12
24. WsG 15 [50; WsG 8] → ? → Łeb 15
SPRM „Front Narodowy” w Górkach Wschodnich
25. WsG 3 [53; WsG 3] → WsG 3 → Wsg 3
26. WsG 5 [53; WsG 5] → WsG 5 → Wsg 5
27. WsG 12 [53; WsG 12] → WsG 12 → Wsg 12
28. WsG 14 [50; Ust 39 ARKA 79] → WsG 14 → Wsg 14
29. WsG 22 [53; WsG 22] → WsG 22 → Wsg 22
30. WsG 23 [53; WsG 23] → WsG 23 → Wsg 23
31. WsG 24 [53; WsG 24] → WsG 24 → Wsg 24
32. WsG 25 [53; WsG 25] → WsG 25 → Wsg 25
33. WsG 26 [54; WsG 26] → WsG 26 → Wsg 26
SPRM „Gryf” we Władysławowie
34. Wła 82 [51; Spi 2 „Wyzwolenie”] → Wła 82 → Wła 82
35. Wła 83 [51; Spi 3 „Wyzwolenie”] → Wła 83 → Wła 83
36. Wła 84 [51; Spi 4 „Wyzwolenie”] → Wła 84 → Wła 84
37. Wła 85 [50; Hel 32 „Łosoś”] → Wła 85 → Wła 85
38. Wła 86 [51; Gdy 163 „Łosoś”] → Wła 86 → Wła 86
39. Wła 87 [51; Gdy 164 „Łosoś”] → Wła 87 → Wła 87
40. Wła 88 [50; Hel 42 „Łosoś”] → Wła 88 → Wła 88
41. Wła 89 [50; Ust 19 „Jesiotr”] → Wła 89 → Wła 89
42. Wła 98 [51; Ust 17 „Jesiotr”] → Wła 98 → Wła 98
43. Wła 101 [50; WsG 48] → Wła 101 → Wła 101
SPRM „Jedność Rybacka” w Gdyni
44. Gdy 5 [49; ? Gda 38, p. Gdy 5] → Koł 8 („Bałtyk”) → Koł 8 („Bałtyk”)
45. Gdy 12 [49; MARIA, p. Gdy 12] → Koł 17 („Bałtyk”) → Koł 17 („Bałtyk”)
Rybacy indywidualni
46. Gdy 14 [49; Ust 33 ARKA 73] → Gdy 14 → Gdy 14
47. Gdy 61 [49; Ust 38 ARKA 78] → Gdy 61 → Gdy 61
48. Gdy 177 [49; Ust 34 ARKA 74] → Gdy 177 → Gdy 177
49. Jas 52 [49; Ust 31 ARKA 71] → Jas 52 → Jas 52
50. Jas 74 [49; Ust 37 ARKA 77] → Jas 74 → Jas 74
51. Wła 21 [49; Ust 36 ARKA 76] → Wła 21 → Wła 21
52. Wła 75 [49; Ust 35 ARKA 75] → Wła 75 → Wła 75
Niestety przyporządkowanie numerów budowy (znane mi są wszystkie numery budowy poza ośmioma dla kutrów budowanych w roku 1953) do poszczególnych kutrów jest trudne, ale może wspólnymi siłami uda nam się powiększyć nasze zrozumienie tematu.
JB
Ostatnio zmieniony 2012-09-22, 11:02 przez JB, łącznie zmieniany 4 razy.
Re: Kutry projektu KU-134 i KU-135
SPRM „Front Narodowy” w Górkach Wschodnich
25. WsG 3 [53; WsG 3] → WsG 3 → Wsg 3
41378 616/N5
26. WsG 5 [53; WsG 5] → WsG 5 → Wsg 5
41377 615/N5
27. WsG 12 [53; WsG 12] → WsG 12 → Wsg 12
41379 617/N5
28. WsG 14 [50; Ust 39 ARKA 79] → WsG 14 → Wsg 14
41057 273/404
29. WsG 22 [53; WsG 22] → WsG 22 → Wsg 22
41372 612/N5
30. WsG 23 [53; WsG 23] → WsG 23 → Wsg 23
41373 613/N5
31. WsG 24 [53; WsG 24] → WsG 24 → Wsg 24
41376 614/N5
32. WsG 25 [53; WsG 25] → WsG 25 → Wsg 25
41380 618/N5
33. WsG 26 [54; WsG 26] → WsG 26 → Wsg 26
41381 619/N5
25. WsG 3 [53; WsG 3] → WsG 3 → Wsg 3
41378 616/N5
26. WsG 5 [53; WsG 5] → WsG 5 → Wsg 5
41377 615/N5
27. WsG 12 [53; WsG 12] → WsG 12 → Wsg 12
41379 617/N5
28. WsG 14 [50; Ust 39 ARKA 79] → WsG 14 → Wsg 14
41057 273/404
29. WsG 22 [53; WsG 22] → WsG 22 → Wsg 22
41372 612/N5
30. WsG 23 [53; WsG 23] → WsG 23 → Wsg 23
41373 613/N5
31. WsG 24 [53; WsG 24] → WsG 24 → Wsg 24
41376 614/N5
32. WsG 25 [53; WsG 25] → WsG 25 → Wsg 25
41380 618/N5
33. WsG 26 [54; WsG 26] → WsG 26 → Wsg 26
41381 619/N5
Re: Kutry projektu KU-134 i KU-135
SPRM „Gryf” we Władysławowie
34. Wła 82 [51; Spi 2 „Wyzwolenie”] → Wła 82 → Wła 82
41234 355/404
35. Wła 83 [51; Spi 3 „Wyzwolenie”] → Wła 83 → Wła 83
41254 363/404
36. Wła 84 [51; Spi 4 „Wyzwolenie”] → Wła 84 → Wła 84
41253 362/404
37. Wła 85 [50; Hel 32 „Łosoś”] → Wła 85 → Wła 85
41058 274/404
38. Wła 86 [51; Gdy 163 „Łosoś”] → Wła 86 → Wła 86
41255 364/404
39. Wła 87 [51; Gdy 164 „Łosoś”] → Wła 87 → Wła 87
41256 365/404
40. Wła 88 [50; Hel 42 „Łosoś”] → Wła 88 → Wła 88
41059 275/404
41. Wła 89 [50; Ust 19 „Jesiotr”] → Wła 89 → Wła 89
41073 279/404
42. Wła 98 [51; Ust 17 „Jesiotr”] → Wła 98 → Wła 98
41260 369/404 bud.11.51
43. Wła 101 [50; ?? Dzi 82, p. WsG 48] → Wła 101 → Wła 101
41060 276/404 bud. 49
34. Wła 82 [51; Spi 2 „Wyzwolenie”] → Wła 82 → Wła 82
41234 355/404
35. Wła 83 [51; Spi 3 „Wyzwolenie”] → Wła 83 → Wła 83
41254 363/404
36. Wła 84 [51; Spi 4 „Wyzwolenie”] → Wła 84 → Wła 84
41253 362/404
37. Wła 85 [50; Hel 32 „Łosoś”] → Wła 85 → Wła 85
41058 274/404
38. Wła 86 [51; Gdy 163 „Łosoś”] → Wła 86 → Wła 86
41255 364/404
39. Wła 87 [51; Gdy 164 „Łosoś”] → Wła 87 → Wła 87
41256 365/404
40. Wła 88 [50; Hel 42 „Łosoś”] → Wła 88 → Wła 88
41059 275/404
41. Wła 89 [50; Ust 19 „Jesiotr”] → Wła 89 → Wła 89
41073 279/404
42. Wła 98 [51; Ust 17 „Jesiotr”] → Wła 98 → Wła 98
41260 369/404 bud.11.51
43. Wła 101 [50; ?? Dzi 82, p. WsG 48] → Wła 101 → Wła 101
41060 276/404 bud. 49
Ostatnio zmieniony 2012-09-19, 15:20 przez AvM, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Kutry projektu KU-134 i KU-135
Dziekuję, tych mi brakowało. Według dokumentów Stoczni Rybackiej w Ustce pozostałe to:AvM pisze:SPRM „Front Narodowy” w Górkach Wschodnich
25. WsG 3 [53; WsG 3] → WsG 3 → Wsg 3
41378 616/N5
26. WsG 5 [53; WsG 5] → WsG 5 → Wsg 5
41377 615/N5
27. WsG 12 [53; WsG 12] → WsG 12 → Wsg 12
41379 617/N5
28. WsG 14 [50; Ust 39 ARKA 79] → WsG 14 → Wsg 14
41057 273/404
29. WsG 22 [53; WsG 22] → WsG 22 → Wsg 22
41372 612/N5
30. WsG 23 [53; WsG 23] → WsG 23 → Wsg 23
41373 613/N5
31. WsG 24 [53; WsG 24] → WsG 24 → Wsg 24
41376 614/N5
32. WsG 25 [53; WsG 25] → WsG 25 → Wsg 25
41380 618/N5
33. WsG 26 [54; WsG 26] → WsG 26 → Wsg 26
41381 619/N5
261 -- 263/404 (KU-134)
264 -- 272/404 (KU-134A)
273 -- 280/404 (KU-134B)
294/404 (KU-135, choć w jednym z dokumentów podany jest typ KU-134B)
348 -- 357/404 (KU-135)
361 -- 370/404 (KU-135)
445 -- 447/404 (KU-135 ukończone w 1952 roku)
i od AvM:
612 -- 619/ N 5.
JB
Ostatnio zmieniony 2012-09-19, 15:20 przez JB, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Kutry projektu KU-134 i KU-135
SPRM „10-lecia PRL” w Łebie
14. Łeb 1 [50; ? Wła 27, p. Wła 94] → Łeb 1 → Łeb 1
41064 280/404
15. Łeb 2 [50; WsG 40] → Łeb 2 → Łeb 2
41088 278/404
16. Łeb 3 [51; Ust 18 „Jesiotr”] → Łeb 3 → Łeb 3
41252 361/404
17. Łeb 4 [50; Ust 40 ARKA 80] → Łeb 4 → Łeb 4
41166 294/404
18. Łeb 5 [49; Ust 32 ARKA 72] → Łeb 5 → Łeb 5
41045 262/404
19. Łeb 6 [51; ? Łeb 6] → Łeb 6 → Łeb 6
41230 351/404
20. Łeb 8 [51; Ust 16 „Jesiotr”] → Łeb 8 → Łeb 8
41261 370/404 Łeb 8 ex Ust-32 ex Ust-16 (sic!)
21. Łeb 9 [51; ? Łeb 9] → Łeb 9 → Łeb 9
41233 354/404
22. Łeb 10 [50; ? Łeb 10] → Łeb 10 → Łeb 10
41221 277/404
23. Łeb 12 [51; Spi 1 „Wyzwolenie”] → Łeb 12 → Łeb 12
41231 352/404 Łeb 12 ex Wła 81 ex Sp1-1
24. ? [50; ?? Dzi 81, p. WsG 8] → ? → Łeb 15
41056 272/404 Łeb 15 ex Łeb 27 ex WSG-8
14. Łeb 1 [50; ? Wła 27, p. Wła 94] → Łeb 1 → Łeb 1
41064 280/404
15. Łeb 2 [50; WsG 40] → Łeb 2 → Łeb 2
41088 278/404
16. Łeb 3 [51; Ust 18 „Jesiotr”] → Łeb 3 → Łeb 3
41252 361/404
17. Łeb 4 [50; Ust 40 ARKA 80] → Łeb 4 → Łeb 4
41166 294/404
18. Łeb 5 [49; Ust 32 ARKA 72] → Łeb 5 → Łeb 5
41045 262/404
19. Łeb 6 [51; ? Łeb 6] → Łeb 6 → Łeb 6
41230 351/404
20. Łeb 8 [51; Ust 16 „Jesiotr”] → Łeb 8 → Łeb 8
41261 370/404 Łeb 8 ex Ust-32 ex Ust-16 (sic!)
21. Łeb 9 [51; ? Łeb 9] → Łeb 9 → Łeb 9
41233 354/404
22. Łeb 10 [50; ? Łeb 10] → Łeb 10 → Łeb 10
41221 277/404
23. Łeb 12 [51; Spi 1 „Wyzwolenie”] → Łeb 12 → Łeb 12
41231 352/404 Łeb 12 ex Wła 81 ex Sp1-1
24. ? [50; ?? Dzi 81, p. WsG 8] → ? → Łeb 15
41056 272/404 Łeb 15 ex Łeb 27 ex WSG-8
Re: Kutry projektu KU-134 i KU-135
SPRM „Belona” w Dziwnowie
1. Dzi 3 [52; Dzi 3] → Koł 7 („Bałtyk”) → Koł 7 („Bałtyk”)
41237 446/404
2. Dzi 4 [51; Dzi 83] → Dzi 4 → Dzi 4
41227 348/404
3. Dzi 5 [51; Dzi 84] → Dzi 5 → Dzi 5
41228 349/404
4. Dzi 6 [51; Dzi 87] → Koł 15 („Bałtyk”) → Koł 15 („Bałtyk”)
41238 357/404
5. Dzi 7 [51; Dzi 88] → Dzi 7 (zatonął 17/18 VII 1958 r.)
....
6. Dzi 10 [51; Dzi 86] → Dzi 10 → Dzi 10
41232 353/404
7. Dzi 26 [50; Świ 5 „Mewa”] → Dzi 26 → Dzi 26
41165 293/404 Dzi 26 ex Świ 4 ex Świ 6
8. Dzi 30 [51; Świ 6 „Mewa”] → Dzi 30 → Dzi 30
41055 271/404 Dzi 30 ex Świ 5
9. Koł 5 [51; Dzi 85] → Koł 5 („Bałtyk”) → Koł 5 („Bałtyk”)
41229 350/404
10. Koł 14 [52; Dzi 10] → Koł 14 („Bałtyk”) → Koł 14 („Bałtyk”)
41052 445/404
11. Świ 1 [52; Wła 80] → Dzi 24 → Dzi 24
41054 447/404 Dzi 24 ex Świ 1 ex Wła 80
12. Świ 2 [51; Dzi 90] → Dzi 12 → Wła 100 („Gryf”)
41259 368/404
13. Świ 3 [51; Dzi 89] → Dzi 16 → Dzi 16
41258 367/404 Dzi 16 ex Świ 3 ex Dzi 89
1. Dzi 3 [52; Dzi 3] → Koł 7 („Bałtyk”) → Koł 7 („Bałtyk”)
41237 446/404
2. Dzi 4 [51; Dzi 83] → Dzi 4 → Dzi 4
41227 348/404
3. Dzi 5 [51; Dzi 84] → Dzi 5 → Dzi 5
41228 349/404
4. Dzi 6 [51; Dzi 87] → Koł 15 („Bałtyk”) → Koł 15 („Bałtyk”)
41238 357/404
5. Dzi 7 [51; Dzi 88] → Dzi 7 (zatonął 17/18 VII 1958 r.)
....
6. Dzi 10 [51; Dzi 86] → Dzi 10 → Dzi 10
41232 353/404
7. Dzi 26 [50; Świ 5 „Mewa”] → Dzi 26 → Dzi 26
41165 293/404 Dzi 26 ex Świ 4 ex Świ 6
8. Dzi 30 [51; Świ 6 „Mewa”] → Dzi 30 → Dzi 30
41055 271/404 Dzi 30 ex Świ 5
9. Koł 5 [51; Dzi 85] → Koł 5 („Bałtyk”) → Koł 5 („Bałtyk”)
41229 350/404
10. Koł 14 [52; Dzi 10] → Koł 14 („Bałtyk”) → Koł 14 („Bałtyk”)
41052 445/404
11. Świ 1 [52; Wła 80] → Dzi 24 → Dzi 24
41054 447/404 Dzi 24 ex Świ 1 ex Wła 80
12. Świ 2 [51; Dzi 90] → Dzi 12 → Wła 100 („Gryf”)
41259 368/404
13. Świ 3 [51; Dzi 89] → Dzi 16 → Dzi 16
41258 367/404 Dzi 16 ex Świ 3 ex Dzi 89
Re: Kutry projektu KU-134 i KU-135
SPRM „Jedność Rybacka” w Gdyni
44. Gdy 5 [49; ? Gda 38, p. Gdy 5] → Koł 8 („Bałtyk”) → Koł 8 („Bałtyk”)
41277 270/404
45. Gdy 12 [49; ?, p. MARIA Gdy 12] → Koł 17 („Bałtyk”) → Koł 17 („Bałtyk”)
41215 269/404
44. Gdy 5 [49; ? Gda 38, p. Gdy 5] → Koł 8 („Bałtyk”) → Koł 8 („Bałtyk”)
41277 270/404
45. Gdy 12 [49; ?, p. MARIA Gdy 12] → Koł 17 („Bałtyk”) → Koł 17 („Bałtyk”)
41215 269/404
Re: Kutry projektu KU-134 i KU-135
Rybacy indywidualni
46. Gdy 14 [49; Ust 33 ARKA 73] → Gdy 14 → Gdy 14
41426 261/404
47. Gdy 61 [49; Ust 38 ARKA 78] → Gdy 61 → Gdy 61
41187 268/404
48. Gdy 177 [49; Ust 34 ARKA 74] → Gdy 177 → Gdy 177
41236 264/404 Gdy 177 ex Hel-63 ex Ust 34
49. Jas 52 [49; Ust 31 ARKA 71] → Jas 52 → Jas 52
41047 ????? Jas 52 ex Hel-40 ex Ust 31
50. Jas 74 [49; Ust 37 ARKA 77] → Jas 74 → Jas 74
41280 267/404 Jas 74 ex Hel-67 ex Ust 37
51. Wła 21 [49; Ust 36 ARKA 76] → Wła 21 → Wła 21
41279 266/404 Wła 21 ex Hel-58 ex Ust 36
52. Wła 75 [49; Ust 36 ARKA 76] → Wła 75 → Wła 75
41278 265/404 Wła 75 ex Ust 35 ex Hel-65
46. Gdy 14 [49; Ust 33 ARKA 73] → Gdy 14 → Gdy 14
41426 261/404
47. Gdy 61 [49; Ust 38 ARKA 78] → Gdy 61 → Gdy 61
41187 268/404
48. Gdy 177 [49; Ust 34 ARKA 74] → Gdy 177 → Gdy 177
41236 264/404 Gdy 177 ex Hel-63 ex Ust 34
49. Jas 52 [49; Ust 31 ARKA 71] → Jas 52 → Jas 52
41047 ????? Jas 52 ex Hel-40 ex Ust 31
50. Jas 74 [49; Ust 37 ARKA 77] → Jas 74 → Jas 74
41280 267/404 Jas 74 ex Hel-67 ex Ust 37
51. Wła 21 [49; Ust 36 ARKA 76] → Wła 21 → Wła 21
41279 266/404 Wła 21 ex Hel-58 ex Ust 36
52. Wła 75 [49; Ust 36 ARKA 76] → Wła 75 → Wła 75
41278 265/404 Wła 75 ex Ust 35 ex Hel-65
Re: Kutry projektu KU-134 i KU-135
Jeszcze raz dziękuję Andrzeju!
Wśród numerów budowy podanych przez AvM brakuje (w stosunku do listy, którą podałem) trzech numerów: 263/404, 356/404 i 366/404, wymieniany jest za to dodatkowy numer 293/404.
Z dwoma nie ma kłopotu, ten pierwszy był numerem budowy kutra ARKA 71 (oznaka Ust 31), ostatni na 99% był numerem budowy Dzi 88 (zatopionego jako Dzi 7), bo następne numery budowy przypadły późniejszym Dzi 89 i Dzi 90. Natomiast 356/404 powinien być numerem budowy kutra Świ 6, który występuje w wykazie PRS jako 293/404 (nie wygląda to na pomyłkę drukarską).
Istnienie kutra o numerze budowy 356/404 jest dobrze udokumentowane (rozpoczęty pod koniec 1950 roku na podstawie zlecenia Nr 1099, budowano go na stanowisku/slipie o oznaczeniu 6s), natomiast 293/404 - nie (nie spotkałem w aktach archiwalnych jednostki o tym numerze budowy, z wyjątkiem przypadku opisanego poniżej).
W 1947 roku stocznia w Ustce wybudowała, na zlecenie prywatne Szymańskiego i Zubrzyckiego, dwa kutry (o numerach budowy 293/404 i 294/404) o których istnieniu zaświadcza wykaz kutrów budowanych w stoczniach rybackich w latach 1945-47. Jednak podana wartość jednostek jest zadziwiająco mała (po 200 tys. zł, gdy najtańszy kuter "łososiowy" typu KU-915 wyceniano na 1,5 mln zł), co może świadczyć że sprzedano inwestorom prywatnym prawdopodobnie materiał na samodzielną budowę. Te wysokie numery w tym czasie nie są specjalnie dziwne, bo w czerwcu 1948 roku Stocznia Rybacka w Ustce "cofnęła" kilka numerów budowy (np. opisywany przypadek szkunera dla PCWM, rozpoczętego jako 292/404, a ukończonego jako 260/404).
JB

Wśród numerów budowy podanych przez AvM brakuje (w stosunku do listy, którą podałem) trzech numerów: 263/404, 356/404 i 366/404, wymieniany jest za to dodatkowy numer 293/404.
Z dwoma nie ma kłopotu, ten pierwszy był numerem budowy kutra ARKA 71 (oznaka Ust 31), ostatni na 99% był numerem budowy Dzi 88 (zatopionego jako Dzi 7), bo następne numery budowy przypadły późniejszym Dzi 89 i Dzi 90. Natomiast 356/404 powinien być numerem budowy kutra Świ 6, który występuje w wykazie PRS jako 293/404 (nie wygląda to na pomyłkę drukarską).
Istnienie kutra o numerze budowy 356/404 jest dobrze udokumentowane (rozpoczęty pod koniec 1950 roku na podstawie zlecenia Nr 1099, budowano go na stanowisku/slipie o oznaczeniu 6s), natomiast 293/404 - nie (nie spotkałem w aktach archiwalnych jednostki o tym numerze budowy, z wyjątkiem przypadku opisanego poniżej).
W 1947 roku stocznia w Ustce wybudowała, na zlecenie prywatne Szymańskiego i Zubrzyckiego, dwa kutry (o numerach budowy 293/404 i 294/404) o których istnieniu zaświadcza wykaz kutrów budowanych w stoczniach rybackich w latach 1945-47. Jednak podana wartość jednostek jest zadziwiająco mała (po 200 tys. zł, gdy najtańszy kuter "łososiowy" typu KU-915 wyceniano na 1,5 mln zł), co może świadczyć że sprzedano inwestorom prywatnym prawdopodobnie materiał na samodzielną budowę. Te wysokie numery w tym czasie nie są specjalnie dziwne, bo w czerwcu 1948 roku Stocznia Rybacka w Ustce "cofnęła" kilka numerów budowy (np. opisywany przypadek szkunera dla PCWM, rozpoczętego jako 292/404, a ukończonego jako 260/404).
JB
Ostatnio zmieniony 2012-09-20, 10:52 przez JB, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Kutry projektu KU-134 i KU-135
ooo Dzięki Koledzy bedzie do wykazu jak znalazł
Ja jak na razie wertuję PRS z lat 1985 - 2012 (właściwie dla czterech typów KU-134/135, KG-177, B-403 i B-410) i mam jeszcze do zrobienia "najtłuściejsze" lata 1995-1990 oraz pojedynczy rocznik 1985. KU-134/135 znikaja z rejestrów morskich ok. 2000 roku (były klasyfikowane częsciowo jako kutry a częściowo jako łodzie rybackie). Wydaje mi sie e3dwie widzialem jeszcze w rejestrze łodzi motorowych z 2007 roku

Ja jak na razie wertuję PRS z lat 1985 - 2012 (właściwie dla czterech typów KU-134/135, KG-177, B-403 i B-410) i mam jeszcze do zrobienia "najtłuściejsze" lata 1995-1990 oraz pojedynczy rocznik 1985. KU-134/135 znikaja z rejestrów morskich ok. 2000 roku (były klasyfikowane częsciowo jako kutry a częściowo jako łodzie rybackie). Wydaje mi sie e3dwie widzialem jeszcze w rejestrze łodzi motorowych z 2007 roku

Re: Kutry projektu KU-134 i KU-135
I jeszcze informacje z trzech protokołów zdawczo-odbiorczych.
1) 7 grudnia 1949 roku MCH odebrało, dla Spółdzielni "Łosos", kuter 269/404 (II wersja, późniejszy Gdy 12) wyposażony w silnik June-Munktell Nr 498283 o mocy 50 KM (na próbach kuter osiągał 5 w).
2) 30 grudnia 1949 roku PPPK "Arka" odebrało kuter 267/404 (późniejszy ARKA 77 Ust 37) wyposażony w silnik Dangren Nr 2191 o mocy 50/60 KM (na próbach kuter osiągał 5,1 w).
3) 8 marca 1951 roku MCH odebrało, dla Spółdzielni "Łosos", kuter 294/404 (późniejszy ARKA 80 Ust 40) wyposażony w silnik Callesen Nr 3119 mocy 75 KM. Sp. "Łosoś" była w stanie likwidacji, prawdopodobnie likwidator przekazał kuter "Arce". W protokole kuter oznaczano jako typ KU-134B! Być może kutry 293/404 i 294/404 rozpoczęto jako kutry wersji KU-134B (294/404 rozpoczęto 30 marca 1950 r. na podstawie zlecenia Nr 1063), a ukończono (jeden ze zmienionym numerem budowy) jako typ KU-135.
JB
1) 7 grudnia 1949 roku MCH odebrało, dla Spółdzielni "Łosos", kuter 269/404 (II wersja, późniejszy Gdy 12) wyposażony w silnik June-Munktell Nr 498283 o mocy 50 KM (na próbach kuter osiągał 5 w).
2) 30 grudnia 1949 roku PPPK "Arka" odebrało kuter 267/404 (późniejszy ARKA 77 Ust 37) wyposażony w silnik Dangren Nr 2191 o mocy 50/60 KM (na próbach kuter osiągał 5,1 w).
3) 8 marca 1951 roku MCH odebrało, dla Spółdzielni "Łosos", kuter 294/404 (późniejszy ARKA 80 Ust 40) wyposażony w silnik Callesen Nr 3119 mocy 75 KM. Sp. "Łosoś" była w stanie likwidacji, prawdopodobnie likwidator przekazał kuter "Arce". W protokole kuter oznaczano jako typ KU-134B! Być może kutry 293/404 i 294/404 rozpoczęto jako kutry wersji KU-134B (294/404 rozpoczęto 30 marca 1950 r. na podstawie zlecenia Nr 1063), a ukończono (jeden ze zmienionym numerem budowy) jako typ KU-135.
JB
Ostatnio zmieniony 2012-09-20, 10:42 przez JB, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Kutry projektu KU-134 i KU-135
PRS 1961
Leb-4 294/404 typ KU-134B
Dzi 26 293/404 typ KU-134B
Leb-4 294/404 typ KU-134B
Dzi 26 293/404 typ KU-134B
Re: Kutry projektu KU-134 i KU-135
Czy w rocznikach PRS jest informacja o datach budowy tych kutrów (293/404 i 294/404), bo Wojciech Zientara podaje rok 1950.
JB
JB
Re: Kutry projektu KU-134 i KU-135
Dla 293/404 jest sierpień 1950, a dla 294/404 jest tylko rok 1950
Re: Kutry projektu KU-134 i KU-135
Jest znowu niezgodność między dokumentami a wykazami PRS. Ust 40 (294/404) do końca 1950 roku nie był wymieniany jako kuter "Arki", a protokół z jego odebrania nosi datę 8 marca 1951 r. Pytanie, co PRS miał na myśli podając datę budowy - rok 1950?
JB
JB