Kutry projektu KU-134 i KU-135

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Kutry projektu KU-134 i KU-135

Post autor: JB »

Te dwa, bardzo podobne, typy kutrów budowano w Stoczni Rybackiej w Ustce w latach 1948 - 1954. Łącznie zbudowano prawdopodobnie 52 jednostki, z tego 20 (choć może 21) typu KU-134. Były oryginalną polską konstrukcją, egzemplarze I wersji wykazywały wiele braków i musiały być poprawiane. Jak mówił Dyrektor Stoczni Rybackich (inż. Jasiński) na naradzie w Szczecinie (20 sierpnia 1949 roku) miały małe ładownie i złą konstukcję ustawienia silnika (rama kutra osiadała pod wpływem jego ciężaru), nie mogły łowić trałem, a tylko haczykowo. Morska Centrala Handlowa wzbraniała się odebrać jeden z trzech pierwszych kutrów.
Kutry miał następujące wymiary: długość - 13,43 m (11,40 m między pionami); szerokość - 4,46 m (4,40 m na linii wodnej), wysokość burty - 2,20 m, zanurzenie konstrukcyjne - 1,48 m. Miały dwie grodzie wodoszczelne, kadłub był zbudowany z drewna dębowego, pokład - z sosnowego. Miały dwa maszty: grot (o wys. 10 m) i bezan (6,5 m). Zbiornik na paliwo ciekłe miał pojemność 1,5 m3, na wodę pitną - 0,2 m3. Załogę stanowiło 4 ludzi: szyper, motorzysta, rybak i praktykant (środki ratownicze: 2 koła ratunkowe i 4 pasy korkowe). Początkowo napędzane były importowanymi silnikami: duńskimi Callesen o mocy 75 KM i Dangren M 10 firmy Möller (50/60 KM) oraz szwedzkimi Bolinder firmy Juno-Munktell (45 KM).
TYP KU-134 (I wesja)
Pierwsze 3 kutry typu KU-134 zaczęto budować od sierpnia 1948 roku pod numerami budowy: 261/404, 262/404 i 263/404 na zlecenie MCH (221/48, 222/48 i 223/48) zgodnie z umową z 19 lipca t.r. Były budowane dla PPK "Arka" i zgłoszono je do odbioru przez MCH 28 III 1949 r. (262/404 spuszczony na wodę 5 dni wcześniej) oraz 15 IV 1949 r. (dwa pozostałe). Jako jedyny do eksploatacji wszedł Nr 263/404, otrzymał nazwę ARKA 71 i oznakę rybacką Ust 31. Wszystkie kutry wróciły w maju do Stoczni, gdzie wybudowano silniki i wzmocniono ich fundamenty. Kuter Nr 261 wszedł do ekploatacji 5 IX 1949 r. jako ARKA 73 (Ust 33), Nr 262 - 5 I 1950 r. jako ARKA 72 (Ust 32). ARKA 71 miał silnik Dangren, ARKA 72 - Callesen, ARKA 73 - Bolinder. Zgodnie z umową z 19 lipca 1948 roku Stocznia miała wybudować 10 kutrów tego typu, z tego 8 dla "Arki", po kłopotach z serią prototypową pozostałych 7 ukończono jako typ KU-134A (II wersja KU-134).

JB
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry projektu KU-134 i KU-135

Post autor: JB »

W książce Jerzego Micińskiego i Stefana Kolickiego "Pod polską banderą" wymienione jest 51 oznak rybackich istniejących kutrów typów KU-134/135 wszystkich wersji (wg stanu na 10 VI 1961 r,). Dodając do tego kuter Dzi-7 (KU-135) Spółdzielni "Belona", który zatonął w nocy z 17 na 18 lipca 1958 roku mamy 52 jednostki wybudowane w Stoczni Rybackiej w Ustce. Wiesław Blady podaje liczbę 58 kutrów, ale wśród oznak 6 odnosi się do już poprzednio wymienionego kutra. W wypiskach Wojciecha Zientary co prawda figurują 53 jednostki, ale jedna wpisana jest chyba podwójnie (pod różnymi oznakami).
Dodatkowe informacje przynosi wykaz (z 1956 roku) prawie wszystkich polskich jednostek pływających z napędem. Choć tam kutrów o długości 13,43 m naliczyłem 51, ale jeden mógł się zgubić w gąszczu informacji zawartych w tym wykazie.
Poniżej podaję oznaki rybackie omawianych kutrów w 1956 roku (z cytowanego wykazu), w nawiasie kwadratowym podaję rok budowy i pierwsze oznaczenie. W następnej kolumnie podane są oznaki na rok 1958 (w tym roku ze spółdzielni "Belona" oddzieliła się jej filia w Kołobrzegu i stała się SPRM "Bałtyk"). W ostatniej kolumnie podane są oznaki z książki Micińskiegi i Kolickiego.

SPRM „Belona” w Dziwnowie
1. Dzi 3 [52; Dzi 3] → Koł 7 („Bałtyk”) → Koł 7 („Bałtyk”)
2. Dzi 4 [51; Dzi 83] → Dzi 4 → Dzi 4
3. Dzi 5 [51; Dzi 84] → Dzi 5 → Dzi 5
4. Dzi 6 [51; Dzi 87] → Koł 15 („Bałtyk”) → Koł 15 („Bałtyk”)
5. Dzi 7 [51; Dzi 88] → Dzi 7 (zatonął 17/18 VII 1958 r.)
6. Dzi 10 [51; Dzi 86] → Dzi 10 → Dzi 10
7. Dzi 26 [50; Świ 6 „Mewa”] → Dzi 26 → Dzi 26
8. Dzi 30 [50; Świ 5 „Mewa”] → Dzi 30 → Dzi 30
9. Koł 5 [51; Dzi 85] → Koł 5 („Bałtyk”) → Koł 5 („Bałtyk”)
10. Koł 14 [52; Dzi 10] → Koł 14 („Bałtyk”) → Koł 14 („Bałtyk”)
11. Świ 1 [52; Wła 80] → Dzi 24 → Dzi 24
12. Świ 2 [51; Dzi 90] → Dzi 12 → Wła 100 („Gryf”)
13. Świ 3 [51; Dzi 89] → Dzi 16 → Dzi 16
SPRM „10-lecia PRL” w Łebie
14. Łeb 1 [50; Ust 27, p. Wła 94] → Łeb 1 → Łeb 1
15. Łeb 2 [50; WsG 40] → Łeb 2 → Łeb 2
16. Łeb 3 [51; Ust 18 „Jesiotr”] → Łeb 3 → Łeb 3
17. Łeb 4 [50; Ust 40 ARKA 80] → Łeb 4 → Łeb 4
18. Łeb 5 [49; Ust 32 ARKA 72] → Łeb 5 → Łeb 5
19. Łeb 6 [51; Łeb 6] → Łeb 6 → Łeb 6
20. Łeb 8 [51; Ust 16 „Jesiotr”] → Łeb 8 → Łeb 8
21. Łeb 9 [51; Łeb 9] → Łeb 9 → Łeb 9
22. Łeb 10 [50; Łeb 10] → Łeb 10 → Łeb 10
23. Łeb 12 [51; Spi 1 „Wyzwolenie”] → Łeb 12 → Łeb 12
24. WsG 15 [50; WsG 8] → ? → Łeb 15
SPRM „Front Narodowy” w Górkach Wschodnich
25. WsG 3 [53; WsG 3] → WsG 3 → Wsg 3
26. WsG 5 [53; WsG 5] → WsG 5 → Wsg 5
27. WsG 12 [53; WsG 12] → WsG 12 → Wsg 12
28. WsG 14 [50; Ust 39 ARKA 79] → WsG 14 → Wsg 14
29. WsG 22 [53; WsG 22] → WsG 22 → Wsg 22
30. WsG 23 [53; WsG 23] → WsG 23 → Wsg 23
31. WsG 24 [53; WsG 24] → WsG 24 → Wsg 24
32. WsG 25 [53; WsG 25] → WsG 25 → Wsg 25
33. WsG 26 [54; WsG 26] → WsG 26 → Wsg 26
SPRM „Gryf” we Władysławowie
34. Wła 82 [51; Spi 2 „Wyzwolenie”] → Wła 82 → Wła 82
35. Wła 83 [51; Spi 3 „Wyzwolenie”] → Wła 83 → Wła 83
36. Wła 84 [51; Spi 4 „Wyzwolenie”] → Wła 84 → Wła 84
37. Wła 85 [50; Hel 32 „Łosoś”] → Wła 85 → Wła 85
38. Wła 86 [51; Gdy 163 „Łosoś”] → Wła 86 → Wła 86
39. Wła 87 [51; Gdy 164 „Łosoś”] → Wła 87 → Wła 87
40. Wła 88 [50; Hel 42 „Łosoś”] → Wła 88 → Wła 88
41. Wła 89 [50; Ust 19 „Jesiotr”] → Wła 89 → Wła 89
42. Wła 98 [51; Ust 17 „Jesiotr”] → Wła 98 → Wła 98
43. Wła 101 [50; WsG 48] → Wła 101 → Wła 101
SPRM „Jedność Rybacka” w Gdyni
44. Gdy 5 [49; ? Gda 38, p. Gdy 5] → Koł 8 („Bałtyk”) → Koł 8 („Bałtyk”)
45. Gdy 12 [49; MARIA, p. Gdy 12] → Koł 17 („Bałtyk”) → Koł 17 („Bałtyk”)
Rybacy indywidualni
46. Gdy 14 [49; Ust 33 ARKA 73] → Gdy 14 → Gdy 14
47. Gdy 61 [49; Ust 38 ARKA 78] → Gdy 61 → Gdy 61
48. Gdy 177 [49; Ust 34 ARKA 74] → Gdy 177 → Gdy 177
49. Jas 52 [49; Ust 31 ARKA 71] → Jas 52 → Jas 52
50. Jas 74 [49; Ust 37 ARKA 77] → Jas 74 → Jas 74
51. Wła 21 [49; Ust 36 ARKA 76] → Wła 21 → Wła 21
52. Wła 75 [49; Ust 35 ARKA 75] → Wła 75 → Wła 75

Niestety przyporządkowanie numerów budowy (znane mi są wszystkie numery budowy poza ośmioma dla kutrów budowanych w roku 1953) do poszczególnych kutrów jest trudne, ale może wspólnymi siłami uda nam się powiększyć nasze zrozumienie tematu.

JB
Ostatnio zmieniony 2012-09-22, 11:02 przez JB, łącznie zmieniany 4 razy.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6841
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Kutry projektu KU-134 i KU-135

Post autor: AvM »

SPRM „Front Narodowy” w Górkach Wschodnich
25. WsG 3 [53; WsG 3] → WsG 3 → Wsg 3
41378 616/N5
26. WsG 5 [53; WsG 5] → WsG 5 → Wsg 5
41377 615/N5
27. WsG 12 [53; WsG 12] → WsG 12 → Wsg 12
41379 617/N5
28. WsG 14 [50; Ust 39 ARKA 79] → WsG 14 → Wsg 14
41057 273/404
29. WsG 22 [53; WsG 22] → WsG 22 → Wsg 22
41372 612/N5
30. WsG 23 [53; WsG 23] → WsG 23 → Wsg 23
41373 613/N5
31. WsG 24 [53; WsG 24] → WsG 24 → Wsg 24
41376 614/N5
32. WsG 25 [53; WsG 25] → WsG 25 → Wsg 25
41380 618/N5
33. WsG 26 [54; WsG 26] → WsG 26 → Wsg 26
41381 619/N5
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6841
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Kutry projektu KU-134 i KU-135

Post autor: AvM »

SPRM „Gryf” we Władysławowie
34. Wła 82 [51; Spi 2 „Wyzwolenie”] → Wła 82 → Wła 82
41234 355/404
35. Wła 83 [51; Spi 3 „Wyzwolenie”] → Wła 83 → Wła 83
41254 363/404
36. Wła 84 [51; Spi 4 „Wyzwolenie”] → Wła 84 → Wła 84
41253 362/404
37. Wła 85 [50; Hel 32 „Łosoś”] → Wła 85 → Wła 85
41058 274/404
38. Wła 86 [51; Gdy 163 „Łosoś”] → Wła 86 → Wła 86
41255 364/404
39. Wła 87 [51; Gdy 164 „Łosoś”] → Wła 87 → Wła 87
41256 365/404
40. Wła 88 [50; Hel 42 „Łosoś”] → Wła 88 → Wła 88
41059 275/404
41. Wła 89 [50; Ust 19 „Jesiotr”] → Wła 89 → Wła 89
41073 279/404
42. Wła 98 [51; Ust 17 „Jesiotr”] → Wła 98 → Wła 98
41260 369/404 bud.11.51
43. Wła 101 [50; ?? Dzi 82, p. WsG 48] → Wła 101 → Wła 101
41060 276/404 bud. 49
Ostatnio zmieniony 2012-09-19, 15:20 przez AvM, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry projektu KU-134 i KU-135

Post autor: JB »

AvM pisze:SPRM „Front Narodowy” w Górkach Wschodnich
25. WsG 3 [53; WsG 3] → WsG 3 → Wsg 3
41378 616/N5
26. WsG 5 [53; WsG 5] → WsG 5 → Wsg 5
41377 615/N5
27. WsG 12 [53; WsG 12] → WsG 12 → Wsg 12
41379 617/N5
28. WsG 14 [50; Ust 39 ARKA 79] → WsG 14 → Wsg 14
41057 273/404
29. WsG 22 [53; WsG 22] → WsG 22 → Wsg 22
41372 612/N5
30. WsG 23 [53; WsG 23] → WsG 23 → Wsg 23
41373 613/N5
31. WsG 24 [53; WsG 24] → WsG 24 → Wsg 24
41376 614/N5
32. WsG 25 [53; WsG 25] → WsG 25 → Wsg 25
41380 618/N5
33. WsG 26 [54; WsG 26] → WsG 26 → Wsg 26
41381 619/N5
Dziekuję, tych mi brakowało. Według dokumentów Stoczni Rybackiej w Ustce pozostałe to:
261 -- 263/404 (KU-134)
264 -- 272/404 (KU-134A)
273 -- 280/404 (KU-134B)
294/404 (KU-135, choć w jednym z dokumentów podany jest typ KU-134B)
348 -- 357/404 (KU-135)
361 -- 370/404 (KU-135)
445 -- 447/404 (KU-135 ukończone w 1952 roku)
i od AvM:
612 -- 619/ N 5.

JB
Ostatnio zmieniony 2012-09-19, 15:20 przez JB, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6841
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Kutry projektu KU-134 i KU-135

Post autor: AvM »

SPRM „10-lecia PRL” w Łebie
14. Łeb 1 [50; ? Wła 27, p. Wła 94] → Łeb 1 → Łeb 1
41064 280/404
15. Łeb 2 [50; WsG 40] → Łeb 2 → Łeb 2
41088 278/404
16. Łeb 3 [51; Ust 18 „Jesiotr”] → Łeb 3 → Łeb 3
41252 361/404
17. Łeb 4 [50; Ust 40 ARKA 80] → Łeb 4 → Łeb 4
41166 294/404
18. Łeb 5 [49; Ust 32 ARKA 72] → Łeb 5 → Łeb 5
41045 262/404
19. Łeb 6 [51; ? Łeb 6] → Łeb 6 → Łeb 6
41230 351/404
20. Łeb 8 [51; Ust 16 „Jesiotr”] → Łeb 8 → Łeb 8
41261 370/404 Łeb 8 ex Ust-32 ex Ust-16 (sic!)
21. Łeb 9 [51; ? Łeb 9] → Łeb 9 → Łeb 9
41233 354/404
22. Łeb 10 [50; ? Łeb 10] → Łeb 10 → Łeb 10
41221 277/404
23. Łeb 12 [51; Spi 1 „Wyzwolenie”] → Łeb 12 → Łeb 12
41231 352/404 Łeb 12 ex Wła 81 ex Sp1-1
24. ? [50; ?? Dzi 81, p. WsG 8] → ? → Łeb 15
41056 272/404 Łeb 15 ex Łeb 27 ex WSG-8
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6841
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Kutry projektu KU-134 i KU-135

Post autor: AvM »

SPRM „Belona” w Dziwnowie
1. Dzi 3 [52; Dzi 3] → Koł 7 („Bałtyk”) → Koł 7 („Bałtyk”)
41237 446/404
2. Dzi 4 [51; Dzi 83] → Dzi 4 → Dzi 4
41227 348/404
3. Dzi 5 [51; Dzi 84] → Dzi 5 → Dzi 5
41228 349/404
4. Dzi 6 [51; Dzi 87] → Koł 15 („Bałtyk”) → Koł 15 („Bałtyk”)
41238 357/404
5. Dzi 7 [51; Dzi 88] → Dzi 7 (zatonął 17/18 VII 1958 r.)
....
6. Dzi 10 [51; Dzi 86] → Dzi 10 → Dzi 10
41232 353/404
7. Dzi 26 [50; Świ 5 „Mewa”] → Dzi 26 → Dzi 26
41165 293/404 Dzi 26 ex Świ 4 ex Świ 6
8. Dzi 30 [51; Świ 6 „Mewa”] → Dzi 30 → Dzi 30
41055 271/404 Dzi 30 ex Świ 5
9. Koł 5 [51; Dzi 85] → Koł 5 („Bałtyk”) → Koł 5 („Bałtyk”)
41229 350/404
10. Koł 14 [52; Dzi 10] → Koł 14 („Bałtyk”) → Koł 14 („Bałtyk”)
41052 445/404
11. Świ 1 [52; Wła 80] → Dzi 24 → Dzi 24
41054 447/404 Dzi 24 ex Świ 1 ex Wła 80
12. Świ 2 [51; Dzi 90] → Dzi 12 → Wła 100 („Gryf”)
41259 368/404
13. Świ 3 [51; Dzi 89] → Dzi 16 → Dzi 16
41258 367/404 Dzi 16 ex Świ 3 ex Dzi 89
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6841
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Kutry projektu KU-134 i KU-135

Post autor: AvM »

SPRM „Jedność Rybacka” w Gdyni
44. Gdy 5 [49; ? Gda 38, p. Gdy 5] → Koł 8 („Bałtyk”) → Koł 8 („Bałtyk”)
41277 270/404
45. Gdy 12 [49; ?, p. MARIA Gdy 12] → Koł 17 („Bałtyk”) → Koł 17 („Bałtyk”)
41215 269/404
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6841
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Kutry projektu KU-134 i KU-135

Post autor: AvM »

Rybacy indywidualni
46. Gdy 14 [49; Ust 33 ARKA 73] → Gdy 14 → Gdy 14
41426 261/404
47. Gdy 61 [49; Ust 38 ARKA 78] → Gdy 61 → Gdy 61
41187 268/404
48. Gdy 177 [49; Ust 34 ARKA 74] → Gdy 177 → Gdy 177
41236 264/404 Gdy 177 ex Hel-63 ex Ust 34
49. Jas 52 [49; Ust 31 ARKA 71] → Jas 52 → Jas 52
41047 ????? Jas 52 ex Hel-40 ex Ust 31
50. Jas 74 [49; Ust 37 ARKA 77] → Jas 74 → Jas 74
41280 267/404 Jas 74 ex Hel-67 ex Ust 37
51. Wła 21 [49; Ust 36 ARKA 76] → Wła 21 → Wła 21
41279 266/404 Wła 21 ex Hel-58 ex Ust 36
52. Wła 75 [49; Ust 36 ARKA 76] → Wła 75 → Wła 75
41278 265/404 Wła 75 ex Ust 35 ex Hel-65
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry projektu KU-134 i KU-135

Post autor: JB »

Jeszcze raz dziękuję Andrzeju! :lol:

Wśród numerów budowy podanych przez AvM brakuje (w stosunku do listy, którą podałem) trzech numerów: 263/404, 356/404 i 366/404, wymieniany jest za to dodatkowy numer 293/404.
Z dwoma nie ma kłopotu, ten pierwszy był numerem budowy kutra ARKA 71 (oznaka Ust 31), ostatni na 99% był numerem budowy Dzi 88 (zatopionego jako Dzi 7), bo następne numery budowy przypadły późniejszym Dzi 89 i Dzi 90. Natomiast 356/404 powinien być numerem budowy kutra Świ 6, który występuje w wykazie PRS jako 293/404 (nie wygląda to na pomyłkę drukarską).
Istnienie kutra o numerze budowy 356/404 jest dobrze udokumentowane (rozpoczęty pod koniec 1950 roku na podstawie zlecenia Nr 1099, budowano go na stanowisku/slipie o oznaczeniu 6s), natomiast 293/404 - nie (nie spotkałem w aktach archiwalnych jednostki o tym numerze budowy, z wyjątkiem przypadku opisanego poniżej).
W 1947 roku stocznia w Ustce wybudowała, na zlecenie prywatne Szymańskiego i Zubrzyckiego, dwa kutry (o numerach budowy 293/404 i 294/404) o których istnieniu zaświadcza wykaz kutrów budowanych w stoczniach rybackich w latach 1945-47. Jednak podana wartość jednostek jest zadziwiająco mała (po 200 tys. zł, gdy najtańszy kuter "łososiowy" typu KU-915 wyceniano na 1,5 mln zł), co może świadczyć że sprzedano inwestorom prywatnym prawdopodobnie materiał na samodzielną budowę. Te wysokie numery w tym czasie nie są specjalnie dziwne, bo w czerwcu 1948 roku Stocznia Rybacka w Ustce "cofnęła" kilka numerów budowy (np. opisywany przypadek szkunera dla PCWM, rozpoczętego jako 292/404, a ukończonego jako 260/404).


JB
Ostatnio zmieniony 2012-09-20, 10:52 przez JB, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry projektu KU-134 i KU-135

Post autor: Chemik »

ooo Dzięki Koledzy bedzie do wykazu jak znalazł :idea:
Ja jak na razie wertuję PRS z lat 1985 - 2012 (właściwie dla czterech typów KU-134/135, KG-177, B-403 i B-410) i mam jeszcze do zrobienia "najtłuściejsze" lata 1995-1990 oraz pojedynczy rocznik 1985. KU-134/135 znikaja z rejestrów morskich ok. 2000 roku (były klasyfikowane częsciowo jako kutry a częściowo jako łodzie rybackie). Wydaje mi sie e3dwie widzialem jeszcze w rejestrze łodzi motorowych z 2007 roku :!:
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry projektu KU-134 i KU-135

Post autor: JB »

I jeszcze informacje z trzech protokołów zdawczo-odbiorczych.
1) 7 grudnia 1949 roku MCH odebrało, dla Spółdzielni "Łosos", kuter 269/404 (II wersja, późniejszy Gdy 12) wyposażony w silnik June-Munktell Nr 498283 o mocy 50 KM (na próbach kuter osiągał 5 w).
2) 30 grudnia 1949 roku PPPK "Arka" odebrało kuter 267/404 (późniejszy ARKA 77 Ust 37) wyposażony w silnik Dangren Nr 2191 o mocy 50/60 KM (na próbach kuter osiągał 5,1 w).
3) 8 marca 1951 roku MCH odebrało, dla Spółdzielni "Łosos", kuter 294/404 (późniejszy ARKA 80 Ust 40) wyposażony w silnik Callesen Nr 3119 mocy 75 KM. Sp. "Łosoś" była w stanie likwidacji, prawdopodobnie likwidator przekazał kuter "Arce". W protokole kuter oznaczano jako typ KU-134B! Być może kutry 293/404 i 294/404 rozpoczęto jako kutry wersji KU-134B (294/404 rozpoczęto 30 marca 1950 r. na podstawie zlecenia Nr 1063), a ukończono (jeden ze zmienionym numerem budowy) jako typ KU-135.

JB
Ostatnio zmieniony 2012-09-20, 10:42 przez JB, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6841
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Kutry projektu KU-134 i KU-135

Post autor: AvM »

PRS 1961
Leb-4 294/404 typ KU-134B
Dzi 26 293/404 typ KU-134B
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry projektu KU-134 i KU-135

Post autor: JB »

Czy w rocznikach PRS jest informacja o datach budowy tych kutrów (293/404 i 294/404), bo Wojciech Zientara podaje rok 1950.

JB
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry projektu KU-134 i KU-135

Post autor: Chemik »

Dla 293/404 jest sierpień 1950, a dla 294/404 jest tylko rok 1950
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry projektu KU-134 i KU-135

Post autor: JB »

Jest znowu niezgodność między dokumentami a wykazami PRS. Ust 40 (294/404) do końca 1950 roku nie był wymieniany jako kuter "Arki", a protokół z jego odebrania nosi datę 8 marca 1951 r. Pytanie, co PRS miał na myśli podając datę budowy - rok 1950?

JB
ODPOWIEDZ