w dzisiejszej Rzeczpospolitej

Wszelkie tematy związane z PMW

Moderatorzy: crolick, Marmik

Adam
Posty: 1774
Rejestracja: 2005-09-06, 12:58

Re: w dzisiejszej Rzeczpospolitej

Post autor: Adam »

Peperon pisze: Koncepcja pierwszej Polonii powstała pod koniec lat 50-tych, a drugiej również pod koniec, ale lat 70-tych.
Pierwsza autorstwa Witolda Urbanowicza, druga powstała w Stoczni Szczecińskiej w ramach czynu społecznego dla uczczenia 35-lecia PRL ;) Projektanci: J. Piskorz - Nałęcki, Z. Anosowicz, A. Śliwczyński o F. Grzybowski. Pod koniec lat 80. projekt został rozwinięty do koncepcji statku wycieczkowego, który jednak nie został zrealizowany, bo PRL za szybko upadł ;)

W latach 70. w Stoczni Szczecińskiej opracowano też projekt statku wczasowo - leczniczego (pływające sanatorium), ale także na planach się skończyło.
p11c
Posty: 1407
Rejestracja: 2012-09-27, 09:01

Re: w dzisiejszej Rzeczpospolitej

Post autor: p11c »

A jaką miał mieć nazwę ten statek leczniczy ? czy sa jakies jego dane ?
Awatar użytkownika
RyszardL
Posty: 2937
Rejestracja: 2004-05-18, 13:58
Lokalizacja: Perth, Australia

Re: w dzisiejszej Rzeczpospolitej

Post autor: RyszardL »

Panowie, trzeba poprosić Administratora o wydzielenie tematu od pewnego miejsca i przeniesienie do statków handlowych.
Jesteśmy w sekcji PMW. :x
UWAGA!
Od 2024 konto prowadzone przez Żonę RyszardaL (Małgorzatę).

====================

http://www.flotyllerzeczne.aq.pl/
http://www.biuletyn2008.republika.pl
"Demokracja to najgorszy z ustrojów - rządy hien nad osłami" Arystoteles
Colonel
Posty: 511
Rejestracja: 2010-03-31, 08:29
Kontakt:

Re: w dzisiejszej Rzeczpospolitej

Post autor: Colonel »

http://fow.az.pl/forum/viewtopic.php?f=18&t=568

A ponadto:
JAGIEŁŁO, SPEN, ex „Pietr Wielikij”, ex „Empire Oak”, ex „Duala”, ex „Dogu”, pasażersko-drobnicowy, zbud. w 1939 r., Blohm & Voss, Hamburg (Niemcy); 6261 BRT, 3380 NRT, 3000 t; 125,0×16,0×6,5 m; 2 MP33 i 2 TP na parę odlotową, 4600 KM, 2 śr, 15 w; 3+2 pokł., 3 ład., 610 pas.; z. 240.
Uwagi: Budowany w Niemczech pod nazwą „Dogu” w ramach serii 3 bliźniaczych parowców pasażerskich, wykony-wanych na zlecenie tureckiego armatora dla żeglugi po M. Śródziemnym. Zarekwirowany z chwilą wybuchu wojny pełnił w Kriegsmarine jako „Duala” funkcje ćwiczebnego okrętu-celu oraz bazy dla flotylli okrętów podwodnych. Przejęty w 1945 r. przez Royal Navy, w której nosił nazwę „Empire Oak”, został z kolei w 1946 r. oddany ZSRR. Pols-ka otrzymała go w ramach podziału floty poniemieckiej. Podniósł polską banderę 22.5.47. Skierowany następnie do włoskiej stoczni Officine Allestimento e Riparazioni Navi Ltd, Genua, został przystosowany do żeglugi atlantyckiej (m. in. zmiana opalania kotłów na paliwo płynne, przebudowa wnętrz itd.). W dniu 1.4.48 zainaugurował okrężną linię pasażerską Genua – Cannes – Algier – Gibraltar – Funchal – La Guaira – Curaçao – Barranquilla – Colón – Hawana – Funchal – Lizbona – Gibraltar – Cannes – Genua, zorganizowaną przez GAL w oparciu o przejściową koniukturę po-wojenną na tym szlaku. W tym okresie ok. 80% załogi stanowili Włosi. Brak perspektyw rozwojowych doprowadził do rychłej likwidacji linii i sprzedaży zbytecznego dla naszych potrzeb „Jagiełły”. Zakupił go w listopadzie 1949 r. Zwią-zek Radziecki, zatrudniając pod nazwą „Pietr Wielikij” w czarnomorskiej żegludze turystycznej. Pocięty na złom w końcu 1974 r.
z: http://wojtekzientara.pl/hobby.html
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: w dzisiejszej Rzeczpospolitej

Post autor: Chemik »

Colonel pisze:A ponadto:
JAGIEŁŁO, SPEN, ex „Pietr Wielikij”, ex „Empire Oak”, ex „Duala”, ex „Dogu”, pasażersko-drobnicowy, zbud. w 1939 r., Blohm & Voss, Hamburg (Niemcy); 6261 BRT, 3380 NRT, 3000 t; 125,0×16,0×6,5 m; 2 MP33 i 2 TP na parę odlotową, 4600 KM, 2 śr, 15 w; 3+2 pokł., 3 ład., 610 pas.; z. 240.
Uwagi: Budowany w Niemczech pod nazwą „Dogu” w ramach serii 3 bliźniaczych parowców pasażerskich, wykony-wanych na zlecenie tureckiego armatora dla żeglugi po M. Śródziemnym. Zarekwirowany z chwilą wybuchu wojny pełnił w Kriegsmarine jako „Duala” funkcje ćwiczebnego okrętu-celu oraz bazy dla flotylli okrętów podwodnych. Przejęty w 1945 r. przez Royal Navy, w której nosił nazwę „Empire Oak”, został z kolei w 1946 r. oddany ZSRR. Pols-ka otrzymała go w ramach podziału floty poniemieckiej. Podniósł polską banderę 22.5.47. Skierowany następnie do włoskiej stoczni Officine Allestimento e Riparazioni Navi Ltd, Genua, został przystosowany do żeglugi atlantyckiej (m. in. zmiana opalania kotłów na paliwo płynne, przebudowa wnętrz itd.). W dniu 1.4.48 zainaugurował okrężną linię pasażerską Genua – Cannes – Algier – Gibraltar – Funchal – La Guaira – Curaçao – Barranquilla – Colón – Hawana – Funchal – Lizbona – Gibraltar – Cannes – Genua, zorganizowaną przez GAL w oparciu o przejściową koniukturę po-wojenną na tym szlaku. W tym okresie ok. 80% załogi stanowili Włosi. Brak perspektyw rozwojowych doprowadził do rychłej likwidacji linii i sprzedaży zbytecznego dla naszych potrzeb „Jagiełły”. Zakupił go w listopadzie 1949 r. Zwią-zek Radziecki, zatrudniając pod nazwą „Pietr Wielikij” w czarnomorskiej żegludze turystycznej. Pocięty na złom w końcu 1974 r.
z: http://wojtekzientara.pl/hobby.html
To co wkleiłeś zawiera poważne błędy, które Miciński (a za nim inni) powielili prawdopodobnie z Groenera. Zerknij tu:
http://fow.az.pl/forum/viewtopic.php?f= ... 25#p134025
i parę postow powyżej
Awatar użytkownika
Peperon
Posty: 6667
Rejestracja: 2010-11-05, 14:52
Lokalizacja: z Krakowa

Re: w dzisiejszej Rzeczpospolitej

Post autor: Peperon »

Adam pisze:Pierwsza autorstwa Witolda Urbanowicza, druga powstała w Stoczni Szczecińskiej ...
Dzięki za sprostowanie z datami.
Właśnie o tych statkach myślałem pytając o planiki, czy inne rysunki.
RyszardL pisze:Muszę to jeszcze sprawdzić, ale rysunek 3D pierwszej "Polonii" prawdopodobnie jest w książce "Architektura okrętów".
Bardzo udany projekt moim zdaniem. Wielka szkoda, że nie zrealizowany.
Zgadzam się, szkoda.
W "Architekturze...", jak również w "Transatlantykach" są fotki modelu pierwszej Polonii.
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: w dzisiejszej Rzeczpospolitej

Post autor: Marek T »

Peperon pisze:W "Architekturze...", jak również w "Transatlantykach" są fotki modelu pierwszej Polonii.
Dość obszerny opis jest w Morzu z lat 60tych.
Przypuszczam, że jeszcze więcej można by znaleźć w miesięczniku "Technika i Gospodarka Morska" z tego okresu, bo był to dosyć poważny projekt.
Awatar użytkownika
Marmik
Posty: 5085
Rejestracja: 2006-04-30, 23:49
Lokalizacja: Puck

Re: w dzisiejszej Rzeczpospolitej

Post autor: Marmik »

RyszardL pisze:Panowie, trzeba poprosić Administratora o wydzielenie tematu od pewnego miejsca i przeniesienie do statków handlowych.
Jesteśmy w sekcji PMW. :x
Mam oko na wątek. Na razie nie rozdzielałem, bo tak fajnie sobie tu piszą ludzie :wink: . Potem hurtem od jednego z postów przeniosę do marynistyki.
To co dla innych jest brzegiem morza, dla marynarza jest brzegiem lądu.
Colonel
Posty: 511
Rejestracja: 2010-03-31, 08:29
Kontakt:

Re: w dzisiejszej Rzeczpospolitej

Post autor: Colonel »

Chemik pisze:To co wkleiłeś zawiera poważne błędy, które Miciński (a za nim inni) powielili prawdopodobnie z Groenera. Zerknij tu:
http://fow.az.pl/forum/viewtopic.php?f= ... 25#p134025
i parę postow powyżej
O właśnie!
Tak to jest, jak w necie funkcjonuja niesprawdzone lub niepełne informacje. Potem kolejne osoby powielają to w kolejnych miejsscach i tak sobie leci.
Dziekuję!
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: w dzisiejszej Rzeczpospolitej

Post autor: Chemik »

Colonel pisze:
Chemik pisze:To co wkleiłeś zawiera poważne błędy, które Miciński (a za nim inni) powielili prawdopodobnie z Groenera. Zerknij tu:
http://fow.az.pl/forum/viewtopic.php?f= ... 25#p134025
i parę postow powyżej
O właśnie!
Tak to jest, jak w necie funkcjonuja niesprawdzone lub niepełne informacje. Potem kolejne osoby powielają to w kolejnych miejsscach i tak sobie leci.
Dziekuję!
Miciński puścił to drukiem w 1962 roku i tak już zostało, jest już "życiorys" Jagiełly, okraszony paroma fotkami. Pewnie Marek T. to sprostował w oczekującej na wydanie od 10 (a może i więcej) lat :( encyklopedii o polskiej flocie przedwojennej.
Andrzej Ciszewski
Posty: 507
Rejestracja: 2008-09-27, 17:58

Re: w dzisiejszej Rzeczpospolitej

Post autor: Andrzej Ciszewski »

Dyskusja o treści tekstowej z historii poszczególnych jednostek, jest jak najbardziej słuszna . Forumowicze mają niekiedy tak istotne i udokumentowane informację, że tylko przyklasnąć pomysłowi zainicjowanemu przez Pezetela (P11c). Pozostaje jeszcze sprawa korzystania z opracowań autorskich autorów rysunków i zdjęć w tym spisie. Ja jestem oczywiście ,jak najbardziej za powstaniem na Forum takiego opracowania wraz z rysunkami i zdjęciami, tylko, czy to nie będzie kolidowało z prawami autorskimi poszczególnych rysunków lub zdjęć. Przykład z rysunkami projektowanej Polonii - te akurat był wiadomego autorstwa znanego forumowicza, który (ponieważ uczestniczy w tym forum) nie zaoponował. Ale co z innymi ?. Może Administrator powinien się wypowiedzieć, co ewentualnie można podsyłać w tym temacie, żeby nie było później kłopotów. Jak zrozumiałem z ogólnej dyskusji prowadzonej w różnych działach tego forum ma to być konglomerat z historii całej floty, a więc materiały będą wykorzystywane również z ,, bieżących opracowań książkowych" autorów, którzy niekoniecznie być może chcieli by , aby korzystać z ich ,,dorobku". To takie zasadnicze pytanie, które w tym projekcie jest być może bardzo ważne.
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4577
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Re: w dzisiejszej Rzeczpospolitej

Post autor: pothkan »

Andrzej Ciszewski pisze:Dyskusja o treści tekstowej z historii poszczególnych jednostek, jest jak najbardziej słuszna . Forumowicze mają niekiedy tak istotne i udokumentowane informację, że tylko przyklasnąć pomysłowi zainicjowanemu przez Pezetela (P11c).
Jeszcze jedno - każdy "biogram" statku powinien koniecznie zawierać bibliografię, tzn. informację o tym, na podstawie czego go sporządzono - zarówno publikacje zwarte, jak i artykuły, strony www czy posty z for.
p11c
Posty: 1407
Rejestracja: 2012-09-27, 09:01

Re: w dzisiejszej Rzeczpospolitej

Post autor: p11c »

Wydaje mi się , że tego nie rozstrzygniemy. Nie możemy zapytać wszystkich wiec mamy tylko 3 wyjścia.
1. Nierealne aby samemu zrobić własne opracowanie , rysunki opisy itd ale wtedy będzie problem choćby ze zdjęciami
2. Na początku a także w trakcie całego materiału co jakiś czas zwracać sie z pytaniem czy ktoś nie ma pretensji o prawa autorskie z adnotacją , że jesli sformułuje takie zastrzeżenie to dane czy pliki będą natychmiast usunięte
3. zrezygnować z całego przedsięwzięcia.

Generalnie motywem mojego działania jest praca dla dobra ogólnego aby wzbudzić w jak najwiekszej liczbie ludzi,a zwłaszcza młodzieży, zamiłowania do morza min. poprzez poznanie naszej historii.
Non profit
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: w dzisiejszej Rzeczpospolitej

Post autor: Chemik »

pothkan pisze:
Andrzej Ciszewski pisze:Dyskusja o treści tekstowej z historii poszczególnych jednostek, jest jak najbardziej słuszna . Forumowicze mają niekiedy tak istotne i udokumentowane informację, że tylko przyklasnąć pomysłowi zainicjowanemu przez Pezetela (P11c).
Jeszcze jedno - każdy "biogram" statku powinien koniecznie zawierać bibliografię, tzn. informację o tym, na podstawie czego go sporządzono - zarówno publikacje zwarte, jak i artykuły, strony www czy posty z for.
Mam nadzieję że te statkowe "życiorysy" spełniają powyższe warunki (jeżeli coś jest nie tak to proszę o uwagi):
http://fow.az.pl/forum/viewtopic.php?f= ... 29#p134029
p11c
Posty: 1407
Rejestracja: 2012-09-27, 09:01

Re: w dzisiejszej Rzeczpospolitej

Post autor: p11c »

Tak i o to własnie chodzi :)
Ciekawe czy ktos pokusi sie o zrobienie chocby uproszczonego planiku ( tj rzutu z góry )
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: w dzisiejszej Rzeczpospolitej

Post autor: Chemik »

p11c pisze:Tak i o to własnie chodzi :)
Ciekawe czy ktos pokusi sie o zrobienie chocby uproszczonego planiku ( tj rzutu z góry )
Piękny planik z rzutem bocznym, jak i zarówno górnym (oraz jego wersja kolorowa) znajduje się w książce Witolda Koszeli "Polskie statki pasażerskie", ale jako że ukazała się w zeszłym roku, nie miałem sumienia aby tutaj zamieścić, dajmy szansę wydawcy, sprzedać wydrukowany nakład, bo bez jego inwestycji nie mieli byśmy tych pięknych rysunków.
ODPOWIEDZ