JB pisze:Zachowane dokumenty nie pozostawiają wątpliwości. Krypa minowa została zaprojektowana i wybudowana w Warsztatach Portowych Marynarki Wojennej w Pińsku, zapewne w latach 1930-1931.
No i pozamiatane ...
Ostatnio zmieniony 2019-12-22, 23:49 przez dolek2, łącznie zmieniany 2 razy.
JB pisze:MĄTWA
Zachowane dokumenty nie pozostawiają wątpliwości. Krypa minowa została zaprojektowana i wybudowana w Warsztatach Portowych Marynarki Wojennej w Pińsku, zapewne w latach 1930-1931.
Gdybanie, że to dawny "Czetwiortyj", czy krypa KZ 5 vel KP 5 z Modlina, czy też przebudowana barka kanałowa o wymiarach 42x4,5x0,35 m (o wyporności 66 ton), używana przez Pogotowie Techniczne MW nie ma sensu (wszystkie te hipotezy łączy w jedną Mariusz Borowiak w swojej monografii polskich flotylli rzecznych).
barrysingh102 pisze:Flotylla Rzeczna Marynarki Wojennej (polska: Flotylla Rzeczna Marynarki Wojennej), lepiej znana jako Flotylla Pińska, była śródlądowym oddziałem polskiej marynarki wojennej działającym na Wiśle i na obszarze Bagien Pińskich (Kanał Dniepr-Bug) między wojną polsko-bolszewicką a II wojną światową. Za komandora Witolda Zajączkowskiego brał udział w inwazji na Polskę i walczył zarówno z siłami niemieckimi, jak i sowieckimi.
All the Users Say Thank You to barrysingh102 For That Useful Post.
Przypadkiem znalazłem na forum ''Żegluga Rzeczna'' temat z ''Mątwą'' i wygląda na to, że zebrano w jedną całość wszystko co miało numer ''5'' i literę ''K''. Potem dodano do tego jeszcze ''K5'' ex ''Czetwiortyj'', gdzie w warunkach roku 1920 ''K'' nie oznaczało krypy i tak poszło w świat.
Jeśli ''K5''/''Mątwa'' została zbudowana od podstaw jako krypa z napędem, to jak jej rzeczywisty wygląd miał się do tego co widzimy na rysunkach bazujących na planie krypy bez napędu ?
Jeśli w maju 1939 pień drzewa dostał się pod śrubę i połamał jej pióra, a wymieniony dokonali nurkowie bez slipowania, to patrząc kolejny raz na rysunki tego napędu nie bardzo widzę by była to ''śruba Hotchkissa''.
Śruba hotchikssa to były zwykłe 4 łopatki przykręcone do cylindra, każdą taką łopatkę można odkręcić i dać nową pod wodą.
Przypuszczam iż na pokładzie wożono zapasowe łopatki, podobnie jak do kół bocznokołowców, a sama naprawa była standardowa i niejednokrotnie przeprowadzana, tym jednym razem po prostu opisano ją w prasie.
A jak sobie wyobrażasz naprawę tradycyjnej śruby przez nurków??
Takie zdjęcie ktoś zamieścił na fb na profilu Stowarzyszenia Miłośników ORP Ślązak
Jaka jednostka (pomalowana w kamuflaż) stoi obok Warszawy i kiedy to zdjęcie mogło zostać zrobione?
„Przed wydaniem ogromnych pieniędzy na obronę, trzeba stworzyć dla ludzi taki poziom życia, którego sami będą chcieć bronić.”
– Carl Gustaf Mannerheim
Za statek nie mogę ręczyć, ale wydaje mi się, że to Admirał Sierpinek.
Zdjęcie na pewno zostało wykonane między 1920 a 1930. W 1930 roku Monitory Gdańskie poddano modernizacji i zamontowano na nich dwudziałowe wieże z armatami 75 mm. Na tym zdjęciu Monitory mają pojedyńcze armaty 105 mm.
Dzięki za kompleksową informację. Muszę przyznać, że najbardziej mnie zaintrygowało malowanie tej jednostki. Jakoś nie słyszałem o stosowaniu kamuflażu na naszych jednostkach w tamtym okresie...
„Przed wydaniem ogromnych pieniędzy na obronę, trzeba stworzyć dla ludzi taki poziom życia, którego sami będą chcieć bronić.”
– Carl Gustaf Mannerheim
Te same monitory i statek widziane z drugiej strony.
Wygląd monitorów, a są to ''Warszawa'' i ''Horodyszcze'' przed tym jaki znamy z uroczystości w Toruniu 5 czerwca 1921 roku. Najprawdopodobniej zdjęcie zrobiono niedługo po ich wcieleniu do służby 1 września 1920 roku, a widoczny statek to statek sztabowy 1 dywizjonu (monitorów) ''Wisła''.
Załączniki
940429669_marwislan204.thumb.JPG.c2a4347209f5d02a6959f077a976681a.JPG (30.99 KiB) Przejrzano 8877 razy