Historia Elblaga
Historia Elblaga
Mam pierwszy tom hgistorii Elblaga.
Czy wyszly nastepne ?
esli tak czy sa tam jakies informacje o historii zeglugi i budownictwa okretowego w Elblagu ?
Przy okazji znane sa nastepujace stocznie elblaskie
(musze to jeszcze kiedys sprawdzic):
L.Ulrich 1568
H.Groversen 1641 - 1643
Bordingreederzunft 1793 - 1815
Schiffs Societät 1796 - 1822
C.Chr.Kluge 1801 - 1825
Rosskampf & Kluge 1801 - 1805
Gebr.Mitzlaff 1825 - 1872
D.Fechter 1826 - 1870
F.Schichau 1855 - 1945
Hambruch Vollbaum & Co 1856 - 1859
Horop 1859
Sieboldt 1880
F.Schenck 1909 - 1914
Czy wyszly nastepne ?
esli tak czy sa tam jakies informacje o historii zeglugi i budownictwa okretowego w Elblagu ?
Przy okazji znane sa nastepujace stocznie elblaskie
(musze to jeszcze kiedys sprawdzic):
L.Ulrich 1568
H.Groversen 1641 - 1643
Bordingreederzunft 1793 - 1815
Schiffs Societät 1796 - 1822
C.Chr.Kluge 1801 - 1825
Rosskampf & Kluge 1801 - 1805
Gebr.Mitzlaff 1825 - 1872
D.Fechter 1826 - 1870
F.Schichau 1855 - 1945
Hambruch Vollbaum & Co 1856 - 1859
Horop 1859
Sieboldt 1880
F.Schenck 1909 - 1914
Nastepujace statki byly zbudowane w Elblagu , ale ni ma ich budowniczych. Jest tez szereg parowcow , ale to pozniej.
Fleute Der Löwe 1730
Kuff Die Stadt Elbing 1738 107 L H.Döring, Elbing
Schiff Benjamin 1757 C.Silber, Elbing
Galeone Sirene 1762
Bark Elbing 1782 184 L
Kutter Zelden Rust 1784 80 L
Schmack Vrouw Jantje 1787 86 L
Vollschiff Margarete 1795 174 L
Vollschiff Hazard 1797 234 L
Vollschiff Spring 1797 172 L
Brigg Carl & Rosine 1800 147 L
Brigg Twee Gezusters 1800 140 L
Brigg Maria 1803 100 L
Galeass Aurora 1805 133 L
Bark Flora 1808 175 L King, Memel
Brigg Sophia Dorothea 1817 100 L Winkelmann, Danzig
Bark Favorita 1833 190 L D.H.Wätjen, Bremen
Bark Mercur 1833 111 L B.P.Dieckmann, Elbing
Bark Beriansk Packet 1846 353 RT Memel
Schiff Germania 1848 290 L P.B.Dieckmann, Elbing
Bark Irmina Brons 1855 425 RT Y.& B.Brons, Emden
Fleute Der Löwe 1730
Kuff Die Stadt Elbing 1738 107 L H.Döring, Elbing
Schiff Benjamin 1757 C.Silber, Elbing
Galeone Sirene 1762
Bark Elbing 1782 184 L
Kutter Zelden Rust 1784 80 L
Schmack Vrouw Jantje 1787 86 L
Vollschiff Margarete 1795 174 L
Vollschiff Hazard 1797 234 L
Vollschiff Spring 1797 172 L
Brigg Carl & Rosine 1800 147 L
Brigg Twee Gezusters 1800 140 L
Brigg Maria 1803 100 L
Galeass Aurora 1805 133 L
Bark Flora 1808 175 L King, Memel
Brigg Sophia Dorothea 1817 100 L Winkelmann, Danzig
Bark Favorita 1833 190 L D.H.Wätjen, Bremen
Bark Mercur 1833 111 L B.P.Dieckmann, Elbing
Bark Beriansk Packet 1846 353 RT Memel
Schiff Germania 1848 290 L P.B.Dieckmann, Elbing
Bark Irmina Brons 1855 425 RT Y.& B.Brons, Emden
Jeżeli chodzi o tą niebieską Historię Elbląga to wyszły jeszcze tomy II (cz. 1 i cz. 2), III (cz. 1 i cz. 2) i IV. Z tym, że to już dość dawno było... Tomy II do IV wydawane były od 1996 do 2002.
Polecam jeszcze lekturę Carstenna (Geschichte Der Hansestadt Elbing) i Gierszewskiego (Elbląski Przemysł Okrętowy 1570-1815).
A propos to chyba nie Horop a Hotopp.
Polecam jeszcze lekturę Carstenna (Geschichte Der Hansestadt Elbing) i Gierszewskiego (Elbląski Przemysł Okrętowy 1570-1815).
A propos to chyba nie Horop a Hotopp.
Caly w tym ambaras kto zbudowal parowce
bylo +zbudowano-stracono-sprzedano=zostalo
Zawsze na 1.1. ostatnia liczba 31.12
1855: 4+3-0-0=7
1856: 7+4-2-1=8
1857: 8+5-4-0=9
1858: 9+2-1-1=9
1859: 9+1-1-0=8
1860: 9+2-3-0=8
1861: 8+2-2-0=8
1862: 8+4-1-0=11
1863: 11+2-2-0=11
1864: 11+8-5-0=14
1865: 14+2-1-1=14
1866: 15+2-0-0=15
Wystarzy przejzec liste Schichaua i Mitzlaffa - to nie wszystkie
a w 1864r az 8 nowych.
bylo +zbudowano-stracono-sprzedano=zostalo
Zawsze na 1.1. ostatnia liczba 31.12
1855: 4+3-0-0=7
1856: 7+4-2-1=8
1857: 8+5-4-0=9
1858: 9+2-1-1=9
1859: 9+1-1-0=8
1860: 9+2-3-0=8
1861: 8+2-2-0=8
1862: 8+4-1-0=11
1863: 11+2-2-0=11
1864: 11+8-5-0=14
1865: 14+2-1-1=14
1866: 15+2-0-0=15
Wystarzy przejzec liste Schichaua i Mitzlaffa - to nie wszystkie
a w 1864r az 8 nowych.
fdt!
Sprawa prosta.
to sa dane ze sprawozdan elblaskiej izby handlowej lub cos w tym rodzaju. Te dane nie informuja nas ktore statki doklasdnie byly aktuelnie zbudowane , a ktore istnialy. Elblaskie stocznie budowaly duzo statkow w celach spekulacyjnych.
Jesli masz problemy to wez sobie tylko liczby statkow zbudowanych
i postaraj je sie zidentyfikowac. Po osiagnieciu monopolu przez Schichaua
nie jestb to tak cviekawe.
Statki elblaskie sa omowione ponizej, ale tylko morskie

Sprawa prosta.
to sa dane ze sprawozdan elblaskiej izby handlowej lub cos w tym rodzaju. Te dane nie informuja nas ktore statki doklasdnie byly aktuelnie zbudowane , a ktore istnialy. Elblaskie stocznie budowaly duzo statkow w celach spekulacyjnych.
Jesli masz problemy to wez sobie tylko liczby statkow zbudowanych
i postaraj je sie zidentyfikowac. Po osiagnieciu monopolu przez Schichaua
nie jestb to tak cviekawe.
Statki elblaskie sa omowione ponizej, ale tylko morskie

Do spisu stoczni elbląskich dorzuć jeszcze Blancka na Schiffsholmie.
Goversson - był organizatorem tzw. Schifbau Companie a głównymi udziałowcami i zarządcami byli: Sieffert, Meinereiss.
Kluge to ten sam co Rosskampf & Kluge. W 1805 Kluge wykupił Rosskampfa (a ten został już tylko armatorem). Czyli 1801-05 R&K a po 1805 K. A potem przejął to Mitzlaff.
Goversson - był organizatorem tzw. Schifbau Companie a głównymi udziałowcami i zarządcami byli: Sieffert, Meinereiss.
Kluge to ten sam co Rosskampf & Kluge. W 1805 Kluge wykupił Rosskampfa (a ten został już tylko armatorem). Czyli 1801-05 R&K a po 1805 K. A potem przejął to Mitzlaff.