Historia Elblaga

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6856
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Historia Elblaga

Post autor: AvM »

Mam pierwszy tom hgistorii Elblaga.
Czy wyszly nastepne ?
esli tak czy sa tam jakies informacje o historii zeglugi i budownictwa okretowego w Elblagu ?

Przy okazji znane sa nastepujace stocznie elblaskie
(musze to jeszcze kiedys sprawdzic):

L.Ulrich 1568
H.Groversen 1641 - 1643
Bordingreederzunft 1793 - 1815
Schiffs Societät 1796 - 1822
C.Chr.Kluge 1801 - 1825
Rosskampf & Kluge 1801 - 1805
Gebr.Mitzlaff 1825 - 1872
D.Fechter 1826 - 1870
F.Schichau 1855 - 1945
Hambruch Vollbaum & Co 1856 - 1859
Horop 1859
Sieboldt 1880
F.Schenck 1909 - 1914
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6856
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Nastepujace statki byly zbudowane w Elblagu , ale ni ma ich budowniczych. Jest tez szereg parowcow , ale to pozniej.

Fleute Der Löwe 1730
Kuff Die Stadt Elbing 1738 107 L H.Döring, Elbing
Schiff Benjamin 1757 C.Silber, Elbing
Galeone Sirene 1762
Bark Elbing 1782 184 L
Kutter Zelden Rust 1784 80 L
Schmack Vrouw Jantje 1787 86 L
Vollschiff Margarete 1795 174 L
Vollschiff Hazard 1797 234 L
Vollschiff Spring 1797 172 L
Brigg Carl & Rosine 1800 147 L
Brigg Twee Gezusters 1800 140 L
Brigg Maria 1803 100 L
Galeass Aurora 1805 133 L
Bark Flora 1808 175 L King, Memel
Brigg Sophia Dorothea 1817 100 L Winkelmann, Danzig
Bark Favorita 1833 190 L D.H.Wätjen, Bremen
Bark Mercur 1833 111 L B.P.Dieckmann, Elbing
Bark Beriansk Packet 1846 353 RT Memel
Schiff Germania 1848 290 L P.B.Dieckmann, Elbing
Bark Irmina Brons 1855 425 RT Y.& B.Brons, Emden
Awatar użytkownika
fdt
Posty: 1644
Rejestracja: 2004-01-04, 15:49
Lokalizacja: Elbląg

Post autor: fdt »

Jeżeli chodzi o tą niebieską Historię Elbląga to wyszły jeszcze tomy II (cz. 1 i cz. 2), III (cz. 1 i cz. 2) i IV. Z tym, że to już dość dawno było... Tomy II do IV wydawane były od 1996 do 2002.

Polecam jeszcze lekturę Carstenna (Geschichte Der Hansestadt Elbing) i Gierszewskiego (Elbląski Przemysł Okrętowy 1570-1815).

A propos to chyba nie Horop a Hotopp.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6856
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

To nie az tak dawno.
Wiekszosc moich ksiazek jest starsza.
Czy mozna je jeszcze dostac ???
Gierszewskiego chyba mam.
Z 2 polowy XIX wiwku mam dobre notatki z Archiwum Panstwowego z Gdanskla, ktory porzejal archiwum elblaskie :-)
Sprawdze tego Horop vel Hotopp.
Np w 1863 zbudowano 8 parowcow.

AvM.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6856
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Caly w tym ambaras kto zbudowal parowce
bylo +zbudowano-stracono-sprzedano=zostalo
Zawsze na 1.1. ostatnia liczba 31.12

1855: 4+3-0-0=7
1856: 7+4-2-1=8
1857: 8+5-4-0=9
1858: 9+2-1-1=9
1859: 9+1-1-0=8
1860: 9+2-3-0=8
1861: 8+2-2-0=8
1862: 8+4-1-0=11
1863: 11+2-2-0=11
1864: 11+8-5-0=14
1865: 14+2-1-1=14
1866: 15+2-0-0=15

Wystarzy przejzec liste Schichaua i Mitzlaffa - to nie wszystkie
a w 1864r az 8 nowych.
Awatar użytkownika
fdt
Posty: 1644
Rejestracja: 2004-01-04, 15:49
Lokalizacja: Elbląg

Post autor: fdt »

Nie rozumiem co ma prezentować ten wykaz :? ?
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6856
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Jest to wykaz zbudowanych, sprzedanych i straconych parowcow Elblaga
w latach 1855-1866. Przedtem i potem sa wszystkie prawie znane.
Do tej poray nie udalo mi sie tej listy uzupelnic.
np 1857
1.1 bylo 8
zbudowano 5
sprzedano 4
stracono (ztatonaöl.itd) 0
31.12. bylo 9
czali 8+5-4-0=9
OK!
Awatar użytkownika
fdt
Posty: 1644
Rejestracja: 2004-01-04, 15:49
Lokalizacja: Elbląg

Post autor: fdt »

tylko skąd pomysł, że wykaz statków będących własnością elbląskich armatorów ma świadczyć o produkcji elbląskich stoczni? Elbląskie stocznie produkowały na potrzeby rodzimych i obcych armatorów a elbląscy armatorzy kupowali statki nie tylko w elbląskich stoczniach...
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6856
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

fdt!
Sprawa prosta.
to sa dane ze sprawozdan elblaskiej izby handlowej lub cos w tym rodzaju. Te dane nie informuja nas ktore statki doklasdnie byly aktuelnie zbudowane , a ktore istnialy. Elblaskie stocznie budowaly duzo statkow w celach spekulacyjnych.

Jesli masz problemy to wez sobie tylko liczby statkow zbudowanych
i postaraj je sie zidentyfikowac. Po osiagnieciu monopolu przez Schichaua
nie jestb to tak cviekawe.

Statki elblaskie sa omowione ponizej, ale tylko morskie :-(

Obrazek
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6856
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Obrazek
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6856
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Obrazek
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6856
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Obrazek
Awatar użytkownika
fdt
Posty: 1644
Rejestracja: 2004-01-04, 15:49
Lokalizacja: Elbląg

Post autor: fdt »

W jakim sensie "Elbinger"? Zbudowane czy będące wasnością elbląskich armatorów?
Ostatnio zmieniony 2004-11-30, 00:19 przez fdt, łącznie zmieniany 2 razy.
a-v-m

Post autor: a-v-m »

To drugie!
To jest ksiazka o elblaskich armatorach.

AvM
Awatar użytkownika
fdt
Posty: 1644
Rejestracja: 2004-01-04, 15:49
Lokalizacja: Elbląg

Post autor: fdt »

Do spisu stoczni elbląskich dorzuć jeszcze Blancka na Schiffsholmie.

Goversson - był organizatorem tzw. Schifbau Companie a głównymi udziałowcami i zarządcami byli: Sieffert, Meinereiss.

Kluge to ten sam co Rosskampf & Kluge. W 1805 Kluge wykupił Rosskampfa (a ten został już tylko armatorem). Czyli 1801-05 R&K a po 1805 K. A potem przejął to Mitzlaff.
a-v-m

Post autor: a-v-m »

Georga Grunau:
niestety w ksiazce sa opisane tylko parowce morskie (Seedampfer)
Obrazek
Obrazek
ODPOWIEDZ