Parowce floty Sardynii

Okręty Wojenne do 1905 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Krzysztof Gerlach
Posty: 4489
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Parowce floty Sardynii

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Piękny przykład - i ilustracja - silnika syjamskiego.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6885
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Parowce floty Sardynii

Post autor: AvM »

fregata parowa (Pirofregata ) GOVERNOLO
2279 ton pp. 73.90 x 11.30 x 5.35 m
(wodowany 18.10.1849) stocznia Wmilliam Pitcher, Northfleet
2 maszyny 2 cylindrowe Maudslay Sons & Field, 450 nhp, 948ihp 11w
Zwodowany i dostarczony jako EUPHRATES
17.03.1861 w sluzbie marynarki wloskiej
25.06.1882 skreslony i zlomowany 1884
Załączniki
Governolo Gay-01.jpg
Governolo Gay-01.jpg (262.42 KiB) Przejrzano 974 razy
Governolo Gay-02.jpg
Governolo Gay-02.jpg (494.65 KiB) Przejrzano 974 razy
Governolo Gay-03.jpg
Governolo Gay-03.jpg (387.43 KiB) Przejrzano 974 razy
Governolo Gay-04.jpg
Governolo Gay-04.jpg (143.28 KiB) Przejrzano 974 razy
Gpvermpöp A.png
Gpvermpöp A.png (1.26 MiB) Przejrzano 973 razy
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6885
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Parowce floty Sardynii

Post autor: AvM »

fregata parowa (Pirofregata ) COSTITUZIONE
1700 ton pp. 72.65 x 10.67 x 5.03 m
(wodowany 10.02.1849) stocznia Wmilliam Pitcher, Northfleet
2 maszyny Miller, Ravenhill & Co. 400nhp, 10,67w
Zwodowany jako GANGES
sprzedany marynarce sardynskiej w grudniu 1848
25.05.1849 zarejestrowany w Londynie dla Peninsular & Oriental Company (Nr. 162)
31.05.1849 wyplynal z Souzjampton do Genui
17.03.1861 w sluzbie marynarki wloskiej
31.03.1875 skreslony i zlomowany
Załączniki
Constituzione_2.png
Constituzione_2.png (63.37 KiB) Przejrzano 943 razy
Constituzione_Gay-1.png
Constituzione_Gay-1.png (118.9 KiB) Przejrzano 943 razy
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6885
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Parowce floty Sardynii

Post autor: AvM »

Transportowiec parowy (Pirotrasporto )
930grt 598nrt 205.3’ x 24.9’ x 19.5’
(wodowany 23.11.1839) stocznia John Wood, Port Glasgow, (Nr.65)
2 maszyny "beam type" Robert Napier (Nr.66) ; 370nhp=10,5kts
Podobno mial sie nazywac LORD NELSON
27.04.1840 zarejestrowany w Glasgow jako ADMIRAL (Nr2) dla City of Glasgow Steam Packet Co.
1841 juz przedluzony o 17 stop (wymiary wyzej po przebudowie)
08.11.1851 zarejestrowany W.Denny & Brothers - Dumbarton (Nr 61)
17.04.1854 zarejestrowany J.Wilson, Liverpool (Nr 250)
sprzedany marynarce sardynskiej w 1855 jako transportowiec wojenny VARO
1857 sperzedany
dalsze losy nieznane

na razie obrazka nie znalazlem.
mial 2 kominy i ozaglowanie barkentyny
Ostatnio zmieniony 2025-07-29, 01:07 przez AvM, łącznie zmieniany 1 raz.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4489
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Parowce floty Sardynii

Post autor: Krzysztof Gerlach »

„Obrazek” jest w: Lamberto Radogna „Cronistoria delle Unita’ da Guerra…”, wyd. 1981, str. 511.

Jego takielunek można różnie nazywać - szkunerem rejowym bądź brygantyną. Natomiast miał tylko dwa maszty (przynajmniej jako „Varo”), więc barkentyną być nie mógł – ta wymaga minimum trzech masztów.

Silnik „beam type” to najprawdopodobniej silnik boczno-dźwigniowy (boczno-balansjerowy), ponieważ w budowie takich specjalizował się i brylował Robert Napier. Niestety, angielska nazwa nie jest precyzyjna, gdyż może też dotyczyć mocno innego silnika górnobalansjerowego (górno-dźwigniowego), które podobno Napierowi też zdarzało się konstruować.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6885
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Parowce floty Sardynii

Post autor: AvM »

Krzysztof Gerlach pisze: „Obrazek” jest w: Lamberto Radogna „Cronistoria delle Unita’ da Guerra…”, wyd. 1981, str. 511.

Jego takielunek można różnie nazywać - szkunerem rejowym bądź brygantyną. Natomiast miał tylko dwa maszty (przynajmniej jako „Varo”), więc barkentyną być nie mógł – ta wymaga minimum trzech masztów.
Obrazku nie zamiescilem, gdyz nie jestem pewny czy to ten parowiec.
Przy czlowieku na rufie, wyglada ewidentnie za maly na parowiec 930 BRT
Burthen in Tons
Old 501->633
New 501-> 598
Engine Room 332
Total 833-> 930
Dane z BT 167/054 Page 215/153 = (Boad of Trade)

Zastanawiajacy jest bardzo maly zapas wegla
Statek operowal poczatkowo na linii Glasgow-Liverpool.

Dane z BT 167/054 Page 215/153 = (Board of Trade)
60 ton , 2 tony na godzine
Dane wg : British Parlimentary Papers 1852-53 (687)
Report of Committee of Board of Ordnance on Capabilities of Mercantile Steam Navy for Purposes of War
Zapas 83 tony na 2 dni., zuzycie dzienne 42 tony.

Przejze liste stoczniowa Johna Wooda. Moze beda tam statki podobne.

Chcialbym zwrocic uwage na bledy u Rodegny
Wodowanie 15 kwiecien 1840, jest to dzien rejestracji przez stocznie "builders certificate"
597t ton wyponosci , reczej niemozliwe, to jest pojemnosc netto (por wyzej)
432 pojemnosc netto, chyba literowka z 322 (por wyzej)
90nhp moc maszyn, de facto 370nhp (w papierach Napiera 380)
Załączniki
Varo LR6.png
Varo LR6.png (1.05 MiB) Przejrzano 822 razy
Ostatnio zmieniony 2025-07-29, 01:06 przez AvM, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6885
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Parowce floty Sardynii

Post autor: AvM »

Scottish Art and Design: 5000 Years
tu mozliwe ze jest na stronie 111 plan maszzyny ADMIRALa
... Napier side - lever marine engine for the paddle steamer Admiral , 1840s Designer : Robert Napier & Sons , Glasgow ; ink and wash on paper , 40 x 50 cm ( 15 x 19 in ) Glasgow Museums & Art Galleries , Museum of Transport effective use ..
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6885
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Parowce floty Sardynii

Post autor: AvM »

Jesli kogos artyleria parowcow floty sarynskiej, zwlaszcza fregat srubowych,
polecam artykul Dr. Aldo Antonicell. Sa tam tez inne artykuly tego autora.

https://www.academia.edu/75146500/Le_Ar ... _DI_Genova
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6885
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Parowce floty Sardynii

Post autor: AvM »

Transportowiec parowy (Pirotrasporto )
461 brt, wypornosc 850 ton (MM historia 560t)
(wodowany 05.07.1846) stocznia Louis Benet, La Ciotat
2 maszyny wertykalne Schneider, Creusot 180 nhp, 540ihp 9.5 kts
zbudowany jako ORENTE Compagnie des Bateaux à Vapeur du Levant d'Albert Rostand , Marseilles
05.1848 zakupiony przez Rzad Sardynii -moaö byc namowiony przez rzad francuski
14.01.1850 odkupiony przez A. Rostand powrocil do poprzedniej nazwy (Paul Boie podaje 12.11.1851 ze 1,000,000 Frankow)
1851 sprzedany Messageries nationales
1853 Messageries impériales
11.1866 sprzedany na rozbiorke La Ciotat

Uwaga ostatnie dwa pliki pokazuja siostrzany statek HELLESPONT
Załączniki
oronte.jpg
oronte.jpg (258.44 KiB) Przejrzano 649 razy
Hellospont-2.png
Hellospont-2.png (477.69 KiB) Przejrzano 649 razy
Hellespont 01.jpg
Hellespont 01.jpg (142.63 KiB) Przejrzano 649 razy
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6885
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Parowce floty Sardynii

Post autor: AvM »

fregata parowa (Pirofregata ) CARLO ALBERTO
3283 ton pp.
(wodowany 23.05.1853) stocznia T. & W. Smith, St.Peter's, Newcastle
2 maszyny Stephenson & Co, Newcastle 400nhp, 8w okret srubowy
najwiekszy okret zbudowany w swoim czasie nad rzeka Tyne
17.03.1861 w sluzbie marynarki wloskiej
01.08.1869 skreslony i zlomowany 1876
PS jak ktos wiecej danych szuka., polecam wspomniany artykul Dr. Aldo Antonicell.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4489
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Parowce floty Sardynii

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Nawiasem mówiąc widać jak na dłoni, jak bardzo nieprecyzyjna była ówczesna terminologia techniczna. Nazwa „beam engine” odnosi się przede wszystkim do silnika górnobalansjerowego, a tymczasem określenie „side-lever engine” niemal jednoznacznie opisuje silnik boczno-dźwigniowy, tak jak od razu przypuszczałem na podstawie nazwiska konstruktora. Z kolei termin „wertykalny” ma niemal zerową wartość poznawczą, ponieważ ogromna liczba typów silników do napędu bocznokołowców była właśnie „pionowa” (w tym Gorgon, syjamski), a różniły się drastycznie w konstrukcji. Dla podanej jednostki włoskiej pochodzenie projektu od Creusota i jego realizacji od Schneidera może nawet sugerować ciekawy silnik oscylacyjny, ale oczywiście nazwa o tym nie mówi.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6885
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Parowce floty Sardynii

Post autor: AvM »

Krzysztof Gerlach pisze: Dla podanej jednostki włoskiej pochodzenie projektu od Creusota i jego realizacji od Schneidera może nawet sugerować ciekawy silnik oscylacyjny, ale oczywiście nazwa o tym nie mówi.
Musze znalesc moje notatki dotyczace maszyn Schneidera, czy wszystkie te 3 statki mialy takie same maszyny.
BOSPHORUS mial maszyny Johna Barnesa.

Na razie maszyna Hellospont, tez chyba Johna Barnesa?
Załączniki
Hellespont 03.jpg
Hellespont 03.jpg (209.57 KiB) Przejrzano 42 razy
ODPOWIEDZ