s/s Kowshing - pierwsza "cywilna" ofiara wojny japońsko-chińskiej 1894-1895

Okręty Wojenne do 1905 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

retopa
Posty: 41
Rejestracja: 2006-02-24, 19:58
Lokalizacja: Warszawa

s/s Kowshing - pierwsza "cywilna" ofiara wojny japońsko-chińskiej 1894-1895

Post autor: retopa »

Witam Koleżeństwo,
Nabyłem ostatnio drogą kupna model rzeczonego s/s Kowshing (Kow-Shing) w skali 1/700 wydany przez nową chińską firmę Modern Naval Research Team. Z lektury książek Piotra Olendera ("m.in. "Sino-Japanesse Naval War 1894-1895" oraz "Wojna Japońsko-Chińska na morzu") wyczytałem, że był to frachtowiec parowy o tonażu 1.354 BRT należący do British Indo-China Steam Navigation Company, wyczarterowany przez Chiny przed wybuchem wojny, jego portem macierzystym był Londyn, został zbudowany w 1883 roku w Barrow-In-Furness Shipyard. Problem w tym, że długość kadłuba tego modelu wynosi 11,1 cm, co odpowiada 77,7 m w oryginale, podczas gdy inny posiadany przeze mnie model w tej samej skali 1/700 wydany przez drugą chińską firmę Oceanmoon posiada kadłub o długości 14,4 cm, co odpowiada 100,8 m długości w oryginale.
Czy ktoś posiada wiedzę o rzeczywistych wymiarach tej jednostki (wystarczy długość i szerokość). Wszystkie znalezione przeze mnie odnośniki w sieci odsyłają do opisu bitwy pod Pungdo i incydentu dyplomatycznego związanego z zatopieniem Kowshinga (który formalnie był jednostką brytyjską) przez IJN Naniwa.
Pozdrawiam
Tomek Małysz
Załączniki
01.jpg
01.jpg (409.41 KiB) Przejrzano 248 razy
Awatar użytkownika
karol
Posty: 4469
Rejestracja: 2004-01-05, 12:52

s/s Kowshing - pierwsza "cywilna" ofiara wojny japońsko-chińskiej 1894-1895

Post autor: karol »

To i tak zbyt wiele, rozmiary to 220 stóp na 30 stóp, czyli ok. 67x9 metrów. Drugi transport chiński Zheng He miał 250 stóp i to jest te ok. 77 metrów. Tak twierdzi AI z googla, ale w sumie nie ma podstawy, aby to kwestionować. AI rozpisuje się tu nad różnicami między tymi jednostkami, nazywając s/s Kow Shing stalowym nowoczesnym statkiem towarowym i transportowcem wojskowym w przeciwieństwie do drewnianego Zheng He z dżonki uczynionego.

Dodano po 7 minutach 31 sekundach:
Ach, i AI research jest przekonane, że wysokość kadłuba była ponad 30 stóp, co w sumie dość dobrze odpowiada stylowi budowania parowców marynarki handlowej w XIX wieku. Jak mawiał mój kapitan ze śródlądzia, statek o uroku cegły na wodzie ;) (widząc mój statek pomocniczy pogłębiarki o podobnych proporcjach "ceglanych"). Ale wracając do meritum, to AI zapewnia, że te dwie jednostki są mylone nagminnie przy opisywaniu charakterystyk.
Użytkownik nieaktywny, ale gadatliwy.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6960
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

s/s Kowshing - pierwsza "cywilna" ofiara wojny japońsko-chińskiej 1894-1895

Post autor: AvM »

To chyba pierwszy raz,ze ktos probuje uzyc na tym forum AI. do przekazania informacji technicznych o jakiejs jednostce.

Osobiscie bym odradzal kompletnie, podobnie, jak bym z odnosiöl sie przynajmniej z reflekcja do danych z wikipedii, ktora to jest glownym zdodlem dla AI.

Zacznjmy od dlugosci. Co to znaczy dlugosc okretu? Zeleznie od definicji, przy takim statku moze byc 10m roznicy i wiecej.
Dlugosci typowe dla statkow z tego okresu: calkowita (over all), miedzy pionami (between perpendiculars), na linii wodnej (water line) .

Przy statkach brytyjskich bm zaczal of
https://crewlist.org.uk/

Jako rezultat pojawia sie
https://crewlist.org.uk/data/vesselsalp ... mit=search

Jest tu jeden link do Mercantile Navy List-oficjalnej listy statkow brytyjskich
https://crewlist.org.uk/data/viewimages ... m&page=140

Podane sa wymiary
250'0'' x 39'2'' x 27'9'' (glbokosc ladowni)

Czyli oficjana dlugosc jest 30' wieksza od podanej przez AI

Nastepna strona warta odwiedzenia jest archiwum LLoyda

https://hec.lrfoundation.org.uk/archive-library/ships

Niestety nie ma okretu w bazie.

Za to jest "Lloyd's Register of Ships online"
https://hec.lrfoundation.org.uk/archive ... ips-online

Wybieram rocznik 1890
Pomizej dane z LLoyda. Moga byc roznice w stosunku do MNL, bo LLoyd mial swoeje zasady pomiarowe

Nastepnym, a czesto pierwszym zrodlem sa strony z bankami danych jednostek zbudowanych w Wlk.,Brytanii
Dla Barrow i poludnoiwej Anglii
https://shippingandshipbuilding.uk/

KOW SHING
https://shippingandshipbuilding.uk/view ... =KOW+SHING
250.0 ft x 39.2 ft x 21.0 ft

LLoyd podawal dlugosc miedzy pionami, w wiekszosci porzypadkow.
retopa pisze: to frachtowiec parowy o tonażu 1.354 BRT
Jak widac 2134 BRT a 1355 to NRT
Załączniki
LRS 1890.png
LRS 1890.png (108 KiB) Przejrzano 207 razy
Ostatnio zmieniony 2025-08-21, 15:54 przez AvM, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6960
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

s/s Kowshing - pierwsza "cywilna" ofiara wojny japońsko-chińskiej 1894-1895

Post autor: AvM »

I obrazki
Załączniki
CHIN KOW CHING 2.jpg
CHIN KOW CHING 2.jpg (203.17 KiB) Przejrzano 203 razy
CHIN KOW CHING 3.jpg
CHIN KOW CHING 3.jpg (339.79 KiB) Przejrzano 203 razy
CHIN KOW CHING 4.jpg
CHIN KOW CHING 4.jpg (464.65 KiB) Przejrzano 203 razy
CHIN KOW CHING.jpg
CHIN KOW CHING.jpg (251.17 KiB) Przejrzano 203 razy
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6960
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

s/s Kowshing - pierwsza "cywilna" ofiara wojny japońsko-chińskiej 1894-1895

Post autor: AvM »

No i warto poszperac w sieci


Marine Engineer and Motorship Builder
Vol 5 1884
Załączniki
Marine Engineer and Motorship Builder 1884.png
Marine Engineer and Motorship Builder 1884.png (160.64 KiB) Przejrzano 191 razy
retopa
Posty: 41
Rejestracja: 2006-02-24, 19:58
Lokalizacja: Warszawa

s/s Kowshing - pierwsza "cywilna" ofiara wojny japońsko-chińskiej 1894-1895

Post autor: retopa »

Dziękuję za szybką odpowiedź. Skoro długość pomiędzy pionami wynosiła 25 stóp, więc w metrach będzie to około 75 m, więc długość kadłuba pomiędzy pionami powinna wynosić poniżej 11 cm. Oznacza to, że nowy model model Kowshinga jest bardziej poprawny. Model w edycji Oceanmoon jest w skali około 1/600. Tyle mi wystarczy. Dziękuję
Awatar użytkownika
karol
Posty: 4469
Rejestracja: 2004-01-05, 12:52

s/s Kowshing - pierwsza "cywilna" ofiara wojny japońsko-chińskiej 1894-1895

Post autor: karol »

Świetne opracowanie AvM! Tylko wiesz, metoda uzyskania go okazała się dość skuteczna, bo kolega modelarz bez płachty na byka, to może nic nie dowiedziałby się! A tak do tego mamy mini wykład na temat długości, bo to świadoma, a nieuświadamiana współcześnie różnica zapisu, między pionami, a całkowita! Dziękuję :)
Użytkownik nieaktywny, ale gadatliwy.
ODPOWIEDZ