Witam Koleżeństwo,
Nabyłem ostatnio drogą kupna model rzeczonego s/s Kowshing (Kow-Shing) w skali 1/700 wydany przez nową chińską firmę Modern Naval Research Team. Z lektury książek Piotra Olendera ("m.in. "Sino-Japanesse Naval War 1894-1895" oraz "Wojna Japońsko-Chińska na morzu") wyczytałem, że był to frachtowiec parowy o tonażu 1.354 BRT należący do British Indo-China Steam Navigation Company, wyczarterowany przez Chiny przed wybuchem wojny, jego portem macierzystym był Londyn, został zbudowany w 1883 roku w Barrow-In-Furness Shipyard. Problem w tym, że długość kadłuba tego modelu wynosi 11,1 cm, co odpowiada 77,7 m w oryginale, podczas gdy inny posiadany przeze mnie model w tej samej skali 1/700 wydany przez drugą chińską firmę Oceanmoon posiada kadłub o długości 14,4 cm, co odpowiada 100,8 m długości w oryginale.
Czy ktoś posiada wiedzę o rzeczywistych wymiarach tej jednostki (wystarczy długość i szerokość). Wszystkie znalezione przeze mnie odnośniki w sieci odsyłają do opisu bitwy pod Pungdo i incydentu dyplomatycznego związanego z zatopieniem Kowshinga (który formalnie był jednostką brytyjską) przez IJN Naniwa.
Pozdrawiam
Tomek Małysz
s/s Kowshing - pierwsza "cywilna" ofiara wojny japońsko-chińskiej 1894-1895
s/s Kowshing - pierwsza "cywilna" ofiara wojny japońsko-chińskiej 1894-1895
- Załączniki
-
- 01.jpg (409.41 KiB) Przejrzano 276 razy
s/s Kowshing - pierwsza "cywilna" ofiara wojny japońsko-chińskiej 1894-1895
To i tak zbyt wiele, rozmiary to 220 stóp na 30 stóp, czyli ok. 67x9 metrów. Drugi transport chiński Zheng He miał 250 stóp i to jest te ok. 77 metrów. Tak twierdzi AI z googla, ale w sumie nie ma podstawy, aby to kwestionować. AI rozpisuje się tu nad różnicami między tymi jednostkami, nazywając s/s Kow Shing stalowym nowoczesnym statkiem towarowym i transportowcem wojskowym w przeciwieństwie do drewnianego Zheng He z dżonki uczynionego.
Dodano po 7 minutach 31 sekundach:
Ach, i AI research jest przekonane, że wysokość kadłuba była ponad 30 stóp, co w sumie dość dobrze odpowiada stylowi budowania parowców marynarki handlowej w XIX wieku. Jak mawiał mój kapitan ze śródlądzia, statek o uroku cegły na wodzie
(widząc mój statek pomocniczy pogłębiarki o podobnych proporcjach "ceglanych"). Ale wracając do meritum, to AI zapewnia, że te dwie jednostki są mylone nagminnie przy opisywaniu charakterystyk.
Dodano po 7 minutach 31 sekundach:
Ach, i AI research jest przekonane, że wysokość kadłuba była ponad 30 stóp, co w sumie dość dobrze odpowiada stylowi budowania parowców marynarki handlowej w XIX wieku. Jak mawiał mój kapitan ze śródlądzia, statek o uroku cegły na wodzie
Użytkownik nieaktywny, ale gadatliwy.
s/s Kowshing - pierwsza "cywilna" ofiara wojny japońsko-chińskiej 1894-1895
To chyba pierwszy raz,ze ktos probuje uzyc na tym forum AI. do przekazania informacji technicznych o jakiejs jednostce.
Osobiscie bym odradzal kompletnie, podobnie, jak bym z odnosiöl sie przynajmniej z reflekcja do danych z wikipedii, ktora to jest glownym zdodlem dla AI.
Zacznjmy od dlugosci. Co to znaczy dlugosc okretu? Zeleznie od definicji, przy takim statku moze byc 10m roznicy i wiecej.
Dlugosci typowe dla statkow z tego okresu: calkowita (over all), miedzy pionami (between perpendiculars), na linii wodnej (water line) .
Przy statkach brytyjskich bm zaczal of
https://crewlist.org.uk/
Jako rezultat pojawia sie
https://crewlist.org.uk/data/vesselsalp ... mit=search
Jest tu jeden link do Mercantile Navy List-oficjalnej listy statkow brytyjskich
https://crewlist.org.uk/data/viewimages ... m&page=140
Podane sa wymiary
250'0'' x 39'2'' x 27'9'' (glbokosc ladowni)
Czyli oficjana dlugosc jest 30' wieksza od podanej przez AI
Nastepna strona warta odwiedzenia jest archiwum LLoyda
https://hec.lrfoundation.org.uk/archive-library/ships
Niestety nie ma okretu w bazie.
Za to jest "Lloyd's Register of Ships online"
https://hec.lrfoundation.org.uk/archive ... ips-online
Wybieram rocznik 1890
Pomizej dane z LLoyda. Moga byc roznice w stosunku do MNL, bo LLoyd mial swoeje zasady pomiarowe
Nastepnym, a czesto pierwszym zrodlem sa strony z bankami danych jednostek zbudowanych w Wlk.,Brytanii
Dla Barrow i poludnoiwej Anglii
https://shippingandshipbuilding.uk/
KOW SHING
https://shippingandshipbuilding.uk/view ... =KOW+SHING
250.0 ft x 39.2 ft x 21.0 ft
LLoyd podawal dlugosc miedzy pionami, w wiekszosci porzypadkow.
Osobiscie bym odradzal kompletnie, podobnie, jak bym z odnosiöl sie przynajmniej z reflekcja do danych z wikipedii, ktora to jest glownym zdodlem dla AI.
Zacznjmy od dlugosci. Co to znaczy dlugosc okretu? Zeleznie od definicji, przy takim statku moze byc 10m roznicy i wiecej.
Dlugosci typowe dla statkow z tego okresu: calkowita (over all), miedzy pionami (between perpendiculars), na linii wodnej (water line) .
Przy statkach brytyjskich bm zaczal of
https://crewlist.org.uk/
Jako rezultat pojawia sie
https://crewlist.org.uk/data/vesselsalp ... mit=search
Jest tu jeden link do Mercantile Navy List-oficjalnej listy statkow brytyjskich
https://crewlist.org.uk/data/viewimages ... m&page=140
Podane sa wymiary
250'0'' x 39'2'' x 27'9'' (glbokosc ladowni)
Czyli oficjana dlugosc jest 30' wieksza od podanej przez AI
Nastepna strona warta odwiedzenia jest archiwum LLoyda
https://hec.lrfoundation.org.uk/archive-library/ships
Niestety nie ma okretu w bazie.
Za to jest "Lloyd's Register of Ships online"
https://hec.lrfoundation.org.uk/archive ... ips-online
Wybieram rocznik 1890
Pomizej dane z LLoyda. Moga byc roznice w stosunku do MNL, bo LLoyd mial swoeje zasady pomiarowe
Nastepnym, a czesto pierwszym zrodlem sa strony z bankami danych jednostek zbudowanych w Wlk.,Brytanii
Dla Barrow i poludnoiwej Anglii
https://shippingandshipbuilding.uk/
KOW SHING
https://shippingandshipbuilding.uk/view ... =KOW+SHING
250.0 ft x 39.2 ft x 21.0 ft
LLoyd podawal dlugosc miedzy pionami, w wiekszosci porzypadkow.
Jak widac 2134 BRT a 1355 to NRT
- Załączniki
-
- LRS 1890.png (108 KiB) Przejrzano 235 razy
Ostatnio zmieniony 2025-08-21, 15:54 przez AvM, łącznie zmieniany 2 razy.
s/s Kowshing - pierwsza "cywilna" ofiara wojny japońsko-chińskiej 1894-1895
I obrazki
- Załączniki
-
- CHIN KOW CHING 2.jpg (203.17 KiB) Przejrzano 231 razy
-
- CHIN KOW CHING 3.jpg (339.79 KiB) Przejrzano 231 razy
-
- CHIN KOW CHING 4.jpg (464.65 KiB) Przejrzano 231 razy
-
- CHIN KOW CHING.jpg (251.17 KiB) Przejrzano 231 razy
s/s Kowshing - pierwsza "cywilna" ofiara wojny japońsko-chińskiej 1894-1895
No i warto poszperac w sieci
Marine Engineer and Motorship Builder
Vol 5 1884
Marine Engineer and Motorship Builder
Vol 5 1884
- Załączniki
-
- Marine Engineer and Motorship Builder 1884.png (160.64 KiB) Przejrzano 219 razy
s/s Kowshing - pierwsza "cywilna" ofiara wojny japońsko-chińskiej 1894-1895
Dziękuję za szybką odpowiedź. Skoro długość pomiędzy pionami wynosiła 25 stóp, więc w metrach będzie to około 75 m, więc długość kadłuba pomiędzy pionami powinna wynosić poniżej 11 cm. Oznacza to, że nowy model model Kowshinga jest bardziej poprawny. Model w edycji Oceanmoon jest w skali około 1/600. Tyle mi wystarczy. Dziękuję
s/s Kowshing - pierwsza "cywilna" ofiara wojny japońsko-chińskiej 1894-1895
Świetne opracowanie AvM! Tylko wiesz, metoda uzyskania go okazała się dość skuteczna, bo kolega modelarz bez płachty na byka, to może nic nie dowiedziałby się! A tak do tego mamy mini wykład na temat długości, bo to świadoma, a nieuświadamiana współcześnie różnica zapisu, między pionami, a całkowita! Dziękuję 
Użytkownik nieaktywny, ale gadatliwy.