sory, ze nie w temacie...pytanko odnosnie 'architektury' okretow PMW przed 39r. Kto wpadl na pomysl tych charakterystycznych okraglych nadbudowek? Kiedys myslalem, ze brytole dali to na Gromy i tak zostalo, ale przeciez Gryf byl wczesniejszy. W wygladzie Gryfa maczali palce Polacy, wiec kto to zaproponowal, Francuzi czy my? Potyrala?.....
Re BŁYSKAWICA: taki kształt pomostów zaproponowali chyba Anglicy, a przynajmniej taki jest na dokumentacji kontraktowej z 1935 roku. Natomiast na nowych GROMACH, budowanych w Polsce, pomost miał już być kanciaty - taki prostokąt ścięty na rogach. W II tomie EOW o GROMACH jest rysunek stoczniowy tych okrętów.
Re hydrogliser: robiono je (chyba własnymi siłami??) ze złomowanych wodnosamolotów, co zresztą widać po ich architekturze. Potem przeniesiono je do Pińska, a przed 1939 rokiem wymieniono - jak sądzę - na glisery o kształcie bardziej zbliżonym do dzisiejszych motorówek.
Swoją drogą to ciekawostka - większość lotniczych źródeł mówi o jednym kadłubie przerobionym, część o kilku.
Inna rzecz że zarówno kadłuby LeO i Lathamów (duże) jak i Schrecków (2-osobowe) db nadawały się do takich zabaw (szczególnie, że były do nich na stanie stare motory)
Marek T pisze:Re BŁYSKAWICA: taki kształt pomostów zaproponowali chyba Anglicy, a przynajmniej taki jest na dokumentacji kontraktowej z 1935 roku. Natomiast na nowych GROMACH, budowanych w Polsce, pomost miał już być kanciaty - taki prostokąt ścięty na rogach. W II tomie EOW o GROMACH jest rysunek stoczniowy tych okrętów.
Faktycznie, zapomniałem o GRYFIE, na którym pomost wygląda praktycznie tak samo (przynajmniej z zewnątrz) jak na GROMACH.
A na JASKÓŁKACH też był zaokrąglony ...