TORPEDY LOTNICZE
TORPEDY LOTNICZE
Zastanawia mnie dlaczego jap. torpeda lotnicza miała ok. 5 m długości a torpeda US Navybyła znacznie krótsza (zdjęci TBD z torpedą), mieściła się w komorze Avengera.
Czy był jakiś logiczny powód ?
-celnośc po zrzucie ?
-wielkość głowicy ?
- zasięg torpedy ?
Czy był jakiś logiczny powód ?
-celnośc po zrzucie ?
-wielkość głowicy ?
- zasięg torpedy ?
Re: TORPEDY LOTNICZE
Chwilunia - a jakie kalibry porównujesz ??radar1 pisze:Zastanawia mnie dlaczego jap. torpeda lotnicza miała ok. 5 m długości a torpeda US Navybyła znacznie krótsza (zdjęci TBD z torpedą), mieściła się w komorze Avengera.
Czy był jakiś logiczny powód ?
-celnośc po zrzucie ?
-wielkość głowicy ?
- zasięg torpedy ?
21" ( 533 mm ) amerykańskie - troche ponad 4 m długości
http://www.navweaps.com/Weapons/WTUS_WWII.htm
17,7" ( 450 mm ) japońskie - długość oscylowała w okolicach 5,2-5,6 m w zależności od typu.
http://www.navweaps.com/Weapons/WTJAP_WWII.htm
Generalnie japońskie były szybsze przy podobnym zasięgu - czyli raczej kwestia napędu była decydująca.
Pozdrawiam,
Maciej
P.S. Mk24 "fido" była jeszcze mniejsza ale jak sądze to nie ją masz na myśli...
http://www.navweaps.com/Weapons/WTUS_WWII.htm
17,7" ( 450 mm ) japońskie - długość oscylowała w okolicach 5,2-5,6 m w zależności od typu.
http://www.navweaps.com/Weapons/WTJAP_WWII.htm
Generalnie japońskie były szybsze przy podobnym zasięgu - czyli raczej kwestia napędu była decydująca.
Pozdrawiam,
Maciej
P.S. Mk24 "fido" była jeszcze mniejsza ale jak sądze to nie ją masz na myśli...
Re: TORPEDY LOTNICZE
Wydaje mi się, że właśnie dlatego, iż Amerykanie (chyba jako jedyni) przyjęli założenie, że torpeda musi się mieścić w komorze bombowej (nawet samolotu jednosilnikowego)! Zarówno Avenger jaki i jego konkurent w konkursie na samolot pokładowy dla US Navy (chyba firmy Brewster) miały przenosić torpedę w komorze. W innych państwach torpedy były przenoszone pod kadłubem - nawet przez samoloty wielosilnikowe (np. He-111, Ju-88 w Niemczech czy SM-79 we Włoszech). Japończycy w przypadku dwusilnikowych G4M przenosili je w komorze bombowej ale już jednosilnikowe Kate przenosiły pod kadłubem.radar1 pisze:Zastanawia mnie dlaczego jap. torpeda lotnicza miała ok. 5 m długości a torpeda US Navybyła znacznie krótsza (zdjęci TBD z torpedą), mieściła się w komorze Avengera.
Czy był jakiś logiczny powód ?
-celnośc po zrzucie ?
-wielkość głowicy ?
- zasięg torpedy ?
Torpedy przenoszone w kadłubie musiały być nieco krótsze ze względu na długość komory. Mogły być (i były!) natomiast za to "szersze" (tzn. większego kalibru) bo komora była wystarczająco szeroka. Torpedy podwieszane pod kadłubem odwrotnie - powinny być mniejszego kalibru bo zmniejszało to opór powietrza, mogły być natomiast nieco dłuższe....
Może się niedokładnie wyraziłem - o ile pamiętam pierwsze generacje torped lotniczych ogólnie były odmianami torped morskich (w ogólnym zarysie).kris pisze:Na naval weaps nic nie pisze, że była to adaptacja morskich torped, a gdyby tak było to by raczej napisali...
Krótkie torpedy pojawiły się chyba dopiero koło połowy lat '30-ych
I jeszcze mała poprawka jak zauważył Mitoko na kaliber.Japońskie miały 450 mm.amerykańskie 533.Do tego głowica ... typ 91 model 1 miał co prawda 150 kg.tyle co amerykańskie ale pozostałe już od 200 kg.w górę.Trzeba to jakoś "upchać"
Prędkość jak wspomniał Maciej też robi swoje - w końcu prawie 9 w.różnicy na korzyść japońską.

Prędkość jak wspomniał Maciej też robi swoje - w końcu prawie 9 w.różnicy na korzyść japońską.
Dzięki za posty.shigure pisze:I jeszcze mała poprawka jak zauważył Mitoko na kaliber.Japońskie miały 450 mm.amerykańskie 533.Do tego głowica ... typ 91 model 1 miał co prawda 150 kg.tyle co amerykańskie ale pozostałe już od 200 kg.w górę.Trzeba to jakoś "upchać"![]()
Prędkość jak wspomniał Maciej też robi swoje - w końcu prawie 9 w.różnicy na korzyść japońską.
TBD Devastator miał torp. montowana pod kątem w dół i jakoś nie chce mi się wierzyć że mogła mieć aż 4m. ?
Skoro krótsza o większej "d" to co c celnością ?
Te 450 mm jap. to standard tylko dla samolotów ?. Bo nie stosowali tego kalibru nigdy na okrętach !
Przeważyła kwestia łatwiejszego ich ulokowania na pokładzie w miejsce 457-ekWaldek K pisze:Warto zauważyć, że w przypadku rozwoju "krótkich" torped amerykańskich, zaszedł proces odwrotny tzn. zaprojektowano je do samolotów, a później zaadoptowano je do okrętów, a konkretnie do ścigaczy torpedowych mniej więcej około 1943 roku.