Rzeczywiście, stocznia nazywała się - w momencie budowy obu statków - A.G. "Weser" Werk Seebeck; zmyliła mnie trochę historia stoczni pomieszczona na stronie:
http://werften.fischtown.de/archiv/ssw1.html
Co do kwestii, czy były to "statki", czy "pontony"; to obstawałbym raczej przy "statku" (aczkolwiek bez napędu):
I sylwetka:
Podobno działało to tak:
(obrazek ze strony modelarskiej, więc i błąd w dacie)
Po wojnie - w latach 1945-47 - służyły w „przymusowym czarterze” Royal Navy, by następnie powrócić do Niemiec, do cywilnej służby ratowniczej, w roku 1948. Jednak już wkrótce ponownie wyczarterowali je Brytyjczycy; 14 marca 1950 roku obie jednostki uczestniczyły w podniesieniu okrętu podwodnego Truculent, który zatonął 12 stycznia tego roku u ujścia Tamizy po zderzeniu ze statkiem „Dvina”.
Później obie jednostki uczestniczyły w ataku na Suez (a później oczyszczały strefę kanału z wraków).
Później kupili je Amerykanie:
Perhaps the greatest acquisition of the year for Harbiur Clerance Uunit ONE occurred on 18 and 19 May 1967 when the YHLCs arrived in Subic Bay upon completion of an ocean tow from Bremerhaven, West Germany. The YHLCs, ex-German lift craft AUSDAUER and ENERGIE, were purchased by the Navy to supplement its salvage assets. The two non-self-propelled Heavy Lift Craft, YHLC-1 (CRILLEY) and YHLC-2 (CRANDALL), which were purchased from Germany in 1967, are undergoing overhaul and conversion under U.S. Navy specifications. They each have a maximum ballast lift capability of 2400 tons and a stern lift capability of 600 tons, dynamic. They are the same two lift craft which participated in salvage operations in the Suez Canal in 1957. In ceremonies conducted by Rear Admiral N.C. WARD, Commander Service Group THREE, on 15 October, the two craft were renamed the CRILLEY (YHLC-1) and the CRANDALL (YHLC-2), in honor of two distinguished Navy salvors who had been awarded the Congressional Medal of Honor for heroism during deep submarine salvage operations. Both craft have the capability for making bow, stern, and side lifts. CRILLEY and CRANDALL have an overall length of 249 feet, a maximum beam of 40'8", and a mean draft of 11 feet at a light displacement of 2450 tons.
Jednostki służyły w Wietnamie (głównie w rejonie Saigonu), później zostały wycofane do rezerwy. Crilley i Crandall zostały skreślone z listy floty po blisko 50 latach od wodowania – „Crilley” (YHLC 1) 23 maja a „Crandall” (YHLC 2) 24 maja 1993 roku. Jednak oba statki znalazły nabywcę dopiero… 30 marca 1999 roku, do tego czasu rdzewiały zacumowane na James River w pobliżu Fort Eustis w Wirginii. Nabywcą była firma D&D Stall Inc. z Teksasu, która za każdy ze statków zaleciła po… 500 dolarów. Złomowanie zakończono dopiero w roku 2002 (18 kwietnia „Crilley” a 1 czerwca „Crandall”).
Ale co z tym Bałtykiem...