Francuskie okręty spod żagla i pary (3)
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4482
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Union - liniowiec 64-działowy z 13 furtami w dolnej baterii. Dwupokładowiec zbudowany w Breście. Projektant Jean Geffroy (Geoffroy). Nośność 1087 ton, wyporność około 2250 ton. Wymiary 50,7 x 13,2 x 6,5 m (zanurzenie 5,9-6,3 m). Załoga: 489-569. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 26 x 24-f, na górnym 28 x 12-f, na pokładach odkrytych 10 x 6-f. Jeszcze przed rozpoczęciem budowy planowano dla tego okrętu nazwę Entété (a nie Entente), w trakcie konstruowania zdecydowano się 1.03.1762 zmienić ją na Orion, ale jeszcze przed wodowaniem, a konkretnie 17.03.1762, zdecydowano, że będzie się jednak nazywał Union. W 1778 przekształcony w okręt szpitalny. Od 1780 transportowiec o tonażu (francuskim) 1020 ton. W lutym 1782 zatonął na Atlantyku w czasie rejsu z San Domingo do Francji.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4482
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Panie Januszu, to nie całkiem tak wyglądało.
Po pierwsze, okręty nazywały się Robuste i Solitaire. Marynarka francuska nigdy nie miała, ani nie chciała mieć, jednostki o nazwie Robust.
Rzeczywiście w sierpniu (Solitaire) i w sierpniu lub wrześniu (Robuste) 1755 zamówiono w Breście dwa 64-działowce projektu Groignarda. Z ich budowy jednak nie zrezygnowano, tylko przeniesiono ją do Lorient, na pochylnie Kompanii Wschodnioindyjskiej. Bardzo możliwe, że wpływ na to miało objęcie przez Groignarda (co prawda od 1756) stanowiska naczelnego konstruktora Kompanii, właśnie w Lorient.
Budowę obu żaglowców rozpoczęto w nowym miejscu we wrześniu (Robuste) i październiku (Solitaire) 1757. Z tym, że planów dotyczących Solitaire nie zmieniono, i w rezultacie okręt ten spłynął na wodę 30.11.1758 jako 64-działowiec.
Natomiast co do Robuste, to zdecydowano się, że lepiej będzie go zbudować jako 74-działowiec (projektantem pozostał Antoine Groignard). Okręt ten zwodowano 2.09.1758.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Po pierwsze, okręty nazywały się Robuste i Solitaire. Marynarka francuska nigdy nie miała, ani nie chciała mieć, jednostki o nazwie Robust.
Rzeczywiście w sierpniu (Solitaire) i w sierpniu lub wrześniu (Robuste) 1755 zamówiono w Breście dwa 64-działowce projektu Groignarda. Z ich budowy jednak nie zrezygnowano, tylko przeniesiono ją do Lorient, na pochylnie Kompanii Wschodnioindyjskiej. Bardzo możliwe, że wpływ na to miało objęcie przez Groignarda (co prawda od 1756) stanowiska naczelnego konstruktora Kompanii, właśnie w Lorient.
Budowę obu żaglowców rozpoczęto w nowym miejscu we wrześniu (Robuste) i październiku (Solitaire) 1757. Z tym, że planów dotyczących Solitaire nie zmieniono, i w rezultacie okręt ten spłynął na wodę 30.11.1758 jako 64-działowiec.
Natomiast co do Robuste, to zdecydowano się, że lepiej będzie go zbudować jako 74-działowiec (projektantem pozostał Antoine Groignard). Okręt ten zwodowano 2.09.1758.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4482
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Astronome i Sans Pareil - tu sytuacja była inna.
Astronome – budowę tego okrętu zamówiono już w maju 1757. W styczniu 1758 stwierdzono, że liniowce Astronome, Orion oraz fregata Reveche „zostaną skonstruowane, kiedy będzie to możliwe”. Lecz w tym czasie w Rochefort brakowało odpowiedniego drewna konstrukcyjnego, były też kłopoty z pieniędzmi, więc rozpoczęcie budowy się odwlekało, a w końcu – już w 1759 lub w 1760 – całkiem z niej zrezygnowano.
Sans Pareil – jednostka o mocno podejrzanej autentyczności. Istnieje tak nazwany model z epoki, ale nigdy nie istniał taki okręt. Wielu ludziom się wydaje, że jak się odnajdzie jakiś stary model żaglowca z wypisaną gdzieś nazwą i datą (dajmy na to gdański galeon Mars z XVII wieku), tzn., że na pewno pływał kiedyś jego pierwowzór, a tymczasem to nonsens – modele budowano dla zabawy, dla studiów nad kształtami kadłuba i rozwiązaniami takielunku, dla nauki, dla ozdoby itd., a nazywano i opisywano, jak się modelarzowi lub zamawiającemu podobało. W tym przypadku, jeśli naprawdę sporządzono taki projekt, to: po pierwsze, nie jest znany nawet jego autor; po drugie, nie ma śladu, by rzeczywiście była wola budowania kiedykolwiek owego Sans Pareil. W tamtym czasie Francuzi zrezygnowali na parę lat z konstruowania jakichkolwiek trójpokładowców, uważając je za klasę złą i niepotrzebną, a Jacques-Luc Coulomb napisał nawet na ten temat rozprawę w 1761 r., wymieniającą wszystkie ich wady.
Krzysztof Gerlach
Astronome – budowę tego okrętu zamówiono już w maju 1757. W styczniu 1758 stwierdzono, że liniowce Astronome, Orion oraz fregata Reveche „zostaną skonstruowane, kiedy będzie to możliwe”. Lecz w tym czasie w Rochefort brakowało odpowiedniego drewna konstrukcyjnego, były też kłopoty z pieniędzmi, więc rozpoczęcie budowy się odwlekało, a w końcu – już w 1759 lub w 1760 – całkiem z niej zrezygnowano.
Sans Pareil – jednostka o mocno podejrzanej autentyczności. Istnieje tak nazwany model z epoki, ale nigdy nie istniał taki okręt. Wielu ludziom się wydaje, że jak się odnajdzie jakiś stary model żaglowca z wypisaną gdzieś nazwą i datą (dajmy na to gdański galeon Mars z XVII wieku), tzn., że na pewno pływał kiedyś jego pierwowzór, a tymczasem to nonsens – modele budowano dla zabawy, dla studiów nad kształtami kadłuba i rozwiązaniami takielunku, dla nauki, dla ozdoby itd., a nazywano i opisywano, jak się modelarzowi lub zamawiającemu podobało. W tym przypadku, jeśli naprawdę sporządzono taki projekt, to: po pierwsze, nie jest znany nawet jego autor; po drugie, nie ma śladu, by rzeczywiście była wola budowania kiedykolwiek owego Sans Pareil. W tamtym czasie Francuzi zrezygnowali na parę lat z konstruowania jakichkolwiek trójpokładowców, uważając je za klasę złą i niepotrzebną, a Jacques-Luc Coulomb napisał nawet na ten temat rozprawę w 1761 r., wymieniającą wszystkie ich wady.
Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4482
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Altier - liniowiec 64-działowy typu Lion. Dwupokładowiec z 13 furtami w dolnej baterii, zbudowany w Tulonie. Projektant Joseph-Marie-Blaise Coulomb. Nośność 1150 ton, wyporność około 2200 ton. Wymiary 49,1 x 13,2 x 6,3 m (zanurzenie 5,8-7,0 m). Załoga: 489-572. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 26 x 24-f, na górnym 28 x 12-f, na pokładach odkrytych 10 x 6-f. W służbie dopiero od 1762. W latach 1762-1770 służył na Morzu Śródziemnym. Wycofany w listopadzie 1770. Sprzedany w 1772 (do marynarki handlowej lub Turkom).
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4482
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Médiateur – faktyczny projekt 90-działowego trójpokładowca, którego budowę nakazano w Breście już w grudniu 1756 (plany zamówiono w maju 1757 u Jacquesa-Luca Coulomb), a przystąpiono do niej w 1758 lub nawet pod koniec 1757. Zaniechano prac – mało zresztą zaawansowanych – w 1760, z pewnością m.in. w związku ze wspomnianym przerwaniem budowania przez Francuzów jakichkolwiek trójpokładowców, ale może też z uwagi na kłopoty zaopatrzeniowe i finansowe.
Alcyon - faktyczny projekt 64-działowego dwupokładowca, którego budowę zamówiono w Breście już w 1758. Zamówienie anulowano w 1760 z powodu braku pieniędzy i drewna konstrukcyjnego.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Alcyon - faktyczny projekt 64-działowego dwupokładowca, którego budowę zamówiono w Breście już w 1758. Zamówienie anulowano w 1760 z powodu braku pieniędzy i drewna konstrukcyjnego.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4482
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Fregaty 32-działowe typu Bouffonne, klasy de 8. Projektant Jean-Joseph Ginoux. Obie zamówione w Caen i zaczęte tam odpowiednio w maju (Malicieuse) oraz też w maju lub we wrześniu (Bouffonne) 1757. Uznano jednak, że kanał prowadzący ze stoczni w Caen do morza jest niewystarczający dla wyjścia jednostek tej wielkości i zamówienie anulowano w październiku 1757, przenoszą je do Hawru, gdzie przetransportowano istniejące już elementy. Tam ponownie położono stępki pod te fregaty w styczniu 1758. Zostały zwodowane 29. (lub 30.) 06.1758 (Bouffonne) oraz 1. (albo 3.) 07.1758 (Malicieuse). Dane projektowe: nośność 550 ton, wyporność około 900 ton, wymiary 40,3 x 10,4 (lub 10,3) x 5,3 m (zanurzenie 3,5-4,7 m). Uzbrojenie: na pokładzie głównym 26 x 8-f, na pokładach odkrytych 6 x 4-f. Załoga: 177-237 ludzi.
Bouffonne została zdobyta przez Anglików 17.07.1761 pod Kadyksem, ale nie wcielono jej do Royal Navy.
Malicieuse służyła do 1777, kiedy skreślono ją z listy floty i wkrótce rozebrano.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Bouffonne została zdobyta przez Anglików 17.07.1761 pod Kadyksem, ale nie wcielono jej do Royal Navy.
Malicieuse służyła do 1777, kiedy skreślono ją z listy floty i wkrótce rozebrano.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4482
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Reveche, fregata 20-działowa – zamówiona w maju 1757 w Rochefort, nie zbudowana (rezygnacja w 1760), przyczyny już podawałem przy liniowcu Astronome.
Zamówione w 1758, nie zbudowane (rezygnacja w 1760) z powodu braku pieniędzy:
Surprise, Daphné, Méfiance, Nayade, Planéte (fregata 24-działowa), Réussite (fregata 24-działowa)
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Zamówione w 1758, nie zbudowane (rezygnacja w 1760) z powodu braku pieniędzy:
Surprise, Daphné, Méfiance, Nayade, Planéte (fregata 24-działowa), Réussite (fregata 24-działowa)
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski