Prędkość WICHRÓW

Wszelkie tematy związane z PMW

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
Mitoko
Posty: 2718
Rejestracja: 2004-01-05, 12:26
Lokalizacja: Gdańsk

Prędkość WICHRÓW

Post autor: Mitoko »

Kolejna intryga - wszystkie nasze źródła jak wół podają prędkość Wichrów - 33 kts - natomiast monografie Simounów podają owszem 33 kts na próbach, ale w realnej służbie 28-30 kts
Awatar użytkownika
karol
Posty: 4447
Rejestracja: 2004-01-05, 12:52

Post autor: karol »

czytałem o 31 węzłach Burzy :)
Awatar użytkownika
Mitoko
Posty: 2718
Rejestracja: 2004-01-05, 12:26
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Mitoko »

To już bardziej rozsądne.

Ale jest tu też kwestia wyporności - dlaczego niby Wichry były o 200 ts cięższe od Simounów i jak to wpływało na prędkość ??
shigure
Posty: 1242
Rejestracja: 2004-01-04, 21:35
Lokalizacja: szczecin

Post autor: shigure »

... kiedyś problem prędkosci był maglowany w odniesieniu do chyba włoskich krążowników ... próby a realna służba to dwa bardzo różne wyniki
Awatar użytkownika
Mitoko
Posty: 2718
Rejestracja: 2004-01-05, 12:26
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Mitoko »

Poczytaj monografie francuskich i włoskich DD - miejscami to totalne s-f (no może poza Le'Terible - te to nawet o 300 ton cięższe nieźle ciągnęły)
Awatar użytkownika
karol
Posty: 4447
Rejestracja: 2004-01-05, 12:52

Post autor: karol »

generalnie biorąc, to we wspomnieniach Donalda Macintyre`a z RN Anglicy oczekiwali od niszczyciela zdolności do prucia wachy z szybkością 30 węzłów bez dygotu przy dobrej pogodzie, zupełnie nie widze przyczyny dla innej charakterystyki dobrego niszczyciela we flocie...;)
a waga, no tak, ale czy simonki miały tory minowe? nie miały też kutra na pokładzie i kilka innych szczegułów w sumie, jednak dajacych pokaźną wagę...
zreszta ich lidery flotylli, uzywając terminologii angielskiej, też były cięższe o te 250 ton...
Awatar użytkownika
Mitoko
Posty: 2718
Rejestracja: 2004-01-05, 12:26
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Mitoko »

Jakie lidery ??
Awatar użytkownika
karol
Posty: 4447
Rejestracja: 2004-01-05, 12:52

Post autor: karol »

Le Mars chyba, pewien nie jestem, ale nasteopna mutacja, która z danych wydaje się być około 250 ton większa/cięzsza
Awatar użytkownika
Mitoko
Posty: 2718
Rejestracja: 2004-01-05, 12:26
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Mitoko »

A to ciekawostka
Awatar użytkownika
karol
Posty: 4447
Rejestracja: 2004-01-05, 12:52

Post autor: karol »

akurat do francuskich dd to ze mnie słaby dyskutant, bo w sumie nawet zdziwiony byłem swego czasu, że Ouragan moze róznic się dość istotnie od Burzy.... 8)
Awatar użytkownika
karol
Posty: 4447
Rejestracja: 2004-01-05, 12:52

Post autor: karol »

nie mniej jednak w domku wieczorkiem sobie pogrzebie nieznacznie w szpargałach, bo w sumie powinienem chyba troche bliżej poznać temat francuskich dd, jakos ni chce mi sie wierzyć w okrety ganjące 100 kilometrów na godzinę...
Awatar użytkownika
Mitoko
Posty: 2718
Rejestracja: 2004-01-05, 12:26
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Mitoko »

To w ogóle ciekawostka:
- Simouny były chyba pomniejszoną wersję planowanych podczas WW1 dużych DD (1700t, 4x138)
- w 1920 Francuzi rozpatrywali kwestię zakupu od Angoli kadłubów jednostek typu "modified W" których budowę Anglicy wstrzymali
- Wichry miały 1540 ts w porównaniu do 1326 ts Simounów
- z kolei Beogrady były tak poprawionymi Simounami, że miały tylko 1200 czy 1240 ts i wyciągały 38 kts
Awatar użytkownika
karol
Posty: 4447
Rejestracja: 2004-01-05, 12:52

Post autor: karol »

... no ale WchiskaWchiska gnało pono 42 knoty ?? sam nie wiem co o tym myśleć...a Welshman ze swoimi 43 knotami
Awatar użytkownika
Mitoko
Posty: 2718
Rejestracja: 2004-01-05, 12:26
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Mitoko »

Czekaj - o czym ty mówisz - miałem na myśli ostatnią odmianę typu V/W - a te powyżej 36 kts-ów się nie wychylały
Awatar użytkownika
karol
Posty: 4447
Rejestracja: 2004-01-05, 12:52

Post autor: karol »

chodzi mi o nasz blyskawica, rodem ze stoczni brytyjskiej, który zadaje kłam niskim osiągom okretów konstruowanych i budowanych w anglii
Awatar użytkownika
Mitoko
Posty: 2718
Rejestracja: 2004-01-05, 12:26
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Mitoko »

Aaaa - swoją drogą nie mogę dojść do danych o angielskich projektach liderów z drugiej połowy lat '20-ych opracowywanych pod kątem Polski, Jugosławii i Holandii (pochodnymi tych projektów były Dubrovnik i Trompy)
ODPOWIEDZ