Kolejna intryga - wszystkie nasze źródła jak wół podają prędkość Wichrów - 33 kts - natomiast monografie Simounów podają owszem 33 kts na próbach, ale w realnej służbie 28-30 kts
generalnie biorąc, to we wspomnieniach Donalda Macintyre`a z RN Anglicy oczekiwali od niszczyciela zdolności do prucia wachy z szybkością 30 węzłów bez dygotu przy dobrej pogodzie, zupełnie nie widze przyczyny dla innej charakterystyki dobrego niszczyciela we flocie...
a waga, no tak, ale czy simonki miały tory minowe? nie miały też kutra na pokładzie i kilka innych szczegułów w sumie, jednak dajacych pokaźną wagę...
zreszta ich lidery flotylli, uzywając terminologii angielskiej, też były cięższe o te 250 ton...
akurat do francuskich dd to ze mnie słaby dyskutant, bo w sumie nawet zdziwiony byłem swego czasu, że Ouragan moze róznic się dość istotnie od Burzy....
nie mniej jednak w domku wieczorkiem sobie pogrzebie nieznacznie w szpargałach, bo w sumie powinienem chyba troche bliżej poznać temat francuskich dd, jakos ni chce mi sie wierzyć w okrety ganjące 100 kilometrów na godzinę...
To w ogóle ciekawostka:
- Simouny były chyba pomniejszoną wersję planowanych podczas WW1 dużych DD (1700t, 4x138)
- w 1920 Francuzi rozpatrywali kwestię zakupu od Angoli kadłubów jednostek typu "modified W" których budowę Anglicy wstrzymali
- Wichry miały 1540 ts w porównaniu do 1326 ts Simounów
- z kolei Beogrady były tak poprawionymi Simounami, że miały tylko 1200 czy 1240 ts i wyciągały 38 kts
Aaaa - swoją drogą nie mogę dojść do danych o angielskich projektach liderów z drugiej połowy lat '20-ych opracowywanych pod kątem Polski, Jugosławii i Holandii (pochodnymi tych projektów były Dubrovnik i Trompy)