Pierwsze parowce Portugalii

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

admiralcochrane
Posty: 806
Rejestracja: 2004-05-28, 15:45

Post autor: admiralcochrane »

Na temat kolumbijskich parowców nagromadziło się dość na odrębny post. Pierwsze parowce był też w wątku na temat Nilu.
Zobaczmy więć co można zrobić z Portugalią

1. Pierwsze próby w Brazylii (1818)

2. Pierwsze dwa parowce na wodach europejskich - dwie jendostki angielskie z czasow wojny domowej, które?

3.Empresa Portuense de Navegacao a Vapor, zał. 1829

4.Companhia de Navegacao do Tejo e Sado, zał. 1838

5. franusko-portuigalska umowa o utworzeniu linii pasazerskiej, 1844

6.Companhia Uniao Mercantil, zlikwidowana 1864

7. Bailey & Letham, 1866

8.Companhia Lusitana

9.Companhia Insulana de Navegacao -1871

10. Empresa Nacional de Navegacao -1880

11.Mala Real Portuguesa (1888-1892)

Pod koniec XIX w. handlowa flota Portugalii liczyła 237 jednostek (42000DWT) w tym 25 jednostke oceanicznych (34000)
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6845
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Mi sie wydaje ze wszystkie parowce mam do 1860 jesli chodzi o Portugalie.
Mam tez spis wrakow portugalskich.
Z kolegami z Anglii opracowalismy dane dotyczace udzialu paorowcow brytyjskich w wojne domowej.

avm
admiralcochrane
Posty: 806
Rejestracja: 2004-05-28, 15:45

Post autor: admiralcochrane »

A czy jest szansa na jakas ich forme plikową lub listętu na forum?
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6845
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

admiralcochrane pisze:A czy jest szansa na jakas ich forme plikową lub listętu na forum?
To nie jest opracowane,
mam tylko kikadziesiat plikow z tymi parowcami.
Przejze wieczorem, na razie ide biegac z psem.

Poza tym calosci ze wzgledu na ksiazke o ktorej wspomnialem nie podaje.

avm
admiralcochrane
Posty: 806
Rejestracja: 2004-05-28, 15:45

Post autor: admiralcochrane »

OK, rozumiem, kazdy fragment bedzie mile widziany. Choc gdbym mial wybierać jakis szczególyn to jednak Włosi i Portugalia
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6845
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

admiralcochrane pisze:OK, rozumiem, kazdy fragment bedzie mile widziany. Choc gdbym mial wybierać jakis szczególyn to jednak Włosi i Portugalia
Nie odpowiem na wszytskie pytania,
ale ktore z tych portugalskich jest najbardziej trapiace,
Mi sie wydaje o zegludze tej mi cos brakuje.
4.Companhia de Navegacao do Tejo e Sado, zał. 1838

Jesli chodzi o Wlochy tez nie wiem co sie stalo z parowcem MONTE CHRISTO
jest chyba nawet w Lloydzie. Zubd Thompson, London , maszyny A.& J.Bath
admiralcochrane
Posty: 806
Rejestracja: 2004-05-28, 15:45

Post autor: admiralcochrane »

Znalazłem jeszcze przedsiębiorstwa:
"Vapores Lisbonenses" - na linii towarowej Lizbona-Seixal, Aldeia Galega, Trafaria i Cascai.

w 1865

Companhia Bornay

w 1865
parowce na linii Lizbona-Porto (armator?)
LUSITANA, LISBOA -


Pelna nazwa przesiębiorstwa założonego w 1838 r.:":
Companhia de navegação do Tejo e Sado por barcos movidos por vapôr

Niektóre ze statków firmy w 1851 r. (wg Revista Universal Lisbonense z 1851)
D. Henrique
Viriato - miano na nim zamontowac pierwszy kocioł okrętowy produkcji portugalskiej
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6845
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Tych 2 jeszcze nie rozgrayzlem:

CONDE DO TOJAL
110nhp=9kts 4guns
1845 built in England for Ministerio da Fazenda
7.1845 acquired
1.9.1845 under Paulo Centurini with the British crew left London
2.9.1845 arrived Falmouth 51,5t draught 7ft
12.9.1845 arrived Tejo
1847 5 guns crew 39men
17.4.1856 disarmed
1860 BU ?

DUQUE DO PORTO
120-130nhp 5 guns 63 men
12.1845 acquired in England
16.2.1846 arrived Tejo, after 7 days voyage from London
18.2.1847 wrecked Douro Bar
Ostatnio zmieniony 2009-02-05, 23:02 przez AvM, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6845
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Francisco Cabral
"Naufragos e Acidentes Maritimos na Costa Portuguesa (1823-1986)" Lisabon 1987
11.7.1823 LUISTANO (1823) 242t Joao Baptista Angelo da Costa & Ca-
10.9.1823 RESTAURADOR LUISTANO (1822) 298t Joao Baptista Angelo da Costa & Ca-
1844 CHATHAM lost Figueira coasts
2.1847 DUQUE DO PORTO
29.3.1852 PORTO Empreza Portuguese de Nav. por Vapor
19.8.1855 CISNE (1853) 213t Empreza Portuguese de Nav. por Vapor
7.9.1858 QUINTA DO VESUVIO (1837) 302t Empreza Portuguese de Nav. por Vapor
27.7.1859 DUQUE DO PORTO (1853) 289t J.H.Andresen , Portuguese steamer
6.7.1874 RIO DOURO (1857) 237t Companhia Thetis
20.11.1875 INSULANO (1868) 877t Empresa Insulana de navigacao
29,12,1890 LUSITANIA (
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6845
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

The folowing passenger steamers served on River Tagus
All built England before 1844

TEJO 85t 80x16x3,5ft 30nhp
SERTORIO 120t 85x19x9ft 35nhp

DOM PEDRO 130tz 90x15x4ft 25nhp
John Scott & Sons, Greenock built 1839 154t

DOM HENRIQUE 120t 100x16x8ft 30nhp
As INFANTE DOM HENRIQUE John Scott & Sons, Greenock built 1839 154t

VIRIATO 85t 90x15x2ft 25nhp

Any ideas ?
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6845
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

w 1865
parowce na linii Lizbona-Porto (armator?)
LUSITANA, LISBOA -
Obydwa Lusitania Co., Lisbon :

LISBOA (1860) iron paddle
John Reid & Co, Pt.Glasgow
296grt 134,5x22,9x11,7fth
engined: McNAb & Co., Glasgow 120nhp

LUSITANIA (1856) iron paddle
John Reid & Co, Pt.Glasgow
339grt 185,5x24x12th
engined: McNAb & Co., Glasgow 220nhp=15
1863 lengthened 394grt/220nrt 205x24x13ft
186 sold Brazilian Navy renamed BONIFACIO
admiralcochrane
Posty: 806
Rejestracja: 2004-05-28, 15:45

Post autor: admiralcochrane »

AvM pisze:Tych 2 jeszcze nie rozgrayzlem:

CONDE DO TOJAL
110nhp=9kts 4guns
1845 built in England for Ministerio da Fazenda
7.1845 acquired
1.9.1845 under Paulo Centurini with the British crew left London
2.9.1845 arrived Falmouth 51,5t draught 7ft
12.9.1845 arrived Tejo
1847 5 guns crew 39men
17.4.1856 disarmed
1860 BU ?


DUQUE DO PORTO
120-130nhp 5 guns 63 men
12.1845 acquired in England
16.2.1846 arrived Tejo, after 7 days voyage from London
18.2.1847 wrecked Douro Bar
Conde do Tojal jest też u Esparteiro - szkuner, 5 dział, zbudowany w Nova de Gaia (portugalska nazwa czego?), od listopada 1846 mar. woj. port. rozbrojony w 1856 r.

Duque do Porto, bocznokołowiec, zbud. w Anglii, w 1846 w służbie sił rewolucyjnych z Porto.
Może być coś więcej w nabytym przez Ciebie wielotomowym dziele o Portugalskiej MraWoj?
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6845
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Conde do Tojal jest też u Esparteiro - szkuner, 5 dział, zbudowany w Nova de Gaia (portugalska nazwa czego?), od listopada 1846 mar. woj. port. rozbrojony w 1856 r.
Cos nie wierze, bo bylby to pierwszy parowiec budowy portugalskiej.
Zreszta maszyny musieli i tak z Anglii
Duque do Porto, bocznokołowiec, zbud. w Anglii, w 1846 w służbie sił rewolucyjnych z Porto.
Może być coś więcej w nabytym przez Ciebie wielotomowym dziele o Portugalskiej MraWoj?
Nie ma tam sa zyciorysy dowodcow i statkow.
admiralcochrane
Posty: 806
Rejestracja: 2004-05-28, 15:45

Post autor: admiralcochrane »

AvM pisze:
w 1865
parowce na linii Lizbona-Porto (armator?)
LUSITANA, LISBOA -
Obydwa Lusitania Co., Lisbon :

LUSITANIA (1856) iron paddle
John Reid & Co, Pt.Glasgow
339grt 185,5x24x12th
engined: McNAb & Co., Glasgow 220nhp=15
1863 lengthened 394grt/220nrt 205x24x13ft
186 sold Brazilian Navy renamed BONIFACIO
Czy nazwa Lusitania jest OK? W fotokopii gazety z 1865 podana była nazwa Lusitana - czyli mieszkanka Luzytanii. CZy statek poszedł do Brazylii po 1865?
admiralcochrane
Posty: 806
Rejestracja: 2004-05-28, 15:45

Post autor: admiralcochrane »

AvM pisze:
Conde do Tojal jest też u Esparteiro - szkuner, 5 dział, zbudowany w Nova de Gaia (portugalska nazwa czego?), od listopada 1846 mar. woj. port. rozbrojony w 1856 r.
Cos nie wierze, bo bylby to pierwszy parowiec budowy portugalskiej.
Zreszta maszyny musieli i tak z Anglii
I słusznie- bo to powyżej to szkuner jst pod tą samą datą, właściwy zaś:
zbud. w Anglii, bocznokołowiec, 4 działa, 110 HP, , używany w służbie celnej
1856 rozbrojony.
Swoją drogą dziwne - dwa okręty tej samej nazwy slużące w tym samym przedziale czasowym
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6845
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

LUSITANIA #1A 19.6.1856

BONIFCIO
acquired at Rio in Dec 1863
220nhp draught 8ft 6in/10ft 61-75men
1878 survey vessel
24.2.1884 torpedo school ship

LISBOA #2L 25.03.1860
ON68021 for G.Hancock, -> SS.Lusitania
ODPOWIEDZ