Więc sprawa jasna, Radogna musiał do tego dojść później bo w Cronistoria pisał "tre vaporetti in legno, a ruote" - ich droga do Italii też byla ciekawa
Londyn-Hawr-Rouen-Paryż-kanał Loing-Briare-Chalons-kanał centralny Saone-Rodan-Tulon-Genua-Livorno-Civitavecchia-Fiumicino-przybywając 22 sierpnia do Rzymu.
Co do San Pio jest jeszcze jedna zagadka (choc sam pisales, ze mylili srubowce z kolowcami u Garibldiego) - wg Radogni to byl srubowiec...
Swoja droga jakim cudem Panstwo Koscielne szukaloby statku w Bawarii?
Jesli rzeczywiscie tam powstal, to musial go ktos sprowadzic na wody M. Środziemnego - nie wiem jakie wtedy byly mozliwosci transportowe..
Wg P. Meccariello, Finanza di Mare dalle scorridore ai pattugliatori, Roma 1997
na początku lat 50-ych marina di finanza panstwa koscielnego została zmodernizowana przez zakup w Anglii(!!! ) trzech nowych parowców:
SAN PIO, TIRRENO, TEVERE, które weszły do służby w 1853 r. i pełniły służbę celną wzdłuż wybrzży Lazio i na Tybrze.
Może Eichstadt jednak jest omyłką, a Państwo Kościelne konsekwentnie zamawiało wszystkie jednostki w Anglii
W tekscie wspomniane są też dwie jednostki ochrony portu S. VINCENZO i S.AGNESE, ale nie jest jasne z tekstu czy byly to jednostki żaglowe czy parowe...
Pierwsze parowce Włoch
http://fow.aplus.pl/forum/viewtopic.php?t=4231
Dampfkorvetten, Kriegsdampfer
ARCHIMEDE ( ) rd.6o t Rad-S/tg, Regierungsdampfer, 1842 gek.
BLASCO DE GARAY ( ) rd .60 t Rad-S/tg, Regierungsdampfer, 1842 gek.
PAPIN ( ) rd.60 t Rad-S/tg, Regierungsdampfer, 1842 gek.
IMMACOLATA CONCEZIONE (1859) 652 t, 54 m L. Schrb.Korvette, 1870 päpstl. Yacht, 1890 br.
TEVERE ( ) Regierungsdpf.(?), 1849 frz. TIBRE, 8.1850 re
ROMA (1843) 79 t Rad-S/S, 1848 bewaffnet., 6.1849 österr., 8.1850 re, 9.1870 ital. TEVERE, 1871 §
SAN GIOVANNI (1853) 81 t, 34,2 m L. Rad-S/S, 1854 gek., 1870 ital. Marine, , 1871 SAN PIETRO, 1875 §
SAN PIETRO ( 1854) 79 t, 32,61 m L. Rad-S/S, 1854 gek., 186S sardin.Marine, 1862 +
SAN PAOLO.(1855) 67 t, 29,56 m L. Rad-S/S, 1856 gekauft., 1860 sardin. Marine, 1863 Finanzwache, 1868 re, 1882 §
SAN PIO (1851) 50 t Zollkreuzer
Dampfkorvetten, Kriegsdampfer
ARCHIMEDE ( ) rd.6o t Rad-S/tg, Regierungsdampfer, 1842 gek.
BLASCO DE GARAY ( ) rd .60 t Rad-S/tg, Regierungsdampfer, 1842 gek.
PAPIN ( ) rd.60 t Rad-S/tg, Regierungsdampfer, 1842 gek.
IMMACOLATA CONCEZIONE (1859) 652 t, 54 m L. Schrb.Korvette, 1870 päpstl. Yacht, 1890 br.
TEVERE ( ) Regierungsdpf.(?), 1849 frz. TIBRE, 8.1850 re
ROMA (1843) 79 t Rad-S/S, 1848 bewaffnet., 6.1849 österr., 8.1850 re, 9.1870 ital. TEVERE, 1871 §
SAN GIOVANNI (1853) 81 t, 34,2 m L. Rad-S/S, 1854 gek., 1870 ital. Marine, , 1871 SAN PIETRO, 1875 §
SAN PIETRO ( 1854) 79 t, 32,61 m L. Rad-S/S, 1854 gek., 186S sardin.Marine, 1862 +
SAN PAOLO.(1855) 67 t, 29,56 m L. Rad-S/S, 1856 gekauft., 1860 sardin. Marine, 1863 Finanzwache, 1868 re, 1882 §
SAN PIO (1851) 50 t Zollkreuzer