Polskie kutry rybackie pod obcymi banderami

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Polskie kutry rybackie pod obcymi banderami

Post autor: Chemik »

Po raz kolejny zwracam się do Szanownych Kolegów z prośbą o uzupełnienie mojej skromnej wiedzy.
Jakie polskie kutry rybackie (tzn. te które wcześniej pływały pod białoczerwoną) trafiły w obce ręce? Przy czym możemy sobie darować jednostki zagarnięte przez Niemców w czasie wojny.
Słyszałem o szściu przypadkach nabycia polskich kutrów przez "obcy kapitał":

1) Cecylia Gdy 35 należąca do kpt. ż. w. Mikołaja Deppisza, po Wojnie Obronnej 1939 roku została pozostawiona w Norwegii (Bergen?), gdy właściciel wyruszył do Wielkiej Brytanii pod polskie sztandary. Zapewne ja sprzedano... (tyle KSP tom 4). Może ktoś zna szczegóły?

2) Marie-Alice Gdy 77 sprzedana w Szwecji, gdzie znalazła schronienie po wybuchu wojny. Wraz z nią schronił się jeszcze jeden kuter którego nazwy do końca nie można ustalić (mogą to być Hel 121, Gdy 14, Gdy 15 lub Gdy 71) to według KSP tom 4.

3) Wojciech Fornalski (Polonus) zakupił kilkanaście (nowych? używanych?) kutrów - taka informacje podał Marek
http://fow.az.pl/forum/viewtopic.php?f= ... 285#p99285
Marku może znajdziesz chwilkę aby napisać o nich troszkę?

4) Seacroust Ltd z Wysp Bahama zakupił 32 stalowe kutry 17-metrowe (nowe? używane?) - taką informacje znalazłem w "Morzu nr 2 z 1972 roku:
http://www.magemar.com.pl/_files_/auto_ ... a%2012.jpg

5) co najmniej 6 kutrów typu B-368 trafiło do Gwinejsko-Polskiego Towarzystwa Połowów "Soguipol", w książce "Pod polska banderą" J. Miciński podaje, że na cztery z nich 25.VI.1961 zostały przeflagowane pod banderę Gwinei. Z kolei Wojciech Zientara podaje że w 1963 powróciły do "Szkunera" :?

6) Świ 50(?) (eks-KFK ***) (Ernst Burmester Schiffswerft KG/St. Rybacka, Świnoujście, wod. 1947?, Rybacka Baza Remontowa, Puck, uk.1951) (Antoni Gmitrowicz) --> 1951 Gdy 16 [Łosoś(I) --> Jedność Rybacka] --> niemiecki? (czy może zachodnioniemiecki?) jacht s/y Freedom --> dalsze losy ?

Czy były jeszcze inne sprzedaże?

Z eksportu nowych jednostek znalazłem (przy czym kompletnie brak mi nazw):

1) 4 kutry typu STOREM 5 do Indii

2) 20 kutrów krewetkowych typu STOREM 8 do Kuwejtu

3) 2 kutry krewetkowe typu KR-24 do Nigerii

4) 51 kutrów rufowych typu TR-13 do Nigerii + 1 do Mauretani + 1 do Iraku

5) superkutry typu B-403 - brak bliższych danych

W tym miejscu aż się chce użyć "gierkowskiego": Pomożecie?
Z góry dziekuję za okazaną pomoc.
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4480
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Re: Polskie kutry rybackie pod obcymi banderami

Post autor: pothkan »

5) superkutry typu B-403 - brak bliższych danych
1977 B403/1-4 Atair, Silbermowe, Insel Usedom i Deneb (Fischereiproduktionsgenossenschaft der See- und Küstenfischer Warnemünde, NRD)
1977 B403/5 Hel-125
1978 B403/6-11 Wła-290 do 295 ("Szkuner")
1979 B403/12-19 Wła-296 do 297, 289, 288 ("Szkuner"), Koł-182 do 185 ("Barka")
4) 51 kutrów rufowych typu TR-13 do Nigerii + 1 do Mauretani + 1 do Iraku
Na pewno więcej. Do końca 1985 na eksport zbudowano 61 kutrów, do końca lipca 1986 zrealizowano zamówienie z marca tr. dla NIgerii na 11 kutrów, a w międzyczasie otrzymano zamówienie na kolejne 12 i "dogadywano" dalsze 25. Więc zapewne ogólnie liczba przekroczyła setkę?
3) 2 kutry krewetkowe typu KR-24 do Nigerii
Nigerian-Polish Fisheries "Nigpol" Ltd., Lagos (21 Dockyard Road, Apapa)
1978 KR-24/1-2 Fandi, Mustapha

Belsam Fisheries Ltd., Lagos, Nigeria
1987 KR-24/501-502 Jigi 1, Jigi 2
1988 KR-25/504-505 Michelle 1, Michelle 2

Onome Foods, Nigeria
1987 WKR-25/3 Onome I
1989 WKR-25/11 Onome II

Taraba Fisheries, Nigeria
1988 WKR-25/7-8 Aisha, Fatima
http://www.shipspotting.com/gallery/pho ... lid=833731

Union Food Nigerian Ltd.
1988 WKR-25/9 Mariam

Agino Line, Nigeria
1989 WKR-25/10 Bright Star 1
1989 WKR-25/12-13 Gloria, Mannatu
1989 WKR-25/14-15 Bright Star 2 do 3
1990 WKR-25/16-17 Adebisi, Maggy
1991 WKR-25/18 Susainah
1991 WKR-25/19 Queen Dara

Nigeria, armator nieznany
1988 KR-25/506 Halima

Industrial Fishing Co., Bandar Bushehr, Iran
1991 WKR-25/301-308 Tabas 1 do 8
1993 WKR-25/309-310 Tabas 9 do 10

Societe Maritime Maroco-Polonaise SA, Agadir, Maroko (Avenue d'Alger 30, Rabat)
1990 #1101-1104 Alica, Eva, Sol, Regina; pierwsze trzy sprzedane 1994: Taiba, Ohod, Serin (Kaybee Co. SA, Panama)

1988 KB-21/3-4 Sandafell (Hvammsfell h/f, Hafnarfjörður, Islandia), Joi a Nesi (armator nieznany, Islandia) > 1990 Fanney (Soffanías Cecilsson, Ólafsvik, Islandia)
http://www.shipspotting.com/gallery/pho ... lid=890981
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Polskie kutry rybackie pod obcymi banderami

Post autor: Chemik »

Dziękuje Pothkanie!
pothkan pisze: Nigerian-Polish Fisheries "Nigpol" Ltd., Lagos (21 Dockyard Road, Apapa)
1978 KR-24/1-2 Fandi, Mustapha
pothkan pisze:Societe Maritime Maroco-Polonaise SA, Agadir, Maroko (Avenue d'Alger 30, Rabat)
1990 #1101-1104 Alica, Eva, Sol, Regina; pierwsze trzy sprzedane 1994: Taiba, Ohod, Serin (Kaybee Co. SA, Panama
A co to za firmy były? Na ile były polskie? W jakim okresie istniały?
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Polskie kutry rybackie pod obcymi banderami

Post autor: Marek T »

Sorry, jakoś mi ten wątek umknął.

W latach 1966-1967 Stocznia Remontowa w Szczecinie zbudowała serię 20 krewetkowców o nazwach HAMDAN-1 do 9, 11-19 i 21-22. Ich armatorem była firma Gulf Fisheries Co. z Kuwejtu, a mój ojciec (który w tym czasie był inspektorem technicznym w GFC) błagał Centromor, aby nie zawierali tego kontraktu, bo szef GFC był tak cwany, że gdyby to było możliwe z powodów politycznych, to by wydutkał każdego Żyda (piszę o tej nacji z racji podziwu dla ich zdolności handlowych). Ale Centromor patrząc na Khalila widział tylko ciemnego (ha, ha) Murzyna (Khalil był Sudańczykiem), który powiewał plikiem dolarów i świat jawił się im zielony, jak nadzieja na prowizje.

Kutry przyszły do Kuwejtu z polskimi szyprami i mechanikami (kilku było chyba ze "Szkunera"), którzy przez jakiś czas tam pływali, a potem zaczęły się pretensje, procesy i arbitraże. Były kłopoty z silnikami - nie znam szczegółów. Sprawa zakończyła się chyba dopiero pod koniec lat osiemdziesiątych.

Statki należały do typu Storem-8E, projekt robił chyba "Prorem".
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Polskie kutry rybackie pod obcymi banderami

Post autor: Marek T »

Rozumiem, że chodzi o kutry przekazane po pewnym czasie eksploatacji w Polsce, a nie o te zbudowane od razu na eksport. Bo tych ostatnich była cała kupa.

Spośród tych, które pływały przez pewiejn czas w Polsce co najmniej 17 kutrów (2 typu B-369, pozostałe K-15) przekazano w 1971 r. do Seacrust Ltd z Wysp Bahama, otrzymały nazwy SEACRUST+numer. Gdzie indziej zapisałem, że było ich 32 sztuki. Do przedsiębiorstwa Seacrust (ale pod banderę brazylijską) przekazano również lugrotrawlery JASTRZĄB, MASKONOR, MYSZOŁÓW, RARÓG, ROKITNICZKA, RYBITWA, RYBOŁÓW.

Dla pełnego obrazu: w 1968 r. do Kaleawo Enterprise (Ghana) sprzedano lugrotrawlery DERKACZ, KACZOR, KANIA, KWICZOŁ, ZIĘBA, ZIMORODEK, ŻOŁNA, ŻURAW. Lugrotrawlery w latach 1972-3 r. sprzedano też do Argentyny: CZAJKA, DROZD, GIL, GOŁĄB, GRZYWACZ, JEMIOŁUCHA, MAKOLĄGWA, MEWA, MORNEL, MYSIKRÓLIK, RASZKA.

W 1988 r. pod flagę cypryjską sprzedano DAR 153, DAR 154, oba typu B-25s; oba w 1997 r. trafiły do Ghany.

W 1993 r. w Angoli założono firmę z polskim kapitałem (Atlantis Ltd?), do której skierowano 5 polskich kutrów. Zdaje się, że nie wróciły do Polski, coś mi majaczy o jakiejś aferze z przemytem (narkotyki?). Być może te kutry potem (w 1994 r.) sprzedano do Namibii wśród następujących:
typ B-410: DAR 312, KOŁ 176, KOŁ 184, UST 81, UST 82, UST 200, UST 201, WŁA 308,
typ B-280: DAR-314, DAR 315, HEL-153, HEL-154, KOŁ 7,

Mam takich podejrzanych ze "Szkunera": WŁA 139, WŁA 140, WŁA 141, WŁA 142, WŁA-143 i WŁA-144 - które w 1960 r. przeszły do Gwinei i tam pływały w czarterze polsko-gwinejskiego przedsiębiorstwa "Soguipol". W 1965 r. zostały skreślone z rejestrów PRS. Czy w ogóle wróciły do Polski?
Do Soguipol trafiły też lugrotrawlery ŻOŁNA i ŻURAW, ale po zakończeniu działalności Soguipol powróciły do Polski.
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4480
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Re: Polskie kutry rybackie pod obcymi banderami

Post autor: pothkan »

Chemik pisze:A co to za firmy były? Na ile były polskie? W jakim okresie istniały?
Pojęcia nie mam - sam dopiero się o nich dowiedziałem. Zapewne coś a la "Soguipol".
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Polskie kutry rybackie pod obcymi banderami

Post autor: Chemik »

pothkan pisze:
Chemik pisze:A co to za firmy były? Na ile były polskie? W jakim okresie istniały?
Pojęcia nie mam - sam dopiero się o nich dowiedziałem. Zapewne coś a la "Soguipol".
Widzę że nie tylko ja uzupełniam wiedzę :wink:
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4480
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Re: Polskie kutry rybackie pod obcymi banderami

Post autor: pothkan »

Gwinejsko-Polskie Towarzystwo Rybołówstwa Morskiego w Konakry
9.9.1960 wstępne porozumienie w celu utworzenia
10.5.1961 umowa w sprawie zasad organizacji i działalności (strona polska - Zjednoczenie Gospodarki Rybnej)
17.6.1963 umowa o odkupieniu przez Gwineę wkładów polskich i rozwiązaniu spółki (weszła w życie 20.9.1963), podpisana w Konakry (za stroną polską - wiceminister żeglugi Józef Machno)

"Odkupienie wkładów" sugeruje, że kutry pozostały w Afryce.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Polskie kutry rybackie pod obcymi banderami

Post autor: Chemik »

Marek T pisze:Mam takich podejrzanych ze "Szkunera": WŁA 139, WŁA 140, WŁA 141, WŁA 142, WŁA-143 i WŁA-144 - które w 1960 r. przeszły do Gwinei i tam pływały w czarterze polsko-gwinejskiego przedsiębiorstwa "Soguipol". W 1965 r. zostały skreślone z rejestrów PRS. Czy w ogóle wróciły do Polski?
Do Soguipol trafiły też lugrotrawlery ŻOŁNA i ŻURAW, ale po zakończeniu działalności Soguipol powróciły do Polski.
O tych kutrach i "Soguipolu" jest w temacie o B-368 :)
Co do typu B-17 to w książce W. Bladego jest podana informacja, iż "Żołna" i "Żuraw" zostały wysłane do Konakry w X.1961 roku i bardzo szybko powróciły do kraju z powodu nieprzystosowania ładowni (brak chłodzenia) do warunków równikowych. Zastąpiły je "Zięba" i "Zimorodek", które przed wyruszeniem do Gwinei w połowie 1962 roku, zostały przystosowane do warunków tropikalnych w stoczni Giuliano San Giusto w Trieście.
Natomiast Wojciech Zientara podaje że wszystkie cztery sprzedano do pod banderę Gwinei w latach 60-tych i otrzymały nazwy: „Sea Dove”, „Sea Gull”, „Sea Hawk”, i „Sea Eagle”.
Może dwa pierwsze powróciły tylko na przystosowanie do tropików?
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Polskie kutry rybackie pod obcymi banderami

Post autor: Chemik »

pothkan pisze:Gwinejsko-Polskie Towarzystwo Rybołówstwa Morskiego w Konakry
17.6.1963 umowa o odkupieniu przez Gwineę wkładów polskich i rozwiązaniu spółki (weszła w życie 20.9.1963), podpisana w Konakry (za stroną polską - wiceminister żeglugi Józef Machno)
"Odkupienie wkładów" sugeruje, że kutry pozostały w Afryce.
Podobnie jak i "ptaszki" :)
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Polskie kutry rybackie pod obcymi banderami

Post autor: Chemik »

Marek T pisze: Spośród tych, które pływały przez pewiejn czas w Polsce co najmniej 17 kutrów (2 typu B-369, pozostałe K-15) przekazano w 1971 r. do Seacrust Ltd z Wysp Bahama, otrzymały nazwy SEACRUST+numer. Gdzie indziej zapisałem, że było ich 32 sztuki.
Marku a nie masz żadnych notatek KTÓRE kutry to były?
Adam
Posty: 1758
Rejestracja: 2005-09-06, 12:58

Re: Polskie kutry rybackie pod obcymi banderami

Post autor: Adam »

Marek T pisze: W 1993 r. w Angoli założono firmę z polskim kapitałem (Atlantis Ltd?), do której skierowano 5 polskich kutrów. Zdaje się, że nie wróciły do Polski, coś mi majaczy o jakiejś aferze z przemytem (narkotyki?). Być może te kutry potem (w 1994 r.) sprzedano do Namibii wśród następujących:
typ B-410: DAR 312, KOŁ 176, KOŁ 184, UST 81, UST 82, UST 200, UST 201, WŁA 308,
typ B-280: DAR-314, DAR 315, HEL-153, HEL-154, KOŁ 7,
Cała piątka B280 jest w Namibii, gdzie pływają dalej pod starymi nazwami. Zdjęcia dość łatwo znaleźć w internecie np.:
http://www.shipspotting.com/gallery/pho ... id=1454345
http://www.shipspotting.com/gallery/pho ... id=1454281#
http://www.shipspotting.com/gallery/pho ... id=1454271
http://www.shipspotting.com/gallery/pho ... id=1453614

Trafiają się też zdjęcia B410:
http://www.shipspotting.com/gallery/pho ... lid=949622
http://www.shipspotting.com/gallery/pho ... lid=949619

Coś mi świta, że widziałem zrobione już w tym wieku zdjęcia wraków B280 i B410 na wrakowisku w Nouadhibou. Jak znajdę to podrzucę.
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Polskie kutry rybackie pod obcymi banderami

Post autor: Marek T »

Adam pisze:Cała piątka B280 jest w Namibii, gdzie pływają dalej pod starymi nazwami. Zdjęcia dość łatwo znaleźć w internecie np: ...
Trafiają się też zdjęcia B410: ...
Jezu, one jeszcze mają polskie numery rybackie ?!?!?
Czy to oznacza, że spółka nadal istnieje, a statki są ciągle zarejestrowane w Polsce? Ale na rufie mają port macierzysty Walvis Bay???
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Polskie kutry rybackie pod obcymi banderami

Post autor: Chemik »

Adam pisze: Cała piątka B280 jest w Namibii, gdzie pływają dalej pod starymi nazwami.
zaniemówilem... :shock:
Adam
Posty: 1758
Rejestracja: 2005-09-06, 12:58

Re: Polskie kutry rybackie pod obcymi banderami

Post autor: Adam »

Chemik pisze:
Adam pisze: Cała piątka B280 jest w Namibii, gdzie pływają dalej pod starymi nazwami.
zaniemówilem... :shock:

;)) Wydawało mi się, że są to fakty powszechnie znane. Osobiście przynajmniej kilka razy, na różnych forach, wrzucałem linki do zbioru zdjęć tego autora z Walvis Bay z 2003. Niestety tej galerii już nie ma, ale dobrze mi się wydawało, że trafiły one także na shipspotting.
Oto one (rok 2003,B410):
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2625
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2626
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2711
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2655
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2652
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2575
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2653

I jeszcze jako bonus, coś z 2011: http://www.shipspotting.com/gallery/pho ... id=1453533 - na kilometr "pachnie" przebudowaną barnpapą

Co do nazw - raczej na 100% nie mają już żadnych związków z polskim biznesem, nie są też klasyfikowane przez PRS. Brak zmiany nazwy można tłumaczyć niedbalstwem nowego armatora, oszczędnościami, a być może, lokalną tradycją. Większość "rybaków" sfotografowanych w Walvis Bay ma stare nazwy, których nikt nie zmienia, być może jest to jakiś lokalny przesąd, że nie zmienia się nazwy statku? Choć, jak widać, B410, nazwy zmieniały.
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Polskie kutry rybackie pod obcymi banderami

Post autor: Marek T »

Chemik pisze:Marku a nie masz żadnych notatek KTÓRE kutry to były?
DZI 1 -> SEACRUST 32
DZI 16 -> SEACRUST 3
DZI 17 -> SEACRUST 4
DZI 22 -> SEACRUST 26
DZI 25 -> SEACRUST 30
DZI 46 -> SEACRUST 33
DZI 49 -> SEACRUST 11
DZI 51 -> SEACRUST 27
DZI 59 -> SEACRUST 12
GDA 20 -> SEACRUST 20
GDA 21 -> SEACRUST 2
KOŁ 4 -> SEACRUST 10
KOŁ 12 -> SEACRUST 15
ŁEB 25 -> SEACRUST 6
WŁA 42 -> SEACRUST 17
WŁA 70 -> SEACRUST 7
WŁA 72 -> SEACRUST 14
WŁA 73 -> SEACRUST 8
WŁA 84 -> SEACRUST 24
WŁA 85 -> SEACRUST 28
WŁA 89 -> SEACRUST 29
WŁA 94 -> SEACRUST 19
WŁA 95 -> SEACRUST 18
WŁA 97 -> SEACRUST 21
WŁA 98 -> SEACRUST 16
WŁA 119 -> SEACRUST 25
WŁA 120 -> SEACRUST 5
WŁA 122 -> SEACRUST 22
WŁA 123 -> SEACRUST 18
WŁA 190 -> SEACRUST 13
WŁA 191 -> SEACRUST 31

JASTRZĄB -> SEACRUST 155
MASKONOR -> SEACRUST 157
MYSZOŁÓW -> SEACRUST 152
RARÓG -> SEACRUST 151
ROKITNICZKA -> SEACRUST 156
RYBITWA -> SEACRUST 154
RYBOŁÓW -> SEACRUST 153
ODPOWIEDZ